En avgörande skillnad i hur jag skulle resonera beror på om jag skulle köpa bilen privat eller leasa den på företaget.
När det gäller vinterdäck för min del får den lokala däckfirman montera Hakka 8 på originalfälgarna och lagra sommardäcken. De tar 1200 / säsong för bytet och kostnaden blir ca 14000 för däcken + arbetet då.
Det gör förmånsvärdet för däcken lägre dessutom, förutom bekvämligheten att slippa ta sig till något SC.
/70D
Tänk på att dom dubbade däcken bullrar oerhört mycket på Teslan. Jag håller självklart med om att det är bättre säkerhetsmässigt att köra med dubbat, men själv skulle jag välja dubbfritt.
Kör man med Hakka R2 så är dessa helt klart tystare än sommardäcken.
I Teslan hör man tydligt vilka andra bilar i trafiken som kör med dubb.
Ja, många som vill köra aktivt vill ha lite knyck med bakvagnen, man får bättre känsla av vägens och bilens gränser så.
Men vill man ha en trygg körstil och att bilen ska gå som på spår är Teslas fyrhjulsdrift något helt utöver det vanliga och inget jag har upplevt i någon annan bil.
Det är liksom två olika skolor - och Tesla erbjuder båda.
Ja, precis så...
På vintern är det värdefullt att hela tiden veta hur mycket grepp man har, och det vet man med RWD. Dual drive har en mycket mer defensivt antisladdsystem, så man märker inte att greppet är sämre, förrän man tappar greppet helt. På sommaren är det inga problem dock.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
En viktig skillnad med D-modellens fyrhjulsdrift är också bättre väghållning!
Om du provocerar bakhjulsdrivna Teslan (tex bromsa gasa i en tvär sväng) så reagerar antispinnsystemet blixtsnabbt. Du får bara en liten släng med bakvagnen sen gör bilen som förväntat. Mycket bättre än bakhjulsdrivna fossilbilar.
Men gör du samma sak med fyrhjulsdrivna modellen händer det absolut ingenting! Bilen tar svängen som på räls! Det är en nästan overklig känsla. Det är inte det att antisladdsystemet reagerar snabbt - du märker inte ens att den griper in!
I mina ögon är det DET som är fyrhjulsdriftens främsta värde.
Att D har en mer aktiv antisladd skulle jag inte direkt kalla att D har bättre väghållning. Väghållning är en annan sak.
Det som händer med D i en kurva är att antisladdsystemet är griper in mycket tidigare än hos de bakhjulsdrivna. Dessutom stryps effekten om ratten vrids i en kurva. Detta resulterar i att det är väldigt svårt att tappa greppet på sommaren i en D.
Bakhjulsdrivna Tesla är mer konventionella, effekten stryps inte och bilens antisladdsystem tillåter visst släpp.
Som segelflygaren nämde, är styrkänslan helt annorlunda i RWD vs D.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tack alla, det är fantastiskt at se det engagemang som verkar finnas hos Tesla-ägare!
Svaren har lett till beslut avseende dubbel laddare, nyttan med den verkar begränsad med mitt körmönster, så den faller bort.
När det gäller fyrhjulsdriften är jag "confused, but on a higher level ". Med fossiltänk tycker jag att 50 lax är bortkastade pengar, men däremot verkar det som att man får längre räckvidd med D? Min tanke är att beställa en 70D, men kanske är bättre att beställa en 85 utan D?
En annan fråga, behöver man beställa vinterhjul från Tesla eller kan man komma billigare undan genom att köpa dem någon annanstans?
Jag skulle välja 70D före 85, men hellre 90D. 90D ser jag som mest prisvärd med tanke på längst räckvidd och mycket bra prestanda.
Skulle jag själv byta idag skulle jag välja P90D utan ludicrous.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Nya motorerna är ju en fördel med D som jag inte tänk på innan. Gäller väl bara för modellerna utan P då antar jag.
För att fortsätta i samma spår så har ju 90 det nya batteriet.
Nyare eller inte kan du inte veta. Även de bakhjulsdrivna har motorer som genomgått många iterationer. Syns på partnumret har jag för mig.
Fyrhjulsdrift för 50000 kr är vansinne. När kände du senast när du var ute och körde att det skulle lätt vara värt 50000 att ta sig fram här?
Har man problem med för mycket pengar så visst. För oss andra är det bättre att lägga pengarna på annat...
Vansinne är lite att överdriva. Det är ju inte bara fyrhjulsdrift man får för 50k, utan även bättre räckvidd och markant bättre prestanda. Klart värt 50k IMO.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tack alla, det är fantastiskt at se det engagemang som verkar finnas hos Tesla-ägare!
Svaren har lett till beslut avseende dubbel laddare, nyttan med den verkar begränsad med mitt körmönster, så den faller bort.
När det gäller fyrhjulsdriften är jag "confused, but on a higher level ". Med fossiltänk tycker jag att 50 lax är bortkastade pengar, men däremot verkar det som att man får längre räckvidd med D? Min tanke är att beställa en 70D, men kanske är bättre att beställa en 85 utan D?
En annan fråga, behöver man beställa vinterhjul från Tesla eller kan man komma billigare undan genom att köpa dem någon annanstans?
Jag skulle välja 70D före 85, men hellre 90D. 90D ser jag som mest prisvärd med tanke på längst räckvidd och mycket bra prestanda.
Skulle jag själv byta idag skulle jag välja P90D utan ludicrous.
+1
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16