Tesla i Stockholmstrafiken :D

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elexotico
Teslaägare
Inlägg: 175
Blev medlem: 01 apr 2020 15:43

Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av Elexotico »

Någon som vågar kliva fram och erkänna detta ? :D


Mycket mycket roligt tycker jag :D
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1128
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av Curik »

IQ Fiskmås.

Om jag kör en bil och någon öppnar min dörr så tolkar jag det som att vederbörande vill skada mig. Inte helt omöjligt att jag försöker svänga till för att klämma avskrädet. :evil:

Ja, jag fattar att Mazdan borde släppa in Teslan men det spelar ingen roll. Försöker jag falla in i en fil och ser att medtrafiken inte vill och beter sig som ett nöt så tar jag nästa bil. Sånt där hör inte hemma i trafiken.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av Remuz »

Skratta eller gråta? Minst två idioter på vägen iaf. Visst kan man bli sur när man inte blir insläppt men det är ju bara att ta nästa plats...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av HelectriC »

Stoltheten kommer ofta fram i ett helt annat ljus just i trafiken. En sån bagatell att vara bakom en (1!) bil istället för framför får sådana uttryck. Har sett så många trafikidioter att jag inte längre blir överraskad. Är nog inte guds bästa barn själv alltid, men det går absolut inte till en sån här nivå :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Verdi

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av Verdi »

Den vita bilen har nog rymt från Gävle. Där släpps inte en jävel fram. Har fortfarande typ mardrömmar efter mina försök att ta mig ut från Gavlerinkens parkering efter match... (Typ 15 år sen)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Den vita bilen har nog rymt från Gävle. Där släpps inte en jävel fram. Har fortfarande typ mardrömmar efter mina försök att ta mig ut från Gavlerinkens parkering efter match... (Typ 15 år sen)
Haha, själv bördig från Gävle, jag har inte kört så mycket bil i trängsel där eftersom jag flyttade till Stockholm innan jag tog körkort, men med min kunskap om Gävlebor kan jag se situationen framför mig tydligt :D :D

Jag har också ofta märkt att blixtlås-principen som ju är "lag" i Stockholm inte är lika etablerad i hela landet, vilket kan leda till lustiga/märkliga/läskiga situationer då och då. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 441
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av kikat »

Att dra upp någons dörr är att gå över gränsen. Har alltid haft automatisk dörrlåsning aktiverat på mina bilar sedan ~15 år tillbaka då en alkolist satte sig i passagerarsätet då jag väntade vid ett trafikljus.
Men att inte bli insläppt är väl mer eller mindre standard i trafiken där jag bor åtminstone. Teslan kunde lagt sig bakom kan man tycka då det ser ut att finnas en lucka där men är det två personer som båda vägrar vika sig kan det gå så här. Men på motorvägar runt storstadsregionerna har blixtlås-principen alltid fungerat för mig, blir lika förvånad varje gång.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Jag har också ofta märkt att blixtlås-principen som ju är "lag" i Stockholm inte är lika etablerad i hela landet, vilket kan leda till lustiga/märkliga/läskiga situationer då och då. :roll:

/fth
Precis. Jag som ofta kör i Nyköping och Norrköping märker ju att många inte alls fattar vitsen med blixtlåsprincipen. Det har ju nu länge varit enfiligt på E4 strax norr om Norrköping vilket tidvis har orsakat kilometerlånga köer. De flesta är ängsliga och byter från den fil som ska upphöra redan vid första varningen (700 meter) och de som då fortsätter att ligga i den filen tills den verkligen upphör blir då betraktade som att de tränger sig före när de ska in i den enda filen.

Det mest logiska hade ju varit att alla ligger i sin fil tills dess att en tar slut och så tillämpar man blixtlåset. Vad är problemet med det?
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 730
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av Anderzzon »

Till den vita bilens försvar så finns det faktiskt ingen anledning för Teslan att byta fil där, annat än för att komma fram lite fortare. Jag förväntar mig i alla fall inte att bli insläppt i en fil bara för att den rullar lite fortare. Då väntar jag på att det dyker upp en lucka.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Det mest logiska hade ju varit att alla ligger i sin fil tills dess att en tar slut och så tillämpar man blixtlåset. Vad är problemet med det?
Det är väl tom regeln?

Jag körde själv precis den sträckan söderut nyligen, då var det en långfärdsbuss som körde tvärs över båda filerna för att stoppa alla som "trängde sig före" :roll:

Jag smet iaf förbi bussen när tillfälle gavs och körde i ensamt majestät i typ 1.5km till köslut, svängde in i en lucka och sparade typ 45 minuter :D :D

Den svenska kö-mentaliteten går lite till överdrift ibland.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Jag körde själv precis den sträckan söderut nyligen, då var det en långfärdsbuss som körde tvärs över båda filerna för att stoppa alla som "trängde sig före" :roll:

/fth
Ja, jag har också just på den sträckan råkat ut för långtradare som har lekt Bror Duktig och kört mitt i vägen. Tramsigt beteende. Om nu dessa långa fordons förare inte vill omkörda utan komma fram snabbare så ska de ligga kvar i högerfilen för när man sen kör blixtlåset så går det snabbare i den filen eftersom en långtradare ju motsvarar flera personbilar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Ja, jag har också just på den sträckan råkat ut för långtradare som har lekt Bror Duktig och kört mitt i vägen. Tramsigt beteende. Om nu dessa långa fordons förare inte vill omkörda utan komma fram snabbare så ska de ligga kvar i högerfilen för när man sen kör blixtlåset så går det snabbare i den filen eftersom en långtradare ju motsvarar flera personbilar.
Precis, det är ju inte bara tramsigt, utan direkt olagligt och trafikfarligt.

Rekommendationen från Trafikverket är entydig:
Använd båda körfälten fram till vävningsroten och applicera där kedjetekniken (släpp in varannan bil).


"Bror Duktig"-beteendet dubblerar ju i praktiken kölängden och kan medföra att av- och påfarter flera kilometer innan hindret blockeras.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1128
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av Curik »

Jerker skrev:
fth skrev:
Jag har också ofta märkt att blixtlås-principen som ju är "lag" i Stockholm inte är lika etablerad i hela landet, vilket kan leda till lustiga/märkliga/läskiga situationer då och då. :roll:

/fth
Precis. Jag som ofta kör i Nyköping och Norrköping märker ju att många inte alls fattar vitsen med blixtlåsprincipen. Det har ju nu länge varit enfiligt på E4 strax norr om Norrköping vilket tidvis har orsakat kilometerlånga köer. De flesta är ängsliga och byter från den fil som ska upphöra redan vid första varningen (700 meter) och de som då fortsätter att ligga i den filen tills den verkligen upphör blir då betraktade som att de tränger sig före när de ska in i den enda filen.

Det mest logiska hade ju varit att alla ligger i sin fil tills dess att en tar slut och så tillämpar man blixtlåset. Vad är problemet med det?
Haha, jag är en sån där som du beskriver. Lägger mig i "rätt" fil ganska tidigt, men inser snart att inget händer eftersom alla kör om på den upphörande filen och då tar jag mig (säkert) ut för att göra detsamma.

Kör du in framför någon i Norrköping/Linköping så blir ju vissa helt vilda. Vid ett tillfälle körde jag om en bil (som körde väldigt ryckigt, det var jobbigt utan adaptiv farthållare) och körde in några meter framför. Efter en stund kom han farandes förbi mig och började bromsa kraftigt framför, tills vi var stillastående. Han svängde in mot väg-grenen och kom ut, slängde av sig tröjan och började vifta. :lol: Jag körde fort därifrån men noterade att han hade barn i bilen.. :x

Jag gillar ju Stockholmstrafiken i den bemärkelsen, det är lätt att byta fil och medtrafikanter är (oftast) hjälpsamma.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av fth »

Curik skrev:
Jag gillar ju Stockholmstrafiken i den bemärkelsen, det är lätt att byta fil och medtrafikanter är (oftast) hjälpsamma.
I ärlighetens namn så tycker nog jag att Stockholmare kör som nötter i rätt stor utsträckning, men just filbyten och blixtlås funkar för det mesta smärtfritt ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
Rekommendationen från Trafikverket är entydig:
Använd båda körfälten fram till vävningsroten och applicera där kedjetekniken (släpp in varannan bil).
Ser man på! Då har man nåt att täppa till truten med på dem som klagar.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12782
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
fth skrev:
Jag körde själv precis den sträckan söderut nyligen, då var det en långfärdsbuss som körde tvärs över båda filerna för att stoppa alla som "trängde sig före" :roll:

/fth
Ja, jag har också just på den sträckan råkat ut för långtradare som har lekt Bror Duktig och kört mitt i vägen. Tramsigt beteende. Om nu dessa långa fordons förare inte vill omkörda utan komma fram snabbare så ska de ligga kvar i högerfilen för när man sen kör blixtlåset så går det snabbare i den filen eftersom en långtradare ju motsvarar flera personbilar.
Också upplevt det där och varje gång hoppats på att polisen skulle ha vägarna förbi och se det.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2240
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av tor-ake »

På vägen mellan täby kyrkby och vallentuna fanns det förut en sådan sträcka där långtradare lade sig i mitten, och även andra tilltag behövdes, då högerfilen i princip stod stilla medan den filen som skulle upphöra användes bara av de som trängde sig före.
Bild

Problemet tror jag var att vissa tyckte som nämnt ovan, att det skulle vara sammanvävning, medan andra tyckte olika. Följden blev att folk bytte fil längs en kilometerlång sträcka,
istället för att blixtlåsa i slutet. vilket ofta gav nettohastighet = 0 i högerfilen.

Efter omskyltning till detta skulle jag säga att problemet i princip försvunnit:
Bild
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av LarsL »

Väldigt vanligt problem på vissa ställen att folk ligger i fel fil för att sedan i sista sekunden komma på att de skulle svänga vänster. Det beteendet skapar oreda och onödigt långa köer men gynnar så klart individen, till viss del. Jag hade en sådan korsning på vägen till jobbet där folk hade kommit på att det gick att först svänga vänster och sedan göra en u-sväng för att komma åt höger. De som gjorde den här manövern trängde sig då förbi allt som ville svänga höger och blev omåttligt sura om de inte blev framsläppta (typ som i klippet minus dörrhandtaget). Det blev så stora problem att Vägverket uppmärksammade det när köerna kom ut på motorvägen. Då byggdes ganska snabbt en rondel och problemet och köerna var borta direkt. Det blev till och med mindre köer under bygget faktiskt.


Tyvärr är ju Tesla en dyr och fin bil så många egoister dras till den.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11228
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Väldigt vanligt problem på vissa ställen att folk ligger i fel fil för att sedan i sista sekunden komma på att de skulle svänga vänster. Det beteendet skapar oreda och onödigt långa köer men gynnar så klart individen, till viss del. Jag hade en sådan korsning på vägen till jobbet där folk hade kommit på att det gick att först svänga vänster och sedan göra en u-sväng för att komma åt höger. De som gjorde den här manövern trängde sig då förbi allt som ville svänga höger och blev omåttligt sura om de inte blev framsläppta (typ som i klippet minus dörrhandtaget). Det blev så stora problem att Vägverket uppmärksammade det när köerna kom ut på motorvägen. Då byggdes ganska snabbt en rondel och problemet och köerna var borta direkt. Det blev till och med mindre köer under bygget faktiskt.


Tyvärr är ju Tesla en dyr och fin bil så många egoister dras till den.
När man kör i Göteborg så är det ett stort problem för alla som inte kan vägarna. Ibland upptäcker man inte förrän för sent att man skulle ha förflyttat sig typ 5 filer i sidled och att man upptäcker det försent beror ju helt enkelt på en jävla usel skyltning samt att man byggt vägarna på fel sätt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
När man kör i Göteborg så är det ett stort problem för alla som inte kan vägarna. Ibland upptäcker man inte förrän för sent att man skulle ha förflyttat sig typ 5 filer i sidled och att man upptäcker det försent beror ju helt enkelt på en jävla usel skyltning samt att man byggt vägarna på fel sätt.
Ja, Göteborg är hyfsat knepigt att köra i för en oinvigd (som mig).

Jag tycker dock filhänvisningen i Tesla-navigatorn funkar helt ok där, lägger jag mig i den fil som föreslås i instrumentklustret så brukar iaf jag hamna rätt till slut.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6143
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av Remuz »

Jag ligger alltid fel in mot Göteborg (från Alingsås) då man ska hålla vänster om man ska till höger och tvärtom upp på röda bron... innan broarna byggdes där körde jag alltid rätt :)
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av John Galt »

Remuz skrev:
Jag ligger alltid fel in mot Göteborg (från Alingsås) då man ska hålla vänster om man ska till höger och tvärtom upp på röda bron... innan broarna byggdes där körde jag alltid rätt :)
Lika hopplöst om man kommer norrifrån via E6 eller E45.

Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 mar 2018 09:22
Ort: Danderyd

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av Ocean »

Klassiskt att se bilar som ska in i andra filer i Stockholmstrafiken. Jag kan inte låta bli att ge några reflektioner, kör i Stockholm dagligen.

Använd gärna den fil som svänger höger eller vänster för att snabbt komma fram, så kan du bryta in i filen som går rakt. Du spar tid på det, vi andra förstår att du har bråttom.

Gult ljus betyder att det börjar bli bråttom att hinna över, slår det om till lite rött är det ändå ok. Vi som får grönt kan anpassa vår acceleration så Du hinner över.

Blockera gärna samma korsning om det är kö, vi andra förstår, det är trångt och Du tjänar ändå några meter, inte tid, men ändå.

Bussfiler är filer som kan nyttjas, inga bussar syns på flera meters håll, använd filen, bryt in i rätt fil när det passar dig. Du är streetsmart, vi andra avundas Dig.

Blockeras Din fil tillfälligt av någon som ska svänga vänster, kasta Dig gärna ut i den andra filen. Vi andra bromsar, det är okej, vi förstår. Du har bråttom.

Två filer rakt fram, rött ljus, använd gärna lite slalom för att hamna längst fram. Accelerera sen gärna lite långsamt med din BMW för att sen svänga in i rätt fil. Du är ju ändå chefen.

Kör Du scooter så passera gärna alla bilar vid rött, placera Dig längst fram, ta fram mobilen och greja lite med den. Vi andra förstår att det var viktig information som Du behövde just nu. Grönt ljus spelar ingen roll, Dina kontakter är viktigare.

Cyklar Du, placera Dig väl synligt mitt i filen, trappa gärna långsamt, släpp inte förbi! Du kan då behöva bromsa vid nästa korsning istället för att elegant ignorera all annan trafik. Vi andra förstår, Du ska inte behöva sänka Dig till att behöva ta hänsyn till andra.

Cyklar du i spandex; ignorera fullständigt alla andra bilar, gående, cyklister, vad som. KÖR! Du har bråttom, du är viktigt, du ska fram, du är Mannen. Vi andra förstår!

Går du så har du alltid rätt, det spelar ingen roll om det är övergångsställen, bevakade, obevakade, vad som. Korsa vägen när Du behöver, vi andra stannar, vi bevakar Din säkerhet och förstår. Bry dig inte om att tacka, någon kan missförstå det för vekhet.

Behöver Du stanna för något ärende, stanna där det passar Dig, i filen, på cykelbanan, framför garageporten, på övergångsstället, var som helst. Vi andra anpassar oss, väntar, eller vad som krävs. Ditt ärende är viktigt.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 477
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av John Galt »

Ocean skrev:
Klassiskt att se bilar som ska in i andra filer i Stockholmstrafiken. Jag kan inte låta bli att ge några reflektioner, kör i Stockholm dagligen.

Använd gärna den fil som svänger höger eller vänster för att snabbt komma fram, så kan du bryta in i filen som går rakt. Du spar tid på det, vi andra förstår att du har bråttom.

Gult ljus betyder att det börjar bli bråttom att hinna över, slår det om till lite rött är det ändå ok. Vi som får grönt kan anpassa vår acceleration så Du hinner över.

Blockera gärna samma korsning om det är kö, vi andra förstår, det är trångt och Du tjänar ändå några meter, inte tid, men ändå.

Bussfiler är filer som kan nyttjas, inga bussar syns på flera meters håll, använd filen, bryt in i rätt fil när det passar dig. Du är streetsmart, vi andra avundas Dig.

Blockeras Din fil tillfälligt av någon som ska svänga vänster, kasta Dig gärna ut i den andra filen. Vi andra bromsar, det är okej, vi förstår. Du har bråttom.

Två filer rakt fram, rött ljus, använd gärna lite slalom för att hamna längst fram. Accelerera sen gärna lite långsamt med din BMW för att sen svänga in i rätt fil. Du är ju ändå chefen.

Kör Du scooter så passera gärna alla bilar vid rött, placera Dig längst fram, ta fram mobilen och greja lite med den. Vi andra förstår att det var viktig information som Du behövde just nu. Grönt ljus spelar ingen roll, Dina kontakter är viktigare.

Cyklar Du, placera Dig väl synligt mitt i filen, trappa gärna långsamt, släpp inte förbi! Du kan då behöva bromsa vid nästa korsning istället för att elegant ignorera all annan trafik. Vi andra förstår, Du ska inte behöva sänka Dig till att behöva ta hänsyn till andra.

Cyklar du i spandex; ignorera fullständigt alla andra bilar, gående, cyklister, vad som. KÖR! Du har bråttom, du är viktigt, du ska fram, du är Mannen. Vi andra förstår!

Går du så har du alltid rätt, det spelar ingen roll om det är övergångsställen, bevakade, obevakade, vad som. Korsa vägen när Du behöver, vi andra stannar, vi bevakar Din säkerhet och förstår. Bry dig inte om att tacka, någon kan missförstå det för vekhet.

Behöver Du stanna för något ärende, stanna där det passar Dig, i filen, på cykelbanan, framför garageporten, på övergångsstället, var som helst. Vi andra anpassar oss, väntar, eller vad som krävs. Ditt ärende är viktigt.
Bild

Och är du cyklist ska du veta att de där trafikreglerna som finns egentligen inte gäller för dig. Cyklar du exempelvis på övergångsställe kan du enkelt hävda företräde - de flesta bilister är dumma och går på det.

Skickat från min Samsung Fold via Tapatalk
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8153
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av fth »

John Galt skrev:
Och är du cyklist ska du veta att de där trafikreglerna som finns egentligen inte gäller för dig. Cyklar du exempelvis på övergångsställe kan du enkelt hävda företräde - de flesta bilister är dumma och går på det.
Jag har kört en hel del i Malmö den senaste tiden, och där har cyklister faktiskt företräde vid i princip alla övergångsställen, med egna skyltar, mycket förvirrande för en Stockholmsbilist :D

En sak som är mycket bra i Malmö är också att det är 40km/h i hela staden, mycket bättre än att som i Stockholm ha slumpvis 30/50 på olika gator utan uppenbar plan eller tanke bakom.

30 är ju plågsamt långsamt och nästan omöjligt att hålla, 50 är (i mina ögon) för snabbt för innerstadstrafik bland fotgängare etc, 40 är en perfekt kompromiss.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar