
Polestar 2
Moderator: Redaktion
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19935
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Polestar 2
Hehe, notera att jag inte skrivit kommentarer om alla reviews jag pejstat.HelectriC skrev:Attans du! Där klarade du inte att hålla det negativataliz skrev:Ja det var ju faktiskt rätt tydligt.filippb skrev:Det har bekräftats av Polestar flera gånger, senast av produktchefen här (5:30 in i videon):taliz skrev:Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.filippb skrev:OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Ja, hon säger att de kan uppdatera IHU, alltså infotainment head unit, och sen går det ut till alla noder. Det bekräftar det jag sett om CMA-plattformen om att själva mjukvaran i ECU:erna inte kan bli uppdaterad men att konfiguration etc kan uppdateras. Och allt som styrs av IHUn kan "uppdateras".filippb skrev:Det har bekräftats av Polestar flera gånger, senast av produktchefen här (5:30 in i videon):taliz skrev:Var finns det bekräftat? Andra har tidigare i tråden hävdat motsatsen, externa ECUer nås inte.filippb skrev:OTA finns visst och når hela bilen, inte bara infotainment.
Men jag ska inte deraila tråden om tekniska detaljer och lösningar

Dock intressant att de säger att OTA kommer senare i år. Menar de att första uppdateringen eller att själva funktionalitet för OTA kommer senare i år?
M3 LR AWD 2020
Re: Polestar 2
hon säger ju också att de teoretiskt kan skruva upp motorstyrkan tex via OTA, så det måste ju betyda att det är OTA på mer än bara infotainment.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 2
Jag tycker hon är väldigt tydlig att de kan uppdatera alla ecuer I bilen dock kommer de nog inte uppdatera jätte ofta (vilket är ett aktivt val från deras sida).. Sen att de går via ihu är väl inget konstigt, de fungerar garanterat på liknade sätt i en tesla, dvs en nod laddar ner allt och sedan står den för laddning av mjukvaran I övriga noder.
Man jag ju se de som att ihu har service verkstäderna mjukvara inbyggd i sig som normalt kopplas via odb interfacet...
Man jag ju se de som att ihu har service verkstäderna mjukvara inbyggd i sig som normalt kopplas via odb interfacet...
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Polestar 2
Det är dock endast en konfiguration och den ligger inte i ECU:erna som styr motorerna. Konfigurationen ligger i IHU:n för sådant. Men med det sagt så är det inte ett måste att kunna uppdatera mjukvaran i ECU:er utan det räcker oftast med IHU:n för att lägga till nya funktioner eller för att konfigurera om delar av bilen.HelectriC skrev:hon säger ju också att de teoretiskt kan skruva upp motorstyrkan tex via OTA, så det måste ju betyda att det är OTA på mer än bara infotainment.
Tillägg: IHU består inte endast av infotainment även om namnet kan antyda det. Den innehåller även en del för alla konfiguration av bilens noder och till viss del styrning av dem. Så det är mycket mer än bara infotainmentsystemet som finns i en IHU.
Senast redigerad av lukasf, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR AWD 2020
Re: Polestar 2
Jag tycker precis tvärtomchaffis75 skrev:Jag tycker hon är väldigt tydlig att de kan uppdatera alla ecuer I bilen dock kommer de nog inte uppdatera jätte ofta (vilket är ett aktivt val från deras sida).. Sen att de går via ihu är väl inget konstigt, de fungerar garanterat på liknade sätt i en tesla, dvs en nod laddar ner allt och sedan står den för laddning av mjukvaran I övriga noder.
Man jag ju se de som att ihu har service verkstäderna mjukvara inbyggd i sig som normalt kopplas via odb interfacet...

Tesla har en helt annan arkitektur med nästa alla ECU:er virtuellt i en central styrenhet (den kallas då inte längre för en IHU), de har istället "dumma" noder där det behövs som helt styrs från den centrala styrenheten. Volvo utvecklar SPA2 med en väldigt lik arkitektur såsom Tesla har på de allra nyaste bilarna.
Självklart har man oftast bara en väg in och att den går via IHU:n är absolut inget konstigt, men det jag ställer mig tveksam till är att de kan uppdatera mjukvaran i ECU:er via IHU:n på CMA-plattformen. För vad jag vet om den plattformen så finns inte riktigt den möjligheten för alla bilens noder. Om de har gjort en lösning där den Google baserade IHU:n kommer åt precis alla noder så blir jag lite orolig då CMA-plattformen aldrig utvecklades med tillräcklig säkerhet för en sådan lösning.
Men den som lever får se

M3 LR AWD 2020
-
- Inlägg: 23
- Blev medlem: 12 aug 2020 16:58
Re: Polestar 2
Du får gärna återge vad han nämnde om Polestar 3!fth skrev:Jag var ute med jycken och promenerade runt Skeppsholmen igår och träffade på en PS2 som stod parkerad nära Af Chapman.
Det visade sig vara ett gäng från Polestar som var ute och filmade med drönare (material till kommande reklamfilmer?).
Jag pratade en stund med en av killarna, det lät som han kom från Tyskland, mycket entusiastisk och intresserad, "very happy with the car", när jag nämnde att jag hade en X så berättade han lite om Polestar 3.
Trevligt gäng, och mycket snygg bil, det här kommer att bli bra!![]()
/fth
Re: Polestar 2
Melodi: Miss Li - Här kommer natten
Här kommer Polestar
Bred men underbart trång
Här kommer P2
Dape - dape -dape - da - da -da
Som alla betalt djupt ur egen ficka
Då kommer Polestar
Dape - dape -dape - da - da -da
När du kommer
Ska jag sätta mig och tala om allt för dig
När du går
Vet jag inte vart du är
Se dina lysen
I alla regnbågens färger
Se dina lysen
Dape - dape -dape - da - da -da
Se'ru alla männskor?
Som går skatar och glider
Här kommer Polestar
Dape - dape -dape - da - da -da
Åh när kommer du
Ska jag sitta här och tappa F5 till december
När du går
Vet jag inte vart du är
Åh när kommer du
Ska jag sitta här och tappa F5 till december
När du går
Vet jag inte vart du är
Här kommer Polestar
Bred men underbart trång
Här kommer P2
Dape - dape -dape - da - da -da
Som alla betalt djupt ur egen ficka
Då kommer Polestar
Dape - dape -dape - da - da -da
När du kommer
Ska jag sätta mig och tala om allt för dig
När du går
Vet jag inte vart du är
Se dina lysen
I alla regnbågens färger
Se dina lysen
Dape - dape -dape - da - da -da
Se'ru alla männskor?
Som går skatar och glider
Här kommer Polestar
Dape - dape -dape - da - da -da
Åh när kommer du
Ska jag sitta här och tappa F5 till december
När du går
Vet jag inte vart du är
Åh när kommer du
Ska jag sitta här och tappa F5 till december
När du går
Vet jag inte vart du är
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Polestar 2
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
887 regade på https://www.car.info/sv-se/polestar
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Attans! Någon annan hann före i Norrland! Trodde jag skulle bli först med leverans på tisdag! Alltid dessa Sundsvallsbor;)Zalman3 skrev:887 regade på https://www.car.info/sv-se/polestar
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 410
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Polestar 2
Leasingföretag?TobbeTesla skrev:Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Re: Polestar 2
Bra-Bil är i Vallentuna där bilarna står just nu
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Du riskerar att bli först, den i Sundsvall är väl ändå en Polestar 1?DrW skrev:Attans! Någon annan hann före i Norrland! Trodde jag skulle bli först med leverans på tisdag! Alltid dessa Sundsvallsbor;)Zalman3 skrev:887 regade på https://www.car.info/sv-se/polestar
Re: Polestar 2
Ser det nu!Anonymous FTW skrev:Du riskerar att bli först, den i Sundsvall är väl ändå en Polestar 1?DrW skrev:Attans! Någon annan hann före i Norrland! Trodde jag skulle bli först med leverans på tisdag! Alltid dessa Sundsvallsbor;)Zalman3 skrev:887 regade på https://www.car.info/sv-se/polestar
Klickade lite snett. Vi får se om någon hinner före i morgon eller måndag!
Re: Polestar 2
Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.TobbeTesla skrev:Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
- TobbeTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 410
- Blev medlem: 01 feb 2020 22:16
Re: Polestar 2
TackDrW skrev:Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.TobbeTesla skrev:Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?


Re: Polestar 2
Hur går det med bonusen då? Om bilen varit registrerad på någon tidigare och du blir ägare nummer 2?DrW skrev:Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.TobbeTesla skrev:Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Re: Polestar 2
Ok men de är väl helt rätt att hon inte går ner på alla tekniska detaljer när hon sitter med bilar med sladd, däremot är jag säker på att hon skulle kunna göra de..lukasf skrev:Jag tycker precis tvärtomchaffis75 skrev:Jag tycker hon är väldigt tydlig att de kan uppdatera alla ecuer I bilen dock kommer de nog inte uppdatera jätte ofta (vilket är ett aktivt val från deras sida).. Sen att de går via ihu är väl inget konstigt, de fungerar garanterat på liknade sätt i en tesla, dvs en nod laddar ner allt och sedan står den för laddning av mjukvaran I övriga noder.
Man jag ju se de som att ihu har service verkstäderna mjukvara inbyggd i sig som normalt kopplas via odb interfacet...Att hon snarare kör säljsnacket att det går att uppdatera alla noder i bilen via OTA, men inga tekniska detaljer om exakt hur. Men spelar det någon roll för slutkund? Jag skulle säga att det inte gör det, för mig som kund så spelar det ingen roll om det är mjukvaran i ECU:n som uppdateras eller om det är ECU:ns konfiguration som ligger på IHU så länge jag får ny funktionalitet. I exemplet de pratar om att öka motorstyrka etc så är det garanterat en konfiguration i IHU:n.
Tesla har en helt annan arkitektur med nästa alla ECU:er virtuellt i en central styrenhet (den kallas då inte längre för en IHU), de har istället "dumma" noder där det behövs som helt styrs från den centrala styrenheten. Volvo utvecklar SPA2 med en väldigt lik arkitektur såsom Tesla har på de allra nyaste bilarna.
Självklart har man oftast bara en väg in och att den går via IHU:n är absolut inget konstigt, men det jag ställer mig tveksam till är att de kan uppdatera mjukvaran i ECU:er via IHU:n på CMA-plattformen. För vad jag vet om den plattformen så finns inte riktigt den möjligheten för alla bilens noder. Om de har gjort en lösning där den Google baserade IHU:n kommer åt precis alla noder så blir jag lite orolig då CMA-plattformen aldrig utvecklades med tillräcklig säkerhet för en sådan lösning.
Men den som lever får seOavsett så är det spännande för Volvo och Polestar med dessa möjligheter utan att behöva vänta på SPA2. Och för slutkund så kommer det nog inte märkas någon direkt skillnad om det är ECU:er som uppdateras eller endast IHU:n, det mest är ju som sagt konfigurerbart på den nivån.
Goggle lär inte komma åt alla fall ecuer men de har säkert ett slags api där utvalda apier lämnar information.
Jag känner väl till cma plattformen och med rätt mjukvara så så kommer man ju lätt åt can bussen och då kan man även uppdatera alla noder precis som du själv säger att hon säger (nod == ecu). De krävs dock såklart att man har ramverket för detta i bilen vilket är vad de I princip säger..
Hur uppdateras en tesla exakt, jag har aldrig sett de tekniska detaljerna men jo jag vet att de går och de räcker för mig.. Vad jag vet kör ju tesla också med can, dvs de har också ecuer även om de antagligen är ett fåtal. Om de inte hade kört med ecuer (eller annat liknande) så skulle de blir sjukt mycket kablar i bilen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Polestar 2
Kan ju inte vara något problem. Det är väl standardförfarande. Någon måste ju begära regnummer och denne måste ju finnas någonstans för registrets skull. När jag sen avslutar köpet ställs bilen på för första gången och det är väl då det räknas som första ägaren.Fredrik j skrev:Hur går det med bonusen då? Om bilen varit registrerad på någon tidigare och du blir ägare nummer 2?DrW skrev:Det är utlämningsställen. En firma i Upplands Väsby och en i Vallentuna. Min är registrerad på firma i Vallentuna just nu.TobbeTesla skrev:Undrar varför det är så många i Upplands Väsby och Vallentuna? Välbärgade områden?
Re: Polestar 2
Annars kan det bli en sjukt bra deal för Bra-Bil 

Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021