MX Laddar i 202kW på V3 laddare
Moderator: Redaktion
MX Laddar i 202kW på V3 laddare
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare
21-90% på 50min? Det blir långt från 200kW i snitt det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare
Om hen inte har ett jättestort batteriHelectriC skrev:21-90% på 50min? Det blir långt från 200kW i snitt det.

Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare
Även det största batteriet ger ingen fantastisk genomsnittshastighet, säg 100kWh batteri ska då laddas med 69% av batteriet, dvs ca 69kWh (om vi bortser från bricking som ger ändå sämre snitt) på 50min.OlleBack skrev:Om hen inte har ett jättestort batteriHelectriC skrev:21-90% på 50min? Det blir långt från 200kW i snitt det.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare
På ABRP Bloggen så har dom bra grafer över laddhastighet vs SoC.
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/
Denna bild visar hur 100 batteriet i X/S laddkurva ser ut efter höjningen från 120 (röd) till 140kW (Grön)
Om man extrapolerar den gröna kurvan som jag gjort med svart färg så ser man hur jag tror den nya laddkurvan med 200kW förmodligen kommer se ut. Laddhastigheten kommer bara bli högre hastighet mellan 15% och 40%. Dvs laddtiden mellan 40% och 100% samt 0% till 15%, totalt 75% påverkas alltså inte alls...
Så om det bara är 25% som blir bättre så kanske man inte ska bli förvånad att tiderna inte påverkas mer.......
Sen kanske dom ändrar profilen helt och släpper på mer tidigare men det återstår att se när ABRP börjar få in data.
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... 19-update/
Denna bild visar hur 100 batteriet i X/S laddkurva ser ut efter höjningen från 120 (röd) till 140kW (Grön)
Om man extrapolerar den gröna kurvan som jag gjort med svart färg så ser man hur jag tror den nya laddkurvan med 200kW förmodligen kommer se ut. Laddhastigheten kommer bara bli högre hastighet mellan 15% och 40%. Dvs laddtiden mellan 40% och 100% samt 0% till 15%, totalt 75% påverkas alltså inte alls...
Så om det bara är 25% som blir bättre så kanske man inte ska bli förvånad att tiderna inte påverkas mer.......
Sen kanske dom ändrar profilen helt och släpper på mer tidigare men det återstår att se när ABRP börjar få in data.
Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare
Å andra sidan så laddar de flesta mellan 15%-90% vid Supercharger, sista 10% tar ju rejält med tid och man kommer ofta inte fram helt tom.[JM] skrev:
Laddhastigheten kommer bara bli högre hastighet mellan 15% och 40%. Dvs laddtiden mellan 40% och 100% samt 0% till 15%, totalt 75% påverkas alltså inte alls...
Så om det bara är 25% som blir bättre så kanske man inte ska bli förvånad att tiderna inte påverkas mer.......
Sen kanske dom ändrar profilen helt och släpper på mer tidigare men det återstår att se när ABRP börjar få in data.
Förbättringen är då 25 delar av 75 delar eller 1/3-del av laddningen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare
Försökte bara illustrera/förklara varför 200kW inte kommer revolutionera laddtiderna över 50% SoC
Sen hur kurvorna blir i verkligheten återstår att se.
För dom som bara laddar mellan 10% och 50% blir det naturligtvis skillnad.
För dom som laddar 21-90% som exemplet ovan. Not so much.
Sen hur kurvorna blir i verkligheten återstår att se.
För dom som bara laddar mellan 10% och 50% blir det naturligtvis skillnad.
För dom som laddar 21-90% som exemplet ovan. Not so much.
Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare
Tror ni det kommer presentera en bättre laddkurva på batteridagen i september?
Eqc tror jag har 150kw till 80% (troligtvis döljer de en större mängd) hur stor batteri skulle x ha för att få motsvarande? 150kwh ?(100 synligt)
Blir dock en ansenlig vikt att släpa runt på som inte används.
Eqc tror jag har 150kw till 80% (troligtvis döljer de en större mängd) hur stor batteri skulle x ha för att få motsvarande? 150kwh ?(100 synligt)
Blir dock en ansenlig vikt att släpa runt på som inte används.
Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare
Det är väl knappast särskilt bra att släpa runt på 50% extra som inte används... tar hellre långsam laddning på slutet.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare
Mickep skrev:Tror ni det kommer presentera en bättre laddkurva på batteridagen i september?
Eqc tror jag har 150kw till 80% (troligtvis döljer de en större mängd) hur stor batteri skulle x ha för att få motsvarande? 150kwh ?(100 synligt)
Blir dock en ansenlig vikt att släpa runt på som inte används.
Du menar nog E-Tron.
Så här ska det se ut tydligen.

Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare
Tesla brukar väl inte presentera några kurvor.Mickep skrev:Tror ni det kommer presentera en bättre laddkurva på batteridagen i september?
...klipp....
Man får förlita sig på ABRP, Tesla Björn och liknande för att få fram hur det ser ut.
Edit. Jag har iaf inte sett några kurvor från tesla. Någon annan som vet om dom publicerat?
Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare
Tesla pratar om halverad laddningstid med förvärmning och V3 250kW laddning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare
Hade ju verkligen inte skadat med halverad laddtid 
Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Re: MX Laddar i 202kW på V3 laddare
Halverad tid för vaddå?Zalman3 skrev:Tesla pratar om halverad laddningstid med förvärmning och V3 250kW laddning.
0-100% eller 10-60%. Framgår inte av bilden.
"Average time spent charging"
Dvs om du kör enl vår modell så halverar du tiden....
Nåja all ökning är ju bra. Så det är bara att le å vinka.