Jag fick också 32.3 nu, får väl ut och titta på förmiddagsfikanLegato skrev:Nej, inte ens först på TyresöEnTraktor skrev:Installerar 32.3 precis. Först i Sverige?

Moderator: Redaktion
Jag fick också 32.3 nu, får väl ut och titta på förmiddagsfikanLegato skrev:Nej, inte ens först på TyresöEnTraktor skrev:Installerar 32.3 precis. Först i Sverige?
Du måste fortfarande låsa upp bilen för att kunna koppla ur sladden. Så tolkar jag det iaf.Klintan skrev:Noterade ny funktion, automatisk upplåsning av laddlucka och bil vid stopp av laddning på CCS-laddare från tredje part.
Det verkar lite dumt, brukar ju gå att stoppa för vem som helst? Jag vill inte att någon knycker adapter eller något i bilen.
CCS-laddare har alltid kabel och den nya funktionen gällde bara CCS, inte Type2.spacecoin skrev:Hade ju varit perfekt om dom öppnade trunken också när dom ändå håller på. Folk i EU har väl inte laddkabeln i knäet. I USA tror jag de flesta laddare har egen kabel.
Även för Typ 2 så skulle inte jag vilja att trunken öppnades av sig själv. Dels kanske jag vill lägga kabeln i frunken och dels så kan det ligga tex snö som jag vill plocka bort innan trunken öppnas automatiskt.hooked skrev:CCS-laddare har alltid kabel och den nya funktionen gällde bara CCS, inte Type2.spacecoin skrev:Hade ju varit perfekt om dom öppnade trunken också när dom ändå håller på. Folk i EU har väl inte laddkabeln i knäet. I USA tror jag de flesta laddare har egen kabel.
Jag läste lite slarvigt. Önsketänkade.hooked skrev:CCS-laddare har alltid kabel och den nya funktionen gällde bara CCS, inte Type2.spacecoin skrev:Hade ju varit perfekt om dom öppnade trunken också när dom ändå håller på. Folk i EU har väl inte laddkabeln i knäet. I USA tror jag de flesta laddare har egen kabel.
Speciellt när den inte riktigt reagerar varje gång och när den fungerar så tar det några sekunder innan kontakten lossnar. På Leafen behöver jag inte hacka loss kabel utan någon väntetid tid, mycket bättre.kenjon skrev:Är det irriterande att behöva trycka på en knapp? Vart är mänskligheten på väg?
Ja precis, det där blinkandet blir jag inte heller klok på. Har inte listat ut varför det händer ännu.frippan skrev:Testade lite 32.3 idag. Den saktar ner mycket mindre eller inget alls i kurvorna. Men fortfarande bromsar den in vid avfarter med NmA. Och blinkar lite här och där där den inte borde göra det.
Seriöst? Jag trodde de gått över till Google för länge sedan! Var tvungen att goggla upp det hela och du har såklart helt rätt. Jag fann följande (https://insideevs.com/news/410425/tesla ... elon-musk/)Svenssons skrev:Det är inte Google Maps kartor för navigering i Tesla utan detta kommer från MapBox. De hämtar in data från flera olika källor och olika statliga myndigheters kartdata ligger högst sannolikt med där. Uppdatering lär dock inte ske omedelbart, varken från myndigheters data till MapBox och helt säkert inte från MapBox till bilen.
Eftersom Tesla troligtvis redan kör skyltigenkänning i Shadowmode i 2020.32.x och samlar in data kommer det nog automatisk skyltavläsning inom någon av de närmsta versionerna.BjornS skrev:Frågan är ju varifrån Mapbox eller Tesla hämtar sin usla hastighetsdata. Mitt värsta exempel är Vikingavägen i Täby. Den har hastighetsgräns 50 km/t, men i Teslas karta är det 30 förbi alla busshållplatser! Så har det aldrig någonsin varit i verkligheten och inte heller i OpenStreetmap eller NVDB.
Jag upptäckte nyligen också att Törnskogstunneln nu har fel hastighet i norrgående riktning. Den har varit korrekt taggad 90 km/t sedan jag fick bilen förra året men är nu sedan några dagar feltaggad till 70 km/t i bilen. Både OpenStreetmap och NVDB har haft rätt data hela tiden.
Jag har skickat länk till Trafikverkets öppna data till Tesla och Elon flera gånger, men de drunknar ju i brus så det är nog tämligen liten chans att mina meddelanden uppmärksammas. Det är rätt irriterande att våra skattepengar har sett till att just den korrekta data som Tesla behöver finns gratis tillgänglig, men Tesla ids inte använda den utan köper skräp av någon annan istället.
Älskar folk med sån positiv syn. Har du någon fakta gällande det där med shadow mode? Eller spekulerar/hoppas du bara?helix skrev:Eftersom Tesla troligtvis redan kör skyltigenkänning i Shadowmode i 2020.32.x och samlar in data kommer det nog automatisk skyltavläsning inom någon av de närmsta versionerna.BjornS skrev:Frågan är ju varifrån Mapbox eller Tesla hämtar sin usla hastighetsdata. Mitt värsta exempel är Vikingavägen i Täby. Den har hastighetsgräns 50 km/t, men i Teslas karta är det 30 förbi alla busshållplatser! Så har det aldrig någonsin varit i verkligheten och inte heller i OpenStreetmap eller NVDB.
Jag upptäckte nyligen också att Törnskogstunneln nu har fel hastighet i norrgående riktning. Den har varit korrekt taggad 90 km/t sedan jag fick bilen förra året men är nu sedan några dagar feltaggad till 70 km/t i bilen. Både OpenStreetmap och NVDB har haft rätt data hela tiden.
Jag har skickat länk till Trafikverkets öppna data till Tesla och Elon flera gånger, men de drunknar ju i brus så det är nog tämligen liten chans att mina meddelanden uppmärksammas. Det är rätt irriterande att våra skattepengar har sett till att just den korrekta data som Tesla behöver finns gratis tillgänglig, men Tesla ids inte använda den utan köper skräp av någon annan istället.
Det finns tillräckligt med Teslor ute i trafik för att automatiskt bygga upp en egen databas som fall-back för att visa hastighetsdata när kameran inte kan se, vid dåligt väder och för ruttplanering där hastighetsdata är en parameter för beräkning av ankomsttid.
Teslas egna träning av data kommer nog bli den mest pålitlig jämfört med alla andra system som inte har en flotta med bilar som ligger och kör runt på alla vägar och kontinuerligt samlar in data. Att integrera data från google, trafikverket eller något annat kommer alltså bara vara en dålig och sämre idé eftersom datat är mer utdaterat.
Redan i Juni hittade hackern greentheonly spår i koden av hastighetsskyltar. Det brukar vara max en eller ett par månader från det att han gräver fram något till det lanseras publikt i alla bilar:
När väl proppen går ut tror jag vi kommer att ha väldigt korrekt data om hastigheter i våra bilar. Så håll ut ett tag till
Hittar inte källan var jag läst just om Shadowmode, men det kan ha varit amerikanska forumet eller i någon tråd på reddit.Hertsh skrev:Älskar folk med sån positiv syn. Har du någon fakta gällande det där med shadow mode? Eller spekulerar/hoppas du bara?helix skrev:Eftersom Tesla troligtvis redan kör skyltigenkänning i Shadowmode i 2020.32.x och samlar in data kommer det nog automatisk skyltavläsning inom någon av de närmsta versionerna.BjornS skrev:Frågan är ju varifrån Mapbox eller Tesla hämtar sin usla hastighetsdata. Mitt värsta exempel är Vikingavägen i Täby. Den har hastighetsgräns 50 km/t, men i Teslas karta är det 30 förbi alla busshållplatser! Så har det aldrig någonsin varit i verkligheten och inte heller i OpenStreetmap eller NVDB.
Det finns tillräckligt med Teslor ute i trafik för att automatiskt bygga upp en egen databas som fall-back för att visa hastighetsdata när kameran inte kan se, vid dåligt väder och för ruttplanering där hastighetsdata är en parameter för beräkning av ankomsttid.
Teslas egna träning av data kommer nog bli den mest pålitlig jämfört med alla andra system som inte har en flotta med bilar som ligger och kör runt på alla vägar och kontinuerligt samlar in data. Att integrera data från google, trafikverket eller något annat kommer alltså bara vara en dålig och sämre idé eftersom datat är mer utdaterat.
Redan i Juni hittade hackern greentheonly spår i koden av hastighetsskyltar. Det brukar vara max en eller ett par månader från det att han gräver fram något till det lanseras publikt i alla bilar:
När väl proppen går ut tror jag vi kommer att ha väldigt korrekt data om hastigheter i våra bilar. Så håll ut ett tag till
https://docs.mapbox.com/help/how-mapbox ... avel-timesTravel times
The Mapbox Directions API, Matrix API, and Optimization API all provide estimated trip durations. The time it takes to travel from one point to another is determined by many factors, including:
* The profile used (walking, cycling, or driving).
* The speed stored in the maxspeed tag in OpenStreetMap.
* Traffic derived from real-time telemetry data (when the traffic profile is used).
Nyckelorden: "many factors, including:"BjornS skrev:Även om Tesla fixar skyltläsning snart, är det ändå ett mysterium var de lyckats gräva upp så rutten data.
Mapbox säger att de bara använder Openstreetmaps hastighetstaggar, så det är inte därifrån Tesla hämtar sina:
https://docs.mapbox.com/help/how-mapbox ... avel-timesTravel times
The Mapbox Directions API, Matrix API, and Optimization API all provide estimated trip durations. The time it takes to travel from one point to another is determined by many factors, including:
* The profile used (walking, cycling, or driving).
* The speed stored in the maxspeed tag in OpenStreetMap.
* Traffic derived from real-time telemetry data (when the traffic profile is used).