FSD?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: FSD?

Inlägg av Gustafsson »

Har man en tesla pga regnsensor, heljusautomatiken och FSD, är man nog mer överseende än de flesta.
Bilen i övrigt är ju bättre än de flesta på många punkter, så det är inte så svårt att motivera bilen som sådan.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Sabbe skrev:
Om bilen ska behållas i minst 3 år köp FSD! Om 3 år kommer FSD att kosta minst 200.000kr beroende hur långt utvecklad den är.

De som säger att de väntar med att köpa FSD till den dagen det fungerar kan glömma att FSD då är billigare än bilen.

Priset för FSD kommer att öka allteftersom systemet blir mer komplett. Enligt Elon Musk kan FSD vara värt över miljonen när den är färdigutvecklad.

En begagnad Tesla Model 3 med FSD kommer under detta årtionde med stor sannolikhet inte att säljas för under 400.000kr, oavsett antal mil körda. Förutsatt att bilen i övrigt är i gott skick.
No way! Glöm att det bara är 3år bort. Kommer inte att inträffa. Om 3år har inte EU blivit överens om vad som är tillåtet ens.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
backe

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
Om bilen ska behållas i minst 3 år köp FSD! Om 3 år kommer FSD att kosta minst 200.000kr beroende hur långt utvecklad den är.

De som säger att de väntar med att köpa FSD till den dagen det fungerar kan glömma att FSD då är billigare än bilen.

Priset för FSD kommer att öka allteftersom systemet blir mer komplett. Enligt Elon Musk kan FSD vara värt över miljonen när den är färdigutvecklad.

En begagnad Tesla Model 3 med FSD kommer under detta årtionde med stor sannolikhet inte att säljas för under 400.000kr, oavsett antal mil körda. Förutsatt att bilen i övrigt är i gott skick.
Verkar dumt att sälja bilen för 400 000 kr om bara FSD är värt över miljonen? Bilen värd -600 000 kr?
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare

Inlägg av chall »

Tycker inte det har hänt så mycket på de snart 3,5 år jag haft min v2. Den var väldigt mycket räddare i börja och bromsade för de ena och andra. Nu är det mer ”va fan hände här” bromsningar”. Filbyte funkar si och så, använder sällan mer. Nu senast veckorna skriker den att jag är väg ner i diket och vill styra undan. Detta på en sträcka jag kör varje dag. Lappad och lagad vägsträcka med olika kontrast i vägbanan pga lagningarna. Börjar undra hur bilen ska se och läsa allt när den inte ens fattar riktigt bra att det regnar.

Detta betyder nu inte att bilen måste säljas.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

chall skrev:
Tycker inte det har hänt så mycket på de snart 3,5 år jag haft min v2. Den var väldigt mycket räddare i börja och bromsade för de ena och andra. Nu är det mer ”va fan hände här” bromsningar”. Filbyte funkar si och så, använder sällan mer. Nu senast veckorna skriker den att jag är väg ner i diket och vill styra undan. Detta på en sträcka jag kör varje dag. Lappad och lagad vägsträcka med olika kontrast i vägbanan pga lagningarna. Börjar undra hur bilen ska se och läsa allt när den inte ens fattar riktigt bra att det regnar.

Detta betyder nu inte att bilen måste säljas.
Tesla har antagligen inte lagt särskilt mycket resurser på HW2-mjukvaran, de lär ha lagt de flesta resurserna på HW3. Det var länge sedan några större saker kom till HW1 även ifall det skedde en del utveckling efter att HW2 kommit. HW4 verkar mer vara energi och kostnadseffektivare version av HW3 och samma kod ska köras på bägge vad jag läst.

Oavsett vad politikerna och byråkraterna säger så kommer det komma fler funktioner och nytta med ny mjukvara på HW3. Redan idag skiljer det på funktionerna även ifall det är mjukvara anpassad för HW2 som körs.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

backe skrev:
Jag håller med om att det var dumt att dra in dig i det här och ber om ursäkt, men du pratar ofta om autonomi som att det endast är du och Tesla som har förstått och därför så uttryckte jag mig klumpigt, ska inte upprepas :)

Vi är ganska många andra som har ganska bra koll också på AI och neurala nätverk och följer utvecklingen med stor nyfikenhet men ändå kanske inte är på samma linje att det bara är ett företag som vet hur det egentligen ska gå till. Jag är mer så att jag försöker kolla på vad alla har för lösningar och vilka framsteg som görs, försöker att inte utse någon klar "vinnare" utan den dagen när/om någon har löst det så tror jag det kommer till gagn för alla.
Du verkar fortsätta ditt prat om att du skulle ha mer koll på AI och neurala nätverk. Själv har jag inte i ett endast inlägg skrivit något som antyder om att endast jag sitter med kunskap eller att Tesla är ensamma på området. De verkar dock vara enda biltillverkaren som samlar in data från flera kontinenter och har gjort så under många år. Bara för att man inte håller med dig till 100% så betyder inte det att man tror att Tesla är den enda som utvecklar ett autonomt system eller att de är den enda "vinnaren".

Autonomi och deep learning är något som även intresserar mig mycket och som jag också följt utvecklingen av de senaste decennierna. Att det krävs stor mängd data för deep learning vid autonomi är inget konstigt, denna data krävs både för inlärning och för verifiering som på sätt och vis hänger ihop när det kommer till deep learning. Att det krävs data från alla marknader där systemet ska användas är också en självklarhet som jag inte tror någon ifrågasätter, samma sak med att det krävs data från alla typer av väder osv. Så mycket mer än det har inte jag sagt i denna tråd om AI. Sedan har jag även flertalet gånger sagt att man inte kommer gå från Level 2 till Level 5 direkt och att man inte är beroende av politiker och byråkrater vid införande av nya funktioner där de flesta till en början kommer att vara säkerhetsfunktioner.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Svenssons skrev:
De verkar dock vara enda biltillverkaren som samlar in data från flera kontinenter och har gjort så under många år.
Mobileye har insamling från mängder bilar av på flera kontinenter. De kan tom ha fler bilar som de samlar in data ifrån än Tesla framöver. Men Tesla har en långt mycket kraftfullare dator i bilarna och verkar använda datan bättre. Jag tolkar det också som att Tesla har ett rätt rejält försprång.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

Svenssons skrev:
... att man inte är beroende av politiker och byråkrater vid införande av nya funktioner där de flesta till en början kommer att vara säkerhetsfunktioner.
Just det här är nyckeln till hela trådens ämne. Litar du på att politikerna kommer lagstifta att FSD blir tillåtet under den tid du ska äga bilen? Beställ då FSD.

Om du inte tror att politikerna kommer lagstifta för att FSD blir tillåtet under den tid du ska äga bilen? Avstå FSD.

Allt ovan oaktat tekniken. Den är irrelevant. Vi kan få hur många mjukvaruuppdateringar, hur många HW4+-datorer och byte av sensorer och kameror till våra bilar som helst innan det ovanstående är löst.

Med det sagt - jag har FSD på min Model 3 (fick det ”gratis” vid prissänkningarna) och har markerat tillvalet på min reserverade Model Y (som jag planerar behålla i många år när den kommer). Jag hoppas nämligen att politiken har kommit ikapp om 4-8 år. Vi får väl se om jag är pessimistisk eller optimistisk ...
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
backe

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
backe skrev:
Jag håller med om att det var dumt att dra in dig i det här och ber om ursäkt, men du pratar ofta om autonomi som att det endast är du och Tesla som har förstått och därför så uttryckte jag mig klumpigt, ska inte upprepas :)

Vi är ganska många andra som har ganska bra koll också på AI och neurala nätverk och följer utvecklingen med stor nyfikenhet men ändå kanske inte är på samma linje att det bara är ett företag som vet hur det egentligen ska gå till. Jag är mer så att jag försöker kolla på vad alla har för lösningar och vilka framsteg som görs, försöker att inte utse någon klar "vinnare" utan den dagen när/om någon har löst det så tror jag det kommer till gagn för alla.
Du verkar fortsätta ditt prat om att du skulle ha mer koll på AI och neurala nätverk. Själv har jag inte i ett endast inlägg skrivit något som antyder om att endast jag sitter med kunskap eller att Tesla är ensamma på området. De verkar dock vara enda biltillverkaren som samlar in data från flera kontinenter och har gjort så under många år. Bara för att man inte håller med dig till 100% så betyder inte det att man tror att Tesla är den enda som utvecklar ett autonomt system eller att de är den enda "vinnaren".

Autonomi och deep learning är något som även intresserar mig mycket och som jag också följt utvecklingen av de senaste decennierna. Att det krävs stor mängd data för deep learning vid autonomi är inget konstigt, denna data krävs både för inlärning och för verifiering som på sätt och vis hänger ihop när det kommer till deep learning. Att det krävs data från alla marknader där systemet ska användas är också en självklarhet som jag inte tror någon ifrågasätter, samma sak med att det krävs data från alla typer av väder osv. Så mycket mer än det har inte jag sagt i denna tråd om AI. Sedan har jag även flertalet gånger sagt att man inte kommer gå från Level 2 till Level 5 direkt och att man inte är beroende av politiker och byråkrater vid införande av nya funktioner där de flesta till en början kommer att vara säkerhetsfunktioner.
Svenssons skrev:
backe skrev:

Jag har inte mer koll(hoppas åtminstone det...) än varken Tesla eller Waymo :)
Du behöver inte heller hålla med mig och i stort så verkar det som att vi är ganska överens om jag ska vara ärlig.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

themax skrev:
Svenssons skrev:
... att man inte är beroende av politiker och byråkrater vid införande av nya funktioner där de flesta till en början kommer att vara säkerhetsfunktioner.
Just det här är nyckeln till hela trådens ämne. Litar du på att politikerna kommer lagstifta att FSD blir tillåtet under den tid du ska äga bilen? Beställ då FSD.

Om du inte tror att politikerna kommer lagstifta för att FSD blir tillåtet under den tid du ska äga bilen? Avstå FSD.

Allt ovan oaktat tekniken. Den är irrelevant. Vi kan få hur många mjukvaruuppdateringar, hur många HW4+-datorer och byte av sensorer och kameror till våra bilar som helst innan det ovanstående är löst.

Med det sagt - jag har FSD på min Model 3 (fick det ”gratis” vid prissänkningarna) och har markerat tillvalet på min reserverade Model Y (som jag planerar behålla i många år när den kommer). Jag hoppas nämligen att politiken har kommit ikapp om 4-8 år. Vi får väl se om jag är pessimistisk eller optimistisk ...
Är övertygad om att lagstiftarna väntar på att biltillverkarna faktiskt visar att tekniken är redo innan man släpper ut bilarna fritt på gatorna.

Tror inte heller att det sker över en natt utan stötvis.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Detta möte blir intressant.
21-25 september kikar FN ekonomiska kommission över lite lagar igen för självkörande bilar. Har väl inge jätteförhoppningar men hoppet är det sista som överger en.

http://www.unece.org/index.php?id=53520

Tror också att lagarna kommer vara långsammare än tekniken, tror också det är en bra idé, även om jag hatar att det är så. Men så tänker jag på alla andra idioter i trafiken och kommer på att det är en bra idé med tuffa lagar. :D Frihet under ansvar har ju aldrig fungerat hittills.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

themax skrev:
Svenssons skrev:

Jag är övertygad att politiker och byråkrater kommer medvetet eller omedvetet sätta käppar i hjulen för full autonomi. Jag är dock lika övertygad att värde och nya funktioner kommer att komma till dagens HW3 som politiker och byråkrater inte kommer att kunna stoppa.

Kommer en funktion att bilen bromsar tidigare och bättre för alla typer av hinder så kommer ingen stoppa detta. Kommer bilen ligga med bättre avstånd och bättre i filen så kommer ingen stoppa detta.

Vissa funktioner måste förhålla sig till påhittade byråkrater fler som tex hur mycket en bil får svänga eller att det måste ta lång tid för filbyten men detta kan ändå förbättras inom lagen. Fler funktioner lär komma men till en början lär det fortsätta att föraren måste ha händer på ratten och är ansvarig för körningen även ifall bileń hjälper till mer och mer.

Vissa regioner kommer inte ha samma begränsningar och när det visar sig att bil med Autopilot påslagen är inblandad i mycket färre olyckor än snittet eller för bilar med AP avslaget så kommer reglerna ändras och troligen rätt snabbt. Det är ändå människoliv som det kommer att handla om i slutändan.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Varför skulle politikerna stoppa självkörande bilar? Det enda skäl jag kan se är att de inte är säkra nog. Och därmed är det bra som jag ser det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare

Inlägg av John Galt »

Gustafsson skrev:
Varför skulle politikerna stoppa självkörande bilar? Det enda skäl jag kan se är att de inte är säkra nog. Och därmed är det bra som jag ser det.
Man kan ju tänka sig att politiker i EU skyddar europeiska bilföretag och därmed arbetstillfällen för att europeiska bilmärken inte hunnit lika långt. Det är ju en teori, men konstigare saker har hänt.

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk
Verdi

Inlägg av Verdi »

John Galt skrev:
Gustafsson skrev:
Man kan ju tänka sig att politiker i EU skyddar europeiska bilföretag och därmed arbetstillfällen för att europeiska bilmärken inte hunnit lika långt. Det är ju en teori, men konstigare saker har hänt.

Skickat från min SM-N986B via Tapatalk

Känns ju ändå rimligt att politikerna kräver otvetydiga bevis för att det verkligen fungerar och är säkert innan de ändrar lagarna. Och det kanske är svårt att göra utan ändrade lagar? Lite moment 22 alltså.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jordad skrev:
Svenssons skrev:
De verkar dock vara enda biltillverkaren som samlar in data från flera kontinenter och har gjort så under många år.
Mobileye har insamling från mängder bilar av på flera kontinenter. De kan tom ha fler bilar som de samlar in data ifrån än Tesla framöver. Men Tesla har en långt mycket kraftfullare dator i bilarna och verkar använda datan bättre. Jag tolkar det också som att Tesla har ett rätt rejält försprång.
Men vad är det Mobileye samlar in? Jo enstaka bilder från en ensam frontmonterad kamera. Inget 360 likt Tesla, inte ens stereoseende. Dvs det blir knepigt att bygga 3d-modeller av det.
Har dom överhuvudtaget något användningsområde för det annat än att skapa rubriker i media tro? Kanske för att skapa HD-maps...
De har ingen möjlighet att pusha ut ny kod till hundratusentals bilar, om de tex skulle behöva ändra ngt i hur/vad som samlas in.
Det absolut största är ju dock att deras "självkörningskod" distribueras likt CD-skivor. Dvs de kan inte iterera i närheten av lika snabbt som Tesla.

Mobileye är helt enkelt inte på samma planet när det kommer till kapabilitet. I mina ögon är deras "insamling" i stort sett bara ett publicity stunt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Hur samlar mobileye in då? Har haft det på några bilar, inte har de någon datainsamlingsfunktion...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Kan man tänka sig, Mobileye har en hemsida :roll:

https://www.mobileye.com/our-technology/rem/
The need for a map to enable fully autonomous driving stems from the fact that functional safety standards require back-up sensors – “redundancy” – for all elements of the chain – from sensing to actuation. Within sensing, this applies to all four elements requiring sensing: freespace, driving paths, moving objects, and scene semantics.

While other sensors such as radar and LiDAR may provide redundancy for object detection – the camera is the only real-time sensor for driving path geometry and other static scene semantics (such as traffic signs, on-road markings, etc.). Therefore, for path sensing and foresight purposes, only a highly accurate map can serve as the source of redundancy.

In order for the map to be a reliable source of redundancy, it must be updated with an ultra-high refresh rate to secure its low Time to Reflect Reality (TTRR) qualities.

To address this challenge, Mobileye is setting the path for harnessing the power of the crowd: exploiting the proliferation of camera-based ADAS systems to build and maintain in near-real-time an accurate map of the environment.

Mobileye’s Road Experience Management (REMTM) is an end-to-end mapping and localization engine for full autonomy. The solution is comprised of three layers: harvesting agents (any camera-equipped vehicle), map aggregating server (cloud), and map-consuming agents (autonomous vehicle).

The harvesting agents collect and transmit data about the driving path’s geometry and stationary landmarks around it. Mobileye’s real-time geometrical and semantic analysis, implemented in the harvesting agent, allows it to compress the map-relevant information – facilitating very small communication bandwidth (less than 10KB/km on average).

The relevant data is packed into small capsules called Road Segment Data (RSD) and sent to the cloud. The cloud server aggregates and reconciles the continuous stream of RSDs – a process resulting in a highly accurate and low TTRR map, called “Roadbook”.

The last link in the mapping chain is localization: in order for any map to be used by an autonomous vehicle, the vehicle must be able to localize itself within it. Mobileye software running within the map-consuming agent (the autonomous vehicle) automatically localizes the vehicle within the Roadbook by real-time detection of all landmarks stored in it.

Further, REMTM provides the technical and commercial conduit for cross-industry information sharing. REMTM is designed to allow different OEMs to take part in the construction of this AD-critical asset (Roadbook) while receiving adequate and proportionate compensation for their RSD contributions.
De räknar med att samla in data från 25 miljoner bilar 2025
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:

Fem år dit, ingen uppgift om antalet "harvesting agents" idag och syftet verkar vara HD-kartor som taliz skrev. Insamlingen är inte till för deep learning.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:

Fem år dit, ingen uppgift om antalet "harvesting agents" idag och syftet verkar vara HD-kartor som taliz skrev. Insamlingen är inte till för deep learning.
Ja det återstår att se, hittills så har Mobileye visat betydligt större framsteg än många andra så lite väl tidigt att påstå att deras teknik/strategi skulle vara undermålig.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tror att Tesla/Musk grovt underskattade kunnandet i mobile eye när man sade upp samarbetet. Att en visionär som Musk ser hur ”enkelt” FSD kan vara är långt ifrån att faktiskt koda ner något som fungerar på riktigt.
Om sedan Mobile Eyes metod som de beskriver ovan är den bästa är inte lätt att ha en mening om.
Tycker t.ex. att ”deep rain” och helljus automatik borde fungera bättre med den ambition Tesla har.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Gustafsson skrev:
Tror att Tesla/Musk grovt underskattade kunnandet i mobile eye när man sade upp samarbetet. Att en visionär som Musk ser hur ”enkelt” FSD kan vara är långt ifrån att faktiskt koda ner något som fungerar på riktigt.
Om sedan Mobile Eyes metod som de beskriver ovan är den bästa är inte lätt att ha en mening om.
Tycker t.ex. att ”deep rain” och helljus automatik borde fungera bättre med den ambition Tesla har.

Ja det är därför jag är så skeptisk. Adaptiva farthållaren är inte heller särskilt övertygande med sina spökbromsningar och allmänna nervighet.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Verdi skrev:
Gustafsson skrev:

Ja det är därför jag är så skeptisk. Adaptiva farthållaren är inte heller särskilt övertygande med sina spökbromsningar och allmänna nervighet.
Det hållet nog Tesla med om också.
Därför de har bytt ut hårdvaran och skriver ett helt nytt system och bygger en helt ny träningsdator.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
VoltAmpere

Inlägg av VoltAmpere »

Tesla kanske löser det först av alla, vem vet.

Dock är det hutlöst av Elon att locka med Level5 innan årsskiftet samtidigt som han pressar på med "köp nu innan det är försent", det kommer att vara värt $100.000.
Det är ju på gränsen till bedrägligt, tyvärr blir det nog en del sura efterspel kring detta.
backe

Inlägg av backe »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:

Insamlingen är inte till för deep learning.
Har dom uttalat sagt att dom inte ska använda data dom samlar till deep learning? Möjligt att dom gått ut med detta men jag har inte sett det och försökte kolla nu men hittar inget?

Dock vet jag att man använder det till HD-kartor för att kunna sälja sina system som ADAS 2+ i ett första steg, typ Cadillac Auto Cruise eller vad det heter, men det behöver väl inte automatiskt betyda att man inte använder detta till deep learning?

https://digital.hbs.edu/platform-rctom/ ... -mobileye/
Skriv svar