Ja Kunskaper i matematik och logiskt tänkande är en bristvaraMarkusL skrev:Fattar inte, hur blev 385 mindre än 380?Bruno skrev:Mindre bagageutrymme än en Golf... som har 380 literLaban skrev:Med tanke på axelavståndet kan det väl i teorin vara lika goda utrymmen i baksätet ? Skiljer bara 2 cm mellan dem. Sen är ID.3 är en högre bil. Men 650l bagage för Passat vs 385l för ID.3 är ju en viss skillnad.HelectriC skrev:Jo, men generellt så känns det inte som att sitta i en Passat om man tar med alla mått, luftighet etc. Man kan lura sig hur som helst, men det är en mindre bil. Om den passar eller inte till respektive köpare bör var och en avgöra, men någon som byter in sin Passat (av senaste modell) mot en Id.3 och hoppas på samma utrymmen blir nog aningen besviken.
"Bagageutrymmet är mindre än i Golf eftersom elmotorn är placerad på bakaxeln. Det rymmer 385 liter med baksätet uppfällt och 1.267 liter med det nedfällt (60/40)." https://www.dagensps.se/motor/vw-id-3-o ... ZKzptgPPmy
VW I.D
Moderator: Redaktion
Re: VW I.D
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
Blir roligt att höra vad du tycker sen när ni har bytt. Vi har ju beslutat att inte skaffa någon ID3, trots att leasingen på e-Golfen går ut till våren. Vi behåller den tills vidare, vi ser i nuläget ingen anledning att byta bort den.thnis skrev:Nej faktiskt inte avvaktar till den med det mindre batteriet släpps. Det blir nog lagom till vi ska byta e-Golfen.Bruno skrev:Det är ju en förbättringthnis skrev:Ja jämfört med Golf kanske men e-Golf har ett mindre bagageutrymme och det är den bilen som ID3 ska ersätta. Vi får in en fullstor barnvagn med liggdel i våran e-Golf så för oss skulle det bli ett lyft med en ID3.
Väntar du på en?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
ID3 går att privatleasa för:
1000mil, 3.495kr per månad
Elkostnad per månad, 125kr
Summa per månad, 3.620kr
1500mil, 3.715kr per månad
Elkostnad per månad, 187,50kr
Summa per månad, 3.902,50kr
VW Golf eTSI150 DSG
1.500 mil, 3.295 kr/mån
Bensinkostnad per månad, 1000kr
Ca 170kr per månad dyrare bilskatt.
Summa per månad, 4.465kr
https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... g/88976716
1000mil, 3.495kr per månad
Elkostnad per månad, 125kr
Summa per månad, 3.620kr
1500mil, 3.715kr per månad
Elkostnad per månad, 187,50kr
Summa per månad, 3.902,50kr
VW Golf eTSI150 DSG
1.500 mil, 3.295 kr/mån
Bensinkostnad per månad, 1000kr
Ca 170kr per månad dyrare bilskatt.
Summa per månad, 4.465kr
https://www.blocket.se/annons/kronoberg ... g/88976716
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Vi hade inte tänkt byta ut våran e-Golf då den ju i princip ”går på luft” särskilt nu i sommarvärmen. Men den största fördelen med ID3 är kylning/värmning av batteriet plus den högre laddhastigheten. Det kommer underlätta väldigt vid resor längre än 50 mil. Så det kan bli våran enda bil. Jag ser förbi den plastiga inredningen numera och ser till fördelarna. Men vi byter inte förrrän nästa är då leasingen går ut. Då har många hunnit gjort riktiga tester och även i kall miljö. Ev barnsjukdomar mm mm. Tror även det kommer vara möjligt att få den till ett bra pris av flera orsaker, bl a konjunkturen. Vi har bara sett början på en lååång lågkonjunktur. Det är bara konstgjord andning just nu. Många som inte har insett det verkar det som.mati skrev:Blir roligt att höra vad du tycker sen när ni har bytt. Vi har ju beslutat att inte skaffa någon ID3, trots att leasingen på e-Golfen går ut till våren. Vi behåller den tills vidare, vi ser i nuläget ingen anledning att byta bort den.thnis skrev:Nej faktiskt inte avvaktar till den med det mindre batteriet släpps. Det blir nog lagom till vi ska byta e-Golfen.Bruno skrev:Det är ju en förbättringthnis skrev:Ja jämfört med Golf kanske men e-Golf har ett mindre bagageutrymme och det är den bilen som ID3 ska ersätta. Vi får in en fullstor barnvagn med liggdel i våran e-Golf så för oss skulle det bli ett lyft med en ID3.
Väntar du på en?
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
VW vräker ut ID3 nu.
https://www.elbil24.no/nyheter/her-star ... o/72787897Här är 700 VW ID.3 på kajen i Oslo.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Sant, e-Golfen går superbilligt just nu. Ensiffriga förbrukningsvärden är inte helt omöjliga att uppnå när man håller sig till 70-vägar.thnis skrev:Vi hade inte tänkt byta ut våran e-Golf då den ju i princip ”går på luft” särskilt nu i sommarvärmen. Men den största fördelen med ID3 är kylning/värmning av batteriet plus den högre laddhastigheten. Det kommer underlätta väldigt vid resor längre än 50 mil. Så det kan bli våran enda bil. Jag ser förbi den plastiga inredningen numera och ser till fördelarna. Men vi byter inte förrrän nästa är då leasingen går ut. Då har många hunnit gjort riktiga tester och även i kall miljö. Ev barnsjukdomar mm mm. Tror även det kommer vara möjligt att få den till ett bra pris av flera orsaker, bl a konjunkturen. Vi har bara sett början på en lååång lågkonjunktur. Det är bara konstgjord andning just nu. Många som inte har insett det verkar det som.
Just den stundande lågkonjunkturen är för mig ett skäl att behålla Golfen många år till. Den är billig i förmånsvärde och i drift och jag har satt ett restvärde på 40% efter tre år. En billigare bil får man leta efter och därför behåller vi den.
Den bil som i så fall måste bytas ut så fort det går är e-tron. Den överlever inte en lågkonjunktur i min ägo. Den är för dyr redan idag, och det kommer ju inte bli bättre om man får säga så. Frågan är bara vilken bil man ska ha istället och när. Vettiga (läs billiga) elbilar med drag ligger ju ganska långt bort i tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 40b33270efVolkswagen 58kWh ID.3 Pro Performance LED APP-Connect Bluetooth
32655 €
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Ja jag håller med helt o hållet. Vi får se på vilket sätt vi blir berörda av konjunkturen nästa är. Kan mycket väl bli att vi behåller våran e-Golf. Vi får se. ID4 kommer ju med drag o även Enyaq? ID4 kommer börja levereras till Norge redan i år å sen följer väl Sverige efter det.mati skrev:Sant, e-Golfen går superbilligt just nu. Ensiffriga förbrukningsvärden är inte helt omöjliga att uppnå när man håller sig till 70-vägar.thnis skrev:Vi hade inte tänkt byta ut våran e-Golf då den ju i princip ”går på luft” särskilt nu i sommarvärmen. Men den största fördelen med ID3 är kylning/värmning av batteriet plus den högre laddhastigheten. Det kommer underlätta väldigt vid resor längre än 50 mil. Så det kan bli våran enda bil. Jag ser förbi den plastiga inredningen numera och ser till fördelarna. Men vi byter inte förrrän nästa är då leasingen går ut. Då har många hunnit gjort riktiga tester och även i kall miljö. Ev barnsjukdomar mm mm. Tror även det kommer vara möjligt att få den till ett bra pris av flera orsaker, bl a konjunkturen. Vi har bara sett början på en lååång lågkonjunktur. Det är bara konstgjord andning just nu. Många som inte har insett det verkar det som.
Just den stundande lågkonjunkturen är för mig ett skäl att behålla Golfen många år till. Den är billig i förmånsvärde och i drift och jag har satt ett restvärde på 40% efter tre år. En billigare bil får man leta efter och därför behåller vi den.
Den bil som i så fall måste bytas ut så fort det går är e-tron. Den överlever inte en lågkonjunktur i min ägo. Den är för dyr redan idag, och det kommer ju inte bli bättre om man får säga så. Frågan är bara vilken bil man ska ha istället och när. Vettiga (läs billiga) elbilar med drag ligger ju ganska långt bort i tiden.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: VW I.D
Det är just dessa två bilar som står jättehögt på min önskelista. Enyaq har tyvärr dålig dragvikt som RWD, och AWD vill jag inte ha om jag kan välja. Därför tror eller hoppas jag att ID4 kanske passar oss bättre. Det är inte omöjligt att jag beställer en sådan så fort det går. Det beror såklart på priset och hur mycket jag kan få för Audin. Men oavsett så borde jag nästan kunna halvera månadskostnaden jämfört med e-tron. Det blir rätt många tusenlappar i månaden.thnis skrev:ID4 kommer ju med drag o även Enyaq? ID4 kommer börja levereras till Norge redan i år å sen följer väl Sverige efter det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Oj! Hoppas Sverige får sina 1'st också nu. Goda nyheter för norrmännen iaf, viel Spass!Zalman3 skrev:VW vräker ut ID3 nu.
https://www.elbil24.no/nyheter/her-star ... o/72787897Här är 700 VW ID.3 på kajen i Oslo.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Alla ska ju ut samtidigt, så är planen. Byggda är de ju sen länge. Nu är det väl bara köra hit dem.PapaD skrev:Oj! Hoppas Sverige får sina 1'st också nu. Goda nyheter för norrmännen iaf, viel Spass!Zalman3 skrev:VW vräker ut ID3 nu.
https://www.elbil24.no/nyheter/her-star ... o/72787897Här är 700 VW ID.3 på kajen i Oslo.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Re: VW I.D
Zalman3 skrev:https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 40b33270efVolkswagen 58kWh ID.3 Pro Performance LED APP-Connect Bluetooth
32655 €
Hur kan det vara hundratusen kr billigare i tyskland? Eller missuppfattar jag?
Re: VW I.D
De har 9% lägre moms, de har högre bonus och deras basutrustning saknar värmepump. Det blir 100k ca tillsammans för högspecade.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Vagnskadegaranti har de inte heller.PapaD skrev:De har 9% lägre moms, de har högre bonus och deras basutrustning saknar värmepump. Det blir 100k ca tillsammans för högspecade.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Revoltra skrev:Zalman3 skrev:https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 40b33270efVolkswagen 58kWh ID.3 Pro Performance LED APP-Connect Bluetooth
32655 €
Hur kan det vara hundratusen kr billigare i tyskland? Eller missuppfattar jag?
https://www.ludego.com/produkt/vw-id-3-pure/VW ID.3 Pure 45kWh inkl. Leverans, registrering och 19% moms. Från 2021
21.015€
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: VW I.D
Man laddar väl hemma?mati skrev:Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Re: VW I.D
Dom vill inte att det blir en för stor hit heller. De har begränsad tillverkningskapacitet och mängder med avgasbilar som måste sälja.mati skrev:Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Tror mer på olika stimulanser runt hemmaladdning och liknande, sådant som "av en händelse" också råkar passa hybrider...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: VW I.D
Fredrik j skrev:Man laddar väl hemma?mati skrev:Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Ja, till största delen. Men inte alltid såklart. Vet inte om du försöker göra dig lustig över det här?
Själv ligger på 10% DC-laddning senaste året. Hade det inte varit Corona hade det nog varit 15% DC-laddning.
Re: VW I.D
Inte det minsta lustig. Köper man en ID3 eller en polestar2 har man med största sannolikhet möjlighet att ladda hemma. I alla fall till vardags.Verdi skrev:Fredrik j skrev:Man laddar väl hemma?mati skrev:Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Ja, till största delen. Men inte alltid såklart. Vet inte om du försöker göra dig lustig över det här?
Själv ligger på 10% DC-laddning senaste året. Hade det inte varit Corona hade det nog varit 15% DC-laddning.
Skulle tro att det i genomsnitt är mindre än 10% snabbladdning.
Re: VW I.D
Den stora frågan är inte hur det är till vardags, utan hur blir det till jul när många reser? Kommer det vara okej eller kommer vi se många artiklar 9m hur snabbladdningsnätverket i Sverige inte är i närheten av efterfrågan en julhelg?Fredrik j skrev:Inte det minsta lustig. Köper man en ID3 eller en polestar2 har man med största sannolikhet möjlighet att ladda hemma. I alla fall till vardags.Verdi skrev:Fredrik j skrev:Man laddar väl hemma?mati skrev:Man kan nästan hoppas att de inte gör det alls. Då kommer det kanske hända lite grejer på den fronten. För visst vill inte svenskarna att svenska (nåja) Polestar blir ett misslyckande pga den dåliga laddinfrastrukturen i Sverige? Jag är ganska säker på att vi kommer få se fler och bättre snabbladdare även i Sverige snart.Verdi skrev:Så nu vräks det ut Polestar 2 och snart ID.3 i Sverige. Undrar hur snabbladdarna klarar av anstormningen?
Ja, till största delen. Men inte alltid såklart. Vet inte om du försöker göra dig lustig över det här?
Själv ligger på 10% DC-laddning senaste året. Hade det inte varit Corona hade det nog varit 15% DC-laddning.
Skulle tro att det i genomsnitt är mindre än 10% snabbladdning.
Re: VW I.D
Jag har tack vare Corona inte snabbladdat sen i januari. Alltså 0% snabbladdning. Fram tills dess hade min bil gått 2000 mil varav grovt räknat 500 mil, kanske mer, med någon form av publik laddning. För det mesta med DC. Mindre än 75% hemmaladdning alltså när man räknar milen. Men dessa mil avverkades ju till stor del sammanhängande, säg på 7 dagar eller så. Resterande tid har jag laddat hemma. 98% hemmaladdning alltså om man tittar på antal dagar per år med snabbladdning.Fredrik j skrev:Inte det minsta lustig. Köper man en ID3 eller en polestar2 har man med största sannolikhet möjlighet att ladda hemma. I alla fall till vardags.
Skulle tro att det i genomsnitt är mindre än 10% snabbladdning.
Det beror alltså på hur man räknar. De flesta räknar dock antal mil (eller kWh) som man snabbladdar per år, och det kan bli ganska mycket om man gör en eller två semesterresor per år. Och då vill jag inte att alla laddare är upptagna för att alla har semester samtidigt.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 1 gånger.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: VW I.D
Nu är ju Norge ett mycket bättre land för sina medborgare än Sverige, men jag hoppas verkligen att Svenskt näringsliv följer samma beteende som Norge med utbyggnad av laddnätverk. Där är ju KCircle, Eon, Grön Kontakt föredömligt ute och bygger 6 till 8 hpc-laddare på alla sina platser. Det har skett under det senaste året bara.
Man kanske borde göra en petition att Norge skall ta över Sverige?
Man kanske borde göra en petition att Norge skall ta över Sverige?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Re: VW I.D
Blir det inte enklare att du flyttar till Norge?PapaD skrev:Man kanske borde göra en petition att Norge skall ta över Sverige?