Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Larofo skrev:
En harmonisk Elon i Tyskland.
Vilken skön intervju. Tycker jag sett många, men aldrig sett honom så uppslupen!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Personligen tror jag att även om Elon Musk så visar upp en helt självladdande batteri som aldrig ens behöver laddas så kommer aktiekursen ändå störtdyka efter battery day, så galet högt är förväntningarna uppskruvade.

Troligtvis blir det som autonomy day: galet imponerande och intressant för oss insatta men alldeles för tekniskt detaljerat så den passerar långt över huvudet på investerare och gemene man. Kvar blir ett antal felciterade citat ryckta ur sitt sammanhang, som den där om "robotaxis redan i år".
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det går bra för Tesla nu. Det var mycket snack om nya Gigafactories i flera år, men nu blev det fart på flera ställen samtidigt. Ser verkligen fram emot att GF Berin ska stå klar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Personligen tror jag att även om Elon Musk så visar upp en helt självladdande batteri som aldrig ens behöver laddas så kommer aktiekursen ändå störtdyka efter battery day, så galet högt är förväntningarna uppskruvade.

Troligtvis blir det som autonomy day: galet imponerande och intressant för oss insatta men alldeles för tekniskt detaljerat så den passerar långt över huvudet på investerare och gemene man. Kvar blir ett antal felciterade citat ryckta ur sitt sammanhang, som den där om "robotaxis redan i år".
Jag har alltid gjort felet att inte sälja mina aktier innan nån av dessa dagar. Men när Cybertruck skulle presenteras hade jag gjort min hemläxa och sålde av. Då steg aktien massor! :shock:
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det kommer dyka efter battery day.(om man ser hur det varit historiskt) så visst köpläge då.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Mickep skrev:
Det kommer dyka efter battery day.(om man ser hur det varit historiskt) så visst köpläge då.
Håller med. Och den borde sen rusa igen efter kvartalsrapporten, när folk fattar att Tesla gör vinst ännu ett kvartal, trots Corona.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

slugger75 skrev:
Mickep skrev:
Håller med. Och den borde sen rusa igen efter kvartalsrapporten, när folk fattar att Tesla gör vinst ännu ett kvartal, trots Corona.
Kommer vara en kvartalsrapport för Q3 dagen innan battery day. Antar att du menar Q4 och årsrapporten?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus1408

Inlägg av magpet »

Sanningen är att ingen, inte ens Elon, vet hur aktiekursen kommer att utvecklas, varken före eller efter Battery Day. Allt är bara mer eller mindre kvalificerade gissningar. Jag minns att jag för några år sedan hörde fyra välkända nationalekonomer uttala sig om hur de trodde att den svenska ränta skulle utveckla sig det närmaste året. Alla var helt eniga om att den skulle stiga, facit blev naturligtvis precis tvärtom.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Svenssons skrev:
slugger75 skrev:
Mickep skrev:
Kommer vara en kvartalsrapport för Q3 dagen innan battery day. Antar att du menar Q4 och årsrapporten?
Kvartalsrapporten för Q3 kan väl inte komma 21 september?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

slugger75 skrev:
Svenssons skrev:
slugger75 skrev:
Mickep skrev:
Kvartalsrapporten för Q3 kan väl inte komma 21 september?
Sorry, tänkte fel där. Det är det årliga aktieägarmötet som jag blandar ihop det med men det verkar vara samma dag som Battery Day nu.

Uppdatering om det släpptes 21/8 som kanske lurade mig:

https://ir.tesla.com/news-releases/news ... olders-and
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Legato skrev:
Alfred skrev:
Alfred skrev:
Tog hem vinst nu och drog ner innehavet till 50% av normalnivå eftersom värderingen galopperat så långt i förväg. Sålde på $2304.

Men nu har jag inget kvar att swinga med. Så hoppas på dipp efter att battery day misslyckas med att leva upp till någon del av alla fantasier som nu verkar prisas in i kursen.
Köpte tillbaka motsvarande mängd aktier nu på $421 (dvs motsvarande $2105). Fin swing, men alltså fortfarande underviktad mot vad jag vill ligga i snitt över tid, nu på 65%.

Jag läser gärna om när andra köper/säljer här i tråden, tycker det är relevant information hur folk här agerar.

Men åtminstone jag uppskattar om folk postar när de faktiskt köper istället för att stolt berätta i efterhand om sina fantastiskt lyckade affärer. Blir så uppenbart att man i så fall förmodligen väljer att låta bli att berätta när det går dåligt, och informationen att någon köpt/sålt förut är helt värdelös utom om syftet är att skryta.

Hoppas jag inte trampar någon för hårt på tårna nu.
Du får gärna tala om vilket inlägg du syftar på så är det lättare att veta om man ska svara eller inte.

Om du syftar på mig så är det såklart väldigt tråkigt att du tror "Blir så uppenbart att man i så fall förmodligen väljer att låta bli att berätta när det går dåligt".

Om jag hade haft något behov av att ljuga och försköna så vore det väl ganska konstigt att jag också skrev att jag haft ett tufft börsår där jag bara med nöd och näppe slagit index? Det verkar ju extremt misslyckat att "skryta" om ett högst mediokert totalresultat. Med tanke på hur jag ser på Teslas värdering i dagsläget så är det väl alldeles självklart att nästan alla i denna tråd har mer vinster (realiserade eller orealiserade) i Tesla än mig?

Du får gärna redovisa dina transaktioner här, jag uppskattar det också och det funkar ju bra när det är ett fåtal transaktioner och långa sådana. Tror dock inte särskilt många skulle uppskatta om jag listade alla transaktioner (ett 50-tal i år) jag gör, där alla i år varit "korta". Att jag nämnde att jag gjorde en liten försäljning idag var mest för att det råkade ske precis i samband med att jag skrev inlägget till Larofo om korta/långa positioner.
Jag riktade inte udden mot någon särskild, så du får välja själv om du borde ta åt dig. Men hittills har du ju bara berättat om när det gått bra och i efterhand. Om du tagit 50 olika korta positioner i år när TSLA rusat är ju nollresultat riktigt bra.

Oavsett vilket blir det mer imponerande (och oändligt mycket mer användbart som information för oss andra) om du postar när du tar positionen snarare än berättar om den efteråt. Jag har inget emot om du postar här varje gång du ändrar position i TSLA. Tvärtom.

Edit: läste om och läste rätt nu, och såg att du redan berättat om att det gått sådär. Sorry för syrlighet om utfall innan.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Alfred skrev:
Legato skrev:
Alfred skrev:
Alfred skrev:
Tog hem vinst nu och drog ner innehavet till 50% av normalnivå eftersom värderingen galopperat så långt i förväg. Sålde på $2304.

Men nu har jag inget kvar att swinga med. Så hoppas på dipp efter att battery day misslyckas med att leva upp till någon del av alla fantasier som nu verkar prisas in i kursen.
Köpte tillbaka motsvarande mängd aktier nu på $421 (dvs motsvarande $2105). Fin swing, men alltså fortfarande underviktad mot vad jag vill ligga i snitt över tid, nu på 65%.

Jag läser gärna om när andra köper/säljer här i tråden, tycker det är relevant information hur folk här agerar.

Men åtminstone jag uppskattar om folk postar när de faktiskt köper istället för att stolt berätta i efterhand om sina fantastiskt lyckade affärer. Blir så uppenbart att man i så fall förmodligen väljer att låta bli att berätta när det går dåligt, och informationen att någon köpt/sålt förut är helt värdelös utom om syftet är att skryta.

Hoppas jag inte trampar någon för hårt på tårna nu.
Du får gärna tala om vilket inlägg du syftar på så är det lättare att veta om man ska svara eller inte.

Om du syftar på mig så är det såklart väldigt tråkigt att du tror "Blir så uppenbart att man i så fall förmodligen väljer att låta bli att berätta när det går dåligt".

Om jag hade haft något behov av att ljuga och försköna så vore det väl ganska konstigt att jag också skrev att jag haft ett tufft börsår där jag bara med nöd och näppe slagit index? Det verkar ju extremt misslyckat att "skryta" om ett högst mediokert totalresultat. Med tanke på hur jag ser på Teslas värdering i dagsläget så är det väl alldeles självklart att nästan alla i denna tråd har mer vinster (realiserade eller orealiserade) i Tesla än mig?

Du får gärna redovisa dina transaktioner här, jag uppskattar det också och det funkar ju bra när det är ett fåtal transaktioner och långa sådana. Tror dock inte särskilt många skulle uppskatta om jag listade alla transaktioner (ett 50-tal i år) jag gör, där alla i år varit "korta". Att jag nämnde att jag gjorde en liten försäljning idag var mest för att det råkade ske precis i samband med att jag skrev inlägget till Larofo om korta/långa positioner.
Jag riktade inte udden mot någon särskild, så du får välja själv om du borde ta åt dig. Men hittills har du ju bara berättat om när det gått bra och i efterhand. Om du tagit 50 olika korta positioner i år när TSLA rusat är ju nollresultat riktigt bra.

Oavsett vilket blir det mer imponerande (och oändligt mycket mer användbart som information för oss andra) om du postar när du tar positionen snarare än berättar om den efteråt. Jag har inget emot om du postar här varje gång du ändrar position i TSLA. Tvärtom.

Edit: läste om och läste rätt nu, och såg att du redan berättat om att det gått sådär. Sorry för syrlighet om utfall innan.
OK, bra att du reviderade ditt inlägg.

Jag skrev att jag trodde jag var marginellt plus. Nu har jag räknat samman och kan berätta att jag är marginellt minus, men som sagt så har jag noll intresse av att förvanska verkligheten åt något håll.

Långt ifrån 50 positioner, men däremot ca 50 transaktioner.

5 av 8 positioner har inneburit vinst, men totalen visade sig ändå vara negativ:

VT273 -22 280 kr
VT289 -39 411 kr
VT318 10 078 kr
VT323 -83 867 kr
VT333 19 473 kr
VT344 53 543 kr
BEAR TESLA X1 NORDNET 16 370 kr
BEAR TESLA X2 NORDNET 10 400 kr

TOT -35 694 kr

Har inget emot att redovisa transaktioner/resultat, men av tidigare erfarenhet från tex Placera så brukar blankningar/negativa positioner inte uppskattas...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Jag har försökt reda ut vad som kommer ske om Tesla blir upptaget i S&P 500.

Det största bolaget som tidigare blivit upptaget är Berkshire Hathaway år 2010 som då utgjorde ca 1.1% av index. Berkshire Hathaway gjorde en split innan upptaget eftersom de som hanterar S&P 500 ansåg att handelsvolymen i aktien var för låg och det skulle bli problematiskt för fondutgivare att köpa så många aktier under kort tid. Berkshire Hathaway köpte även bolaget Burlington som ingick i S&P 500 alldeles innan och de som ägde Burlington tilldelades aktier i Berkshire Hathaway istället vilket ytterligare mildrade effekten av upptaget. Trots det steg aktien 7% vid offentligjörandet.

Tesla skulle idag utgöra ca 1.4% av S&P 500. Mycket av uppgången sedan senaste leveranssiffrorna och kvartalsrapporten beror antagligen på dels fondutgivare som hellre köper innan upptaget ens blir offentliggjort och dels andra institutioner som vill tjäna på den uppgång de förväntar sig. När Tesla dessutom gjorde en split sågs det som ett tydligt tecken på att upptaget var nära och kursen ökade ännu mer. Många förutsåg antagligen att det inte spelar någon roll vad aktiepriset är innan offentligjörandet för aktien kommer gå upp ändå tack vare köptrycket som det kommer orsaka. Men nu har Tesla kommit med en nyemission och det ändrar spelreglerna helt och hållet. Institutionerna kan inte längre känna sig säkra på en större uppgång vid offentliggörandet för Tesla kan när som helst utnyttja situationen och ta in massor med billiga pengar i fler nyemissioner som skulle underlätta för fondutgivare. Därför har den galna kursrusningen stannat av.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

TiborBlomhall skrev:

Den där analysen kan komma visa sig stämma helt.
Men "marknadens" syn på Tesla har ändrats ganska radikalt på senare tid.
Så jag tänker chansa på att kursen stiger eller iaf inte dippar alltför mycket.
På lång sikt är man som vanligt obotlig optimist.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Legato skrev:
Vilken skön intervju. Tycker jag sett många, men aldrig sett honom så uppslupen!
Ja han verkade vara på ett strålande humör och skötte den lite kritiska frågan om vatten
på ett utmärkt sett.
Är det månne för att han vet vilka fantastiska nyheter som kommer på battery day?
Sälj dina korta positioner Legato. :D
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Jordad skrev:

Det största bolaget som tidigare blivit upptaget är Berkshire Hathaway år 2010 som då utgjorde ca 1.1% av index. Berkshire Hathaway gjorde en split innan upptaget eftersom de som hanterar S&P 500 ansåg att handelsvolymen i aktien var för låg och det skulle bli problematiskt för fondutgivare att köpa så många aktier under kort tid. Berkshire Hathaway köpte även bolaget Burlington som ingick i S&P 500 alldeles innan och de som ägde Burlington tilldelades aktier i Berkshire Hathaway istället vilket ytterligare mildrade effekten av upptaget. Trots det steg aktien 7% vid offentligjörandet.

Tesla skulle idag utgöra ca 1.4% av S&P 500. Mycket av uppgången sedan senaste leveranssiffrorna och kvartalsrapporten beror antagligen på dels fondutgivare som hellre köper innan upptaget ens blir offentliggjort och dels andra institutioner som vill tjäna på den uppgång de förväntar sig. När Tesla dessutom gjorde en split sågs det som ett tydligt tecken på att upptaget var nära och kursen ökade ännu mer. Många förutsåg antagligen att det inte spelar någon roll vad aktiepriset är innan offentligjörandet för aktien kommer gå upp ändå tack vare köptrycket som det kommer orsaka. Men nu har Tesla kommit med en nyemission och det ändrar spelreglerna helt och hållet. Institutionerna kan inte längre känna sig säkra på en större uppgång vid offentliggörandet för Tesla kan när som helst utnyttja situationen och ta in massor med billiga pengar i fler nyemissioner som skulle underlätta för fondutgivare. Därför har den galna kursrusningen stannat av.
Bra resonemang. Tesla Daily hade en genomgång på samma tema igår, dvs hur emissionen påverkar eventuell effekt av upptag på S&P500 och landade i att utspädningen är rätt liten i förhållande till hur mycket indexfonderna kommer behöva köpa på sig. Med andra ord menar han att emissionen på egen hand inte kan motverka den annars förväntade uppgången eftersom antalet nya aktier är relativt sett få.

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Alfred skrev:
Jordad skrev:

Bra resonemang. Tesla Daily hade en genomgång på samma tema igår, dvs hur emissionen påverkar eventuell effekt av upptag på S&P500 och landade i att utspädningen är rätt liten i förhållande till hur mycket indexfonderna kommer behöva köpa på sig. Med andra ord menar han att emissionen på egen hand inte kan motverka den annars förväntade uppgången eftersom antalet nya aktier är relativt sett få.

Nej Tesla hade behövt att göra fler. Det känns inte troligt att de skulle göra det men det är ju en speciell situation och bara möjligheten dämpar kanske aktiekursen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nu kanar aktien nedför. 381 på eftermarknaden.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jerker skrev:
Japp. Dock ras i Nasdaq också. Blir mer intressant (imo) att se hur tsla beter sig mer lugna dagar framöver. Om vi nu får en korrigering eller om det bara var korrelerat till hela tech-sektorns ras.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Legato skrev:
Jerker skrev:
Japp. Dock ras i Nasdaq också. Blir mer intressant (imo) att se hur tsla beter sig mer lugna dagar framöver. Om vi nu får en korrigering eller om det bara var korrelerat till hela tech-sektorns ras.
Läste det här (Privata Affärers Nyhetsbrev)

” Elbilstillverkaren Tesla backade 9 procent, efter att ha nått rekordnivåer i samband med måndagens aktiesplit. Onsdagens nyhet att en av Teslas största ägare, kapitalförvaltaren Baillie Gifford, har behövt minska sitt innehav fortsatte att tynga. Under samma dag framkom det att styrelseledamoten Kathleen Wilson-Thompson utövade en option om att köpa 12.500 aktier i bolaget till kursen 44:95, vilket hon sedan sålde direkt till mer än 10 gånger högre än inköpskursen.”
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Fallet beror kanske på att jag fick några fler aktier på mitt konto. När jag sålde några för ca $550 steg aktien. När jag sålde fler på $750 så steg den mer, mycket mer. Samma dag som jag fick fler aktier så sjunker priset... Kanske ska meddela innan nästa gång det sker en förändring på antalet TSLA för mig...
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Minskat min negativa position med 20% på $388.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
p1457
elbilist

Inlägg av p1457 »

Jag är också skyldig för jag har köpt två nya efter splitten
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

TSLA kommer tydligen inte med i S&P500 i närtid. https://electrek.co/2020/09/04/tesla-ts ... reshuffle/

Svårt att riktigt se logiken, men torde leda till nedgång eftersom många nog prisat in att de skulle komma med nu.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla can be the size of BMW in just five years.

BMW Group sold 2.5 million vehicles across its BMW, Mini, and Rolls-Royce brands in 2019, a 1.2% increase from 2018. Tesla, on the other hand, delivered 367,500 cars last year. This was a drastic increase compared to 2018, where the company delivered 245,240 vehicles. With more production facilities on the way, growth is certainly expected in the coming years.

“If I play them out over the next five years, I think Tesla is going to be, in five years from now, the size of BMW, with twice better margins. I think, by then, it could be worth $2,500, maybe $3,000 [per share],” Ferragu said.
https://www.teslarati.com/tesla-tsla-bm ... agu-video/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar