”Förkonditionera batteri för snabbladdning” Vad gäller?
Moderator: Redaktion
”Förkonditionera batteri för snabbladdning” Vad gäller?
För några uppdateringar sedan så ändrades hur man visar det här med förkonditionering.
Numera när man navigerar till en supercharger så visas den förvirrande texten ”förkonditionera batteri för snabbladdning”.
Om man trycker på texten så försvinner den.
Vad händer om man inte gör något?
Vad händer om man trycker på texten så den försvinner?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Numera när man navigerar till en supercharger så visas den förvirrande texten ”förkonditionera batteri för snabbladdning”.
Om man trycker på texten så försvinner den.
Vad händer om man inte gör något?
Vad händer om man trycker på texten så den försvinner?
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: ”Förkonditionera batteri för snabbladdning” Vad gäller?
Långsammare laddningstid skulle jag säga.
Om man gör vad?NiklasTesla skrev:Långsammare laddningstid skulle jag säga.
Det står väl ändå "Förkonditionerar"? Alltså, bilen berättar vad den gör..
Jag håller med trådskaparen, det nya meddelandet är otydligt och man vet inte om man ska låta bli att göra nåt eller om man ska trycka på meddelandet. Innan ändringen var det solklart vad som gällde
Nej. Det står ”förkonditionera”.Curik skrev:Det står väl ändå "Förkonditionerar"? Alltså, bilen berättar vad den gör..
Alltså man kan ju tolka det som en uppmaning att man måste trycka på texten för att det ska ske.
Är det någon som VET hur det funkar?
Aha okej, då är det en översättningsmiss. På engelska står det "preconditioning", ikonen är en cirkel med ett "i" i - ett informationsmeddelande, bilen talar om vad den gör.nesse11 skrev:Nej. Det står ”förkonditionera”.Curik skrev:Det står väl ändå "Förkonditionerar"? Alltså, bilen berättar vad den gör..
Alltså man kan ju tolka det som en uppmaning att man måste trycka på texten för att det ska ske.
Är det någon som VET hur det funkar?
Här står det i klartext:
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Det enda som händer när du trycker bort meddelandet är att meddelandet försvinner. Förkonditioneringen körs oavsett. Själv skulle jag vilja att det gick att avstå från förkonditionering. Man måste ju inte ladda på SuC bara för att man navigerar till den.
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Det är väl bara att navigera till precis bredvid istället då?Elmil skrev:Det enda som händer när du trycker bort meddelandet är att meddelandet försvinner. Förkonditioneringen körs oavsett. Själv skulle jag vilja att det gick att avstå från förkonditionering. Man måste ju inte ladda på SuC bara för att man navigerar till den.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- TeslaRoosen
- Teslaägare
Jag kör för första gången nyköpta Model X från 2018.
Är påväg genom Sverige ner till Tyskland och har lagt in destination. Men ingen informationsruta om förkonditionering dyker upp för mig!?
På Model3 som jag har hyrt några gånger kunde man höra att en fläkt drar igång, nu hörs ingenting.
Jag misstänker att funktionen inte fungerar på min bil, den startar väl alltid förkonditionering ca 10min innan när navigationen är inställd?
Är påväg genom Sverige ner till Tyskland och har lagt in destination. Men ingen informationsruta om förkonditionering dyker upp för mig!?
På Model3 som jag har hyrt några gånger kunde man höra att en fläkt drar igång, nu hörs ingenting.
Jag misstänker att funktionen inte fungerar på min bil, den startar väl alltid förkonditionering ca 10min innan när navigationen är inställd?
Det beror helt på batteriets status. Nu när det är så varmt och om man kört ett tag så är det inte säkert att den behöver förkonditionera batteriet.TeslaRoosen skrev:Jag kör för första gången nyköpta Model X från 2018.
Är påväg genom Sverige ner till Tyskland och har lagt in destination. Men ingen informationsruta dyker upp för mig!?
På Model3 kunde man höra att en fläkt drar igång, nu hörs ingenting.
Min erfarenhet av den där förkonditioneringen är att den uppträder väldigt sporadiskt och oförklarligt. Ibland, när det har varit kallt ute och jag knappat in en SuC så har jag inte fått nån förkonditionering samtidigt som jag fått det ibland när det har varit varmt ute och batteriet rimligen är varmare.
Samma på min S. Aldrig sett meddelandet.TeslaRoosen skrev:Jag kör för första gången nyköpta Model X från 2018.
- TeslaRoosen
- Teslaägare
Intressant. Det låter ju logiskt, trodde att den alltid gjorde ”något”.Tymrev skrev:Det beror helt på batteriets status. Nu när det är så varmt och om man kört ett tag så är det inte säkert att den behöver förkonditionera batteriet.TeslaRoosen skrev:Jag kör för första gången nyköpta Model X från 2018.
Är påväg genom Sverige ner till Tyskland och har lagt in destination. Men ingen informationsruta dyker upp för mig!?
På Model3 kunde man höra att en fläkt drar igång, nu hörs ingenting.
Då avvaktar jag efter jag kört kallare väder. Tack
- Teslaspolen
- Teslaägare
Lite här och där är det dålig svenska i menyerna. I just detta fall orsakar det t.o.m förvirring för användaren i och med att budskapet ändras med avsaknaden av ett enda "s".
Det ska stå förkonditionerar, dvs bilen talar om för dig att den nu gör det. Går inte att själv välja om man vill göra det eller ej.
Det ska stå förkonditionerar, dvs bilen talar om för dig att den nu gör det. Går inte att själv välja om man vill göra det eller ej.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
...ett enda "r".Teslaspolen skrev:Lite här och där är det dålig svenska i menyerna. I just detta fall orsakar det t.o.m förvirring för användaren i och med att budskapet ändras med avsaknaden av ett enda "s".
Glad för att jag sålt min Tesla
Trodde det stod ”Förkonditionera batteriet för Supercharging” vilket är en dålig översättning för på engelska är det ganska klart att bilen håller på att förbereda batteriet för snabbladdning.
Jag antar att batteriet både kan kylas och värmas inför en Supercharging så det kan ju bli lite hur som helst beroende på status.
Jag antar att batteriet både kan kylas och värmas inför en Supercharging så det kan ju bli lite hur som helst beroende på status.
Jag brukar navigera till SuC för att starta förkonditioneringen men sedan köra förbi en liten bit och ladda med 150Kw på gratisladdare som ändå är på den rutten jag kör.
Men man hade ju tyckt att det kunde finnas ett val att manuellt starta förkonditioneringen.
Men man hade ju tyckt att det kunde finnas ett val att manuellt starta förkonditioneringen.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Jag har tänkt på det också, men inte sett några andra laddare än max 50 kW, så då tänkte jag att det inte spelar någon roll.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
150kw gratis?! Vart?Gr1pen skrev:Jag brukar navigera till SuC för att starta förkonditioneringen men sedan köra förbi en liten bit och ladda med 150Kw på gratisladdare som ändå är på den rutten jag kör.

Cirkle K i Flädie har några 150kW som är gratis:P85 skrev:150kw gratis?! Vart?Gr1pen skrev:Jag brukar navigera till SuC för att starta förkonditioneringen men sedan köra förbi en liten bit och ladda med 150Kw på gratisladdare som ändå är på den rutten jag kör.
https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... 93c4382cc5
För de som är i Stockholm kan jag även tipsa om att Grön Kontakt har 4st nyinstallerade 50kW-laddare på Narvavägen. De är fortfarande gratis.
I båda dessa fallen är det däremot en tidsfråga innan det börjar kosta.
Tack, Helix! Uppskattar dethelix skrev:Cirkle K i Flädie har några 150kW som är gratis:P85 skrev:150kw gratis?! Vart?Gr1pen skrev:Jag brukar navigera till SuC för att starta förkonditioneringen men sedan köra förbi en liten bit och ladda med 150Kw på gratisladdare som ändå är på den rutten jag kör.
https://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx? ... 93c4382cc5
För de som är i Stockholm kan jag även tipsa om att Grön Kontakt har 4st nyinstallerade 50kW-laddare på Narvavägen. De är fortfarande gratis.
I båda dessa fallen är det däremot en tidsfråga innan det börjar kosta.
Tesla har väl börjat med det i typ USA och UK väl? Där andra laddare får olika många blixtar på kartan beroende på hastigheten och man ska kunna navigera dit och bilen ska kunna förvärma batteriet automatiskt.Gr1pen skrev:Jag brukar navigera till SuC för att starta förkonditioneringen men sedan köra förbi en liten bit och ladda med 150Kw på gratisladdare som ändå är på den rutten jag kör.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Om du klickar bort meddelandet att bilen kör "preconditioning" innan du laddar på en supercharger.Elof skrev:Om man gör vad?NiklasTesla skrev:Långsammare laddningstid skulle jag säga.