Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Speedy

Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Inlägg av Speedy »

Misstänker att jag är ute på fisens måsse när man lyfter hybridrelaterade ämnen här men gör ändå ett försök i all nyfikenhet :)

Om man av tragiska anledningar som dålig lön och usel HR avdelning inte har möjlighet att välja Tesla som bil men ändå vill omfamna elektriciteten med en mindre barnfamiljs behov är utbudet ganska skralt. Tycker det finns begränsad kunskap om ämnet också tyvärr, undantaget är ju då dock här därav tråden. :D

Tittar runt på elbilar och hybrider och har svårt att avgöra vilka som egentligen är bra/bäst på elsidan finns idag i stort sett bara E-niro som alternativ med reservation för Polestar 2 under 2020. Vad bör man känna till kring Niro dvs vad har den för tillkortakommanden att ta i beaktande? I hybriddjungeln finns ju lite mer om än inte jättemycket främst tittat på BMW, V60 sedan finns ju tex Passat. Några tankar insikter om dessa alternativ, är man "dum" som hoppar på hybridtrenden i nuläget istället för att avvakta något år?

Hur är det med laddning av hybriderna, fungerar de på allmänna platser och emot tex trefas, i dagsläget kan jag ladda på jobbet (3 mils resa jag och sambon på samma företag) men skulle nog även kunna få upp en laddbox hemma (flerbilsgarange). Hur snabbt laddar de upp om jag tex pluggar i utanför Ikea eller dyl?

Min önskan är att få en billigare bil sett til bränslekostnader samt att försöka vara lite miljömedveten och vara en del av att driva denna industrin framåt. Har provkört en Tesla S och blev toksåld men tyvärr är de som sagt way off min budget även bränslekostnader inräknat :)

Så mycket yrande men tänkte mest försöka få någon form av diskussion kring alternativen som står till förfogande idag för oss som kanske har hyfsade möjligheter till bra val men inte når ända upp till Teslanivån. Men också rent kunskapsmässigt försöka få lite koll på läget kring laddning/sladdar/stationer osv och vad man bör vara medveten om m.m
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Re: Hybrider och allmänt om bilar med sladd

Inlägg av juristen »

e-Niros stora nackdel är väl att den är långsam att snabbladda, så långresor kommer behöva längre tid med laddning. Sen är den framhjulsdriven så den får inte ner kraften i marken optimalt. Inga dealbreakers, trevlig bil i övrigt tycker jag.

Jag har inte ens laddbox med en Tesla och det funkar fint för mig med vanlig shuko som jag kör på 7A. Så länge man laddar mer än man i genomsnitt förbrukar dagligen så finns det ingen anledning att ha snabbare laddning. Med en hybrid kan jag inte tänka mig att man behöver mer än shuko. Hybriderna laddar så långsamt att jag inte skulle bry mig om att ladda annat än hemma och på jobbet.

Själv resonerade jag så att jag hoppade över hybriderna, det känns som att man missar för många av elfördelarna om man måste ha dubbla drivlinor - mer saker som måste lira tillsammans och mer komponenter som kan gå sönder. Men en Kia Niro Plug-in hybrid är inte dum. Den mest prisvärda är nog en begagnad Mitsubishi Outlander PHEV. Gillar också Hyundai Ioniq.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Klarar man av att ha en Passat GTE så är nog den svårslagen. Tyvärr är den så slätstruken på nåt vis. Väcker inga känslor hos mig.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

Kia har ett par hybrider som är vettiga med ganska lång räckvidd, Niro och Optima (har en e-Niro själv).
Passat GTE är trevlig (haft en Golf GTE).

Livet med hybrid innebär en evig jakt på el för att ladda det lilla batteriet för att slippa starta igång bensin-motorn...
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Hybrid kommer bara bli dyrt i längden.
Dubbla drivlinor som ska jobba ihop
Batteriet är för litet och elmotorn för svag.

Om budegent in funkar så skulle jag vänta och se vad VolksWagen släpper i september.
Men troligen kan dom inte leverera ordentligt förrän sen 2020 eller 2021.
Men det kommer fler modeller och lägre priser hela tiden nu.

Jag tror inte på att Tesla model 3 är dyrare om man räknar Lesingkostnad + bränsle mot en Passat.
Tesla kör med betydligt lägre ränta än tex VW. sen har man inga servicekostnader och lägre vägskatt.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Fisens mosse vet jag inte, men viktigt att komma ihåg två saker, många här har elbil och har därför glömt hur värdelöst det är att bara ha en fossilmotor att tillgå, och därför kan det lätt bli att om man säger att man inte har möjlighet att köpa en ren elbil och med fördel en tesla (såklart) så är det lika bra att köra vidare med sin gamla dieselpassat eller motsvarande.

Allt är inte svart eller vitt så klart, jag personligen tycker en hybrid är mycket bättre än en fossilbil, på grund av komfortfunktioner som värme direkt (utan att behöva ha en dieselvärmare med tidur som skall stå och bolma på parkeringen), kunna köra på el i köer vs att behöva sitta och dra i växelspaken och trampa på kopplingen osv osv.

Rekommenderar då Outlander PHEV eftersom nyare årsmodeller (2017 och framåt) går att tvinga till eldrift även på vintern, samt att den har mycket lull lull till rimligt pris. Tyvärr är den ju lite bullrig, som en model 3 ungefär, men det är också den enda likheten. Har haft tre mil till jobbet på mest 90-väg och den har kommit fram alla dagar på året utan att starta bensinmotorn. Återresan var ju en annan femma då jag inte kunde ladda på jobbet. Skall man åka mycket långresor bör man veta att den tar c:a 0,8l/mil på motorvägen när batteriet är slut. Serviceintervallen är korta, servicen är dyr (för vad man får) och förmånsvärdet är relativt högt (fast lägre än model 3). Provkörning anmodas, då den agrikulturella körupplevelsen inte är för alla.

En Kia e-niro är mycket bättre så klart, och de är i ungefär samma storlek invändigt tror jag. Men en Kia niro pluginhybrid tror jag inte är nån hit, då det inte går att slå på klimatanläggningen på vintern utan att avgasmotorn går igång.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Verdi

Inlägg av Verdi »

Toja skrev:
Hybrid kommer bara bli dyrt i längden.
Dubbla drivlinor som ska jobba ihop
Batteriet är för litet och elmotorn för svag.

Om budegent in funkar så skulle jag vänta och se vad VolksWagen släpper i september.
Men troligen kan dom inte leverera ordentligt förrän sen 2020 eller 2021.
Men det kommer fler modeller och lägre priser hela tiden nu.

Jag tror inte på att Tesla model 3 är dyrare om man räknar Lesingkostnad + bränsle mot en Passat.
Tesla kör med betydligt lägre ränta än tex VW. sen har man inga servicekostnader och lägre vägskatt.
Nej men en Passat är ju klart mer praktisk om man har familj, hund osv.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Kör själv e-Niro nu. Väldigt "mellanmjölkslagom" på alla sätt. Lagom stor, lagom räckvidd (typ den Tesla X100D vi hade innan), lagom pris, lagom kul :lol:

Att den har 1-fas laddning är i praktiken inget problem för de allra flesta. Med så stort batteri har du god marginal för väldigt mycket. Min räckvidd baserat på min verkliga genomsnittliga förbrukning är 38mil. (kört 1350 mil sen i mars) På långresor laddar du ju med CCS. Hemmavid kör väldigt få >20mil DAGLIGEN. Med tex 10A 1-fas laddar du i ca 2 mil/timme. Dvs på en vanlig "kväll/natt" (=12tim) så laddar du i över 20 mils körning med 10A 1-fas. Så även om det inte blir 100% fullt VARJE natt så har det i praktiken liten betydelse för de flesta.

Själv står min laddbox på 8A 1-fas och då kör jag ändå 3000mil/år och hyfsat ofta 10-15mil/dag också. Har aldrig känt behov av mer. Hade jag enkelt kunnat ställa ner den till 6A 1-fas så hade jag glatt låtit den stå på det också.

Behöver du drag skulle jag valt en Passat GTE/Volvo PHEV/ eller Mitsubishi Outlander lite beroende på övriga önskemål, tex SUV, 4WD osv. Har kört Optiman PHEV ett antal gånger men då föredrar jag någon av de andra tre även om Optiman nog har bäst räckvidd. Nackdelen med PHEV är väl just dubbla drivsystem, hyfsat höga servicekostnader osv.

Problemet är väl leveranstider generellt. Skulle tex tro att Polstar ligger längre bort med leveranser än många gärna hoppas på.

Är faktiskt ganska många här i forumet som har erfarenheter även av ANDRA elbilar än Tesla och PHEV så fråga på du ska du se att du kan få svar på dina funderingar.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare

Inlägg av GreenMachine »

Här finns det av naturliga skäl ett överflöd av folk som inte kan tänka sig något annat än ten elbil och tillhör själv en av dom kanske, men kan också tycka ibland att man går lite hårt åt dessa bilar här bara för stt de också har fossilmotor.

Haft en Volt en Ionic och en Outlander hybrid och den har fungerat bra alla tre men visst det är inga elbilar.

Däremot så ska man kanske inte heller se dom som det utan snarare som väldigt , väldigt snåla bensinare.
Volten som jag hade drog 0,1 liter milen på 1000 mil räknade. Har inte kollat dom andra men det är nog nästan samma. Har man en hybrid så tycker jag inte att man heller behöver bry sig så mycket om laddhastigheter etc. Det blir inte lika viktigt som för en ren elbil.

När jag hade Ionicen så pendlade jag drya 6 mil t/r och klarade ca 5 av dom på el. Att då putta in en halvliter bensin den sista milen som i mitt fall gjorde med andra ord inget.
Speedy

Inlägg av Speedy »

Kul med utförliga och öppna svar!

Vad gäller Niro låter det ju inte helt tokigt onekligen. Problemet med Tesla är att jag inte kan få en sådan som personalbil vilket annars vore givet känns det som. Dock är många hybrider möjliga att plocka till "ok" pris sett till att det är ny bil. Niro har dessvärre ett sjukt lågt restvärde/återköpsvärde vilket gör den ganska dyr eller ja i stort samma pris som en ny V60 T6, BMW 330 osv. Men kan mycket väl vara värd det.

M3 behöver jag då köpa privat vilket jag tror blir avsevärt mycket dyrare med lån, försäkring, service osv. Det är dock bara en från mitt perspektiv given gissning
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Speedy skrev:
... på elsidan finns idag i stort sett bara E-niro som alternativ med reservation för Polestar 2 under 2020...
Jag kanske fattar inlägget helt fel men det finns väl bra många fler elbilar att välja på?
Eller menade du att det var den enda modellen som ni ens skulle kunna tänka er? (att ni redan tittat på utbudet och kvar blev bara den)...
På hybridsidan har jag inte lika bra koll och det mesta som skrivits här verkar stämma ganska bra tycker jag iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Speedy

Inlägg av Speedy »

Bjelke skrev:
Speedy skrev:
... på elsidan finns idag i stort sett bara E-niro som alternativ med reservation för Polestar 2 under 2020...
Jag kanske fattar inlägget helt fel men det finns väl bra många fler elbilar att välja på?
Eller menade du att det var den enda modellen som ni ens skulle kunna tänka er? (att ni redan tittat på utbudet och kvar blev bara den)...
På hybridsidan har jag inte lika bra koll och det mesta som skrivits här verkar stämma ganska bra tycker jag iaf :)

Nja jag är ödmjuk här, det var de elbilarna jag "hittat" och som i varje fall erbjuder 4 dörrars och av storlek som är möjligt att leva med som familj om än mindre. Har alltså inte räknat med Leaf, i3 och Zoe tex. Men mycket möjligt/troligt att jag missat andra modeller :D lite därav tråden för att försöka få tips och förslag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Leaf är ungefär lika stor på insidan som e-Niro, men är ju inte en mini-SUV.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Speedy skrev:
Bjelke skrev:
Speedy skrev:

Nja jag är ödmjuk här, det var de elbilarna jag "hittat" och som i varje fall erbjuder 4 dörrars och av storlek som är möjligt att leva med som familj om än mindre. Har alltså inte räknat med Leaf, i3 och Zoe tex. Men mycket möjligt/troligt att jag missat andra modeller :D lite därav tråden för att försöka få tips och förslag.

E-Niro är väl i själva verket ganska liten? Ioniq electric, e-Golf och Leaf är väl ungefär lika stora?
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

Verdi skrev:
E-Niro är väl i själva verket ganska liten? Ioniq electric, e-Golf och Leaf är väl ungefär lika stora?
Även om de utnyttjar utrymmet lite olika skulle jag nog säga att e-Niro är större än Leaf.

Vi har inga problem att åka 2 vuxna+3barn (9-16) med en veckas packning till sommarstugan i e-Niron åtminstone.

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

E9BFDB39-59C7-497B-90A3-46F176ABD025.jpeg
e-Niron känns klart rymligare än vad siffrorna på papperet indikerar!

Klart större än Golf tex. Här var en bild jag tog som kanske visar lite på ”volymskillnaden” mot en Golf. Även om det är svårt att få fram på ett foto.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

TechNerd skrev:
Verdi skrev:
Även om de utnyttjar utrymmet lite olika skulle jag nog säga att e-Niro är större än Leaf.

Vi har inga problem att åka 2 vuxna+3barn (9-16) med en veckas packning till sommarstugan i e-Niron åtminstone.
Vi provade baksätet på samtliga bilar som ställdes ut på elbilsmässan i Göteborg förra året, utom Teslorna. Vår benchmark var Leaf och det var egentligen ingen bil som var större i baksätet än vår Leaf.
Vi har gjort liknande resor med Leafen och det har funkat utrymmesmässigt.
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

LarsL skrev:
TechNerd skrev:
Verdi skrev:

Vi provade baksätet på samtliga bilar som ställdes ut på elbilsmässan i Göteborg förra året, utom Teslorna. Vår benchmark var Leaf och det var egentligen ingen bil som var större i baksätet än vår Leaf.
Vi har gjort liknande resor med Leafen och det har funkat utrymmesmässigt.
Vi upplever det väl olika, jag pratar om efter har ägt nya leaf och nu äger en e-Niro (och en S) :)
Hade inga utrymmesproblem med Leafen heller egentligen, men kian känns luftigare (och mycket bättre )

kontakten2

Inlägg av kontakten2 »

Outlander är väldigt mycket bil för pengarna och hyfsat bra räckvidd i evmode
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Hej.

Jag har en hyrbil. Kia Optima PHEV.

Någon som vet den "rätta proceduren" för att parkera utan att det ska låta som ett disko?
Rattlåset går inte i när jag parkerar på detta sätt:
UTAN AUTO HOLD:
1) Stannar. Växelväljaren direkt till P. e-broms på. Motor av.. piiiiiip piiiiip och ingen rattlås.
2) Stannar. Växelväljaren direkt till P. Motor av. E-broms på. piiiiiip piiiiip och ingen rattlås.

MED AUTO HOLD:
1) Stannar. Växelväljaren direkt till P. Motor av.. piiiiiip piiiiip och ingen rattlås.
2) Stannar. Växelväljaren direkt till P. Motor av. piiiiiip piiiiip och ingen rattlås.

Glad att jag bara ska ha denna en månad tills min MB EQC 400 AMG kommer.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Det här var en trådkapning, men jag killgissar på att bromspedalen skall hållas ned vid avslag av tändningen. Har du provat det?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

tor-ake skrev:
Det här var en trådkapning, men jag killgissar på att bromspedalen skall hållas ned vid avslag av tändningen. Har du provat det?
Tack för idén, men funkade inte. Det verkar vara slumpmässigt om den plingelingar eller inte, om rattlås går i eller ej.
Tur att jag bara ska ha denna en vecka in i september och får min riktiga då.

Sedan är batteriet riktigt kasst på kia optiman. laddade på donken till 26%, 5km senare på motorväg cirka 80kmh, så var den nere på 14%, sedan så verkar den pendla mellan 8-16% helatiden.
Skriv svar