Tesla i Stockholmstrafiken :D

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Re: Tesla i Stockholmstrafiken :D

Inlägg av Klintan »

Jerker skrev:
fth skrev:
Jag körde själv precis den sträckan söderut nyligen, då var det en långfärdsbuss som körde tvärs över båda filerna för att stoppa alla som "trängde sig före" :roll:

/fth
Ja, jag har också just på den sträckan råkat ut för långtradare som har lekt Bror Duktig och kört mitt i vägen. Tramsigt beteende. Om nu dessa långa fordons förare inte vill omkörda utan komma fram snabbare så ska de ligga kvar i högerfilen för när man sen kör blixtlåset så går det snabbare i den filen eftersom en långtradare ju motsvarar flera personbilar.
Om du då ligger kvar lugnt i vänsterfilen bildas det ju två lika snabba köer. Utan att någon behöver känna sig trängd. Behöver inte bli så uppretad på bussen.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

fth skrev:
John Galt skrev:
Och är du cyklist ska du veta att de där trafikreglerna som finns egentligen inte gäller för dig. Cyklar du exempelvis på övergångsställe kan du enkelt hävda företräde - de flesta bilister är dumma och går på det.
Jag har kört en hel del i Malmö den senaste tiden, och där har cyklister faktiskt företräde vid i princip alla övergångsställen, med egna skyltar, mycket förvirrande för en Stockholmsbilist :D

En sak som är mycket bra i Malmö är också att det är 40km/h i hela staden, mycket bättre än att som i Stockholm ha slumpvis 30/50 på olika gator utan uppenbar plan eller tanke bakom.

30 är ju plågsamt långsamt och nästan omöjligt att hålla, 50 är (i mina ögon) för snabbt för innerstadstrafik bland fotgängare etc, 40 är en perfekt kompromiss.

/fth
Men det är ju inte pga övergångsstället utan för att det är markerat cykelväg. Tyvärr så tror ju många cyklister att de kan hävda företräde om de cyklar på ett övergångsställe. Och de flesta bilister viker ner sig och släpper fram dem. Skull det ske en olycka så är det inte kul, även om man som bilist kan säga att "jag hade iaf rätt".
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Klintan skrev:
Om du då ligger kvar lugnt i vänsterfilen bildas det ju två lika snabba köer. Utan att någon behöver känna sig trängd. Behöver inte bli så uppretad på bussen.
Den modellen fungerar ju som sagt väldigt dåligt, t.ex. vid det ställe på E4 som diskuteras, genom att inte båda körfälten utnyttjas bildas extremt långa köer som blockerar av- och påfarter flera kilometer/mil innan vägarbetet.

Regelverket och rekommendationen är att utnyttja båda körfälten ända fram till punkten där filerna går samman och där använda blixtlåsprincipen, det är inte öppet för tolkning.

Vem skall bestämma vilket avstånd från hindret som ingen får använda det andra körfältet?

Nej, detta är faktiskt ett exempel på där det rent objektivt finns ett korrekt och ett felaktigt beteende i trafiken, det korrekta är att använda båda körfälten hela vägen.

Ett fullständigt felaktigt (och olagligt) beteende är att leka trafikpolis och blockera andra som man tycker "tränger sig".

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Jerker skrev:
Skull det ske en olycka så är det inte kul, även om man som bilist kan säga att "jag hade iaf rätt".

Kunde stå på många gravstenar...
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Nej, jag anser också att man ska använda bägge körfälten. Men om det ligger någon som dämpar farten i bägge filerna till samma kommer det ju bildas två köer. Någonstan en bit innan vävningspunkt borde det vara omkörningsförbud men att man ska behålla sin fil.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Men det är ju inte pga övergångsstället utan för att det är markerat cykelväg.
Ja precis, men det är ju en tämligen ny företeelse, som inte heller förekommer i Stockholm ännu vad jag har sett iaf.

Den korrekta benämningen är "cykelöverfart" och markeras ju faktiskt väldigt tydligt, med "hajtänder", farthinder, och skylt:
b8-1.png
Man lär sig förstås efter ett tag, men initialt är det lite läskigt när cyklisterna bara öser på vid övergångsställen :D

/fth
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Det finns både cykelpassager och cykelöverfarter. En cykelpassage påminner lite om ett övergångsställe och brukar även finnas i anslutning till såna. I princip är regeln att cyklister har väjningsplikt mot bilar men om en cyklist redan befinner sig på överfarten har bilisterna väjningsplikt mot cykeln.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Anderzzon skrev:
Det finns både cykelpassager och cykelöverfarter. En cykelpassage påminner lite om ett övergångsställe och brukar även finnas i anslutning till såna. I princip är regeln att cyklister har väjningsplikt mot bilar men om en cyklist redan befinner sig på överfarten har bilisterna väjningsplikt mot cykeln.
Nja, här är det som sagt lite förvirring i allmänhet eftersom den "nya" cykelöverfarten är en relativt ny företeelse, och att den "gamla" cykelöverfarten döpts om till "cykelpassage". På "nya" cykelöverfarter (skyltade och markerade enligt mitt inlägg ovan med hajtänder/farthinder/skylt) har cykeln företräde på samma sätt som en fotgängare vid ett övergångsställe:
Fordon har väjningsplikt mot cyklande som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten
En brasklapp i regelverket är dock att:
Cyklande ska ta hänsyn till avstånd och hastighet hos fordon som närmar sig
Stort utrymme för tolkning/förvirring/bråk alltså :D

På "gamla" cykelöverfarter, som nu alltså heter "cykelpassage", har bilen i praktiken företräde och cyklisten väjningsplikt.

/fth
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

fth skrev:
Jerker skrev:
Men det är ju inte pga övergångsstället utan för att det är markerat cykelväg.
Ja precis, men det är ju en tämligen ny företeelse, som inte heller förekommer i Stockholm ännu vad jag har sett iaf.

Den korrekta benämningen är "cykelöverfart" och markeras ju faktiskt väldigt tydligt, med "hajtänder", farthinder, och skylt:
b8-1.png
Man lär sig förstås efter ett tag, men initialt är det lite läskigt när cyklisterna bara öser på vid övergångsställen :D

/fth
Den finns i Stockholm, på Norra Stationsgatan. Ett bygge gör att man måste cykla på vänster sida om vägen på en tillfälligt dubbelriktad cykelbana, och när man ska tillbaka till höger sida om vägen sitter detta märke.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
JoeMad
Teslaägare

Inlägg av JoeMad »

Jerker skrev:
fth skrev:
Jag har också ofta märkt att blixtlås-principen som ju är "lag" i Stockholm inte är lika etablerad i hela landet, vilket kan leda till lustiga/märkliga/läskiga situationer då och då. :roll:

/fth
Precis. Jag som ofta kör i Nyköping och Norrköping märker ju att många inte alls fattar vitsen med blixtlåsprincipen. Det har ju nu länge varit enfiligt på E4 strax norr om Norrköping vilket tidvis har orsakat kilometerlånga köer. De flesta är ängsliga och byter från den fil som ska upphöra redan vid första varningen (700 meter) och de som då fortsätter att ligga i den filen tills den verkligen upphör blir då betraktade som att de tränger sig före när de ska in i den enda filen.

Det mest logiska hade ju varit att alla ligger i sin fil tills dess att en tar slut och så tillämpar man blixtlåset. Vad är problemet med det?

Passerade där i tisdags och försökte köra längre fram innan jag bytte fil, men blev blockad av tre bilar innan jag kom in.
Håller med om att man bör nyttja hela sträckan samtidigt som jag förstår frustrationen när man köat själv hela vägen fram.

Att jag dessutom reagerade som en neandertalare är en annan historia...
Audi Q8 e-tron 55 -24
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

fth skrev:
/fth
Jo tack, jag hamnade i en dispyt med en cyklist för några veckor sedan som tyckte att han hade företräde. Jag var då tvungen att läsa på lite och tror att både jag och cyklisten hade fel i vår tolkning. :?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Anderzzon skrev:
fth skrev:
/fth
Jo tack, jag hamnade i en dispyt med en cyklist för några veckor sedan som tyckte att han hade företräde. Jag var då tvungen att läsa på lite och tror att både jag och cyklisten hade fel i vår tolkning. :?
Efter min tid i Malmö-trafiken så har jag börjat förutsätta att jag alltid har "fel" när det gäller cyklister :D

Oavsett vem som har "rätt" rent objektivt så är det ju cyklisten som råkar mest illa ut i mötet med en bil, så rent moraliskt känns det som väldigt svårt att hävda att man har "rätt" om man manglar en cyklist i trafiken med sin 2.5 ton Tesla ;)

Sen kan jag inte annat än häpna över hur cyklisterna vågar bete sig Stockholmstrafiken, dom kastar ju sig ut med rent dödsförakt framför bussar, budbilar, taxi etc. Det händer ju tyvärr rätt ofta olyckor också, senast för ett par veckor sedan när jag var ute med jycken fick jag se en cyklist komma flygande i luften på Vasagatan. Han var rätt trasig och fortfarande helt medvetslös och okontaktbar när ambulansen körde iväg honom :shock:

/fth
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare

Inlägg av BjornS »

Väjningsplikt mellan cykel- och biltrafik är löjligt komplext, eftersom lagstiftaren i sin oändliga visdom bestämt att de två trafikslagen (som ofta använder och korsar samma vägar) inte ska använda samma trafikregler. Istället har man en massa specialparagrafer med luckor, hål och stora tolkningsutrymmen. Resultatet är att ingen, inte ens trafikverket eller polisen, har full koll på vad som gäller i alla lägen. Det avgörs istället i domstol från fall till fall...

En (lång) genomgång finns här: https://www.cyklistbloggen.se/den-uppda ... ingsplikt/
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

fth skrev:
Jerker skrev:
Ja, jag har också just på den sträckan råkat ut för långtradare som har lekt Bror Duktig och kört mitt i vägen. Tramsigt beteende. Om nu dessa långa fordons förare inte vill omkörda utan komma fram snabbare så ska de ligga kvar i högerfilen för när man sen kör blixtlåset så går det snabbare i den filen eftersom en långtradare ju motsvarar flera personbilar.
Precis, det är ju inte bara tramsigt, utan direkt olagligt och trafikfarligt.

Rekommendationen från Trafikverket är entydig:
Använd båda körfälten fram till vävningsroten och applicera där kedjetekniken (släpp in varannan bil).

"Bror Duktig"-beteendet dubblerar ju i praktiken kölängden och kan medföra att av- och påfarter flera kilometer innan hindret blockeras.
Mina observationer från norrortsleden vid Täby Kyrkby är att tunga fordon har väldigt svårt att komma fram när de ligger i högerfilen, så jag tycker det är helt förståeligt. När det inte uttryckligen *är* markerat sammanvävning i slutet, då är det många som växlar in i högerfilen *innan* filen tar slut, i princip var som helst längst hela köns längd, där det finns en lucka. Och var finns det alltid en lucka? Jo framför ett tungt fordon som inte kan följa körytmen lika enkelt som en personbil.

Tänk dig själv att du skall dra igång en långtradare från stillastående med manuell låda, och precis när du kommit på rull så viker någon in framför och du får stanna igen. Upprepa detta ett par gånger i minuten i 20 minuters tid, skulle du lacka ur? Rätt hög sannolikhet emrm.

Och att ligga i vänsterfilen fram till filens slut är inte heller ett alternativ, det uppstår ingen lucka längst fram som är 30 meter lång med mindre än att någon i högerfilen backar och ger plats, och har man en långtradare med släp som "genar" är det lätt hänt att man mosar bilarna i högerfilen vilket kan göra det hela till en hyfsat dålig dag på jobbet.

Men som sagt, om alla kommer överens om att det är på slutet man väver in, då funkar det. Och det upplever jag att det gör nu, efter omskyltningen för något år sedan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Min erfarenhet är att det går Betydligt långsammare för alla av de som envisas med att köra så långt som möjligt i den fil som försvinner eftersom det då inte längre finns några naturliga luckor i den andra filen för dem att byta till. Resultatet blir att bägge filerna stoppas upp för att det återigen ska kunna skapas luckor för dem att komma in i.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

ovelundkvist skrev:
Min erfarenhet är att det går Betydligt långsammare för alla av de som envisas med att köra så långt som möjligt i den fil som försvinner eftersom det då inte längre finns några naturliga luckor i den andra filen för dem att byta till. Resultatet blir att bägge filerna stoppas upp för att det återigen ska kunna skapas luckor för dem att komma in i.
Men den naturliga luckan är ju att man använder blixtlåset. Det är det som folk ska lära sig att respektera.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
ovelundkvist skrev:
Men den naturliga luckan är ju att man använder blixtlåset. Det är det som folk ska lära sig att respektera.

Är med Ove här. Om man går in tidigare så blir det inte tvärstopp längst fram. Är ju en av anledningarna till att man stänger vänster körfält på 2+1 vägen norr om Gävle vid stora trafikhelger. Blixtlås är bra i stan i låga hastigheter, men det blir för långsamt på stora vägar.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Ja, om man blixtlåsar genom att hålla samma tempo i bägge filerna, och inte kör om i hög fart, fungerar det. Borde vara omkörningsförbud i område innan och tydlig skyltning om var vävning ska ske.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Anderzzon skrev:
...men om en cyklist redan befinner sig på överfarten har bilisterna väjningsplikt mot cykeln.
Känns iaf ganska logiskt :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Anderzzon skrev:
...men om en cyklist redan befinner sig på överfarten har bilisterna väjningsplikt mot cykeln.
Känns iaf ganska logiskt :lol:
Synd, för det är mycket lättare att träffa en hel bredsida. :roll:
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Jerker skrev:
ovelundkvist skrev:

Är med Ove här. Om man går in tidigare så blir det inte tvärstopp längst fram. Är ju en av anledningarna till att man stänger vänster körfält på 2+1 vägen norr om Gävle vid stora trafikhelger. Blixtlås är bra i stan i låga hastigheter, men det blir för långsamt på stora vägar.
Nej, nu hänger jag inte alls med. Hur man än gör så blir det tvärstopp nånstans, och det är längst bak i kön. När det är en längre kö som man inte vet orsaken till när man når den, t.ex. X antal hundra meter innan man kan se skyltar eller annat, så är det alltid redan kö i båda filerna och då kan man lika gärna fylla på i båda filerna ända fram tills det går ihop och väva där. Det enda som hindrar att detta går smidigt är tjurskalliga bilister som fått för sig att nån försöker tränga sig.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Anderzzon skrev:
Den som träffar bredsidan förlorar. Låter som ett livsfarligt spel. Mest om cyklisten vinner.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
När man kör i Göteborg så är det ett stort problem för alla som inte kan vägarna. Ibland upptäcker man inte förrän för sent att man skulle ha förflyttat sig typ 5 filer i sidled och att man upptäcker det försent beror ju helt enkelt på en jävla usel skyltning samt att man byggt vägarna på fel sätt.
Ja, Göteborg är totalt bilfientligt. Det finns en hel drös med lösningar runt Europavägarna och Riksväg 40 som årsåldern dåliga att det måste ha gjorts med vilje för det kan väl knappast vara så att planerarna är så pass dumma? En av de värsta där det både finns skitstövlar som försöker smita före och de som verkligen kör fel är ju Tingstadstunneln från norr om man ska vidare till Malmö.
Användarvisningsbild
Ocean
Teslaägare

Inlägg av Ocean »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Jerker skrev:
ovelundkvist skrev:

Nej, nu hänger jag inte alls med. Hur man än gör så blir det tvärstopp nånstans, och det är längst bak i kön. När det är en längre kö som man inte vet orsaken till när man når den, t.ex. X antal hundra meter innan man kan se skyltar eller annat, så är det alltid redan kö i båda filerna och då kan man lika gärna fylla på i båda filerna ända fram tills det går ihop och väva där. Det enda som hindrar att detta går smidigt är tjurskalliga bilister som fått för sig att nån försöker tränga sig.
Jag tror Ove har rätt, problemet är att vägens kapacitet minskar till vad flaskhalsen klarar av. Är kapaciteten och behovet högre på vägen innan flaskhalsen, så blir det köer. Överbelastar man dessutom flaskhalsen, så minskar flaskhalsens kapacitet. Är det många hoppfulla bilister som lägger sig i vänsterfilen för att sedan i sista stund köra blixlåsprincipen, så blir flaskhalsen överbelastad. Då tvingas alla sänka hastigheten vid flaskhalsen för att göra plats för andra bilar. Och så sjunker medelhastigheten. Sen tillkommer problemet med en svag inbromsning som fortplantar sig för att orsaka tvärstopp några kilometer tidigare. Om alla bilar styrdes av en dator som kommunicerar med de andra bilarna så skulle det antagligen flyta mycket bättre.
Tesla Model S75D -18
Hyundai Ioniq 5 ADV RWD -21
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Det är svårt att få balans i det där. Om det vore så att det var två filer som blev en så skulle man kunna tänka sig att det skulle kunna flyta på eftersom bägge filerna kommer gå lika fort och man inte vinner något på att välja en fil. Men ofta är det ju så att det i ena filen gör att fortsätta i 70-90 km/h medan den andra står still i 3-400 meter. Skulle hälften av bilarna välja att sy in sig precis i sista metern så skulle ju även den filen bli stillastående och trafiken på motorvägen skulle bli drabbad, ännu mer. Och i förlängningen kan man ju resonera att varför får då inte den tredje filen också sys in i slutet? Då blir det helt plötligt tvärstopp på hela motorvägen.

En sak är klar det går bara släppa in x antal fordon per minut på avtagsvägen så det snabbaste för alla är om alla ställer sig i kön och väntar på sin tur. Naturligtvis måste skyltningen vara tydlig så att alla förstår att vill man svänga av vid avfart 86 så ligger du i den här filen/kön. Det där kommer självkörande bilar lösa galant.
Skriv svar