Grattis! få se när din dyker upp då.DrW skrev:Finns minst en i Norrland nu:)Anonymous FTW skrev:Låter bra men lite brydd över car.info. Enligt Polestarchefen hade det sålts Polestar 2 till hela landet, till Gotland hade det gått några också. Tittar man på car.info. Så finns det inga på Gotland, inga norr om Stockholm, Östra Götaland ser tomt ut också. Vad gör att det släpar efter? Är det Bilregistret, car.info eller Polestar?Zalman3 skrev:1038 regade PS2 på Carinfo.
Augusti blir en bra månad för Polestar!
Verkar släpa efter i alla kommersiella tjänster på nätet. Min bil står fortfarande som avställd där. Man kan tydligt se att bilarna levererade i södra Sverige är mer jämt fördelade och där började utleveranserna tidigare.
Polestar 2
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 12 apr 2020 16:52
Re: Polestar 2
Re: Polestar 2
Tackar!Anonymous FTW skrev:Grattis! få se när din dyker upp då.DrW skrev:Finns minst en i Norrland nu:)Anonymous FTW skrev:Låter bra men lite brydd över car.info. Enligt Polestarchefen hade det sålts Polestar 2 till hela landet, till Gotland hade det gått några också. Tittar man på car.info. Så finns det inga på Gotland, inga norr om Stockholm, Östra Götaland ser tomt ut också. Vad gör att det släpar efter? Är det Bilregistret, car.info eller Polestar?Zalman3 skrev:1038 regade PS2 på Carinfo.
Augusti blir en bra månad för Polestar!
Verkar släpa efter i alla kommersiella tjänster på nätet. Min bil står fortfarande som avställd där. Man kan tydligt se att bilarna levererade i södra Sverige är mer jämt fördelade och där började utleveranserna tidigare.
Verkar vara rätt långsam utdelning. Fanns mängder med bilar i Vallentuna och såg en hel del på parkeringen i Upplands-Väsby också.
Re: Polestar 2
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Intressant. Undrar om de kan göra något åt siffrorna ota. 230 Wh/km i 120km/h var ganska högt.
Men det kommer vara barn sjukdomar på dessa första leveranser.
Men det kommer vara barn sjukdomar på dessa första leveranser.
Re: Polestar 2
Björn Nyland hade lite problem med Google gränssnittet.
Radion och CAR kappen fungerar inte ibland.
Radion och CAR kappen fungerar inte ibland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Att buggar kommer finnas i alla nya bilar är förväntat.
Det som är intressant är om de åtgärdas.
Det som är intressant är om de åtgärdas.
Re: Polestar 2
Räckvidden verkar jämförbar med Model 3 SR+ som jag tolkar det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Då får man hoppas att räckvidden ökar med nån uppdatering. Känns lite sådär med SR+ räckvidd och ingen bra lösning på laddning. Trodde det skulle vara lite bättre faktiskt
Re: Polestar 2
Front242 skrev:Då får man hoppas att räckvidden ökar med nån uppdatering. Känns lite sådär med SR+ räckvidd och ingen bra lösning på laddning. Trodde det skulle vara lite bättre faktiskt
Den kritiska motorvägsräckvidden var 33 mil, att jämföra mot nästan 38 mil för TM3 LR AWD. Vet inte hur långt man kommer på motorväg med SR+?
Re: Polestar 2
Uhm nej.Verdi skrev:Front242 skrev:Då får man hoppas att räckvidden ökar med nån uppdatering. Känns lite sådär med SR+ räckvidd och ingen bra lösning på laddning. Trodde det skulle vara lite bättre faktiskt
Den kritiska motorvägsräckvidden var 33 mil, att jämföra mot nästan 38 mil för TM3 LR AWD. Vet inte hur långt man kommer på motorväg med SR+?
Kolla slutet på videon jag pejstade ovan. 391km för M3 LR, 305 för PS2.
SR+ 300km:
Men det är ok enligt mig. Bättre än EQC, iPace & étron.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
taliz skrev:Uhm nej.Verdi skrev:Front242 skrev:Då får man hoppas att räckvidden ökar med nån uppdatering. Känns lite sådär med SR+ räckvidd och ingen bra lösning på laddning. Trodde det skulle vara lite bättre faktiskt
Den kritiska motorvägsräckvidden var 33 mil, att jämföra mot nästan 38 mil för TM3 LR AWD. Vet inte hur långt man kommer på motorväg med SR+?
Kolla slutet på videon jag pejstade ovan. 391km för M3 LR, 305 för PS2.
SR+ 300km:
Men det är ok enligt mig. Bättre än EQC, iPace & étron.
Förstår inte. Björn kör ju i 90 km/h i den där videon... ?
Re: Polestar 2
Första testet är 90kmh. Andra testet, dvs slutet av videon, är 120kmh.Verdi skrev:taliz skrev:Uhm nej.Verdi skrev:Front242 skrev:Då får man hoppas att räckvidden ökar med nån uppdatering. Känns lite sådär med SR+ räckvidd och ingen bra lösning på laddning. Trodde det skulle vara lite bättre faktiskt
Den kritiska motorvägsräckvidden var 33 mil, att jämföra mot nästan 38 mil för TM3 LR AWD. Vet inte hur långt man kommer på motorväg med SR+?
Kolla slutet på videon jag pejstade ovan. 391km för M3 LR, 305 för PS2.
SR+ 300km:
Men det är ok enligt mig. Bättre än EQC, iPace & étron.
Förstår inte. Björn kör ju i 90 km/h i den där videon... ?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Siffrorna i slutet av videon som taliz rapporterar är hans 120km/h-test.Verdi skrev:taliz skrev:Uhm nej.Verdi skrev:Front242 skrev:Då får man hoppas att räckvidden ökar med nån uppdatering. Känns lite sådär med SR+ räckvidd och ingen bra lösning på laddning. Trodde det skulle vara lite bättre faktiskt
Den kritiska motorvägsräckvidden var 33 mil, att jämföra mot nästan 38 mil för TM3 LR AWD. Vet inte hur långt man kommer på motorväg med SR+?
Kolla slutet på videon jag pejstade ovan. 391km för M3 LR, 305 för PS2.
SR+ 300km:
Men det är ok enligt mig. Bättre än EQC, iPace & étron.
Förstår inte. Björn kör ju i 90 km/h i den där videon... ?
För 90km/h testet så är det följande siffror han får fram (hämtade från videon):
Model 3 Performance: 521km
Polestar 2: 435km
Re: Polestar 2
Det är dock en M3P med 18", dvs mer som en LR. (Större bromsar & mudflaps ger väl lite högre förbrukning iofs men nog knappt noterbart)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Intressant genomgång.taliz skrev:
Vad är det som rent tekniskt begränsar snabbladdning med likström? Vid växelström är det väl olika laddare fysiskt men är det samma med likström? Eller är det mer mjukvarubegränsat?
Verkar ju lite konstigt att andra tillverkare inte skulle kunna ha liknande laddkurva som tesla 3. Den har ju en uppenbar fördel.
Re: Polestar 2
Typ samma som gör att en tillverkare kan plocka ur fler hästar ur en 4l V8 än en annan tillverkare....DrW skrev:Intressant genomgång.
Vad är det som rent tekniskt begränsar snabbladdning med likström? Vid växelström är det väl olika laddare fysiskt men är det samma med likström? Eller är det mer mjukvarubegränsat?
Verkar ju lite konstigt att andra tillverkare inte skulle kunna ha liknande laddkurva som tesla 3. Den har ju en uppenbar fördel.
Dvs hårdvara + mjukvara.
Man har olika celler med olika slags kemi och konfiguration, kylning, kablage etc. Man har också allt från väldigt basic till väldigt avancerade battery management systems.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 2
Det som påverkar mest (design, kostnad, produktion) är nog kylningen. Inte direkt komplicerat att byta till en grövre kabel mellan port och batteripack om behovet finns.
Här finns en genomgång av Model S -> Model 3 batteripack, förändringar och vad som är orsaken till att Model 3 kan ladda snabbare än S/X trots färre kWh:
https://insideevs.com/news/338711/tesla ... rack-mode/
Gamla Model S 85 kWh pack, seriell kylslinga, varje slinga kyler 444 celler:
100 kWh, varje slinga kyler 258 celler:
Model 3, parellella kylslingor, varje slinga kyler 164 celler. Slingorna limmade fast i cellerna vilket ger bättre kylning:
Allt detta är förstås kompromisser på ett eller annat sätt. Fler kylslingor ger lägre energidensitet totalt sett. Vilket kan motverkas med celler med högre energidensitet, smartare konstruktion av batteripacket. Sen kan det säkert vara en kostnadsfråga/produktionsfråga också. Komplext att bygga (dyrare) men bättre kylning.
Här finns en genomgång av Model S -> Model 3 batteripack, förändringar och vad som är orsaken till att Model 3 kan ladda snabbare än S/X trots färre kWh:
https://insideevs.com/news/338711/tesla ... rack-mode/
Gamla Model S 85 kWh pack, seriell kylslinga, varje slinga kyler 444 celler:
100 kWh, varje slinga kyler 258 celler:
Model 3, parellella kylslingor, varje slinga kyler 164 celler. Slingorna limmade fast i cellerna vilket ger bättre kylning:
Allt detta är förstås kompromisser på ett eller annat sätt. Fler kylslingor ger lägre energidensitet totalt sett. Vilket kan motverkas med celler med högre energidensitet, smartare konstruktion av batteripacket. Sen kan det säkert vara en kostnadsfråga/produktionsfråga också. Komplext att bygga (dyrare) men bättre kylning.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Polestar 2
Trodde faktiskt inte att det skulle vara SÅ stor skillnad.
Tid för att ladda 350km.
Tesla 3, 19 minuter
Polestar 2, 55 minuter
Jaguar I-Pace, 61 minuter
Kia Soul, 61 minuter
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 2
Jo de där sista fem milen struntar man nog i om man har bråttom. Var ett kraftigt tapp på P2 efter 80 %.Zalman3 skrev:
Trodde faktiskt inte att det skulle vara SÅ stor skillnad.
Tid för att ladda 350km.
Tesla 3, 19 minuter
Polestar 2, 55 minuter
Jaguar I-Pace, 61 minuter
Kia Soul, 61 minuter
Re: Polestar 2
Räknar man laddtid per mil har Tesla 3 alltid varit överlägsen alla andra bilar. Låg förbrukning och snabb laddning i kombination.
Här ser man vad Audis på papperet snabba laddning är värd i praktiken.
Här ser man vad Audis på papperet snabba laddning är värd i praktiken.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Polestar 2
Den "slumpmässiga" sträckan 350 km är till synes perfekt.Zalman3 skrev:
Trodde faktiskt inte att det skulle vara SÅ stor skillnad.
Tid för att ladda 350km.
Tesla 3, 19 minuter
Polestar 2, 55 minuter
Jaguar I-Pace, 61 minuter
Kia Soul, 61 minuter
Re: Polestar 2
Audi?BrooklynS skrev:Räknar man laddtid per mil har Tesla 3 alltid varit överlägsen alla andra bilar. Låg förbrukning och snabb laddning i kombination.
Här ser man vad Audis på papperet snabba laddning är värd i praktiken.
Re: Polestar 2
Ang Polestar 2:
Stanna 20-25min per 200-250km körning, låter lagom/klart godkänt i mina öron.
Däremot är ju infrastrukturen fortfarande undermålig, vore intressant att se ett laddtest med 50kw laddare, eller nån som kan tänkas räkna om hur mkt körning man får på 20-25min?
Stanna 20-25min per 200-250km körning, låter lagom/klart godkänt i mina öron.
Däremot är ju infrastrukturen fortfarande undermålig, vore intressant att se ett laddtest med 50kw laddare, eller nån som kan tänkas räkna om hur mkt körning man får på 20-25min?