Använda bilen som kylskåp
Moderator: Redaktion
Använda bilen som kylskåp
Jag älskar att maxa kylan och sätta mig i ett kallt säte på sommaren. Idag blev det ingen tur till Willys som tänkt så jag hade på ac på maximal kylning i 2h innan appen sa till att jag kört den länge. I bilen var det 9 grader (stod i solen, var 42 när jag startade ac) så hyfsat nära kylskåp trots gassande sol. Batteriet gick från 85% till 81% så runt 3kWh gick åt, 1500W för att kyla såpass är inte så illa skulle jag säga.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Använda bilen som kylskåp
Jasså, LOW är alltså så pass lågt? Jag trodde det var runt 15C.
Ibland lämnar jag varor i bilen medan jag besöker päronen. Gillar funktionen skarpt!
Ibland lämnar jag varor i bilen medan jag besöker päronen. Gillar funktionen skarpt!
Low/High är väl vad bilen mäktar med. Inte en specifik temperatur.Curik skrev:Jasså, LOW är alltså så pass lågt? Jag trodde det var runt 15C.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Japp, det är najs att kunna sätta sig i riktigt kalla säten efter en dag på stranden.
Så kallt så man ryser till.
Behövs inte 2h dock, har för mig det räcker med 30-40 min.
Så kallt så man ryser till.

Behövs inte 2h dock, har för mig det räcker med 30-40 min.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ja, det är en stor lyx att kunna ha kyla på i bilen när det är tropisk värme ute. När jag är runt och shoppar och gör kortare stopp för att gå in i affärer så brukar jag slå på AC:n direkt när bilen har låst sig och så får den stå och hålla kylan tills jag kommer ut igen. Om man drar upp AC-panelen så finns det ett alternativ att AC:n är påslagen när man lämnar bilen. Skitbra, tänkte jag och ställde in det och det funkade, men efter andra stoppet så var bilen inte sval längre. Det verkar som att den funktionen bara gäller för ett stopp, sen vid nästa starta av bilen så går den tillbaka. Jag förstå iofs det eftersom man annars kan glömma att ställa om när man väl parkerar bilen för gott den dagen. Men det hade ändå varit bra att kunna ha den funktionen aktiverad några timmar så man slapp att hålla på och tala om att man vill att bilen ska hållas sval när man är ur den.
Jag antar att det är detsamma med dog mode?
Jag antar att det är detsamma med dog mode?
Finns ju en cabin overheat protection. Prova den kanske?
Den hade jag inte sett, men manualen säger att den bara ser till att hålla temperaturen i kupén under 40 grader.taliz skrev:Finns ju en cabin overheat protection. Prova den kanske?
Låter rimligt iofsJerker skrev:Den hade jag inte sett, men manualen säger att den bara ser till att hålla temperaturen i kupén under 40 grader.taliz skrev:Finns ju en cabin overheat protection. Prova den kanske?
Precis. Och ifall man (som jag) vill ha Sentry igång så är det inte möjligt, eftersom Cabin Overheat Protection kräver att du stänger av larmet och Sentry.Jerker skrev:Den hade jag inte sett, men manualen säger att den bara ser till att hålla temperaturen i kupén under 40 grader.taliz skrev:Finns ju en cabin overheat protection. Prova den kanske?
Då är det bara att hålla sig till att slå på AC:n manuellt när man har parkerat bilen. Men det är iofs ett i-landsproblem. 

- Teslaspolen
- Teslaägare
Denna ska vad jag minns bara köra fläkten i intervall om det blir hett. Dvs ingen A/C.Jerker skrev:Den hade jag inte sett, men manualen säger att den bara ser till att hålla temperaturen i kupén under 40 grader.taliz skrev:Finns ju en cabin overheat protection. Prova den kanske?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Finns väl en setting för det, om den skall använda AC eller ej.Teslaspolen skrev:Denna ska vad jag minns bara köra fläkten i intervall om det blir hett. Dvs ingen A/C.Jerker skrev:Den hade jag inte sett, men manualen säger att den bara ser till att hålla temperaturen i kupén under 40 grader.taliz skrev:Finns ju en cabin overheat protection. Prova den kanske?
Nu när det är på tal så ska jag passa på att fråga eftersom jag funderat på det flera gånger... vad är själva poängen med skydd för överhettning av kabinen? Asså varför har man behov av att hålla den just till max 40c? För att man är grafittimålare och förvarar sprayburkar i kupén? 

- Teslaspolen
- Teslaägare
Hm, Li-Ion batterier gillar ju verkligen inte den värmen. Kanske dom som åker till stranden i Kalifornien för att bada och lämnar telefoner och plattor i bilen, så att dessa inte ska brinna upp?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Ifall man har barn eller djur och vill undvika att de dör om man skulle glömma dom?kenny skrev:Nu när det är på tal så ska jag passa på att fråga eftersom jag funderat på det flera gånger... vad är själva poängen med skydd för överhettning av kabinen? Asså varför har man behov av att hålla den just till max 40c? För att man är grafittimålare och förvarar sprayburkar i kupén?
Haha, ja det måste vara därför. En skål vatten och cabin overheat protection sen kan man glömma vem/vad som helst i bilen. Kan ju vara bra när man letar efter rätt laddstolpe vid superchargern.taliz skrev:Ifall man har barn eller djur och vill undvika att de dör om man skulle glömma dom?kenny skrev:Nu när det är på tal så ska jag passa på att fråga eftersom jag funderat på det flera gånger... vad är själva poängen med skydd för överhettning av kabinen? Asså varför har man behov av att hålla den just till max 40c? För att man är grafittimålare och förvarar sprayburkar i kupén?
Japp, hade jag haft småbarn skulle jag definitivt aktiverat den funktionen.kenny skrev:Haha, ja det måste vara därför. En skål vatten och cabin overheat protection sen kan man glömma vem/vad som helst i bilen. Kan ju vara bra när man letar efter rätt laddstolpe vid superchargern.taliz skrev:Ifall man har barn eller djur och vill undvika att de dör om man skulle glömma dom?kenny skrev:Nu när det är på tal så ska jag passa på att fråga eftersom jag funderat på det flera gånger... vad är själva poängen med skydd för överhettning av kabinen? Asså varför har man behov av att hålla den just till max 40c? För att man är grafittimålare och förvarar sprayburkar i kupén?
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld
14,6 kWp