Batterier för bilar möts aldrig med en variabel. Energi per bil, energi per volym, pris, laddhastighet, urladdningshastighet, materialval och degradering pga temperatur, ålder, laddning eller urladdning är några få av alla variabler som är viktiga. Typ av bil påverkar också typ av batteri. Degradering påverkas av hur man kör och laddar bilen. Jag gissar att en Ioniq eller Kona inte körs på samma sätt som en Performance-modell från Tesla.d3marcus skrev:Här kan du läsa om studien och vad som påverkar degraderingen: https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/vigge50 skrev:Det skulle vara intressant att veta om den studien kollar på totala kapaciteten i batteriet eller den användbara. Låt oss säga att en bil har ett 64 kWh batteri och tillverkaren låter dig ladda upp till 60 kWh. När batteriet har degraderats 2 kWh, kommer tillverkaren låta dig använda 58 kWh eller fortsätta med 60 kWh? Om de låter dig fortsätta använda 60 kWh så kommer du inte märka något alls de första åren trots att batteriet degraderats.
Vänder mig främst mot att Tesla skulle ha "överlägsna" batterier. Isf skulle de prestera 30-40% bättre än andra batterier. I själva verket har de underleverantörer (Panasonic, CATL?) precis som andra fordonstillverkare och det är hos dem som innovationerna sker. Kan vara viss skillnad i BMS men det är ingen raketforskning.
Project Palladium
Moderator: Redaktion
Re: Project Palladium
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Project Palladium
Du kan omöjligen ha läst artikeln.Svenssons skrev:Batterier för bilar möts aldrig med en variabel. Energi per bil, energi per volym, pris, laddhastighet, urladdningshastighet, materialval och degradering pga temperatur, ålder, laddning eller urladdning är några få av alla variabler som är viktiga. Typ av bil påverkar också typ av batteri. Degradering påverkas av hur man kör och laddar bilen. Jag gissar att en Ioniq eller Kona inte körs på samma sätt som en Performance-modell från Tesla.
Re: Project Palladium
Taycan har endast en motor bak. Tesla kan göra mycket mer med två separata motorer bak i plaid.dd88 skrev:Taycan erbjuder båda, så det ena verkar iaf inte utesluta det andra.Jordad skrev:Innebär inte den fördel man får med två motorer bak att 4 hjulsstyrning inte är lika nödvändigt? Man kan göra mycket med torque vectoring. Det hjälper inget på parkeringar dock.
Re: Project Palladium
Jordad skrev:Taycan har endast en motor bak. Tesla kan göra mycket mer med två separata motorer bak i plaid.dd88 skrev:Taycan erbjuder båda, så det ena verkar iaf inte utesluta det andra.Jordad skrev:Innebär inte den fördel man får med två motorer bak att 4 hjulsstyrning inte är lika nödvändigt? Man kan göra mycket med torque vectoring. Det hjälper inget på parkeringar dock.
Plaid är väl inte ens bekräftad?
Re: Project Palladium
Vad i artikeln är det som du tänker på? Det jag pekar på är att det inte går att förenkla jämförelsen till en variabel eller ens några få. Detta tar väl också studien upp? Priset för tillverkaren är dock en faktor som de inte verkar ta upp mer än generellt prisfall.d3marcus skrev:Du kan omöjligen ha läst artikeln.Svenssons skrev:Batterier för bilar möts aldrig med en variabel. Energi per bil, energi per volym, pris, laddhastighet, urladdningshastighet, materialval och degradering pga temperatur, ålder, laddning eller urladdning är några få av alla variabler som är viktiga. Typ av bil påverkar också typ av batteri. Degradering påverkas av hur man kör och laddar bilen. Jag gissar att en Ioniq eller Kona inte körs på samma sätt som en Performance-modell från Tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Project Palladium
Man får väl ändå anta att bilen med tillhörande batteri designats för en tänkt målgrupp och således bör körstil, användarnas beteende mm var a en del i kravställningen på de ingående komponenterna.Svenssons skrev:Batterier för bilar möts aldrig med en variabel. Energi per bil, energi per volym, pris, laddhastighet, urladdningshastighet, materialval och degradering pga temperatur, ålder, laddning eller urladdning är några få av alla variabler som är viktiga. Typ av bil påverkar också typ av batteri. Degradering påverkas av hur man kör och laddar bilen. Jag gissar att en Ioniq eller Kona inte körs på samma sätt som en Performance-modell från Tesla.d3marcus skrev:Här kan du läsa om studien och vad som påverkar degraderingen: https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/vigge50 skrev:Det skulle vara intressant att veta om den studien kollar på totala kapaciteten i batteriet eller den användbara. Låt oss säga att en bil har ett 64 kWh batteri och tillverkaren låter dig ladda upp till 60 kWh. När batteriet har degraderats 2 kWh, kommer tillverkaren låta dig använda 58 kWh eller fortsätta med 60 kWh? Om de låter dig fortsätta använda 60 kWh så kommer du inte märka något alls de första åren trots att batteriet degraderats.
Vänder mig främst mot att Tesla skulle ha "överlägsna" batterier. Isf skulle de prestera 30-40% bättre än andra batterier. I själva verket har de underleverantörer (Panasonic, CATL?) precis som andra fordonstillverkare och det är hos dem som innovationerna sker. Kan vara viss skillnad i BMS men det är ingen raketforskning.
DVS har man designat ett batteri som inte tål hård bankörning och stoppat i det i en performance-modell så kommer det få utslag i studien. Det är ju samma sak med bromsar. hjulupphängningar mm
Re: Project Palladium
Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Project Palladium
BrooklynS skrev:Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Re: Project Palladium
Kylning och reglersystem (BMS)Verdi skrev:BrooklynS skrev:Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Re: Project Palladium
[JM] skrev:Kylning och reglersystem (BMS)Verdi skrev:BrooklynS skrev:Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Re: Project Palladium
Ja att Teslas batteripack håller längre är väl ett faktum. Laddar fortare, ja med hjälp av konditionering osv.
Nu sista året har tex etron kommit som med hjälp av överkapacitet och ständig konditionering kan ladda ännu fortare men det återstår ju att se hur den kommer att funka över tid samt att den ju kompromissar ordentligt med räckvidden för att kunna nå den "fördelen"...
Nu sista året har tex etron kommit som med hjälp av överkapacitet och ständig konditionering kan ladda ännu fortare men det återstår ju att se hur den kommer att funka över tid samt att den ju kompromissar ordentligt med räckvidden för att kunna nå den "fördelen"...
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Project Palladium
Tesla är de enda som kör med stavbatterier (än så länge). Formfaktor 18650 och 21700.Verdi skrev:[JM] skrev:Kylning och reglersystem (BMS)Verdi skrev:BrooklynS skrev:Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Det flesta andra tillverkare kör med "pouch" eller "prismatic". Det skiljer i hur dessa packeteras och kan kylas.
Tyvärr har jag ingen länk så här på rak arm som visar detta men Sandy Munro ( https://www.youtube.com/channel/UCj--iM ... GG_fpmP5XQ ) och tex Jordan Giesige https://www.youtube.com/channel/UCIFn7O ... w/featured har en hel del info om detta men det blir en massa timmar på youtube att plöja igenom....
Finns en bra film med Munro där han visar skillnaden mellan en Model 3, BMW i3 och en Bolt. Elmotorer, batterier mm
Re: Project Palladium
Helheten är ju klart bättre enligt mig. Tesla kan trycka i fler kWh och få en bil som har längre räckvidd, kan ladda snabbare, är lättare och sannolikt billigare än snittet för konkurrenterna. Att vara bäst på varje punkt behövs inte.Verdi skrev:[JM] skrev:Kylning och reglersystem (BMS)Verdi skrev:BrooklynS skrev:Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Project Palladium
Det Tesla gör riktigt bra är produktionskapacitet, kostnad och energieffektivitet. Det finns andra som har bra energieffektivitet så det som Tesla gör avsevärt bättre än alla konkurrenter är produktionskapacitet och kostnad per kwh. Det är där det stora försprånget finns.Verdi skrev:[JM] skrev:Kylning och reglersystem (BMS)Verdi skrev:BrooklynS skrev:Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Kan man ladda Teslas batterier snabbare? Håller batterierna bättre? Är Teslas BMS billigare än konkurrenternas? Exakt vad är det som är bättre? Vill på riktigt veta.
Tesla tänker också mycket mer på helheten som sagt, inte bara på varje komponent för sig som är tradition hos traditionella biltillverkare. Där är också försprånget stort.
Re: Project Palladium
Verkligen inte självklart, oftast har man ju ett abstraktionslager som är hårdvarunära. När man byter hårdvaran skriver man därför bara om det lagret och behåller större delen av resten.Svenssons skrev:Det är ju rätt självklart att man skriver om koden när man helt byter hårdvara. Det är väl en definitionsfråga om man skrev om koden när man gick från AP1 till AP2. AP1 var ju inte Teslas kod. Nu står man inför nytt generationsskifte för att nyttja prestandan i HW3. Man har ju tills nu emulerat HW2 på HW3 för att slippa skriva om och ha en och samma kodbas. HW4 är ju inte någon ny plattform eller bättre prestanda än HW3 utan som det verkar mer en effektivare och billigare hårdvara som kör samma kod som HW3.Curik skrev:Spontant känns det ju inte så konstigt att framstegen lyser med sin frånvaro om man hela tiden refaktorerar rubbet.Verdi skrev:Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Programmering för HW3 har nog pågått sedan hårdvaran kom. Tesla står nu alltså inför första omskrivningen av egen kod för en plattform till egen kod för ny plattform.
Nu framgår det ju inte om dom skrivit om "allt" och mycket är ju PR. Men jag hoppas verkligen inte dom skrotar allt.
Re: Project Palladium
Du kan läsa mer om skillnaderna och orsakerna här:Curik skrev:Verkligen inte självklart, oftast har man ju ett abstraktionslager som är hårdvarunära. När man byter hårdvaran skriver man därför bara om det lagret och behåller större delen av resten.Svenssons skrev:Det är ju rätt självklart att man skriver om koden när man helt byter hårdvara. Det är väl en definitionsfråga om man skrev om koden när man gick från AP1 till AP2. AP1 var ju inte Teslas kod. Nu står man inför nytt generationsskifte för att nyttja prestandan i HW3. Man har ju tills nu emulerat HW2 på HW3 för att slippa skriva om och ha en och samma kodbas. HW4 är ju inte någon ny plattform eller bättre prestanda än HW3 utan som det verkar mer en effektivare och billigare hårdvara som kör samma kod som HW3.Curik skrev:Spontant känns det ju inte så konstigt att framstegen lyser med sin frånvaro om man hela tiden refaktorerar rubbet.Verdi skrev:Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Programmering för HW3 har nog pågått sedan hårdvaran kom. Tesla står nu alltså inför första omskrivningen av egen kod för en plattform till egen kod för ny plattform.
Nu framgår det ju inte om dom skrivit om "allt" och mycket är ju PR. Men jag hoppas verkligen inte dom skrotar allt.
https://tesla-info.com/blog/technical-h ... rences.php
HW2 - First Tesla system
Tesla released their first system at the end of 2016. While Tesla are unlikely to ever admit this, the introduction of the hardware was premature and done as a reaction to Mobileye contract being terminated.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Project Palladium
Tack för länken Axel. Det är dock värt att nämna att det är en blogg med obekräftade uppgifter utan källor, precis som allt vi säger här. Eller?Svenssons skrev:Du kan läsa mer om skillnaderna och orsakerna här:Curik skrev:Verkligen inte självklart, oftast har man ju ett abstraktionslager som är hårdvarunära. När man byter hårdvaran skriver man därför bara om det lagret och behåller större delen av resten.Svenssons skrev:Det är ju rätt självklart att man skriver om koden när man helt byter hårdvara. Det är väl en definitionsfråga om man skrev om koden när man gick från AP1 till AP2. AP1 var ju inte Teslas kod. Nu står man inför nytt generationsskifte för att nyttja prestandan i HW3. Man har ju tills nu emulerat HW2 på HW3 för att slippa skriva om och ha en och samma kodbas. HW4 är ju inte någon ny plattform eller bättre prestanda än HW3 utan som det verkar mer en effektivare och billigare hårdvara som kör samma kod som HW3.Curik skrev:Spontant känns det ju inte så konstigt att framstegen lyser med sin frånvaro om man hela tiden refaktorerar rubbet.Verdi skrev:Har även läst om ytterligare omskrivning av koden samt ny hårdvara återigen (HW4).
Programmering för HW3 har nog pågått sedan hårdvaran kom. Tesla står nu alltså inför första omskrivningen av egen kod för en plattform till egen kod för ny plattform.
Nu framgår det ju inte om dom skrivit om "allt" och mycket är ju PR. Men jag hoppas verkligen inte dom skrotar allt.
https://tesla-info.com/blog/technical-h ... rences.phpHW2 - First Tesla system
Tesla released their first system at the end of 2016. While Tesla are unlikely to ever admit this, the introduction of the hardware was premature and done as a reaction to Mobileye contract being terminated.
Mitt argument kvarstår; skriver man om allt har man gjort fel. I bloggen verkar skribenten mena att all kod skulle vara skriven specifikt för plattformen men det betvivlar jag. Eller så är jag talanglös och utvecklarna hos Tesla spelar i en helt annan liga, det är också fullt möjligt.

Re: Project Palladium
Tesla håller på att skriva om hur ap identifierar och delar data för träning. Tidigare fångade man enbart 2d bilder och använde dem för träning. Nu kommer man istället fånga ett tidsförlopp i en 3d scen och använda det för träning. Man kan hävda att de gjort fel tidigare eller så kan man hävda att de nu upptäckte ett bättre och mer tillförlitligt sätt att träna på.Curik skrev:Mitt argument kvarstår; skriver man om allt har man gjort fel. I bloggen verkar skribenten mena att all kod skulle vara skriven specifikt för plattformen men det betvivlar jag. Eller så är jag talanglös och utvecklarna hos Tesla spelar i en helt annan liga, det är också fullt möjligt.
NNs för gammal hårdvara har körts på HW3 i emulerat läge hittils. Hur annorlunda NNs som fullt utnyttjar Teslas egna hårdvara är vet bara de på Tesla.
Re: Project Palladium
Fortfarande tyckande och gissningar. På vilket sätt är Teslas batteriet överlägsna? Svar: inte alls. Marginella skillnader mellan underleverantörernas batterier och BMS. Vare sig batterier eller övrig eldrivlina är raketforskning - mycket mindre skillnad än för avgasdrivlinor. Flera fossilbilstillverkare har på bara några år lyckats ta fram konkurrenskraftiga elbilar trots att Tesla haft 16 års försprång.
Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
Re: Project Palladium
d3marcus skrev:Fortfarande tyckande och gissningar. På vilket sätt är Teslas batteriet överlägsna? Svar: inte alls. Marginella skillnader mellan underleverantörernas batterier och BMS. Vare sig batterier eller övrig eldrivlina är raketforskning - mycket mindre skillnad än för avgasdrivlinor. Flera fossilbilstillverkare har på bara några år lyckats ta fram konkurrenskraftiga elbilar trots att Tesla haft 16 års försprång.
Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
NCA levererar bättre prestanda än NCM.
Vilka är de "konkurrenskraftiga elbilar" som de tagit fram? Vad jag sett säljer Model 3 många gånger fler än närmast följande.
Om de verkligen var konkurrenskraftiga borde försäljningssifforna reflektera det.
Förövrigt har du skrivit att du har en Model S. Om den nu inte är bättre än övriga, varför har du då valt en sådan?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Project Palladium
Senaste året har jag på ca 3000 mil haft noll degradering på mitt batteri. Det tycker jag är riktigt bra. Så nåt gör ju Tesla rätt.
På vår i3 är det lite svårare att bedöma men den har inte heller tappat mer än några få procent på 4 år. (Dock bara 4500 mil)
Tror det viktigaste är ordentlig kylning. Är väl avsaknad av det som gör att t ex Nissan Leaf tappar så mycket?
På vår i3 är det lite svårare att bedöma men den har inte heller tappat mer än några få procent på 4 år. (Dock bara 4500 mil)
Tror det viktigaste är ordentlig kylning. Är väl avsaknad av det som gör att t ex Nissan Leaf tappar så mycket?
Re: Project Palladium
Hur mycket kunskap har du om batterier som gör att du kan dra de slutsatserna att det knappt är någon skillnad?d3marcus skrev:Fortfarande tyckande och gissningar. På vilket sätt är Teslas batteriet överlägsna? Svar: inte alls. Marginella skillnader mellan underleverantörernas batterier och BMS. Vare sig batterier eller övrig eldrivlina är raketforskning - mycket mindre skillnad än för avgasdrivlinor. Flera fossilbilstillverkare har på bara några år lyckats ta fram konkurrenskraftiga elbilar trots att Tesla haft 16 års försprång.
Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.
Här är en intressant diskussion
Re: Project Palladium
Klassiskt citat från valfri konspirationsteorid3marcus skrev:<snip>
Krävs dock kritiskt tänkande för att förstå helheten.

Re: Project Palladium
Om Teslas batterier laddar snabbare?Verdi skrev:BrooklynS skrev:Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Är i princip bara Porsche som hänger med i mina ögon.
Audi har ju "fuskat lite" med tillgänglig kapacitet för att få upp hastigheten. Dvs dom maskerar sin låga laddhastighet per cell genom att ha flera celler.
Bra eller dåligt är upp till var och en att avgöra men det indikerar i alla fall att deras batterier inte är i samma liga som Teslas.
Model 3 tar 250kW på ca 75kWh och Audi tar 150kW på 95kW.
Mer kWh kan svälja större laddström/effekt.
Re: Project Palladium
Njae. Lägg E-Trons laddkurvan över Model 3:s så ser du att Audins batteri skulle behöva vara gigantiskt för att den förklaringen skulle hålla fullt ut.[JM] skrev:Om Teslas batterier laddar snabbare?Verdi skrev:BrooklynS skrev:Grejen med Teslas batterier är ju inte cellerna (Panasonic), utan hur man gör ett batteripack av cellerna. Där skiljer sig Tesla åt på remarkabelt vis.
Ok, men på vilket sätt är de bättre? Laddar de snabbare? Nej. Håller de kapaciteten bättre? Nej. Så vad är det? Vikten?
Är i princip bara Porsche som hänger med i mina ögon.
Audi har ju "fuskat lite" med tillgänglig kapacitet för att få upp hastigheten. Dvs dom maskerar sin låga laddhastighet per cell genom att ha flera celler.
Bra eller dåligt är upp till var och en att avgöra men det indikerar i alla fall att deras batterier inte är i samma liga som Teslas.
Model 3 tar 250kW på ca 75kWh och Audi tar 150kW på 95kW.
Mer kWh kan svälja större laddström/effekt.
Porsche och Audi tillhör ju samma koncern så de delar säkert teknik i mångt och mycket dessutom. Är bara en tidsfråga innan Audi har samma laddhastighet som Porsche.