Tesla och det mystiska talet 3

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Johannes
Teslaägare

Tesla och det mystiska talet 3

Inlägg av Johannes »

Läste lite om Nikola Tesla på Wikipedia. Ingen vanlig man utan synnerligen en märklig snubbe.

Kommer nog snart en film om honom nu när han blivit återupptäckt mha Tesla Motors.

Där hittade jag följande rader;

"Tesla började också visa symtom på tvångssyndrom under åren efter kriget. Han blev besatt av talet 3 och kände sig ofta tvingad att gå runt ett hus tre gånger innan han gick in i det. Han var också tvungen att ha tre servetter i en hög bredvid sin tallrik när han åt. Tvångssyndrom var inte någon välkänd psykiatrisk diagnos vid den tid, varpå ingen behandling fanns att få. Teslas symptom ansågs vara en sinnessjukdom, vilket tveklöst skadade det som fanns kvar av hans anseende."

Undrar om val av namn på modell 3 är som hommage till detta.

Eller om det bara är ett bakvänt E som blir S3XY när fler modeller lanseras?
MC Röd S85D.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Tesla och det mystiska talet 3

Inlägg av lator »

Eftersom de inte fick använda sig av "E" så blir det ju tre liggande streck som symboliserar 3:an. Men hur tusan gör man den symbolen via ett tangentbord???

=_ :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Eftersom de inte fick använda sig av "E" så blir det ju tre liggande streck som symboliserar 3:an. Men hur tusan gör man den symbolen via ett tangentbord???

Sitter du vid Windows borde det fungera att trycka ner ALT-tangent och sedan 8801 på numpad. I HTML är det ≡ alternativt ≡

I Linux bör det fungera genom att hålla nere Shift+CTRL, trycka på u och sedan 8801.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 2 gång.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Tatari
Teslaägare

Inlägg av Tatari »

lator skrev:

Klipp och klistra ett versalt Xi:

Ξ
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Svenssons skrev:
lator skrev:

Sitter du vid Windows borde det fungera att trycka ner ALT-tangent och sedan 8801 på numpad. I HTML är det ≡ alternativt ≡

I Linux bör det fungera genom att hålla nere Shift+CTRL, trycka på u och sedan 8801.
Det funkar med alt8801 i tex wordpad men på forat blir det "a"... Det skiljer ju på tex 231 och 0231 i ascii men alt08801 gpr ju inte. Blir fortfarande gement a.

≡ får jag om jag klistrar in från wordpad... :?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Tatari skrev:
lator skrev:

Ξ
Vad menar du med "versalt Xi:"???
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

lator skrev:
Tatari skrev:
lator skrev:

Ξ
Vad menar du med "versalt Xi:"???
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Xi_(bokstav)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Och det blev ju jag klokare av. "Svenskspråkiga Wikipedia har ännu inte någon sida med namnet ”Xi (bokstav”:" :roll: :? :shock: :oops: :twisted:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Och det blev ju jag klokare av. "Svenskspråkiga Wikipedia har ännu inte någon sida med namnet ”Xi (bokstav”:" :roll: :? :shock: :oops: :twisted:
phpBB-forumet missade sista parantesen men om du klistrar in adressen eller lägger till parantesen efter att ha klickat på den funkar det bra:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Xi_(bokstav)

Xi är 8801

Jag tycker det mer verkar vara detta tecken (2261) som Tesla använder sig av:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/%E2%89%A1
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Ok, nu klarnade det. Fast tecknet blir ju olika beroende på teckensnitt...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Ok, nu klarnade det. Fast tecknet blir ju olika beroende på teckensnitt...
Alla teckensnitt har inte samtliga möjliga tecken för samtliga språk. Unicode-koden för ≡ är i alla fall 2261 hexadecimalt (8801 decimalt). Stora Xi dvs Ξ är 39E hexadecimalt (926 decimalt). Det finns uppåt 65535 tecken enligt Unicode:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_U ... characters

En annan symbol som kan komma till användning när det gäller Model X är unicode x2623:

Vad gäller ICE kanske x2620 är mer lämpligt...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Du fick mig att Googla det ;)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Du fick mig att Googla det ;)
Var lite grann tanken men du hade istället kunnat köra med ALT+Unicoden på numpad på Windows eller Shift+CTRL U och sedan Unicode hexadecimalt på Linux. Alternativt finns den med på länken som jag postade.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Liiite svårare på mobilen som jag sitter med...
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

lator skrev:

Fast elon har sagt att de tänker använda en 3a, och inte tre horisentella sträck
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

Johannes skrev:
Läste lite om Nikola Tesla på Wikipedia. Ingen vanlig man utan synnerligen en märklig snubbe.

Kommer nog snart en film om honom nu när han blivit återupptäckt mha Tesla Motors.

Där hittade jag följande rader;

"Tesla började också visa symtom på tvångssyndrom under åren efter kriget. Han blev besatt av talet 3 och kände sig ofta tvingad att gå runt ett hus tre gånger innan han gick in i det. Han var också tvungen att ha tre servetter i en hög bredvid sin tallrik när han åt. Tvångssyndrom var inte någon välkänd psykiatrisk diagnos vid den tid, varpå ingen behandling fanns att få. Teslas symptom ansågs vara en sinnessjukdom, vilket tveklöst skadade det som fanns kvar av hans anseende."

Undrar om val av namn på modell 3 är som hommage till detta.

Eller om det bara är ett bakvänt E som blir S3XY när fler modeller lanseras?
Aha, då vet jag var några manusförfattare av en amerikansk komediserie fått "Penny knock knock,Penny knock knock,Penny knock knock" ifrån.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Skriv svar