Planerad avfart

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Planerad avfart

Inlägg av Arn »

Har aldrig använt denna funktion då jag har olika tider för avfart på olika veckodagar.

Vad händer om jag nästa gång jag ska ladda bilen använder denna funktion? Jag laddar varannan dag. Min farhåga är att bilen i onödan ska förvärma batteriet och kupen de dagar jag åker iväg senare och inte har bilen inkopplad.

Eller gäller funktionen bara när sladden är inkopplad?

Har hittills försökt schemalägga laddningen så den är klar precis före avfart men skönt att slippa räkna och istället bara välja tid

Ang vintern då man vill avfrosta bilen från is och snö, funkar det ladda varannan dag men planerad avfart och varannan dag att starta kupevärmen appen 20-30min avfart?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Planerad avfart

Inlägg av taliz »

Fungerar bara om sladden är i.
Du måste även konfigurera/sätta tiden när sladden är i, annars funkar det inte.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Testade idag för första gången. Hade bara 113 km kvar. Inställd på kl 1215 imorgon men när jag kollade i appen nu hade laddning redan startat (ca 2h efter att jag kopplat in den) och ska vara klar om 7 timmar, alltså kl 05 på morgonen. Hur resonerar bilen?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Den försöker vara klar senast kl06 om möjligt, då elpriserna oftast är lägst på natten.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Intressant! Kommer batteriet sedan förvärmas innan avfart? Den har ju kallnat till kl 12om den laddat klart kl 06.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Arn skrev:
Intressant! Kommer batteriet sedan förvärmas innan avfart? Den har ju kallnat till kl 12om den laddat klart kl 06.
Den värmer/kyler kupén inför avfärd. Batteriet finns ingen större nytta med att värma, det värms upp medan du kör.

Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare

Inlägg av Arn »

Tack för svar. Då låter det inte som någon funktion man behöver använda så här års. Kanske bra till vintern?
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Arn skrev:
Tack för svar. Då låter det inte som någon funktion man behöver använda så här års. Kanske bra till vintern?
Jag använder funktionen året om. Visst är den som mest effektiv på vintern men bilen har börjat att förvärma nu, det kan ju vara neråt 4-5 grader på morgonen, inte särskilt mycket mer än vad det är på vintern nu för tiden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Beror på hur man parkerar och ens resemönster.
Min bil står på en stor uteparkering och därmed blir kupén väldigt varm på sommaren. Dvs förkonditioneringen gör nytta även då, annars hade man fått sätta sig i en bil som är 58 grader varm..

Skriv svar