Inställning undvik körfältsavvikelse
Moderator: Redaktion
Inställning undvik körfältsavvikelse
Har inställningen ”undvik körfältsavvikelse” (tror den hette så) inställd på ”assistans”
När man ej har autopilot på och inte blinkar och kör (styr) över en vit linje händer någon av följande 4 olika saker.
1. Inget händer, jag kör över linjen till nästa körfält.
2. Linjen blir blå på skärmen och bilen styr tillbaka
3. Ett tutande ljud kommer och texten ”ta kontrollen”
4. Linjen blir röd, ett ilsket tutande ljud och bilen styr tillbaka.
Har inte lyckats hitta något samband för i vilka situationer dom olika alternativen inträffar. Utan det verkar va lite slumpat vilket alternativ man får. Nån annan som sett något tydligt samband?
När man ej har autopilot på och inte blinkar och kör (styr) över en vit linje händer någon av följande 4 olika saker.
1. Inget händer, jag kör över linjen till nästa körfält.
2. Linjen blir blå på skärmen och bilen styr tillbaka
3. Ett tutande ljud kommer och texten ”ta kontrollen”
4. Linjen blir röd, ett ilsket tutande ljud och bilen styr tillbaka.
Har inte lyckats hitta något samband för i vilka situationer dom olika alternativen inträffar. Utan det verkar va lite slumpat vilket alternativ man får. Nån annan som sett något tydligt samband?
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Re: Inställning undvik körfältsavvikelse
Beror på typ av väg tex. Motorväg är den inte så kinkig med. Tror även den reagerar olika på om det är mittlinje eller vägkant. Kanske även om det är heldraget eller inte, och om vägen svänger eller inte...Matthiaz skrev:Har inställningen ”undvik körfältsavvikelse” (tror den hette så) inställd på ”assistans”
När man ej har autopilot på och inte blinkar och kör (styr) över en vit linje händer någon av följande 4 olika saker.
1. Inget händer, jag kör över linjen till nästa körfält.
2. Linjen blir blå på skärmen och bilen styr tillbaka
3. Ett tutande ljud kommer och texten ”ta kontrollen”
4. Linjen blir röd, ett ilsket tutande ljud och bilen styr tillbaka.
Har inte lyckats hitta något samband för i vilka situationer dom olika alternativen inträffar. Utan det verkar va lite slumpat vilket alternativ man får. Nån annan som sett något tydligt samband?
Det finns också en annan funktion som heter något ala "nödstyrning". Den kan man disabla tillfälligt, men den slås på varje gång man kör(liknande funktion på en del andra bilar numera, går inte disabla permanent på dem heller).
Den griper in ibland för mig på småvägar om jag kör "aktivt".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Inställning undvik körfältsavvikelse
Det är väldigt synd man inte kan välja högre hastighet på autopiloten än vad som står på skärmen t.ex 85 på 80 väg. Av säkerhetsskäl är det alltid bra om bilen kör på autopilot och håller sig i sitt körfält. Volvos autopilot kan ställas in på valfri hastighet
Re: Inställning undvik körfältsavvikelse
Går att öka offseten på avvikelsen till +5 km/h om du vill. Jag har den ställd på 2 km/h för då kör bilen i rätt hastighet enligt GPS i 80 km/h. Meden inställningen behöver jag inte bekymra mig om fartkameror eller poliskontroller (som om det fanns).Arn skrev:Det är väldigt synd man inte kan välja högre hastighet på autopiloten än vad som står på skärmen t.ex 85 på 80 väg. Av säkerhetsskäl är det alltid bra om bilen kör på autopilot och håller sig i sitt körfält. Volvos autopilot kan ställas in på valfri hastighet
Re: Inställning undvik körfältsavvikelse
Jag tycker mig har märkt att om man närmar sig en linje väldigt sakta så reagerar bilen med olika åtgärder. Antar att den är programmerad att tolka det som att man har somnat bakom ratten. Är man mer bestämd när man ska korsa en linje så händer inget och antagligen tolkar bilen det som att det är en medveten handling.Matthiaz skrev:Har inställningen ”undvik körfältsavvikelse” (tror den hette så) inställd på ”assistans”
När man ej har autopilot på och inte blinkar och kör (styr) över en vit linje händer någon av följande 4 olika saker.
1. Inget händer, jag kör över linjen till nästa körfält.
2. Linjen blir blå på skärmen och bilen styr tillbaka
3. Ett tutande ljud kommer och texten ”ta kontrollen”
4. Linjen blir röd, ett ilsket tutande ljud och bilen styr tillbaka.
Har inte lyckats hitta något samband för i vilka situationer dom olika alternativen inträffar. Utan det verkar va lite slumpat vilket alternativ man får. Nån annan som sett något tydligt samband?
Re: Inställning undvik körfältsavvikelse
Det känns som man inte kan lita på att bilen hålls kvar i körfältet utan autopiloten inkopplad.
En annan fundering jag har är vad som är enklaste sätt att göra en omkörning om man har autopiloten inkopplad. Så fort man slår på blinkers övergår min autopilot till adaptiv farthållare som gärna saktar ner farten något medan man byter körfält, ibland är det enklast att bara slå av farthållaren men hade gärna sett automatiskt filbyte. Döda vinkeln hat jag hittills inte testat vad som händer om man försöker byta ned fordon i döda vinkeln men antar att bilen styr emot och avger ljudvarning då?
En annan fundering jag har är vad som är enklaste sätt att göra en omkörning om man har autopiloten inkopplad. Så fort man slår på blinkers övergår min autopilot till adaptiv farthållare som gärna saktar ner farten något medan man byter körfält, ibland är det enklast att bara slå av farthållaren men hade gärna sett automatiskt filbyte. Döda vinkeln hat jag hittills inte testat vad som händer om man försöker byta ned fordon i döda vinkeln men antar att bilen styr emot och avger ljudvarning då?
Re: Inställning undvik körfältsavvikelse
När du gör omkörning och den bromsar till är det antagligen för du kör för nära bilen framför innan du byter fil. Byt fil tidigare eller sätt ner avståndet till framförvarande bil till kortare så gör den inte det. När jag kör motorväg har jag avståndet nästan alltid på 1, annars tycker jag den bromsar för tidigt i högre farter. Försöker du byta fil med en bil i döda vinkeln skriker bilen rejält och gör allt möjligt för att du inte ska byta fil.Arn skrev:Det känns som man inte kan lita på att bilen hålls kvar i körfältet utan autopiloten inkopplad.
En annan fundering jag har är vad som är enklaste sätt att göra en omkörning om man har autopiloten inkopplad. Så fort man slår på blinkers övergår min autopilot till adaptiv farthållare som gärna saktar ner farten något medan man byter körfält, ibland är det enklast att bara slå av farthållaren men hade gärna sett automatiskt filbyte. Döda vinkeln hat jag hittills inte testat vad som händer om man försöker byta ned fordon i döda vinkeln men antar att bilen styr emot och avger ljudvarning då?
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Re: Inställning undvik körfältsavvikelse
Tack! Många saker att tänka på. Verkar inte heller som komfortblinkers räcker för filbyte.
Re: Inställning undvik körfältsavvikelse
Det är väl sannolikt också diverse skillnad mellan AP1, 2, 2,5 o 3
Re: Inställning undvik körfältsavvikelse
Så upplever jag att Volvos system också fungerar. Glider man sakta mot linjen styr bilen tillbaka men styr man mer beslutsamt resulterar det bara i vibration i ratten.Jerker skrev:Jag tycker mig har märkt att om man närmar sig en linje väldigt sakta så reagerar bilen med olika åtgärder. Antar att den är programmerad att tolka det som att man har somnat bakom ratten. Är man mer bestämd när man ska korsa en linje så händer inget och antagligen tolkar bilen det som att det är en medveten handling.Matthiaz skrev:Har inställningen ”undvik körfältsavvikelse” (tror den hette så) inställd på ”assistans”
När man ej har autopilot på och inte blinkar och kör (styr) över en vit linje händer någon av följande 4 olika saker.
1. Inget händer, jag kör över linjen till nästa körfält.
2. Linjen blir blå på skärmen och bilen styr tillbaka
3. Ett tutande ljud kommer och texten ”ta kontrollen”
4. Linjen blir röd, ett ilsket tutande ljud och bilen styr tillbaka.
Har inte lyckats hitta något samband för i vilka situationer dom olika alternativen inträffar. Utan det verkar va lite slumpat vilket alternativ man får. Nån annan som sett något tydligt samband?