Blir du provocerad av hen?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Blir du provocerad av hen?

Omröstningen slutade 11 sep 2020 20:33

Ja
60
32%
Nej
129
68%

Antal röster: 189

Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Re: Blir du provocerad av hen?

Inlägg av Bernando »

Vafalls? Införa nya ord?! Vilken oerhörd styggelse! Nej tacka vet jag 1600 talets nysvenska:
Vi Gustaf Adolph &c. göre vitterligit med dette vårt öpne bref, att såsom menige Sverigis rikis ständer, högre och nidrige, opå den allmennelige riksdag, som höldts i Norköping opå det år 1604, då samptychte och beviliade en arfförening om den konungslige regering här i riket således, att näst efter vår sal:e kere her faders dödelige afgång då vele de anamma och bekenna oss för deres rätte herre och regerande konung.
Ahh, vilket oerhört perfekt och lättförståeligt språk :roll:

Skämt åsido, språket utvecklas konstant, och det har alltid funnits de som förfasats över utvecklingen och vill cementera det språk som råkade gälla när just de var unga.

Personligen tycker jag hen bidrar positivt istället för "han eller hon", ibland omständliga omskrivningar för att undvika pronomen eller när man kanske inte vet könet (som så ofta på forum med könsneutrala signaturer). Möjligen kan jag tycka att det blir fånigt att använda hen om könet är känt, som när man pratar om en specifik namngiven person.

Det hade dock varit roligare om vi stavat det hän istället för hen, dvs precis som i finskan. Dels hade det varit naturligt med ett låneord från ett grannland, och dels hade tagit bort tramsargumentet "det betyder höna på engelska".
MS P85 2014
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verdi skrev:
thnis skrev:
SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:
I Norge skrattar dom sig blåa över Sveriges användning av ”hen”, men även av att svenskar ska vara så sjukt neutrala hela tiden, ingen får göra någon upprörd. Bottnar väl i ett missnöje att vi lät tyskarna resa igenom Sverige för att ockupera Norge kanske :? /...

Jag tror tyvärr att det snarare beror på samma fenomen som medförde att Monthy Pythons Life of Brian blev förbjuden i Norge en gång i tiden...
Eller kanske att norrmän och danskar i motsats till oss svenskar har insett att det inte är vare sig konstigt eller fel att man har olika åsikter och törs utrycka det. Det är tur att vi alla är och får vara olika. Det blir liksom lite mer dynamik då och vi kanske utvecklas som människor och förhoppningsvis lär oss något nytt i stället för detta eviga svenska konsensus.
Ja i Sverige får man inte ha avvikande åsikt. Jag håller t ex inte med Anders Tegnell. Det gör man inte ostraffat i ett land som Sverige. Tycker man annorlunda ska man gärna buntas ihop med högerextrema eller få sin mentala hälsa ifrågasatt. Gärna både och.
Jag tror vi alla är medvetna om att alla människor är olika och skiljer sig när det gäller värdegrund mm...

Verkligheten och samhällen är komplexa...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

thnis skrev:
SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:
I Norge skrattar dom sig blåa över Sveriges användning av ”hen”, men även av att svenskar ska vara så sjukt neutrala hela tiden, ingen får göra någon upprörd. Bottnar väl i ett missnöje att vi lät tyskarna resa igenom Sverige för att ockupera Norge kanske :? /...

Jag tror tyvärr att det snarare beror på samma fenomen som medförde att Monthy Pythons Life of Brian blev förbjuden i Norge en gång i tiden...
Eller kanske att norrmän och danskar i motsats till oss svenskar har insett att det inte är vare sig konstigt eller fel att man har olika åsikter och törs utrycka det. Det är tur att vi alla är och får vara olika. Det blir liksom lite mer dynamik då och vi kanske utvecklas som människor och förhoppningsvis lär oss något nytt i stället för detta eviga svenska konsensus.
Det är bra om alla är olika bara de är precis lika - med tanke på filmen.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare

Inlägg av macksie »

thnis skrev:
Tror du på riktigt att vi som tycker att det är bra att; och gillar att; använda ordet hen gör det för att vi är rädda för att ha en annan åsikt? Känns som en underlig argumentation på ett forum. Ett forum som per definition går ut på att kommunicera i skrift och iallafall emellanåt ha olika åsikter.
Nu ska jag inte tala för alla de 75% på forumet som använder ordet hen, utan bara för mig själv, men jag gör det iallafall av helt andra orsaker.
Det är bekvämt med ett könsneutralt pronomen.
Det är roligt med nya ord. Nytt och nytt förresten, det har väl funnits i över fem år.
MYP
X90d
Verdi

Inlägg av Verdi »

SwedishAdvocate skrev:
Jag tror vi alla är medvetna om att alla människor är olika och skiljer sig när det gäller värdegrund mm...

Vilken värdegrund menar du då? Det är precis det jag menar. Tror man att Tegnell har fel är man vetenskapsfientlig och bla bla bla. Men det finns gott om professorer och forskare som håller med mig. Just att Tegnell har blivit "facit" säger väldigt mycket om Sverige.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsL skrev:
thnis skrev:
SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:

Det är bra om alla är olika bara de är precis lika - med tanke på filmen.
Det var väldigt länge sen jag såg den filmen. Först ville jag ha ett klipp med "Biggus Dickus", men jag kunde inte hitta något bra på ca 15 sekunder...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

macksie skrev:
thnis skrev:
Tror du på riktigt att vi som tycker att det är bra att; och gillar att; använda ordet hen gör det för att vi är rädda för att ha en annan åsikt? Känns som en underlig argumentation på ett forum. Ett forum som per definition går ut på att kommunicera i skrift och iallafall emellanåt ha olika åsikter.
Nu ska jag inte tala för alla de 75% på forumet som använder ordet hen, utan bara för mig själv, men jag gör det iallafall av helt andra orsaker.
Det är bekvämt med ett könsneutralt pronomen.
Det är roligt med nya ord. Nytt och nytt förresten, det har väl funnits i över fem år.

"Det kan spåras till mitten av nittonhundratalet. Dess ursprung är höljt i dunkel. Det första skriftliga belägget kommer från mitten av sextiotalet, men det finns muntliga vittnesmål om att ordet åtminstone diskuterades som idé så tidigt som på femtiotalet."

https://www.sprakbruk.fi/-/hen-i-sverige-och-i-finland
MS P85 2014
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Bernando skrev:
Det hade dock varit roligare om vi stavat det hän istället för hen, dvs precis som i finskan. Dels hade det varit naturligt med ett låneord från ett grannland, och dels hade tagit bort tramsargumentet "det betyder höna på engelska".
Är det verkligen någon som på allvar förknippar hen på svenska med höna? Är det också samma personer som tycker att vi ska bevara det svenska språket korrekthet. Luktar lite kossa dynga...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

”Yes we are all individuals”
“No, I’m not!”

Användarvisningsbild
Bernando
Teslaägare

Inlägg av Bernando »

LarsL skrev:
Bernando skrev:
Är det verkligen någon som på allvar förknippar hen på svenska med höna? Är det också samma personer som tycker att vi ska bevara det svenska språket korrekthet. Luktar lite kossa dynga...
Ja, senast lite tidigare i denna tråd
lator skrev:
Kan inte annat än att hålla med men jag har lite svårt för "hen" då det symboliserar en höna för mig.
Sorry lator :P
MS P85 2014
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

SwedishAdvocate skrev:
Det var väldigt länge sen jag såg den filmen. Först ville jag ha ett klipp med "Biggus Dickus", men jag kunde inte hitta något bra på ca 15 sekunder...
Kanske inte den Biggus Dickus som du tänkte dig...

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Bernando skrev:
LarsL skrev:
Bernando skrev:
lator skrev:
Kan inte annat än att hålla med men jag har lite svårt för "hen" då det symboliserar en höna för mig.
Det finns ju många ord på svenska som betyder något annat på engelska. Det gör inte att jag i alla fall associerar dem med den engelska betydelsen av ordet. Så om man pratar om "sin bil", tänker man då att "sin" kan vi inte använda, det betyder ju "synd" på engelska, och "bil" är ju nästan som "bill" som kan betyda "nota" eller "sedel".
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

TiborBlomhall skrev:
Ja där ser man. Att ett så litet ord kan uppfattas så olika av folk. Även om det för mig alltid har varit så enkelt att "hen"="han eller hon" så har tydligen ordet även en provocerande undermening för många.

Jag vill ju inte provocera 25% av mina läsare (i onödan :twisted: ) så jag får lära mig sluta använda hen.

Tack för alla röster och svar!
Och cirkeln är sluten när vi slutar säga hen för att vi är rädda att några kan ta illa upp :D
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Bernando skrev:
"Det kan spåras till mitten av nittonhundratalet. Dess ursprung är höljt i dunkel. Det första skriftliga belägget kommer från mitten av sextiotalet, men det finns muntliga vittnesmål om att ordet åtminstone diskuterades som idé så tidigt som på femtiotalet."

https://www.sprakbruk.fi/-/hen-i-sverige-och-i-finland
Jämfört med hin så är hen väldigt nytt även ifall det skulle använts på 50-talet första gång...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Bernando skrev:
LarsL skrev:

lator skrev:
Du behöver inte be om ursäkt. "Sorry" är ju ett engelsk ord lika mycket som "hen" även om vi inte använder "hen" för vad det egentligen betyder.
Jag skäms inte för att jag tänker på höna och tycker också att det finns många saker som ändras i språk utan anledning. Det som jag reagerar mest på är nog bruket av "var" och "vart"... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

lator skrev:
Det som jag reagerar mest på är nog bruket av "var" och "vart"... :(
Det jag reagerar mest på är felaktig användning av ordet dem. De från Halland är överrepresenterade här.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

Jag tycker det går fint att använda hen ifall syftet är att byta ut formuleringen "han eller hon" eller kanske där man anger kön trots att det kunde vara både en man eller kvinna. Att byta ut ordet den eller det till hen, använda hen där objektsform skulle han använts eller på annat sätt anstränga sig för att få in hen så mycket det går tycker jag bara låter fånigt. Ordet är så att säga bra som krydda vilket innebär att det passar i lagom doser och till rätt meningar.

Tidigare fanns ordet "hin" i svenskan vilket har samma betydelse som hen. Kanske dock lite för starkt kopplat till "hin håle" för att göra comeback. Hade vi inte levt i ett så sekulariserat samhälle kanske "hen håle" hade fått fäste som uttryck :D
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Muhlegg skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ja där ser man. Att ett så litet ord kan uppfattas så olika av folk. Även om det för mig alltid har varit så enkelt att "hen"="han eller hon" så har tydligen ordet även en provocerande undermening för många.

Jag vill ju inte provocera 25% av mina läsare (i onödan :twisted: ) så jag får lära mig sluta använda hen.

Och cirkeln är sluten när vi slutar säga hen för att vi är rädda att några kan ta illa upp :D
Tänk ifall du gör en omröstning om hur många som blir provocerade över att du pga att 21% (just nu och inte 25%) blir provocerade av att du använder ordet hen och ska sluta göra det därför och den visar än ännu högre siffra... Vad gör du då?? :lol:

(jag kan ha dribblat bort mig själv)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag kan personligen själv tycka hela hen-debatten är hur löjlig som helst, men är det verkligen värt att använda ordet om det får 20-25% av läsarna att koncentrera på helt annat än det jag försöker förmedla?
Användarvisningsbild
Hammar

Inlägg av Hammar »

Vi har ju tydligen ordet "Hin" i det svenska språket sedan lång tid tillbaka. Det hade nog varit det bästa ordet att använda för han/hon, om det inte hade varit för att det blivit så starkt förknippat med Hin håle, att det nästan enbart används i samband med detta ord. Problemet är att Hin håle är ett så kallat Noaord, och att dessa ord med tiden, ofta också blir ett "förbjudet ord", på samma sätt som det "förbjudna" ord som det används istället för.

Ordet Hen är inte optimalt då det kan ses som en kortform av Henne, och därmed feminint och inte ett neutralt ord.
Problemet var nog att man var ute efter ett ord på tre bokstäver, som börjar på H, slutar på N, och har en vokal i mitten. Det finns 9 vokaler i det svenska språket.
Han och hon används ju redan, så 7 kvar.
ÅÄÖ är ju A och O med prickar och ringar över, så 4 kvar.
Hin är ju så förknippat med Hin håle att det inte går att använda, så 3 kvar.
Hen, Hun och Hyn.

https://sv.wiktionary.org/wiki/hin
https://sv.wiktionary.org/wiki/noaord
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

TiborBlomhall skrev:
Jag kan personligen själv tycka hela hen-debatten är hur löjlig som helst, men är det verkligen värt att använda ordet om det får 20-25% av läsarna att koncentrera på helt annat än det jag försöker förmedla?
700.000 (bensinbolagen 2.0) blir provocerade av elbilar :D :D :D
Man kan inte bry sig om alla som blir provocerade för dumheter.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Muhlegg skrev:
TiborBlomhall skrev:

Oj, det tänkte vi inte på. Vi får nog bilda en kommission och starta en lång utredning. Svar väntas inte förrän tidigast 2030. Fram tills dess pratar vi inte om det. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:
I Norge skrattar dom sig blåa över Sveriges användning av ”hen”, men även av att svenskar ska vara så sjukt neutrala hela tiden, ingen får göra någon upprörd. Bottnar väl i ett missnöje att vi lät tyskarna resa igenom Sverige för att ockupera Norge kanske :?
Och jag undrar när Norrmännen ska ersätta oss för den skada som deras olja förorsakat oss? Så kanske det kan vara slut tjafsat om kriget.

.
Fast det är ju frivilligt om man vill använda/köpa oljan. Om man tycker att man inte behöver olja, dvs ingen plast, inga bilar, ingen bensin, inga tungtransporter, nada, så kan man ju strunta i det? Eller? Det kanske inte är så enkelt som att en elbil löser oljeberoendet eller vad tror du? Ska vi tillbaks till Medelåldern teknikmässigt, så kan det ju vara en idé, men per nu, så är olja i nästan ALLT.
Därmed inte sagt att krigshistorier hör till historien, där håller jag med dig.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

HelectriC skrev:
För övrigt så tycker jag det är provocerande med ”hen” eftersom det verkar vara nåt slags korståg för att göra alla likkönade. Pojkar får inte vara pojkar och flickor får inte vara flickor. Inte vet jag, men jag hade ju tyckt det var sjukt tråkigt om damerna inte var kvinnliga alls. Ska man vara nån slags robot som inte bryr sig om det andra könet eller? Och detta är ju oberoende av om man är hetero eller homo, oavsett vad man gillar så lär man ju vara intresserad av att den personen inte är könlös?
Fast det där är ju helt fel. Det är ju en tolkning som bakåtsträvare och andra element med en dunklare agenda försöker att skita ner begreppet hen med. Det har inte alls att göra med att man vill radera kön.
Korrekta argument för hen är t.ex.
* att komma ifrån den maskulina normen i språket
* att slippa använda "han eller hon"
* att kunna inkludera dem med en könsindentitet som står nånstans emellan han och hon.
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare

Inlägg av thnis »

SwedishAdvocate skrev:
Verdi skrev:
thnis skrev:
SwedishAdvocate skrev:
HelectriC skrev:

Ja i Sverige får man inte ha avvikande åsikt. Jag håller t ex inte med Anders Tegnell. Det gör man inte ostraffat i ett land som Sverige. Tycker man annorlunda ska man gärna buntas ihop med högerextrema eller få sin mentala hälsa ifrågasatt. Gärna både och.

OOhhff! Och där kom det ordet ”Värdegrund”. Jag får klåda över hela kroppen av det. Allra helst kombinationen ”Rätt värdegrund”. Jag kan slå vad om att det ordet inte används i vare sig Norge eller Danmark :lol:
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Låst