Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av TiborBlomhall »

mati skrev:
TiborBlomhall skrev:
mati skrev:
Bild
En rejäl prisökning överlag skulle jag vilja påstå. Synd att utvecklingen går åt helt fel håll. Det blir ju allt svårare att motivera köpet av en elbil.
Mati, jag undrar vad Audi-ägare tycker om Ionitys prissättning, och framför allt Audis abonnemang? Du är säkert med på tyska e-Tron forum också, blir det nåt Ladduppror 2.0 där eller?
Jag är inte inne så mycket på tyska forum, så jag vet inte exakt vad folk tycker. Men man får komma ihåg att strömmen i Tyskland är generellt mycket dyrare än i Sverige. 0,3€/kWh får man räkna för hushållselen. Under de premisserna känns priserna för snabbladdning inte så astronomiskt höga som för oss i Sverige. Tyskarna tycker generellt att snabbladdning är förhållandevis billigt. Att ladda hos Ionity med "normaltaxa" blir alltså ändå bara ungefär drygt dubbelt så dyrt som hemmaladdning. För oss är det ju faktor 6 eller 7 eller nåt. Ett Audi-abonnemang kostar 17 eller 18 € i månaden i Tyskland, jag kommer inte ihåg det exakta priset. Med det får man alltså ladda för nästan samma pris som hemmaladdning. Tyskarna tycker oftast inte att det är så farligt som jag har uppfattat det. Dessutom kan de ju ha Maingau som elleverantör, vilket väldigt många har av begripliga skäl. Därmed blir det extremt billigt att ladda sin bil nästan överallt.
Visst har jag sett en hel del klagomål kring ionitys prissättning, men jag tror faktiskt att e-tron-ägare kör med sitt abonnemang i större utsträckning än vad svenskarna gör.
Detta kan förklara varför Ionitys tyska direktörer inte fattar varför folk är så upprörda över deras prissättning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

fast även tyskar kan ju jämföra hur mycket det kostar per mil att köra med diesel i tanken eller Ionity på batteriet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 546
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av d3marcus »

Poänglöst att diskutera prissättning för olika laddnätverk. Tids nog blir marknaden mogen och den kommer att avgöra priserna.
Anderzzon
elbilist
Inlägg: 729
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Anderzzon »

Verdi skrev:
Det är verkligen tillspetsat. Någon som kan läsa hela artikeln?
Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor.

Nätet av snabbladdare växer snabbt och gör långresor möjliga med elbilar. Det finns i dag gott om 50 kW-laddare nära motorvägarna i Sverige och Tyskland. Med sådan snabbladdning tar resan till Medelhavet bara en dag extra i en elbil, något som elbilsägarna förmodligen finner uthärdligt.
Men att kostnaden för långresan med elbil dessutom blir mycket dyr kommer förmodligen som en chock. Att ladda elbilen under resan kostar två-tre gånger mer än att tanka en dieselbil.

Dels tar ägarna av snabbladdarna bra betalt för varje kWh. Ionity, den stora kedjan med 251 snabbladdare i Europa, tar 8,70 kronor per kWh. Det är 500 procent mer än vad du betalar för strömmen när du laddar hemma. Det är inte bara ”superladdarna” på 250 kW som kostar mycket, alla vanliga snabbladdare på 50 kW kostar flera gånger mer än vanlig hemmaladdning. Bara i undantagsfall hittar vi laddstolpar med fast pris för en laddning, vanligen det billigaste alternativet när man ska fulladda ett tomt batteri.
Dels är priserna heller inte alltid vad det står på laddstolparna. Orsaken är att elbilisten betalar via en MSP, Mobilty Service Provider. På laddstolpar kan man ­nämligen sällan betala med ett kreditkort. I stället måste man vara uppkopplad till laddstolpeföretaget via en app eller ha anslutit sig i förväg och fått ett kundkort eller en RFID-tagg.

Så gör du för att minska elkostnaden
Elbilisten måste fortfarande planera rutten om den ska bli överkomlig. Även om det numer finns många 50 kW-snabbladdare i Tyskland vill man inte betala 500 kronor för en laddning om samma laddning kostar 250 kronor i grannstaden. Gör upp en plan och leta upp de billigaste laddstolparna i förväg. Detta tar dock bort lite av charmen med en bilresa, möjligheten att improvisera resan efter stundens infall och en regnskur.
Förlita dig inte bara på en MSP, ”Mobilty Service Provider”, ha ett par RFID-taggar på nyckelringen. Ionity är den stora snabbladdkedjan i Tyskland. Ionity ägs av Audi, BMW, Mercedes, Ford, Hyundai och Porsche och har 251 snabbladdare i Europa och 49 under uppbyggnad. Det har super-snabbladdare på upp till 350 kW-effekt. För att ladda krävs att du är ansluten via en MSP eller har laddat ner en app.
Flera tillverkare har egna MSP-program som det kan vara värt att jämföra med. Avtalen ser olika ut, och kWh-priset beror på hur mycket du betalar i fast månadskostnad.
För att göra det möjligt att resa i olika länder och ladda på många olika laddföretags laddstolpar så finns det internationella, gränsöverskridande MSP-system. De som köper en elbil från Volvo kommer till exempel att bli ansluten till ”Plugsurfing”. Ett system med 200 000 anslutna laddstationer i Europa som enligt Volvo gör ”sömlös långdistanskörning möjlig över kontinenten”. Du laddar och betalar med en RFID-tagg på nyckelringen. Sedan får du en räkning en gång i månaden från Plugsurfing.
Det låter bra, men det har ett pris. Du betalar som MSP-kund inte sällan ett helt annat pris än det som andra kunder betalar. När Plugsurfing-kunden stannar till på en Bee-laddare, Sveriges största nätverk av publika laddare, tar Plugsurfing 13,75 kronor per kWh för laddning. Den som är direktkund hos Bee betalar 5 kronor per kWh.
Det är som om din Fiat Panda plötsligt skulle dra fem liter bensin per mil när du är på resa.
Påslaget på Bee-laddarna verkar vara extremt. På Ionity-laddarna i Tyskland är påslaget 13 cent (1,35 kronor) per kWh. Orsaken till prisskillnaderna är inte bara att MSP-operatören har ett påslag. Det beror också på att laddstolpe-ägaren sätter ett pris till direktkund, och ett annat pris till MSP-företaget.
Även det mindre påslaget är kännbart. Drar bilen 2,8 kWh per mil betyder påslaget på 13 cent att milkostnaden ökar med 3,80 kronor.

Variationerna är alltså stora. Vi har studerat laddkostnaden för en semesterresa från Stockholm till Nice. Milkostnaden blir mycket hög för en större elbil, som till exempel Audi e-tron, Mercedes EQC och Jaguar I-Pace. De drar närmare 3 kWh per mil i motorvägsfart vilket betyder att de kostar upp till 40 kronor per mil i elektricitet under semesterresan.
Om vi försiktigt räknar med att elbilen i genomsnitt drar 2,8 kWh per mil under resan till Nice så går det åt 672 kWh under den 240 mil långa turen. Kostnaden för att ladda bilen längs motorvägen är 5 541 kronor när vi utnyttjar Plugsurfings stora nätverk. Eftersom vi ska köra hem också blir elkostnaden 11 082 kronor för tur-och-retur-resan.
Gör vi samma resa med en dieseldriven Volvo XC60 B5 drar den 312 liter tur-och-retur till Nice, räknat på en snittförbrukning på 0,65 liter per mil. Kostnaden stannar på 4 068 kronor. Elbilen kostar 175 procent mer att ladda än vad dieselbilen kostar att tanka.

Dyrt att semestra med elbil – utom med Tesla
Snabbladdning innebär priser som ligger ­skyhögt över elpriserna du är van vid. Att ladda el snabbt längs autobahn innebär att elbils-resan kostar mer än att köra en bensin- eller dieselbil. Dessutom är räckvidden inte den du är van vid. I motorvägshastighet, 110-130 km/h, drar en elbil i runda tal 50 procent mer än i stadstrafik. Därmed blir också räckvidden kort. Även med marknadens största batterier får man stanna och ladda efter 20 mil. Att köra elbilen till rivieran är därför både dyrt och tålamodsprövande. 13 gånger får elbilisten stanna och ladda, i praktiken något som kan ta upp till två timmar varje gång. Dieselbilisten behöver stanna två gånger för att tanka.

Tesla har egna snabbladdare med en relativt human prissättning.
Priserna är tagna från Volvos partner Plug­surfings hemsida. Med en sådan tjänst behöver man inte ansluta en mängd olika appar för laddning i olika länder i Europa. Priserna på laddning varierar stort. De varierar dessutom på samma laddstation beroende på vilket avtal som tillämpas. Ionity tar till exempel normalt i Sverige 8,70 kr/kWh men Audi-ägare betalar 3,30 kr/kWh och Mercedes-ägare 3,10 kr/kWh – men bara om de har ett abonnemang. Abonnemangen i sig kostar också olika, men räkna med 1 000-2 500 kr/år. Eftersom det bara är på långresor man snabbladdar är abonnemangen lönsamma bara för den som snabbladdar någon gång i månaden på en Ionity-station.
Tesla avviker genom att ha en egen kedja av snabbladdare, så kallade ”Superchargers”. Där kan Tesla-ägare snabbladda för en relativt låg kostnad, 2,56 kr/kWh. På Teslas Superchargers i Tyskland är priset ca 3,50 kr/kWh. Det gör långresan med Tesla billigare än resan med en dieselbil.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

2 timmar att ladda varje gång, ehh nej!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Svenssons skrev:
mati skrev:
HelectriC skrev:
Där täppte dom till det hålet ja :cry:
Och därmed tvingades de att gå ifrån sin enhetspris-policy. Tack Ionity. Jävla rövare. :evil:
Enhetspris kan de fortfarande ha... Den tvingas dock till en högre nivå i så fall...
Fast de har ju justerat enhetspriset uppåt samtidigt som Ionity har fått ett eget pris som ligger utanför enhetstaxan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
fast även tyskar kan ju jämföra hur mycket det kostar per mil att köra med diesel i tanken eller Ionity på batteriet.
Och det är precis därför tyskarna vill behålla sina dieslar. Det är nästan ingenting som slår en diesel i driftskostnad oavsett var man laddar. En liter diesel kostar 12 kronor eller så. Säg 6 kronor milen för en vanlig bil som drar en halvliter. En Golf diesel går snålare än så. En kilowattimme kostar 3 kronor vid hemmaladdning, säg 2:50kr för att vara snäll. Det är också 5 kronor milen. Och räknar man in en del snabbladdning så blir det bara ännu dyrare. Det är alltså nästan omöjligt att få ekonomi i en elbil som jag ser det. Ökar nu dessutom priserna för snabbladdning så är elbilen död. Jag håller tyvärr med dig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 538
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Teslared »

3 kr per kWh eller 2,50 kr för hemmaladdning låter ganska mycket. Själv betalar vi 1,05 kr på marginalen för hemmaladdning.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Teslared skrev:
3 kr per kWh eller 2,50 kr för hemmaladdning låter ganska mycket. Själv betalar vi 1,05 kr på marginalen för hemmaladdning.
vi pratar om priset vid hemmaladdning i Tyskland.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 538
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Teslared »

:o OK
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

Tesla avviker genom att ha en egen kedja av snabbladdare, så kallade ”Superchargers”.
Där kan Tesla-ägare snabbladda för en relativt låg kostnad, 2,56 kr/kWh.
På Teslas Superchargers i Tyskland är priset ca 3,50 kr/kWh. Det gör långresan med Tesla billigare än resan med en dieselbil.
Men kostar inte Teslas SuC 2,20 kr per kWh på vissa sajter?


Från och med 1 september i år höjer Maingau Energie priserna för sin "EinfachStromLaden" bilelektricitetstariff och introducerar också en ny prisstruktur - samma priser kommer inte att gälla för alla kunder i framtiden.

"Det nya priset är baserat på ditt nuvarande laddningsbeteende", informerade Maingau kunderna via e-post, för vilka respektive priser skiljer sig väsentligt från den regelbundna höjningen. Endast det framtida priset på 73,11 cent / kWh hos Ionity gäller för alla användare.

Som en del av övergången till den nya tullstrukturen betalar kunderna 37,04 cent / kWh (tidigare 34,11 cent / kWh) med en AC-laddningsprocess från september. Maingau-energikunder betalar å andra sidan 27,29 cent / kWh i framtiden. Fram till nu var priset för denna kundgrupp 24,36 cent per kWh. Följande gäller för DC-laddningsprocesser från september: Till det normala priset förfaller 46,79 cent per kilowattimmar. I slutet av augusti är det 34,11 cent. Maingau-energikunder betalar däremot ett pris på 37,04 cent / kWh från september - tidigare 24,36 cent.

På grund av det individuella ”laddningsbeteendet” kan priserna också uppgå till 96,51 cent per kilowattimmar för en AC-laddningsprocess och upp till 68,24 cent / kWh för en DC-laddningsprocess.

Tilläggsavgifterna för att debitera utomlands kommer också att ändras: i Schweiz betalade användare tidigare en tillägg på 4,87 cent per kWh. I framtiden kommer detta att vara 14,62 cent. För laddningsprocesser i Österrike, Sverige eller Danmark minskar dock tilläggsavgifterna. För Nederländerna debiteras inget extra belopp per kilowattimmar. Från september kommer 6,82 cent / kWh att debiteras för ”resten av Europa”. Maingau energikunder har aldrig betalat en tilläggsavgift i något av fallen. Detta kommer bara att ändras för avgifter i Österrike från september. Då är det 9,74 cent / kWh.

Det finns också ändringar i prisstrukturen för tariffen "EinfachStromLaden Business". Maingau Energie har sammanställt informationen på denna sida .

"Straffavgiften" från 240 minuters AC-laddning och 60 minuters DC-laddning förblir oförändrad på 9,74 cent per minut. Detta gäller alla Maingau Energie-tariffer.

https://www.electrive.net/2020/08/20/ma ... september/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Kör man bara nån gång per år sträckor längre än vad elbilen klarar på en laddning så får man väl acceptera ockerpriser för snabbladdning.
Kör man oftare längre sträckor får man köpa en Tesla istället.
...eller så tar man tåget ;)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Zalman3 »

BEV[e-Rage] skrev:
Kör man bara nån gång per år sträckor längre än vad elbilen klarar på en laddning så får man väl acceptera ockerpriser för snabbladdning.
Kör man oftare längre sträckor får man köpa en Tesla istället.
...eller så tar man tåget ;)
Jag tror att marknaden snabbt kommer att mogna.
Först gäller det att bygga ut laddnätverket så att det finns laddinfrastruktur så man kan åka dit man vill.
När det är uppnått, så kommer priskonkurrensen.

Tesla har ju ett målpris på ca 70 öre per kWh när man har solceller och batterilagring.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OlleBack »

Zalman3 skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Kör man bara nån gång per år sträckor längre än vad elbilen klarar på en laddning så får man väl acceptera ockerpriser för snabbladdning.
Kör man oftare längre sträckor får man köpa en Tesla istället.
...eller så tar man tåget ;)
Jag tror att marknaden snabbt kommer att mogna.
Först gäller det att bygga ut laddnätverket så att det finns laddinfrastruktur så man kan åka dit man vill.
När det är uppnått, så kommer priskonkurrensen.

Tesla har ju ett målpris på ca 70 öre per kWh när man har solceller och batterilagring.
Är tanken att de ska vara helt off grid by then? Tänker det kanske kan vara svårt komma ifrån dyra nätavgifter annars?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

BEV[e-Rage] skrev:
Kör man bara nån gång per år sträckor längre än vad elbilen klarar på en laddning så får man väl acceptera ockerpriser för snabbladdning.
Kör man oftare längre sträckor får man köpa en Tesla istället.
...eller så tar man tåget ;)
Och du tror på största allvar att folk kommer göra detta? Folk har inte åkt tåg hittills i någon större utsträckning och de kommer inte göra det i framtiden heller. Varför skulle man ändra beteendet och ge upp bekvämligheten med egen bil när det enklaste och billigaste alternativet är att fortsätta som vanligt, nämligen att åka dieselbil?
Man får ju tänka såhär: Det är vi som redan har elbil som drabbast av att priserna för laddning plötsligt tangerar priset för diesel, eller rentav passerar dieselpriset. Vi kommer kanske inte gå tillbaka till dieselbilar bara för det, åtminstone är det inte det första man gör. Men en fossilbilist kommer ju aldrig skaffa elbil under dessa premisser. Tvärtom. Många säger, sedär, det är ju det vi har sagt hela tiden. Vem hade trott för bara ett år sedan att prisutveckligen för laddning skulle se ut såhär? Jag får erkänna att jag inte trodde det. Och petrolheadsen som har påstått detta hela tiden har tyvärr haft rätt. Och det stör mig.
Vi ska nog sluta tro att gemene man vill skaffa elbil för miljöns skull eller för att bilarna är roliga att köra. Varför kör så många norrmän elbil? Är det för att alla norrmän är miljöaktivister? Knappast. Det är för att i Norge är en elbil billigare att äga. Men när trenden går åt det hållet att det är snordyrt att åka långt med en elbil, oavsett hur många gånger per år man gör detta, så väljer folk bort elbilar. Det är jag helt säker på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av OfarligTesla »

mati skrev:
Och du tror på största allvar att folk kommer göra detta? Folk har inte åkt tåg hittills i någon större utsträckning och de kommer inte göra det i framtiden heller. Varför skulle man ändra beteendet och ge upp bekvämligheten med egen bil när det enklaste och billigaste alternativet är att fortsätta som vanligt, nämligen att åka dieselbil?
Man får ju tänka såhär: Det är vi som redan har elbil som drabbast av att priserna för laddning plötsligt tangerar priset för diesel, eller rentav passerar dieselpriset. Vi kommer kanske inte gå tillbaka till dieselbilar bara för det, åtminstone är det inte det första man gör. Men en fossilbilist kommer ju aldrig skaffa elbil under dessa premisser. Tvärtom. Många säger, sedär, det är ju det vi har sagt hela tiden. Vem hade trott för bara ett år sedan att prisutveckligen för laddning skulle se ut såhär? Jag får erkänna att jag inte trodde det. Och petrolheadsen som har påstått detta hela tiden har tyvärr haft rätt. Och det stör mig.
Vi ska nog sluta tro att gemene man vill skaffa elbil för miljöns skull eller för att bilarna är roliga att köra. Varför kör så många norrmän elbil? Är det för att alla norrmän är miljöaktivister? Knappast. Det är för att i Norge är en elbil billigare att äga. Men när trenden går åt det hållet att det är snordyrt att åka långt med en elbil, oavsett hur många gånger per år man gör detta, så väljer folk bort elbilar. Det är jag helt säker på.
Lösningen är ju att göra det dyrare att åka diesel-/bensinbil helt enkelt vilket är den vägen vi verkar vara på väg nedför. Elbilen behöver ju nämligen inte vara billigare än vad fossilbilar är idag utan bara billigare än vad fossilbilar är vid den tidpunkten. Med tillräckligt mycket miljöskatter så ändras beteendet rätt fort.

Att laddningen skall kosta 2 kr/kWh kommer inte fungera i längden när bilpriserna trycks ner (så man inte kan ta ut pengar där för att täcka) så vi kommer nog få se priser för snabbladdning som ger en rätt hög milskostnad (alternativt kräver abonnemang för de som laddar mycket).
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

vi får väl se hur det utvecklas, men som det ser ut idag så är det inte lätt att övertyga någon som är måttligt intresserad av bilar att välja en elbil. De köper vad som ger låg kostnad för ekonomin och då blir det ofta en tråk-diesel.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
BEV[e-Rage]
Inlägg: 574
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av BEV[e-Rage] »

mati skrev:
BEV[e-Rage] skrev:
Kör man bara nån gång per år sträckor längre än vad elbilen klarar på en laddning så får man väl acceptera ockerpriser för snabbladdning.
Kör man oftare längre sträckor får man köpa en Tesla istället.
...eller så tar man tåget ;)
Och du tror på största allvar att folk kommer göra detta? Folk har inte åkt tåg hittills i någon större utsträckning och de kommer inte göra det i framtiden heller. Varför skulle man ändra beteendet och ge upp bekvämligheten med egen bil när det enklaste och billigaste alternativet är att fortsätta som vanligt, nämligen att åka dieselbil?
Man får ju tänka såhär: Det är vi som redan har elbil som drabbast av att priserna för laddning plötsligt tangerar priset för diesel, eller rentav passerar dieselpriset. Vi kommer kanske inte gå tillbaka till dieselbilar bara för det, åtminstone är det inte det första man gör. Men en fossilbilist kommer ju aldrig skaffa elbil under dessa premisser. Tvärtom. Många säger, sedär, det är ju det vi har sagt hela tiden. Vem hade trott för bara ett år sedan att prisutveckligen för laddning skulle se ut såhär? Jag får erkänna att jag inte trodde det. Och petrolheadsen som har påstått detta hela tiden har tyvärr haft rätt. Och det stör mig.
Vi ska nog sluta tro att gemene man vill skaffa elbil för miljöns skull eller för att bilarna är roliga att köra. Varför kör så många norrmän elbil? Är det för att alla norrmän är miljöaktivister? Knappast. Det är för att i Norge är en elbil billigare att äga. Men när trenden går åt det hållet att det är snordyrt att åka långt med en elbil, oavsett hur många gånger per år man gör detta, så väljer folk bort elbilar. Det är jag helt säker på.
Nejdå, folk kommer bara ta tåget/bussen när det råkar vara snabbare, billigare, bekvämare och mer praktiskt vilket förstås inte är så ofta för de flesta.
Sen kommer det alltid gå att hitta nya skäl till att inte byta till elbil även om snabbladdning skulle bli gratis igen på fler ställen än hos Lidl.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
vi får väl se hur det utvecklas, men som det ser ut idag så är det inte lätt att övertyga någon som är måttligt intresserad av bilar att välja en elbil. De köper vad som ger låg kostnad för ekonomin och då blir det ofta en tråk-diesel.
De allra flesta ser elbilar som någon slags uppoffring som man eventuellt kan tänka sig göra under förutsättning att man får nånting tillbaka. Och här ligger problemet. Elbilar har alltid varit dyrare än fossilbilar, men driftskostnadena har varit mycket lägre. Det har varit den stora fördelen och det har också alltid varit mitt argument. Visst tar det längre tid att åka långt, men det är mycket billigare. Jag accepterar att semesterresan tar några extra timmar, men den mycket lägre milkostnaden kompenserar för besväret. Så är det ju inte längre. Nu tar det längre tid och dessutom är det mycket dyrare. Och det suger. Det spelar ingen roll hur ofta man gör detta, nån enstaka semesterresa eller en affärsresa en gång i veckan. Upplevelsen är densamma. Folk köper alltid bil efter edge-cases. Man skaffar en bil som kan dra husvagnen, även om man använder den för jobbpendling 90% av tiden. Man köper fyrhjulsdrift bara för att det kan finnas en snödriva på vägen vart tionde år, osv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
vi får väl se hur det utvecklas, men som det ser ut idag så är det inte lätt att övertyga någon som är måttligt intresserad av bilar att välja en elbil. De köper vad som ger låg kostnad för ekonomin och då blir det ofta en tråk-diesel.
De allra flesta ser elbilar som någon slags uppoffring som man eventuellt kan tänka sig göra under förutsättning att man får nånting tillbaka. Och här ligger problemet. Elbilar har alltid varit dyrare än fossilbilar, men driftskostnadena har varit mycket lägre. Det har varit den stora fördelen och det har också alltid varit mitt argument. Visst tar det längre tid att åka långt, men det är mycket billigare. Jag accepterar att semesterresan tar några extra timmar, men den mycket lägre milkostnaden kompenserar för besväret. Så är det ju inte längre. Nu tar det längre tid och dessutom är det mycket dyrare. Och det suger. Det spelar ingen roll hur ofta man gör detta, nån enstaka semesterresa eller en affärsresa en gång i veckan. Upplevelsen är densamma. Folk köper alltid bil efter edge-cases. Man skaffar en bil som kan dra husvagnen, även om man använder den för jobbpendling 90% av tiden. Man köper fyrhjulsdrift bara för att det kan finnas en snödriva på vägen vart tionde år, osv.
jepp, så är det. Om sommarsemestern plötsligt kostar 11.000kr i ström så är det oaktuelt att ladda på det viset även om det utslaget på 2000mil per år blir en låg milkostnad.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
jepp, så är det. Om sommarsemestern plötsligt kostar 11.000kr i ström så är det oaktuelt att ladda på det viset även om det utslaget på 2000mil per år blir en låg milkostnad.
Så funkar man ju själv. Förr i tiden kunde vi ta bilen till en utflykt till Dalarna eller Värmland eller så. Det kostade ju inte så hemskt mycket även med en diesel. Senare med elbil var det ännu roligare för det var i stort sett gratis, typ. Nu gör vi inga sådana utflykter längre. Det är helt enkelt inte värt det när kostnaden för en sådan resa kan uppgå till 15-20kr/mil eller så. Det blir för dyrt i förhållande till vad man får ut av resan. Vi har alltså helt klart anpassat oss och ändrat livsstil. Det är kanske bra när man åker mindre bil, så sett är det ju en fördel. Men jag tror inte att alla är beredda att anpassa sig på samma sätt. Och framförallt inte när det enklaste och billigaste alternativet är att ta gamla diesel-häcken som man ändå har stående i garaget.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Teslaspolen »

Nåja, det finns ju alternativ. Ionity må vara bra med många pålitliga stolpar per ställe. Men du kan hitta bra ställen att semestra på (ett vanligt år...) i Norge. Finns oftast 2-3 snabbladdare per ställe. Ok, de är oftast på 50 kW och inte 150 kW eller mer. Men inte lika hutlöst dyra som Ionity är.
Verdi

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Verdi »

Kör man så mycket att standardpriset på Ionity blir ett problem är det ju bara att teckna ett abonnemang. Förstår inte problemet. Definitivt billigare än att ha en gammal diesel stående iaf. Visst kan man tycka att det är trist med 100-200 spänn månaden, men kom igen. Vad är det i sammanhanget?

Det stora problemet är ju för bilar som kommer från märken där man inte får/kan teckna abonnemang. Typ Volvo XC40, Polestar 2 osv.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Verdi skrev:
Kör man så mycket att standardpriset på Ionity blir ett problem är det ju bara att teckna ett abonnemang. Förstår inte problemet. Definitivt billigare än att ha en gammal diesel stående iaf. Visst kan man tycka att det är trist med 100-200 spänn månaden, men kom igen. Vad är det i sammanhanget?

Det stora problemet är ju för bilar som kommer från märken där man inte får/kan teckna abonnemang. Typ Volvo XC40, Polestar 2 osv.
Exakt!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av HelectriC »

Teslaspolen skrev:
Nåja, det finns ju alternativ. Ionity må vara bra med många pålitliga stolpar per ställe. Men du kan hitta bra ställen att semestra på (ett vanligt år...) i Norge. Finns oftast 2-3 snabbladdare per ställe. Ok, de är oftast på 50 kW och inte 150 kW eller mer. Men inte lika hutlöst dyra som Ionity är.
vem orkar mata motorväg med hjälp av 50kW stolpar? Norge är dessutom inget bra exempel eftersom det inte följer övriga länders infrastruktur. Norge är långt fram och det är bra, men hjälper lite när man ska tex söderut i Europa. Men visst, det finns alternativ tillIonity. Hoppas bara inte de följer trenden och skruvar upp priserna på samma sätt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Skriv svar