En fråga

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

snepo

En fråga

Inlägg av snepo »

Ej Elbilist (än). Stannade vid McDonalds Strängnäs. Såg att det fanns en laddstolp. E on. Med svart,vit,blå, handske. Är det olika kontakter på dom? Sen såg jag att det stod P 45 minuter på skylten. Hur mycket/lite blir det på 45 min laddning?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: En fråga

Inlägg av Jerker »

snepo skrev:
Ej Elbilist (än). Stannade vid McDonalds Strängnäs. Såg att det fanns en laddstolp. E on. Med svart,vit,blå, handske. Är det olika kontakter på dom? Sen såg jag att det stod P 45 minuter på skylten. Hur mycket/lite blir det på 45 min laddning?
Det är två olika standarder för likströmsladdning och en växelström. Den blå antar jag är den japanska Chademo som t.ex. Nissan har, den svarta är nog den europeiska CCS och den vita växelström med en handske som kallas Typ 2 mode 3. Liktrömskontakterna kan ge upp till 50 kW och växelströmskontakten förmodligen 22 kW (det finns de som ger 43 kW också).

Hur mycket du får på 45 minuter beror på många olika saker, men i teorin (som sällan uppfylls) så får man 50kW*0,75=37,5 kWh på likströmsuttagen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker har ju redan svarat på allt. Ett litet tillägg bara. Just den laddaren du har sett var troligen på max 50kW som Jerker förklarar. De flesta laddare i Sverige är sådana. Men den hade teoretiskt kunnat vara mycket kraftigare. CCS-standarden stödjer upp till 350kW, snabbladdare med åtminstone 150-175kW börjar dyka upp på allt fler ställen. Med 150kW laddar t.ex. en Audi e-tron på 45 minuter ett helt tomt batteri till 100%.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
snepo

Inlägg av snepo »

Okey det låter ju bra. Men lite snålt med bara en stolpe. Om jag inte minns helt fel så är det fyra stolpar på McDonalds i Eskilstuna
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

I första fasen byggdes snabbladdarna ensamma, vilket inte var så stort problem när elbilarna var få.
Numera byggs nya snabbladdare (som då oftast är på minst 150kW) oftast flera på samma plats. Detta ger redundans och mindre risk för köbildning.
Elbilist sedan 2014
heldiggrisen
elbilist

Inlägg av heldiggrisen »

snepo skrev:
Fyller på, och bekräftar vad Jerker och Mati skriver, Eon Strängnäs har 50kW Chademo, 50kW CCS och 43kW Type 2.
https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... f22e&ln=en

edit: och här hittar du prisar:
https://www.eon.se/elbil/ladda
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

snepo skrev:
Okey det låter ju bra. Men lite snålt med bara en stolpe. Om jag inte minns helt fel så är det fyra stolpar på McDonalds i Eskilstuna
Stämmer, och dessa är av nyare slag och levererar 175kW var.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

snepo skrev:
Klintan skrev:
I första fasen byggdes snabbladdarna ensamma, vilket inte var så stort problem när elbilarna var få.
Numera byggs nya snabbladdare (som då oftast är på minst 150kW) oftast flera på samma plats. Detta ger redundans och mindre risk för köbildning.
Trenden nu är att man bygger likströmsladdare med högre effekt (ofta 150 kW) och enbart CCS på ställen där elbilister förväntas stanna främst för att ladda, dvs. efter större vägar. Växelströmsladdningen hittar man nu mest på parkeringar och i parkeringshus, och då kan de vara med så låg effekt som 3,7 kW men också 7,4 eller 11 eller 22 kW. Här är det tänkt att bilarna står länge och då behöver man inte ha så hög effekt eftersom man hinner ladda ändå. Detta kallas för destinationsladdning. Hotell kan också ha det.

De nyare bilarna som säljs här har i princip alla CCS, vilket är en kombinerad laddport för likström och växelström, så både CCS likström och Typ2 (Mennekes är också en benämning på denna laddport) passar i den. Så man kan ladda hemma (växelström) med egen laddbox eller portabel laddare och ute på destinationsladdare med växelström eller på långkörningar med likström som ger snabbare laddning.

Hur snabb laddning bilen kan ta emot varierar. Växelström kan variera från 3,7 kW till 22 kW (vissa äldre Renault Zoe kan ta emot 43 kW). Det vanligaste är nu att bilarna kan ta emot som mest 11 kW växelström. Likström kan variera från 50 kW till 350 kW, men bilar som laddar snabbare än 250 kW finns knappt på marknaden än.

Chademostandarden är på väg ut här i Europa. Nissan är väl de enda som fortfarande säljer bilar i Europa med Chademo men ska väl också fasa ut det (nån som har bättre koll kan kommentera).
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jerker skrev:

Chademostandarden är på väg ut här i Europa. Nissan är väl de enda som fortfarande säljer bilar i Europa med Chademo men ska väl också fasa ut det (nån som har bättre koll kan kommentera).
Ja, Chademo har sett sin bästa tid redan och är påväg bort:
With the release of charging specifications for the Ariya electric crossover, Nissan effectively put CHAdeMO on notice.
https://www.greencarreports.com/news/11 ... y-standard
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

Jerker skrev:
[
Hur mycket du får på 45 minuter beror på många olika saker, men i teorin (som sällan uppfylls) så får man 50kW*0,75=37,5 kWh på likströmsuttagen.
Bara 75%?
MS P85 2014
Verdi

Inlägg av Verdi »

Bernando skrev:
Jerker skrev:
[
Bara 75%?
45 min är 75% av en timme?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Bernando skrev:
Jerker skrev:
[
Bara 75%?
45 min är 75% av en timme?
Just det.
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inlägg av OlleBack »

Bernando skrev:
Jerker skrev:
[
Bara 75%?
45 /60

45 min är 75% av en timme.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Bernando skrev:
Jerker skrev:
[
Bara 75%?
Eftersom 45 minuter är 75% av en timme så blir det så. Hade man fått stå där 1 timme så hade det blivit 50kW * 1h = 50kWh.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

Haha, tack för alla svar om att 45 minuter är 75% av en timme. :lol: Jag hade missat att frågan gällde just 45 minuter :roll:
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bernando skrev:
Haha, tack för alla svar om att 45 minuter är 75% av en timme. :lol: Jag hade missat att frågan gällde just 45 minuter :roll:
Många hjälpsamma här på forumet. Eller, ja... :roll:
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Jerker skrev:
Bernando skrev:
Tycker att 45 minuter av alla här på forumet är väldigt hjälpsamma. Eller var det 75%...
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

M3apan skrev:
Jerker skrev:
Bernando skrev:
Tycker att 45 minuter av alla här på forumet är väldigt hjälpsamma. Eller var det 75%...
:lol: :lol:
MS P85 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

snepo skrev:
Jo ensamma laddare är ett stort problem. Tesla förstod detta tidigt och har alltid haft många uttag på Supercharger.
En orsak till att andra aktörer valde att sätta upp en laddare var att bidraget var utformat så att de inte fick något för extra uttag. Och ja, Tesla byggde utan bidrag.
Skriv svar