Light? Den lösningen heter 3x400V 32A samt ett laddskåp för 6-20tkr så är det klart! Tesla med dubbelladdare laddar 11 mil/timme och enkelladdare 5,5mil/timme. Vad är problemet?JFAH skrev:Jo, även om jag naturligtvis ser att den bör byggas så är endå just toftaholm en mycket udda placering för laddstation. Ljungby, eller ännu hellre värnamo hade fått min röst. Men, som sagt, det är bra att det byggs...matbl skrev:Jag skulle gärna se Ljungby hellre än toftaholm. Men nu är toftaholm planerad och bekräftad av Tesla och då lär det inte bli en till såpass nära.Svenssons skrev:Supercharger i antingen Ljungby eller Värnamo är bättre än Toftaholms Herrgård eftersom det fångar upp både stråket längs E4 och antingen stråket längs väg 25 alternativt väg 27. Toftaholms herrgård fixar endast syd-nordligt stråk medan Ljungby och Värnamo bägge fixar både syd-nordligt och öst-västligt stråk samtidigt. +-2 mils skillnad längs E4:an kan ju inte spela så stor roll när det ändå ligger längs E4:an men 4 mils omväg för övriga är nog inte så intressant. Toftaholms herrgård ligger väl inte direkt vid E4:an heller? Undrar om Tesla kan tänka sig att bygga en station nära en där markägare sponsra stationen till kanske 100% för att få en bättre placering eller om en sponsrad station stoppar andra stationer närmare kanske 15 mil?
http://tesla.sondell.biz/?p=1424
Kanske man kan hoppas på att tesla kan få fram en laddstation light, som kan köpas till självkostnadspris och sättas ut av hugade personer/institutioner/företag (type 50kw uteffekt), vid golfbana, restaurangen, butiken på torget i den lilla kommunen...). Kan ju hjälpa saker och ting på traven?
SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)
Moderator: Redaktion
Re: SÖDERUT (definierat som stockholm nedåt)
Extra-light låter det som. Den ger ju inte ens hälften av de nämnda 50 KW ens om du har dubbelladdare...Delta skrev:Light? Den lösningen heter 3x400V 32A samt ett laddskåp för 6-20tkr så är det klart! Tesla med dubbelladdare laddar 11 mil/timme och enkelladdare 5,5mil/timme. Vad är problemet?
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
50kw!=22kw. 50 Är en bra intermediate eftersom det ställer relativt små krav på elinstallationen i övrigt, borde täckas av en 64 amperes säkring (ok, 44 kw blir det vid en kontrollräkning). Syftet är att enkelt sätta upp lätta laddare som ändå ger rimliga laddtider vid kommersiella centrum, nöjesparker mm, överallt där man som bilist kan tänkas stanna någon timme eller två. Men det är helt beroende av hur pass billig man kan göra laddaren, så jag vet inte hur realistiskt det är. Även på en halvtimme får man ju 10 mil, vilket är värt en hel del...Delta skrev:
Light? Den lösningen heter 3x400V 32A samt ett laddskåp för 6-20tkr så är det klart! Tesla med dubbelladdare laddar 11 mil/timme och enkelladdare 5,5mil/timme. Vad är problemet?
Rimligen bör det finnas en del näringsidkare därute som gärna ser att det kommer folk till dem och spendera lite tid hos dem, och kommuner kan ju vara intresserade för att främja besöksnäringen och så vidare...
Men som sagt, det finns säkert någon som räknat på det där... Och jag yrar väl i mössan.
Just my 2'cent
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Fast köpcentrum som ska sätta upp laddare vill gärna att du stannar i två timmar och laddar istället för bara en...
De vill inte sätta upp en för bra laddare som laddar FÖR snabbt... trist men sant.
De vill inte sätta upp en för bra laddare som laddar FÖR snabbt... trist men sant.
Det kan ju onekligen ligga något i det, men det borde rimligen finna ställen där det är naturligt att stanna omkring 1 timme. Mjölby; exempelvis har ett kommersiellt centrum där man förmodligen spenderar omkring timmen, liksom vi naturreservat parkeringar och andra liknande ställen. Men det kanske inte är värt besväret. Kommuner bord ju rimligen vara intresserade att få en laddstation model tesla så att folk åtminstone kan komma dit, ta ställen som dorotea, hoting, vilhelmina... Men som sagt. Jag kanske har fel.TiborBlomhall skrev:Fast köpcentrum som ska sätta upp laddare vill gärna att du stannar i två timmar och laddar istället för bara en...
rolecladdare är säkert på den bollen.
och det med all rätt. imo

och det med all rätt. imo
Problemet är väl det att edt behövs någon som driver frågan aktivt. Tesla kan inte bygga infrastruktur i varje stuga och buske, men om de får bilar sålda börjar ju ett momentum uppstå. Människor vill kunna åka till ställen, och omvänt så vill verksamheter och människor att man åker till dem.
En fin morot piska borde vara på sin plats; Kommuner som föreslår platser för utbyggnad, ställer krav när parkeringar byggs (en viss andel måste vara försedd med boendeladdning/arbetsladdning och så vidare, kommuner kan också i någon mån bistå med bidrag för att uppmuntra installation av mode 3 laddare (22kw). De kan också engagera det lokala näringslivet, framförallt besöksnäringar som fjällanläggningar, mat butiker, mm. De kan också via ofta kommunalt ägda energi bolag göra nätplanering mm för att ta höjd för en utbyggd laddnings struktur.
För mig som privat person är det ju faktiskt så att det faktum att jag det faktum att bränslet är i stort sett gratis flyttar tillgångar från bränslebudgeten till upplevelse budgeten. Och jag betalar mycket hellre för en god middag än en tank bensin. Det senare leder dessutom till att pengar huvudsakligen hamnar i statens ficka eller till främmande länder fickor. Det förra alternativet gör att pengarna stannar på orten och den kommun jag är i. Om det görs i större skala borde det faktisk bli rätt kännbara överföringar (och man slipper skeppa pengar utomlands bara för att köpa olja).
Men det är ju mina tankegångar, och skulle det slå på bred front misstänker jag att staten ser sina skatteintäkter som hotade. Staten har egentligen inget seriöst intresse av att kapa en så fin skattebas, alla fina ord till trots... Det är staten som har mest att förlora. Min privata övertygelse är att man filar på förslag som ser bra ut i media men ger så lite effekt som möjligt i verkligheten... Men jag kan ju vara paranoid också.
Just my 2'cents
En fin morot piska borde vara på sin plats; Kommuner som föreslår platser för utbyggnad, ställer krav när parkeringar byggs (en viss andel måste vara försedd med boendeladdning/arbetsladdning och så vidare, kommuner kan också i någon mån bistå med bidrag för att uppmuntra installation av mode 3 laddare (22kw). De kan också engagera det lokala näringslivet, framförallt besöksnäringar som fjällanläggningar, mat butiker, mm. De kan också via ofta kommunalt ägda energi bolag göra nätplanering mm för att ta höjd för en utbyggd laddnings struktur.
För mig som privat person är det ju faktiskt så att det faktum att jag det faktum att bränslet är i stort sett gratis flyttar tillgångar från bränslebudgeten till upplevelse budgeten. Och jag betalar mycket hellre för en god middag än en tank bensin. Det senare leder dessutom till att pengar huvudsakligen hamnar i statens ficka eller till främmande länder fickor. Det förra alternativet gör att pengarna stannar på orten och den kommun jag är i. Om det görs i större skala borde det faktisk bli rätt kännbara överföringar (och man slipper skeppa pengar utomlands bara för att köpa olja).
Men det är ju mina tankegångar, och skulle det slå på bred front misstänker jag att staten ser sina skatteintäkter som hotade. Staten har egentligen inget seriöst intresse av att kapa en så fin skattebas, alla fina ord till trots... Det är staten som har mest att förlora. Min privata övertygelse är att man filar på förslag som ser bra ut i media men ger så lite effekt som möjligt i verkligheten... Men jag kan ju vara paranoid också.
Just my 2'cents
Ja 22kWh laddare skulle ju vara utmärkt vid badhus,biografer, gym,shoppingcentrum, osv
Tror också det. Hmm. räknade lite; fyra uttjänta 85 kw batteripackar nedgraderade till 60 kw, två vanliga billaddare och befintlig styrelektronik för omvandling dc-ac borde ge en god grund för att supporta 4 mode 3 laddare med 22 kw ut. Montera kabinettet på en lastpall eller i en fjärdedels container. Snabbt utsatt, låga krav på el in (10-32 amp trefas, som ger en kontinuerlig last mot nätet. Är semisnabb och funkar mot leaf-tesla och en mängd andra. Borde kunna duga fint för temporära saker också som festivaler, konserter, marknader som kivik och jokkmokk. Man ställer bara ut kabinettet dagarna innan så att buffert batterierna är ordentligt fulla. 16 amp ger ~260 kw/dygn. På varje laddare (mode 3) alltså; 66 kw och dygn (dvs 3 timmar med 22 kw ut), med buffertsbatterierna fulla kan man över ett dygn toppa på upp till det tredubla ut, men då skulle varje laddplats vara ockuperad under 9 timmar, och det är inte sannolikt, visst det skulle inte räcka till dygnet runt laddning, men det behöver det förmodligen inte heller. Många gånger handlar det om relativt toppig konsumtion över en begränsad del av dygnet, och då är mängden laddplatser mer avgörande än att de kan ge kontinuerlig output (för ett event på tre timmar skulle man kanske låta en sådan här laddare server 8 laddpunkter i stället). En sådan laddare skulle vara relativt enkelt att ro i hop och kunna hyra ut till events.Sofie skrev:Ja 22kWh laddare skulle ju vara utmärkt vid badhus,biografer, gym,shoppingcentrum, osv
Fördelarna är att en sådan installation skulle få ett enkelt trefas uttag 32 amp att ge ström till 4 laddplatser a 22 kw, och det viktiga som gör det snabbt hanterbart är just att det är snällt mot den befintliga el infrastrukturen. En vanlig trefashandske på sidan av kabinettet duger. Resten sköter anläggningen själv.
Mycket av delarna borde ju var off the shelf i teslas work shop.
Men det finns säkert proffs som räknat på det här...
Just my 2'cents.