Satellitkartor och belysning?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

RomanSantiago

Satellitkartor och belysning?

Inlägg av RomanSantiago »

Har inte märkt någon direkt skillnad gällande kartorna i M3 LR efter uppdateringen som kom efter 24h med premium connectivity jfm vid leverans.
Ska de fortsatt vara i gråskala?
Några gånger har väghastighet i navigationen inte stämt överens med hastighetsskyltarna.
Igår var något vägarbete med omledning på hemvägen från södra landet som inte navigationen varnade om.

Undrar också hur bra det automatiska helljuset är. Tycker den växlar om från helljus till halv först när mötande bilar är väldigt nära, kanske 300m, fick många blinkninga, helljuset fortsätter cara tänk när man kommer in i mindre tätorter med gatubelysning
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Satellitkartor och belysning?

Inlägg av Svenssons »

RomanSantiago skrev:
Har inte märkt någon direkt skillnad gällande kartorna i M3 LR efter uppdateringen som kom efter 24h med premium connectivity jfm vid leverans.
Ska de fortsatt vara i gråskala?
Några gånger har väghastighet i navigationen inte stämt överens med hastighetsskyltarna.
Igår var något vägarbete med omledning på hemvägen från södra landet som inte navigationen varnade om.
Med premium connectivity så får du satellitkartor, dvs ortofoton/flygfoton som bakgrund till navigeringen.

https://www.tesla.com/sv_SE/support/con ... edirect=no
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Gr1pen
Teslaägare

Inlägg av Gr1pen »

Det automatiska helljuset är katastrof.
Det bländar av alldeles försent och bländar på igen för långsamt. Enda gången det bländar av snabbt är när det bländar sej själv av reflexen ifrån varenda vägskylt man har framför sej.
Sa jag katastrof? Jag menar K-a-t-a-s-t-r-o-f.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Du måste slå på visning av satellitkartor. En knapp i högra hörnet nånstans har jag för mig.
Bilen går efter kartdata när den visar hastighetsbegränsning, de är inte sällan fel.
Tror aldrig den varnat mig för vägarbete, däremot väljer den annan rutt om fördröjning är X minuter(beroende på inställning).
Automatiskt helljus funkar som på min tidigare V60 ungefär. Skapligt på landsväg, uselt runt städer och vägar med mkt olika ljuskällor och brytpunkter.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

taliz skrev:
Bilen går efter kartdata när den visar hastighetsbegränsning, de är inte sällan fel.
Japp. Inte sällan fel. Så kan man uttrycka det.

Alternativt: ”de är oftast fel.”
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

slugger75 skrev:
taliz skrev:
Japp. Inte sällan fel. Så kan man uttrycka det.

Alternativt: ”de är oftast fel.”
Beror på var man kör. Så gott som alltid rätt på större vägar.
Här i sydvästra Skåne är det också mestadels rätt i och kring stan.
Däremot på landsbygden.. många gamla 90- och 70-vägar är numera 80 tex.

Hursomhelst så kör jag på +10 offset, dvs ibland ligger man då på hastighetsgränsen, och ibland 20 över. OK för min del. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar