Teslabjörns tester. Han kör samma sträcka i samma hastighet och mäter med en "riktig" db-mätare.abagewitz skrev:Intressant. Var kommer statistiken ifrån?taliz skrev:Kolla Noise-fliken här:DrSweden skrev:Attans, alla vi 3:ägare hoppas på lika bra men för mindre pengar...ermase skrev:Har en Model 3 AWD med 18” uttagen mars 2020 och en Model S (Raven) uttagen november 2019. Det är stor skillnad i både ljudnivå och körkomfort. Dock är 3:an mycket roligare i alla fall sedan jag köpte acceleration boosten.Vore spännande och se faktiskt db-skillnad.
Skillnad ljudnivå model S vs 3?
Moderator: Redaktion
Re: Skillnad ljudnivå model S vs 3?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nu var det ett tag sedan jag körde fossilbil men jag kommer tydligt ihåg att jag märkte när motorn slogs av. Motorvägsfart och tomgång är ju nästan samma på moderna bilars höga växlar så att det inte skiljer sig åt är ju ganska rimligt. Däremot blir det ju kusligt tyst om även motorn stannar. Och ja, en Mercedes är ju mer isolerad än en Tesla så kanske inte så konstigt.JoeMad skrev:Verdi skrev:Jjonas skrev:Inte så konstigt, dieselbullret dränker mycket vägljud.frippe skrev:Tycker att det är större känslighet för dåligt väglag eller dåliga däck på vår tesla än tidigare dieselbilar när det gäller vägljud främst. Men så är vår lite äldre variant.
Nej, det där anser jag vara en myt. En dieselbil i jämn fart på motorväg låter nästan ingenting. Det överröstar iaf inte vägbullret på grov asfalt. Däremot är det tydligt att Tesla är sämre isolerad än många andra bilar när man kör på osopade gator på våren t ex och det smattrar av gruset i hjulhusen.
Håller med Verdi.
När jag läste detta första gången i någon tråd bestämde jag mig för att testa.
Om jag lägger i friläge och rullar i 120km/h så hör jag ingen skillnad. Vind och vägljud har för längesedan tagit över.
Edit: Kör Audi A6 Q diesel
Tack. Typ samma decibel på S och 3? Någon 3:a tystare i 120, men låter mer i lägre hastigheter...taliz skrev:Kolla Noise-fliken här:DrSweden skrev:Attans, alla vi 3:ägare hoppas på lika bra men för mindre pengar...ermase skrev:Har en Model 3 AWD med 18” uttagen mars 2020 och en Model S (Raven) uttagen november 2019. Det är stor skillnad i både ljudnivå och körkomfort. Dock är 3:an mycket roligare i alla fall sedan jag köpte acceleration boosten.Vore spännande och se faktiskt db-skillnad.
Jag fick ingen direkt känsla att det var större skillnad förutom att de flesta elbilarna är mkt tystare än Teslorna?
Näe, det står ju en asterisk på teslabjörns performance där han satt dit omfattande ljudisolering.DrSweden skrev:Tack. Typ samma decibel på S och 3? Någon 3:a tystare i 120, men låter mer i lägre hastigheter...taliz skrev:Kolla Noise-fliken här:DrSweden skrev:Attans, alla vi 3:ägare hoppas på lika bra men för mindre pengar...ermase skrev:Har en Model 3 AWD med 18” uttagen mars 2020 och en Model S (Raven) uttagen november 2019. Det är stor skillnad i både ljudnivå och körkomfort. Dock är 3:an mycket roligare i alla fall sedan jag köpte acceleration boosten.Vore spännande och se faktiskt db-skillnad.
Jag fick ingen direkt känsla att det var större skillnad förutom att de flesta elbilarna är mkt tystare än Teslorna?
Kika på model 3 lt awd med 18" istället. Skiljer 2-3 dB mellan S och 3 vilket är väldigt mycket.
Ah, just det. Han gick all in där. Med facit i hand blev det rätt bra ändå. Han var väl rätt besviken först tror jag. Imponerande med Mercedes EQCs decibel, men 80 kwh batteri klarar "bara" SR Modek 3s i räckvidd, så en hel del isolering den släpar runt på.wector skrev:Näe, det står ju en asterisk på teslabjörns performance där han satt dit omfattande ljudisolering.DrSweden skrev:Tack. Typ samma decibel på S och 3? Någon 3:a tystare i 120, men låter mer i lägre hastigheter...taliz skrev:Kolla Noise-fliken här:DrSweden skrev:Attans, alla vi 3:ägare hoppas på lika bra men för mindre pengar...ermase skrev:Har en Model 3 AWD med 18” uttagen mars 2020 och en Model S (Raven) uttagen november 2019. Det är stor skillnad i både ljudnivå och körkomfort. Dock är 3:an mycket roligare i alla fall sedan jag köpte acceleration boosten.Vore spännande och se faktiskt db-skillnad.
Kika på model 3 lt awd med 18" istället. Skiljer 2-3 dB mellan S och 3 vilket är väldigt mycket.
TBs isolering gjorde ingen större skillnad. Vissa frekvenser dämpades lite men ljudnivån överlag var ändå ungefär densamma vilket han kommenterade när han körde Pawels M3P(som han sen bytte till en S P).
EQC är tung för att den bygger på en avgasbilsplatta, likt PS2, etron och många andra. Det blir alltid några hundra kilo mer att släpa på pga kompromisser.
EQC är tung för att den bygger på en avgasbilsplatta, likt PS2, etron och många andra. Det blir alltid några hundra kilo mer att släpa på pga kompromisser.
Så vad mätte db-mätaren? Värdena är ju lägre än normalt?taliz skrev:TBs isolering gjorde ingen större skillnad. Vissa frekvenser dämpades lite men ljudnivån överlag var ändå ungefär densamma vilket han kommenterade när han körde Pawels M3P(som han sen bytte till en S P).
Det är andra däck och fälgar.DrSweden skrev:Så vad mätte db-mätaren? Värdena är ju lägre än normalt?taliz skrev:TBs isolering gjorde ingen större skillnad. Vissa frekvenser dämpades lite men ljudnivån överlag var ändå ungefär densamma vilket han kommenterade när han körde Pawels M3P(som han sen bytte till en S P).
Nån som vet hur ljudnivån är i en Polestar 2 gentemot Model 3? Den är inte med i Googlelistan som refererade till ovan
Jodå, rad 16.abagewitz skrev:Nån som vet hur ljudnivån är i en Polestar 2 gentemot Model 3? Den är inte med i Googlelistan som refererade till ovan
Sorry, jag är blind...taliz skrev:Jodå, rad 16.abagewitz skrev:Nån som vet hur ljudnivån är i en Polestar 2 gentemot Model 3? Den är inte med i Googlelistan som refererade till ovan

LarsL skrev:Nu var det ett tag sedan jag körde fossilbil men jag kommer tydligt ihåg att jag märkte när motorn slogs av. Motorvägsfart och tomgång är ju nästan samma på moderna bilars höga växlar så att det inte skiljer sig åt är ju ganska rimligt. Däremot blir det ju kusligt tyst om även motorn stannar. Och ja, en Mercedes är ju mer isolerad än en Tesla så kanske inte så konstigt.JoeMad skrev:Verdi skrev:Jjonas skrev:Inte så konstigt, dieselbullret dränker mycket vägljud.frippe skrev:Tycker att det är större känslighet för dåligt väglag eller dåliga däck på vår tesla än tidigare dieselbilar när det gäller vägljud främst. Men så är vår lite äldre variant.
Nej, det där anser jag vara en myt. En dieselbil i jämn fart på motorväg låter nästan ingenting. Det överröstar iaf inte vägbullret på grov asfalt. Däremot är det tydligt att Tesla är sämre isolerad än många andra bilar när man kör på osopade gator på våren t ex och det smattrar av gruset i hjulhusen.
Håller med Verdi.
När jag läste detta första gången i någon tråd bestämde jag mig för att testa.
Om jag lägger i friläge och rullar i 120km/h så hör jag ingen skillnad. Vind och vägljud har för längesedan tagit över.
Edit: Kör Audi A6 Q diesel
När du står stilla hör du tydligt att motorn stängs av. I 120 km/h på grov asfalt, not so much.
Vad gäller TeslaBjörns tester så är det tydligt att skräpdäck från Asien är tystare än kvalitetsdäck. Men till vilken kostnad? Slits de snabbare? Sämre grepp? Ja, antagligen.
Det här är den korrekta raden för Model 3. Utan extra ljudisolering och med originaldäck.
Tesla Model 3 LR Dual Motor Summer Dry Michelin PS4S 235/45-18 235/45-18 67,8 70,7 72 70,2
Och för Model S:
Tesla Model S Perf Raven Summer Dry Michelin PS4S 245/35-21 265/35-21 64,6 67 69 66,9
69 eller 72 Db i motorvägsfart alltså.
Är lite besviken på Polestar 2. I övrigt väntat med Mercedes, Audi, Jaguar och Porsche i topp.
Det skulle ju vara intressant med värden för en Model S med 19tums hjul också som jämförelse. Det lär väl vara lite tystare än med 21tums eller?
Det är stor skillnad i mina öron, oklart hur det uppfattas av andra.abagewitz skrev:Det skulle ju vara intressant med värden för en Model S med 19tums hjul också som jämförelse. Det lär väl vara lite tystare än med 21tums eller?