Mycket mycket roligt tycker jag

Moderator: Redaktion
Haha, själv bördig från Gävle, jag har inte kört så mycket bil i trängsel där eftersom jag flyttade till Stockholm innan jag tog körkort, men med min kunskap om Gävlebor kan jag se situationen framför mig tydligtVerdi skrev:Den vita bilen har nog rymt från Gävle. Där släpps inte en jävel fram. Har fortfarande typ mardrömmar efter mina försök att ta mig ut från Gavlerinkens parkering efter match... (Typ 15 år sen)
Precis. Jag som ofta kör i Nyköping och Norrköping märker ju att många inte alls fattar vitsen med blixtlåsprincipen. Det har ju nu länge varit enfiligt på E4 strax norr om Norrköping vilket tidvis har orsakat kilometerlånga köer. De flesta är ängsliga och byter från den fil som ska upphöra redan vid första varningen (700 meter) och de som då fortsätter att ligga i den filen tills den verkligen upphör blir då betraktade som att de tränger sig före när de ska in i den enda filen.fth skrev:Jag har också ofta märkt att blixtlås-principen som ju är "lag" i Stockholm inte är lika etablerad i hela landet, vilket kan leda till lustiga/märkliga/läskiga situationer då och då.
/fth
Det är väl tom regeln?Jerker skrev:Det mest logiska hade ju varit att alla ligger i sin fil tills dess att en tar slut och så tillämpar man blixtlåset. Vad är problemet med det?
Ja, jag har också just på den sträckan råkat ut för långtradare som har lekt Bror Duktig och kört mitt i vägen. Tramsigt beteende. Om nu dessa långa fordons förare inte vill omkörda utan komma fram snabbare så ska de ligga kvar i högerfilen för när man sen kör blixtlåset så går det snabbare i den filen eftersom en långtradare ju motsvarar flera personbilar.fth skrev:Jag körde själv precis den sträckan söderut nyligen, då var det en långfärdsbuss som körde tvärs över båda filerna för att stoppa alla som "trängde sig före"![]()
/fth
Precis, det är ju inte bara tramsigt, utan direkt olagligt och trafikfarligt.Jerker skrev:Ja, jag har också just på den sträckan råkat ut för långtradare som har lekt Bror Duktig och kört mitt i vägen. Tramsigt beteende. Om nu dessa långa fordons förare inte vill omkörda utan komma fram snabbare så ska de ligga kvar i högerfilen för när man sen kör blixtlåset så går det snabbare i den filen eftersom en långtradare ju motsvarar flera personbilar.
Använd båda körfälten fram till vävningsroten och applicera där kedjetekniken (släpp in varannan bil).
Haha, jag är en sån där som du beskriver. Lägger mig i "rätt" fil ganska tidigt, men inser snart att inget händer eftersom alla kör om på den upphörande filen och då tar jag mig (säkert) ut för att göra detsamma.Jerker skrev:Precis. Jag som ofta kör i Nyköping och Norrköping märker ju att många inte alls fattar vitsen med blixtlåsprincipen. Det har ju nu länge varit enfiligt på E4 strax norr om Norrköping vilket tidvis har orsakat kilometerlånga köer. De flesta är ängsliga och byter från den fil som ska upphöra redan vid första varningen (700 meter) och de som då fortsätter att ligga i den filen tills den verkligen upphör blir då betraktade som att de tränger sig före när de ska in i den enda filen.fth skrev:Jag har också ofta märkt att blixtlås-principen som ju är "lag" i Stockholm inte är lika etablerad i hela landet, vilket kan leda till lustiga/märkliga/läskiga situationer då och då.
/fth
Det mest logiska hade ju varit att alla ligger i sin fil tills dess att en tar slut och så tillämpar man blixtlåset. Vad är problemet med det?
I ärlighetens namn så tycker nog jag att Stockholmare kör som nötter i rätt stor utsträckning, men just filbyten och blixtlås funkar för det mesta smärtfrittCurik skrev:Jag gillar ju Stockholmstrafiken i den bemärkelsen, det är lätt att byta fil och medtrafikanter är (oftast) hjälpsamma.
Ser man på! Då har man nåt att täppa till truten med på dem som klagar.fth skrev:Rekommendationen från Trafikverket är entydig:Använd båda körfälten fram till vävningsroten och applicera där kedjetekniken (släpp in varannan bil).
Också upplevt det där och varje gång hoppats på att polisen skulle ha vägarna förbi och se det.Jerker skrev:Ja, jag har också just på den sträckan råkat ut för långtradare som har lekt Bror Duktig och kört mitt i vägen. Tramsigt beteende. Om nu dessa långa fordons förare inte vill omkörda utan komma fram snabbare så ska de ligga kvar i högerfilen för när man sen kör blixtlåset så går det snabbare i den filen eftersom en långtradare ju motsvarar flera personbilar.fth skrev:Jag körde själv precis den sträckan söderut nyligen, då var det en långfärdsbuss som körde tvärs över båda filerna för att stoppa alla som "trängde sig före"![]()
/fth
När man kör i Göteborg så är det ett stort problem för alla som inte kan vägarna. Ibland upptäcker man inte förrän för sent att man skulle ha förflyttat sig typ 5 filer i sidled och att man upptäcker det försent beror ju helt enkelt på en jävla usel skyltning samt att man byggt vägarna på fel sätt.LarsL skrev:Väldigt vanligt problem på vissa ställen att folk ligger i fel fil för att sedan i sista sekunden komma på att de skulle svänga vänster. Det beteendet skapar oreda och onödigt långa köer men gynnar så klart individen, till viss del. Jag hade en sådan korsning på vägen till jobbet där folk hade kommit på att det gick att först svänga vänster och sedan göra en u-sväng för att komma åt höger. De som gjorde den här manövern trängde sig då förbi allt som ville svänga höger och blev omåttligt sura om de inte blev framsläppta (typ som i klippet minus dörrhandtaget). Det blev så stora problem att Vägverket uppmärksammade det när köerna kom ut på motorvägen. Då byggdes ganska snabbt en rondel och problemet och köerna var borta direkt. Det blev till och med mindre köer under bygget faktiskt.
Tyvärr är ju Tesla en dyr och fin bil så många egoister dras till den.
Ja, Göteborg är hyfsat knepigt att köra i för en oinvigd (som mig).Jerker skrev:När man kör i Göteborg så är det ett stort problem för alla som inte kan vägarna. Ibland upptäcker man inte förrän för sent att man skulle ha förflyttat sig typ 5 filer i sidled och att man upptäcker det försent beror ju helt enkelt på en jävla usel skyltning samt att man byggt vägarna på fel sätt.
Lika hopplöst om man kommer norrifrån via E6 eller E45.Remuz skrev:Jag ligger alltid fel in mot Göteborg (från Alingsås) då man ska hålla vänster om man ska till höger och tvärtom upp på röda bron... innan broarna byggdes där körde jag alltid rätt
Ocean skrev:Klassiskt att se bilar som ska in i andra filer i Stockholmstrafiken. Jag kan inte låta bli att ge några reflektioner, kör i Stockholm dagligen.
Använd gärna den fil som svänger höger eller vänster för att snabbt komma fram, så kan du bryta in i filen som går rakt. Du spar tid på det, vi andra förstår att du har bråttom.
Gult ljus betyder att det börjar bli bråttom att hinna över, slår det om till lite rött är det ändå ok. Vi som får grönt kan anpassa vår acceleration så Du hinner över.
Blockera gärna samma korsning om det är kö, vi andra förstår, det är trångt och Du tjänar ändå några meter, inte tid, men ändå.
Bussfiler är filer som kan nyttjas, inga bussar syns på flera meters håll, använd filen, bryt in i rätt fil när det passar dig. Du är streetsmart, vi andra avundas Dig.
Blockeras Din fil tillfälligt av någon som ska svänga vänster, kasta Dig gärna ut i den andra filen. Vi andra bromsar, det är okej, vi förstår. Du har bråttom.
Två filer rakt fram, rött ljus, använd gärna lite slalom för att hamna längst fram. Accelerera sen gärna lite långsamt med din BMW för att sen svänga in i rätt fil. Du är ju ändå chefen.
Kör Du scooter så passera gärna alla bilar vid rött, placera Dig längst fram, ta fram mobilen och greja lite med den. Vi andra förstår att det var viktig information som Du behövde just nu. Grönt ljus spelar ingen roll, Dina kontakter är viktigare.
Cyklar Du, placera Dig väl synligt mitt i filen, trappa gärna långsamt, släpp inte förbi! Du kan då behöva bromsa vid nästa korsning istället för att elegant ignorera all annan trafik. Vi andra förstår, Du ska inte behöva sänka Dig till att behöva ta hänsyn till andra.
Cyklar du i spandex; ignorera fullständigt alla andra bilar, gående, cyklister, vad som. KÖR! Du har bråttom, du är viktigt, du ska fram, du är Mannen. Vi andra förstår!
Går du så har du alltid rätt, det spelar ingen roll om det är övergångsställen, bevakade, obevakade, vad som. Korsa vägen när Du behöver, vi andra stannar, vi bevakar Din säkerhet och förstår. Bry dig inte om att tacka, någon kan missförstå det för vekhet.
Behöver Du stanna för något ärende, stanna där det passar Dig, i filen, på cykelbanan, framför garageporten, på övergångsstället, var som helst. Vi andra anpassar oss, väntar, eller vad som krävs. Ditt ärende är viktigt.
Jag har kört en hel del i Malmö den senaste tiden, och där har cyklister faktiskt företräde vid i princip alla övergångsställen, med egna skyltar, mycket förvirrande för en StockholmsbilistJohn Galt skrev:Och är du cyklist ska du veta att de där trafikreglerna som finns egentligen inte gäller för dig. Cyklar du exempelvis på övergångsställe kan du enkelt hävda företräde - de flesta bilister är dumma och går på det.