Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Quadrillion
Teslaägare
Inlägg: 37
Blev medlem: 29 apr 2020 09:42

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Quadrillion »

Joakimgabrielsson skrev:
Har du trådlös laddning?
Ja, enbart. Lite surt då min telefon inte stöder det. USB C bak, och en C och en A fram. Laddplattan sitter i Cn fram.
robert95 skrev:
Måste fråga hade din bil tygmattorna? Tänkte klicka hem plastmattorna men vill först dubbelkolla att de inte ändrat mattorna i bilarna.
Mattor i kupén, ja. Inte i frunk.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av AGCF »

Det är fortfarande inte känt varför vikten är högre. Du som fått en ny bil levererad, kolla i hjulhuset där man kan skymta batterispecen på en dekal(?)

https://electrek.co/2017/07/24/tesla-ne ... model-s-x/
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
Ilcabrone
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jul 2020 01:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Ilcabrone »

Har nu ringt transportstyrelsen,Trygg-Hansa och Tesla i den ordningen och påtalat om felaktig effekt angivelse 366 kW/498HK.
Det är uppenbart att något inte stämmer,kan vara fel typintyg inskickat från TM Sweden AB.
Därav felaktig vikt också.
Tesla ska återkoppla under dagen,det blir intressant.
Användarvisningsbild
AxFM3
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 aug 2020 12:48

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av AxFM3 »

Får leverans av min M3 snart. Hur är det med "nagg" från autopilot ? Hur lång tid (på motorväg) kan man släppa ratten innan bilen gnäller om att man ska ta tag i ratten?

Går det likt andra märken att kila fast en apelsin eller vattenflaska i ratten för att slippa ta tag i ratten hela tiden? OBS! frågar åt en kompis :)
Användarvisningsbild
reven
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 13 jul 2020 16:54

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av reven »

Fick äntligen tag i Tesla idag på telefon. Förstår inte riktigt deras telefontider men jag kom fram.

Först hade de flyttat min leveransdag till fredag 28/8 istället för måndag 31/8, vilket passar oss bättre. (Vit P)

Sen tog jag upp att enligt transportstyrelsen har min kommande P lägre effekt än nya LR. Känns helt sjukt.
Säljaren sa att det kan bero på att transportstyrelsen har fått nya siffror på LR men kör med gamla för P. Aja, whatever. Min andra fråga är gällande nya värmepaketet, frunken, framlyktorna och power trunken som känns mer aktuellt.
Han fortsatte att säga att han sett att denna batch som kommit har ny frunk men de har inte värmepaket, framlyktor eller power trunk och erbjöd mig att åka ner till Sthlm på fredag, se om jag är nöjd, är jag inte nöjd så avmatchas jag och får vänta på nästa batch som tydligen kommer i december.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

AxFM3 skrev:
Får leverans av min M3 snart. Hur är det med "nagg" från autopilot ? Hur lång tid (på motorväg) kan man släppa ratten innan bilen gnäller om att man ska ta tag i ratten?

Går det likt andra märken att kila fast en apelsin eller vattenflaska i ratten för att slippa ta tag i ratten hela tiden? OBS! frågar åt en kompis :)
Typ 15 sekunder eller nått sånt?
Jag brukar antingen sätta ett ben emot(har ratten lågt), eller att man liksom slappnar av med armen så den "hänger" och därmed skapar lite motstånd.
Man lär sig efter ett tag att hitta olika komfortabla positioner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Ilcabrone
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jul 2020 01:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Ilcabrone »

Det var som faen,nästan 500 pållar i Long Range AWD.
Jag tvivlar på detta,men ok vi får se.
Anledningen till att jag vill ha detta utrett är att försäkringspremier påverkas negativt av hög effekt=dyrare premie.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Ilcabrone skrev:
Det var som faen,nästan 500 pållar i Long Range AWD.
Jag tvivlar på detta,men ok vi får se.
Anledningen till att jag vill ha detta utrett är att försäkringspremier påverkas negativt av hög effekt=dyrare premie.
Nja, var samma kostnad för alla Model 3 när jag skaffade åtminstone. Dvs SR+ kosta lika lite/mycket som P.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Ilcabrone
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jul 2020 01:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Ilcabrone »

Oavsett så borde det vara korrekta värden.
Enligt Trygg-Hansa så påverkar det premien.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Ilcabrone skrev:
Oavsett så borde det vara korrekta värden.
Enligt Trygg-Hansa så påverkar det premien.
Ptjah, P har väl över 600hk numera, men står fortf som 450hk... jag klagar inte. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Julleruff »

Ilcabrone skrev:
Oavsett så borde det vara korrekta värden.
Enligt Trygg-Hansa så påverkar det premien.
Hej, smygt runt här på forumet länge nu...

Min Tesla-historik: Avbrutit en order på en S och valt en bil med V8 innan bonus-malus framför en M3 den gången....

Nu har jag visat upp V8:an för ny köpare....
Bestämt vilken spec. jag vill ha bland lagerbilar men sitter ändå och tvekar när jag läser runt här.

Vill egentligen ha en Y p g a av dragkroksvikten och att jag då kan dra hästtransport.
En X är inte ett alternativ.

Men en Y är väll ca. 2 år bort för min del.
Vill inte ha de först producerade Y:na p g a inkörningskvalitet m m. (jobbar åt ett bilmärke.....)
Vad händer med förmånsvärden på Y och andra miljöbilar efter 1/1 2021?
Regeringens svamp-rökar-förslag om export och återbetalning Klimatbonus. (Borde i o f s vid företgasleasing bli Teslas huvudvärk...)

Köpa en 3 nu:
Blir det en stendöd modell utan VP, lyktor och El-trunk?
Eller visar det sig att VP låter så pass (som någon skrev) och att range inte skiljer så mycket att bilar utan VP blir heta?
Andrahandsvärde M3 vs Y om 2 år om man då skulle byta till en Y?
Kanske riktigt nice att sitta med en "ny fräsh" M3 lagom till 1/1 2021 när regeringens uppdatering av Bonus-Malus börjar gälla?
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Användarvisningsbild
Ilcabrone
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 28 jul 2020 01:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Ilcabrone »

Bra frågor.
Kan man vänta några månader, så kan det vara värt med tanke på alla rykten om uppdateringar.
Funderar också på att senarelägga min order,suget efter M3 är starkt så det gäller att vara viljestark.
Finns det konkreta förslag om att bonus malus systemet skall göras om?
Användarvisningsbild
Skyria
Teslaägare
Inlägg: 20
Blev medlem: 18 aug 2020 09:50

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Skyria »

Personligen kommer jag inte att vänta, tycker inte att det låter som att de kommande ändringarna är såna game changers att det helt plötsligt känns som att man fått en gammal bil innan den ens kommit. Det kommer alltid att komma något nyare längre fram...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Ändringarna är så små att de varken gör till eller från IMO.
S och X däremot skulle jag nog vara tveksam att ta leverans på nu.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
reven
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 13 jul 2020 16:54

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av reven »

Mycket kan hända på två år.

Det kanske kommer en helt annan bil som är bättre än Teslas modeller. Det kan vara så att S och 3 har nya modeller då också.
Det är lite som att köpa en sprillans ny dator. När du väl får hem den är den redan passé för det har kommit bättre grejer.

Jag tror inte att de modeller som finns nu är stendöda. På 3an kan du alltid installera power trunk och frunk själv. De kanske gnäller lite på SC (har ingen erfarenhet alls annat än vad jag läst på nätet) men skulle inte tro det är några bekymmer.
Lyktorna har fungerat i 2år, fungerar säkert i 2år till och kanske går att retro-fit:a.

Andrahandsvärdet nu är skyhögt på model 3, det kommer förmodligen sjunka men inte mer än en vanlig fossilbil, om ens det.


Jag och min sambo resonerade som så att vi behöver en bil nu. Vi vill ha en elbil. Det blev en model 3 P pga körglädjen och att alla våra boxar på vår lista blev checkade.
Det som är nu verkar dock vara en brytpunkt för vissa saker, t.ex. el-trunk som vi ändå tänkt installera själv. För oss känns det trist men samtidigt är det bara rykten än så länge, Tesla Sverige verkar inte veta nåt och nästa batch är i december. Vi kommer nog inte orka vänta tills dess.

Bonus-systemet är väl knappt på remiss så inget är bestämt ännu.
P85
Inlägg: 73
Blev medlem: 12 nov 2019 20:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av P85 »

Stod i valet och kvalet också nu efter ryktena, men konstaterat att för mig så kommer jag ändå kunna köra 30+mil på vintern vilket är en vanlig sträcka vi brukar åka till en destination så VP gör inte mig den skillnaden.

Nya strålkastare är ingen dealbreaker för mig utan tar hellre leveransen nu och njuter av bilen de 3 månaderna det rör sig om att vänta inför nästa leverans.

Lycka till alla
marko
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 aug 2020 14:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av marko »

Nu har jag äntligen fått bekräftad leveranstid. Det blir den 8/9 kl 1000 i Göteborg :)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3365
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Niklas Z »

Nu är det bestämt, hämtar bilen 15 september i Trosta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av DrSweden »

P85 skrev:
Stod i valet och kvalet också nu efter ryktena, men konstaterat att för mig så kommer jag ändå kunna köra 30+mil på vintern vilket är en vanlig sträcka vi brukar åka till en destination så VP gör inte mig den skillnaden.

Nya strålkastare är ingen dealbreaker för mig utan tar hellre leveransen nu och njuter av bilen de 3 månaderna det rör sig om att vänta inför nästa leverans.

Lycka till alla
P85 skrev:
Stod i valet och kvalet också nu efter ryktena, men konstaterat att för mig så kommer jag ändå kunna köra 30+mil på vintern vilket är en vanlig sträcka vi brukar åka till en destination så VP gör inte mig den skillnaden.

Nya strålkastare är ingen dealbreaker för mig utan tar hellre leveransen nu och njuter av bilen de 3 månaderna det rör sig om att vänta inför nästa leverans.

Lycka till alla
reven skrev:
Mycket kan hända på två år.

Det kanske kommer en helt annan bil som är bättre än Teslas modeller. Det kan vara så att S och 3 har nya modeller då också.
Det är lite som att köpa en sprillans ny dator. När du väl får hem den är den redan passé för det har kommit bättre grejer.

Jag tror inte att de modeller som finns nu är stendöda. På 3an kan du alltid installera power trunk och frunk själv. De kanske gnäller lite på SC (har ingen erfarenhet alls annat än vad jag läst på nätet) men skulle inte tro det är några bekymmer.
Lyktorna har fungerat i 2år, fungerar säkert i 2år till och kanske går att retro-fit:a.

Andrahandsvärdet nu är skyhögt på model 3, det kommer förmodligen sjunka men inte mer än en vanlig fossilbil, om ens det.


Jag och min sambo resonerade som så att vi behöver en bil nu. Vi vill ha en elbil. Det blev en model 3 P pga körglädjen och att alla våra boxar på vår lista blev checkade.
Det som är nu verkar dock vara en brytpunkt för vissa saker, t.ex. el-trunk som vi ändå tänkt installera själv. För oss känns det trist men samtidigt är det bara rykten än så länge, Tesla Sverige verkar inte veta nåt och nästa batch är i december. Vi kommer nog inte orka vänta tills dess.

Bonus-systemet är väl knappt på remiss så inget är bestämt ännu.
Klokt resonemang. Elluckorna är rätt ointressant för mig, lyserna också, min oro är över om man kommer väldigt mkt längre med värmepumpen, Munroe är imponerad, läste att den 3 ggr effektivare att generera värme än rådande, vore spännande och se någon faktiskt skillnad på 2h motorväg i typiskt vinterväder jmf med nuvarande. Vad drar det att hålla 20 grader i januari i rådande, ta bort 70% av kW så har vi ny range. Sedan är det helt centralt, när kommer den då? Får man 10% längre range och den kommer i december, el är det 5% och den kommer i mars?
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av DrSweden »

P85 skrev:
Stod i valet och kvalet också nu efter ryktena, men konstaterat att för mig så kommer jag ändå kunna köra 30+mil på vintern vilket är en vanlig sträcka vi brukar åka till en destination så VP gör inte mig den skillnaden.

Nya strålkastare är ingen dealbreaker för mig utan tar hellre leveransen nu och njuter av bilen de 3 månaderna det rör sig om att vänta inför nästa leverans.

Lycka till alla
Coolt (heh), tänkt om den kommer 15% längre och det är i december den kommer? :shock:
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

PTC-värmaren är väl på 3kw. I motorvägsfart drar motorerna ~20kw.
Dvs om VP vore 3ggr mer effektiv så skulle du spara max 2kw, eller ca 10%.
Men man kör sällan(aldrig?) runt med maxvärme.... och är det så kallt att det behövs så gör VP ändå ingen nytta.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
ChristofferJonsson
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 04 jul 2020 18:36

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ChristofferJonsson »

Fick sms med leveransdatum! 21 Sep kl9:00!
Beställde 25 juni! :D

Vit SR+ Vit klädsel
Projekt / arbete
Sveriges vassaste e-handel inom bilvård
http://www.bollnasbilvard.se

Filmproduktion
http://www.cjproduktion.com

Import av diverse produkter
Ultimata Import Sweden AB
Användarvisningsbild
DrSweden
Teslaägare
Inlägg: 120
Blev medlem: 11 mar 2016 16:17

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av DrSweden »

taliz skrev:
PTC-värmaren är väl på 3kw. I motorvägsfart drar motorerna ~20kw.
Dvs om VP vore 3ggr mer effektiv så skulle du spara max 2kw, eller ca 10%.
Men man kör sällan(aldrig?) runt med maxvärme.... och är det så kallt att det behövs så gör VP ändå ingen nytta.
Så 15% värmesvinn blir kanske 5% svinn på max värme? Säg att man kör vad på vintern? halvkapacitet? 7,5% och får då istället 2,5% förlust. 10 mil är nu 9,25 mil och blir 9,75 mil istället. Säg att man åker till fjällen, tankar fullt och får 40 mil, då får man i nuvarande 37 mil och i nästa version kanske 39 mil.

Vettig uträkning?
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3645
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tellus »

Jag tror VP gör lite större skillnad. Nuvarande system är på 6kW.
Redan nu vid 10 grader drar min model 2-3kW efter den blivit uppvärmd.
VP ger mest nytta vår och höst.
Fast jag kör motorväg till jobbet så hamnar min totala snitthastighet på ca 55km/t om jag räknar all körning, tror det är rätt normal snitthastighet.

Då räcker en 100% laddning ca 35mil vår och höst, det blir drygt 6 timmars körtid vid medelhastighet 55km/t
Om vi räknar på snittförbrukning 3kW utan VP och 1kW med VP så blir det 12kWh besparing på en laddning(6t) och då bör bilen med VP gå ca 6 mil längre vid optimala VP förhållanden dvs 0-10 grader ute.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1456
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av kenjon »

35 mil på 100 %, det var inte mycket. Hur långt kommer du på vintern då?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar