Inställning undvik körfältsavvikelse

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Inställning undvik körfältsavvikelse

Inlägg av Matthiaz »

Har inställningen ”undvik körfältsavvikelse” (tror den hette så) inställd på ”assistans”
När man ej har autopilot på och inte blinkar och kör (styr) över en vit linje händer någon av följande 4 olika saker.
1. Inget händer, jag kör över linjen till nästa körfält.
2. Linjen blir blå på skärmen och bilen styr tillbaka
3. Ett tutande ljud kommer och texten ”ta kontrollen”
4. Linjen blir röd, ett ilsket tutande ljud och bilen styr tillbaka.

Har inte lyckats hitta något samband för i vilka situationer dom olika alternativen inträffar. Utan det verkar va lite slumpat vilket alternativ man får. Nån annan som sett något tydligt samband?
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Inställning undvik körfältsavvikelse

Inlägg av taliz »

Matthiaz skrev:
Har inställningen ”undvik körfältsavvikelse” (tror den hette så) inställd på ”assistans”
När man ej har autopilot på och inte blinkar och kör (styr) över en vit linje händer någon av följande 4 olika saker.
1. Inget händer, jag kör över linjen till nästa körfält.
2. Linjen blir blå på skärmen och bilen styr tillbaka
3. Ett tutande ljud kommer och texten ”ta kontrollen”
4. Linjen blir röd, ett ilsket tutande ljud och bilen styr tillbaka.

Har inte lyckats hitta något samband för i vilka situationer dom olika alternativen inträffar. Utan det verkar va lite slumpat vilket alternativ man får. Nån annan som sett något tydligt samband?
Beror på typ av väg tex. Motorväg är den inte så kinkig med. Tror även den reagerar olika på om det är mittlinje eller vägkant. Kanske även om det är heldraget eller inte, och om vägen svänger eller inte...

Det finns också en annan funktion som heter något ala "nödstyrning". Den kan man disabla tillfälligt, men den slås på varje gång man kör(liknande funktion på en del andra bilar numera, går inte disabla permanent på dem heller).
Den griper in ibland för mig på småvägar om jag kör "aktivt".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Inställning undvik körfältsavvikelse

Inlägg av Arn »

Det är väldigt synd man inte kan välja högre hastighet på autopiloten än vad som står på skärmen t.ex 85 på 80 väg. Av säkerhetsskäl är det alltid bra om bilen kör på autopilot och håller sig i sitt körfält. Volvos autopilot kan ställas in på valfri hastighet
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Inställning undvik körfältsavvikelse

Inlägg av LarsL »

Arn skrev:
Det är väldigt synd man inte kan välja högre hastighet på autopiloten än vad som står på skärmen t.ex 85 på 80 väg. Av säkerhetsskäl är det alltid bra om bilen kör på autopilot och håller sig i sitt körfält. Volvos autopilot kan ställas in på valfri hastighet
Går att öka offseten på avvikelsen till +5 km/h om du vill. Jag har den ställd på 2 km/h för då kör bilen i rätt hastighet enligt GPS i 80 km/h. Meden inställningen behöver jag inte bekymra mig om fartkameror eller poliskontroller (som om det fanns).
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Inställning undvik körfältsavvikelse

Inlägg av Arn »

Tack för tipset! Det ska jag absolut testa
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11220
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Inställning undvik körfältsavvikelse

Inlägg av Jerker »

Matthiaz skrev:
Har inställningen ”undvik körfältsavvikelse” (tror den hette så) inställd på ”assistans”
När man ej har autopilot på och inte blinkar och kör (styr) över en vit linje händer någon av följande 4 olika saker.
1. Inget händer, jag kör över linjen till nästa körfält.
2. Linjen blir blå på skärmen och bilen styr tillbaka
3. Ett tutande ljud kommer och texten ”ta kontrollen”
4. Linjen blir röd, ett ilsket tutande ljud och bilen styr tillbaka.

Har inte lyckats hitta något samband för i vilka situationer dom olika alternativen inträffar. Utan det verkar va lite slumpat vilket alternativ man får. Nån annan som sett något tydligt samband?
Jag tycker mig har märkt att om man närmar sig en linje väldigt sakta så reagerar bilen med olika åtgärder. Antar att den är programmerad att tolka det som att man har somnat bakom ratten. Är man mer bestämd när man ska korsa en linje så händer inget och antagligen tolkar bilen det som att det är en medveten handling.
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Inställning undvik körfältsavvikelse

Inlägg av Arn »

Det känns som man inte kan lita på att bilen hålls kvar i körfältet utan autopiloten inkopplad.

En annan fundering jag har är vad som är enklaste sätt att göra en omkörning om man har autopiloten inkopplad. Så fort man slår på blinkers övergår min autopilot till adaptiv farthållare som gärna saktar ner farten något medan man byter körfält, ibland är det enklast att bara slå av farthållaren men hade gärna sett automatiskt filbyte. Döda vinkeln hat jag hittills inte testat vad som händer om man försöker byta ned fordon i döda vinkeln men antar att bilen styr emot och avger ljudvarning då?
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Inställning undvik körfältsavvikelse

Inlägg av Matthiaz »

Arn skrev:
Det känns som man inte kan lita på att bilen hålls kvar i körfältet utan autopiloten inkopplad.

En annan fundering jag har är vad som är enklaste sätt att göra en omkörning om man har autopiloten inkopplad. Så fort man slår på blinkers övergår min autopilot till adaptiv farthållare som gärna saktar ner farten något medan man byter körfält, ibland är det enklast att bara slå av farthållaren men hade gärna sett automatiskt filbyte. Döda vinkeln hat jag hittills inte testat vad som händer om man försöker byta ned fordon i döda vinkeln men antar att bilen styr emot och avger ljudvarning då?
När du gör omkörning och den bromsar till är det antagligen för du kör för nära bilen framför innan du byter fil. Byt fil tidigare eller sätt ner avståndet till framförvarande bil till kortare så gör den inte det. När jag kör motorväg har jag avståndet nästan alltid på 1, annars tycker jag den bromsar för tidigt i högre farter. Försöker du byta fil med en bil i döda vinkeln skriker bilen rejält och gör allt möjligt för att du inte ska byta fil.
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
Arn
Teslaägare
Inlägg: 897
Blev medlem: 09 jan 2020 15:38

Re: Inställning undvik körfältsavvikelse

Inlägg av Arn »

Tack! Många saker att tänka på. Verkar inte heller som komfortblinkers räcker för filbyte.
Användarvisningsbild
abagewitz
Teslaägare
Inlägg: 404
Blev medlem: 12 dec 2018 14:00

Re: Inställning undvik körfältsavvikelse

Inlägg av abagewitz »

Det är väl sannolikt också diverse skillnad mellan AP1, 2, 2,5 o 3
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12758
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Inställning undvik körfältsavvikelse

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Matthiaz skrev:
Har inställningen ”undvik körfältsavvikelse” (tror den hette så) inställd på ”assistans”
När man ej har autopilot på och inte blinkar och kör (styr) över en vit linje händer någon av följande 4 olika saker.
1. Inget händer, jag kör över linjen till nästa körfält.
2. Linjen blir blå på skärmen och bilen styr tillbaka
3. Ett tutande ljud kommer och texten ”ta kontrollen”
4. Linjen blir röd, ett ilsket tutande ljud och bilen styr tillbaka.

Har inte lyckats hitta något samband för i vilka situationer dom olika alternativen inträffar. Utan det verkar va lite slumpat vilket alternativ man får. Nån annan som sett något tydligt samband?
Jag tycker mig har märkt att om man närmar sig en linje väldigt sakta så reagerar bilen med olika åtgärder. Antar att den är programmerad att tolka det som att man har somnat bakom ratten. Är man mer bestämd när man ska korsa en linje så händer inget och antagligen tolkar bilen det som att det är en medveten handling.
Så upplever jag att Volvos system också fungerar. Glider man sakta mot linjen styr bilen tillbaka men styr man mer beslutsamt resulterar det bara i vibration i ratten.
Skriv svar