Kia är kaxiga med sin elbilssatsning.
Plan S står för shift.
Alla nya Kia bilar från och med nu är elektrifierade.
11 nya elbilsmodeller kommer till 2025.
Och med 800V snabbladdning kan man ladda under 20 min.
ULTRASNABB LADDNING NÄR KIA LANSERAR NY PLATTFORM
2026 ska helelektriska bilar stå för mer än 20 procent av Kias försäljning i Europa. Globalt sett är målet att årligen sälja 500 000 elbilar. För att skynda på omställningen mot elektrifiering har Kia lanserat en ny strategi – ”Plan S”, där S står för Shift.
Kia påbörjade sin elektriska omställning tidigt vilket gett företaget ett försprång gentemot konkurrenterna. Mer än varannan såld Kia-bil i Sverige är elektrifierad och märket säljer näst mest elbilar i Sverige. Och nu är man alltså redo för nästa steg.
Laddning på 20 minuter
De stora förändringar som Plan S innebär kommer redan nästa år. Då lanseras en helt ny dedikerad elbilsplattform som har utvecklats för Europa. Först ut på den nya plattformen är en crossover med en räckvidd på över 500 kilometer per laddning och möjlighet att ladda på under 20 minuter tack vare ultrasnabb laddkapacitet.
Dessutom kommer alla nya Kia-modeller som lanseras i Europa med en elektrifierad drivlina – vilket innebär att elva nya elbilsmodeller finns i pipelinen till 2025. Elbilarna från Kia kommer med antingen 400V eller 800V laddspänning för att kunna erbjuda elbilar som är attraktiva för en bredare målgrupp men även som anpassade högpresterande modeller.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Man kan väl bara hoppas på att de funderar ett varv till på detta med serviceintervallerna, som det är idag med 1500 mil eller 12 mån så måste man nästan boka ny servicetid när man hämtar ut den från servicen.
Samt att det inte behöver kosta multum vart 3:e service (kylvätskebytet)
Vilken dinosaurie-tröska som helst har idag 3000 mil eller 12 månader i serviceintervall så förstår inte varför Kia/Hyundai envisas med 1500 mils intervaller. Förutom att de vill ha in pengar på servicen förstås...
Man kan väl bara hoppas på att de funderar ett varv till på detta med serviceintervallerna, som det är idag med 1500 mil eller 12 mån så måste man nästan boka ny servicetid när man hämtar ut den från servicen.
Samt att det inte behöver kosta multum vart 3:e service (kylvätskebytet)
Vilken dinosaurie-tröska som helst har idag 3000 mil eller 12 månader i serviceintervall så förstår inte varför Kia/Hyundai envisas med 1500 mils intervaller. Förutom att de vill ha in pengar på servicen förstås...
Min förra bil var det värre på, hos kia.
Absolut max 1000 mil eller 12 månader
Man kan väl bara hoppas på att de funderar ett varv till på detta med serviceintervallerna, som det är idag med 1500 mil eller 12 mån så måste man nästan boka ny servicetid när man hämtar ut den från servicen.
Samt att det inte behöver kosta multum vart 3:e service (kylvätskebytet)
Vilken dinosaurie-tröska som helst har idag 3000 mil eller 12 månader i serviceintervall så förstår inte varför Kia/Hyundai envisas med 1500 mils intervaller. Förutom att de vill ha in pengar på servicen förstås...
Min förra bil var det värre på, hos kia.
Absolut max 1000 mil eller 12 månader
Man kan väl bara hoppas på att de funderar ett varv till på detta med serviceintervallerna, som det är idag med 1500 mil eller 12 mån så måste man nästan boka ny servicetid när man hämtar ut den från servicen.
Samt att det inte behöver kosta multum vart 3:e service (kylvätskebytet)
Vilken dinosaurie-tröska som helst har idag 3000 mil eller 12 månader i serviceintervall så förstår inte varför Kia/Hyundai envisas med 1500 mils intervaller. Förutom att de vill ha in pengar på servicen förstås...
Precis. Djävulen bor i detaljerna. Jag är inte alls så imponerad av Kia. På min BMW i3 är det t ex service vartannat år oavsett hur mycket man kör. Känns betydligt rimligare.
Kärnan i vårt upplägg är att bilen ska ha minimalt servicebehov. Serviceintervallet kommer att vara 10 000 mil men vi skulle egentligen inte behöva regelbunden service.