Blir du provocerad av hen?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Omröstningen slutade 11 sep 2020 20:33

Ja
60
32%
Nej
129
68%

Antal röster: 189

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag fick en vänlig tips att sluta använda könsneutrala pronomen "hen" i mina texter då den tydligen provocerar vissa.

Ordet sägs ha en politisk laddning och påstås ha införts för att förändra vårat beteende, en form av Orwellianskt nyspråk?

Jag har alltid uppfattat hen som ett enklare sätt att slippa skriva "han eller hon", aldrig uppfattat ordet som provocerande?

Därav min enkla fråga: blir du provocerad av att läsa "hen" i texter?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Re: Blir du provocerad av hen?

Inlägg av Teslaspolen »

Tyckte det var fånigt i början, men nu bara praktiskt att ha i framförallt textsammanhang.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Nej. Men av folk som envisas med att använda "en" istället för "man". Typ "en är ju inte rädd".

Det är bara fel och en lite onödig politisk markering.

Hen är däremot bara praktiskt och neutralt i mina ögon.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Nej. Men av folk som envisas med att använda "en" istället för "man". Typ "en är ju inte rädd".

Man säger väl "en" rätt ofta på vissa dialekter? Särskilt långt norr ut?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

taliz skrev:
Verdi skrev:

Nej.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare

Inlägg av Myran »

Teslaspolen skrev:
Tyckte det var fånigt i början, men nu bara praktiskt att ha i framförallt textsammanhang.
Precis i text funker det bra, i tal inte lika förtjust.
Då är det värre med alla som skriver dem istället för de, bara för att de lärt sig att inte skriva dom.
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Användarvisningsbild
Myran
Teslaägare

Inlägg av Myran »

taliz skrev:
Verdi skrev:

Alldrig hört innan jag började jobba söderut. Här nere verkar det dock vanligt?
BMW i4 M50 - Beställd 2022-06, Lev 2023-07
2019 Model 3 LR AWD - Reserverad 2016-04, Lev 2019-05, Såld 2023-05, 9000mil
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Blir jag provocerad av det? Nej men jag ser ingen större mening med att använda det, i de allra flesta fall fanns det redan fullt dugliga könsneutrala ord att använda och jag tycker ”hen” låter rätt löjligt.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Myran skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:

Alldrig hört innan jag började jobba söderut. Här nere verkar det dock vanligt?
Tänker typ Värmland. Men kopplingen är bara trams för vem skriver på dialekt annars?
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Helt ärligt så blir jag lite irriterand då jag oftast stannar upp i mitt läsande när det ordet dyker upp för en liten takepaus och sedan fortsätta läsa. Antagligen fel på mig och inte ordet men jag är ärlig iaf.
Lite som broccoli, hatar det men många andra gillar det.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

taliz skrev:
Verdi skrev:

Typ Småland? :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
hooked

Inlägg av hooked »

Tycker hen är praktiskt och inte det minsta provocerande.

Särskrivning däremot, det svider i ögonen :)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

PhR34k skrev:
Helt ärligt så blir jag lite irriterand då jag oftast stannar upp i mitt läsande när det ordet dyker upp för en liten takepaus och sedan fortsätta läsa. Antagligen fel på mig och inte ordet men jag är ärlig iaf.
Lite som broccoli, hatar det men många andra gillar det. Bild

Då är det mer irriterande med folk som inte tar bort reklamen i Tapatalk ;)

(En vänlig hint om att det är dags att stänga av "signaturen" som upprepar den sista raden i varje inlägg du gör)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

bylund skrev:
PhR34k skrev:
Lite som broccoli, hatar det men många andra gillar det. Bild

Då är det mer irriterande med folk som inte tar bort reklamen i Tapatalk ;)

(En vänlig hint om att det är dags att stänga av "signaturen" som upprepar den sista raden i varje inlägg du gör)
Så, fixat. Brukar avaktivera men har missat det efter telefonbytet Bild
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Själv blir jag inte provocerad, men jag har det inte riktigt i min vokabulär heller. Jag tenderar att skriva "den" eller "denne" istället.
Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare

Inlägg av Generalbogge »

Kan någon förklara för mig vad som är politiskt med hen eller en som någon annan tog upp. Och vilket parti anses man sympatisera med?

Nej, jag är för en progressiv språkutveckling.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Är det samma människor som bara inte kan sluta säga n****boll måntro? :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Blir inte provocerad, inte heller när jag själv blir kallad hen. Vad spelar det för roll? Tycker dock det är lite synd att vi inte använder det gamla neutrala pronomenet utan hittat på ett nytt. Tycker det skulle vara lite mer action ifall vi använde hin. :twisted:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Generalbogge skrev:
Kan någon förklara för mig vad som är politiskt med hen eller en som någon annan tog upp. Och vilket parti anses man sympatisera med?

Ordet hen förknippas med vänstern och jag tror det är ett försök att göra text och tal könsneutral för att inte det andra könet (oftas kvinnor) ska känna sig exkluderade. Om man säger han så kan det uppfattas som att man menar en man. För att bli mer inkluderande kan man säga "han eller hon" men det blir omständligt så då är hen enklare.

Det kan också vara att sätt att visa hänsyn till personer som inte identifierar sig med sitt biologiska kön, tanken är väl att en transperson kan ta illa upp av att bli kallad han när hen känner sig som en hon.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Muhlegg skrev:

Det kan också vara att sätt att visa hänsyn till personer som inte identifierar sig med sitt biologiska kön, tanken är väl att en transperson kan ta illa upp av att bli kallad han när hen känner sig som en hon.
Handlar väl lite att vi ska få det som i New York, 31 kön "and counting...".
https://www.newsmax.com/Newsfront/NYC-r ... id/731809/
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Gargamel skrev:
Muhlegg skrev:

Handlar väl lite att vi ska få det som i New York, 31 kön "and counting...".
https://www.newsmax.com/Newsfront/NYC-r ... id/731809/
Verkar väldigt krångligt, då känns hen betydligt smidigare.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Generalbogge skrev:

Tror du exemplifierade det ganska bra. Progressivt ord för progressiva människor.

Jag retar mig på "en" eftersom det är språkligt fel och det stör mitt ordningssinne. Precis som särskrivningar gör det.

Jag stör mig även på politiska signaler i språk. Eller annat trams. Ingen kan väl ha missat att jag stör mig på étron istället för E-Tron. Samma sak. Det betyder inte att jag gillar E-Tron eller misogyni.

Hen är dock inte språkligt fel och kanske har jag lättare att acceptera det därför.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

En ska inte bli irriterad om någon skriver hen. Jag tycker det är bra om vi kan ta bort kön ur texter som inte har med det att göra som tex texter om bilar. Ska en inte reproducera sig med hen så spelar de ju ingen roll vilket kön hen har.

Egentligen har ju detta inget med höger eller vänster att göra om det inte skulle varit så att vissa grupper bara måste tycka tvärtom. Lite som att SD måste vara emot allt som har med klimatpolitik att göra bara för att de ska vara tvärtom MP.
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
En ska inte bli irriterad om någon skriver hen. Jag tycker det är bra om vi kan ta bort kön ur texter som inte har med det att göra som tex texter om bilar. Ska en inte reproducera sig med hen så spelar de ju ingen roll vilket kön hen har.

Egentligen har ju detta inget med höger eller vänster att göra om det inte skulle varit så att vissa grupper bara måste tycka tvärtom. Lite som att SD måste vara emot allt som har med klimatpolitik att göra bara för att de ska vara tvärtom MP.
Fast "man" i "man kan ju tycka att en är fel" syftar inte på ett kön.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

I Norge skrattar dom sig blåa över Sveriges användning av ”hen”, men även av att svenskar ska vara så sjukt neutrala hela tiden, ingen får göra någon upprörd. Bottnar väl i ett missnöje att vi lät tyskarna resa igenom Sverige för att ockupera Norge kanske :?
Roligt är det i Tyskland där man kanske borde haft fler alternativ till hen eftersom det inte är tillåtet att enbart skriva han eller hon i många situationer. Man har tex en kvinnlig variant av nästan alla yrken, så därför måste man alltid skriva tex Bussfahrer/-in om man söker en busschaufför eftersom det hade varit diskriminerande att söka efter enbart en Bussfahrer, som då betyder enbart manlig busschaufför. :)

För övrigt så tycker jag det är provocerande med ”hen” eftersom det verkar vara nåt slags korståg för att göra alla likkönade. Pojkar får inte vara pojkar och flickor får inte vara flickor. Inte vet jag, men jag hade ju tyckt det var sjukt tråkigt om damerna inte var kvinnliga alls. Ska man vara nån slags robot som inte bryr sig om det andra könet eller? Och detta är ju oberoende av om man är hetero eller homo, oavsett vad man gillar så lär man ju vara intresserad av att den personen inte är könlös?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Låst