Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Re: Teslaägare på skandalresa till Gdansk

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Men min fråga kvarstår. Vad är det som gör att vissa bilrutor skärmar av signalen medan andra inte gör det?

Snacka om att vara helt OT :?
danni skrev:
Vindrutan har något metalliskt lager i sig för att hindra IR och UV som även stoppar signaler från såna mackapärer.
Pedagogik på hög nivå.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

danni skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Men min fråga kvarstår. Vad är det som gör att vissa bilrutor skärmar av signalen medan andra inte gör det?

Snacka om att vara helt OT :?
danni skrev:
Vindrutan har något metalliskt lager i sig för att hindra IR och UV som även stoppar signaler från såna mackapärer.
Sorry! :oops:

Hade på något sätt lyckats missa ditt klockrena svar. :)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Jag föreslår att det skapas en ny tråd med endast Herr X inlägg kopierade till så att man kan följa den resan utan en massa jidder (inklusive mitt eget :)). Denna tråden bör även låsas och läggas under tips och trix eller dylikt. Alternativet är att Herr X tar på sig bloggkläderna och konverterar det hela till ett långt bloginlägg ;)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Då har jag lämnat in min fina bil hos Drammen Karosseri för att få fixat hjulet som blev påkört i Gdansk.
De ska göra kontroll av framvagnen och Tesla ska göra en fyrhjulskontroll. Har förhoppningsvis tillbaka bilen på torsdag. Fick en fossil-BMW som lånebil. Ska försöka lista ut hur den funkar nu - det är fullt av rattar, knappar och spakar..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
Då har jag lämnat in min fina bil hos Drammen Karosseri för att få fixat hjulet som blev påkört i Gdansk.
De ska göra kontroll av framvagnen och Tesla ska göra en fyrhjulskontroll. Har förhoppningsvis tillbaka bilen på torsdag. Fick en fossil-BMW som lånebil. Ska försöka lista ut hur den funkar nu - det är fullt av rattar, knappar och spakar..
Det är många reglage som måste vara i exakt rätt position när man inte har autopilot.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
Fy sjutton, hoppas du fick låna en gasmask? Glöm inte att stänga av bilen när du lämnar den, har hört att många fossilare har ovanan att inte göra det själv.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Fy sjutton, hoppas du fick låna en gasmask? Glöm inte att stänga av bilen när du lämnar den, har hört att många fossilare har ovanan att inte göra det själv.
Faktum är att denna bilen inte är så tokig... Det är en BMW märkt med bokstaven M, har för mig att det är nån specialare?
Den är tightare än min Tesla, bättre materialval och bättre ihopskruvad.
Allt annat är sämre. Motorn är genant dålig, långsam, bullrig och med en så slapp och sladdrig gasrespons att BMW-ingenjörerna måste skämmas ögonen ur sig.

Detta är helt tydligt den sista iterationen av riktigt gammal teknik. De fasta mätartavlorna känns hopplöst omoderna, GPS-navigering via en stor oanvändbar ratt som man ska vrida på hade säkert varit supermodernt om det hade lanserats 84, och alla de här små plottriga fasta knapparna fyller ju ingen funktion mer än att de gör att bilen ser gammal ut.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Att den är märkt med bokstaven "M" innebär oftast bara att den är utrustad med M-sportpaket - lite designfeatures in- och utvändigt och sportchassi, typ. Det kan såklart också innebära att du fått en dundervärstingbil från M-divisionen, men det brukar inte hända med lånebilar :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Faktum är att denna bilen inte är så tokig... Det är en BMW märkt med bokstaven M, har för mig att det är nån specialare?
Den är tightare än min Tesla, bättre materialval och bättre ihopskruvad.
Allt annat är sämre. Motorn är genant dålig, långsam, bullrig och med en så slapp och sladdrig gasrespons att BMW-ingenjörerna måste skämmas ögonen ur sig.

Detta är helt tydligt den sista iterationen av riktigt gammal teknik. De fasta mätartavlorna känns hopplöst omoderna, GPS-navigering via en stor oanvändbar ratt som man ska vrida på hade säkert varit supermodernt om det hade lanserats 84, och alla de här små plottriga fasta knapparna fyller ju ingen funktion mer än att de gör att bilen ser gammal ut.
är det kanske lite som med "sista" versionen av en specifik modell. Strax innan en ny kommer ut, så är ju den gamla som bäst, den blir aldrig bättre! men samtidigt, så är den gammal, en ny är redan på gång och man köper gammal teknik.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
mattiasra
Teslaägare

Inlägg av mattiasra »

Herr X skrev:
I morgon bitti sticker hela familjen, bestående av jag, min fru och tre barn på en liten en-veckas minisemester till Polen med båten från Karlskrona till Gdynia och vidare till Gdansk.
Varför gör jag då en tråd om detta?
  • Det finns inte superladdare på en stor del av turen vilket skapar lite speciella utmaningar.
  • Jag har länge drömt om att driva en egen blogg, men har haft svårt att hitta på ett bra namn. Blondin-Herr X låter skit och känns i ärlighetens namn missvisande.
  • Enstaka personer på sajten har ingen Tesla och kanske kunde tycka det är roligt att se hur det funkar - minns själv hur det var innan jag fick min egen bil, läste allt jag kunde komma över..
  • Här borde det varit en sista bullet point, men jag kunde inte komma på något mer att skriva...
Kommentera gärna och ställ frågor - jag kan lätt ta bilder och ladda upp om ni vill se specifikt hur något ser ut eller funkar. Ingen fråga är för dum! (kan behöva revidera det påståendet senare)..

Men nu har jag semester och behöver något meningsfullt att fylla dagarna med! Och vad är roligare än att fylla semestern med att gotta sig i massor av Teslagrejs!!??

Bara så du vet det går fint att ladda tess på båten, och på hotell går fint med. tog en tur till Szczecin i somras ,tonade rutorna där. 7 års garanti.......... ;) för dom som vill.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

mattiasra skrev:
Bara så du vet det går fint att ladda tess på båten, och på hotell går fint med. tog en tur till Szczecin i somras ,tonade rutorna där. 7 års garanti.......... ;) för dom som vill.
Tack för tipset, om du läser tråden lite så upptäcker du att den är några veckor gammal och att jag faktiskt laddade på båten :)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
mattiasra skrev:
Tack för tipset, om du läser tråden lite så upptäcker du att den är några veckor gammal och att jag faktiskt laddade på båten :)
Det är såklart bra att man kan ladda på båten. Jag Tycker ändå man ska tänka på att detta är nog bland den smutsigaste elen vi kan hitta. Om man inte tvunget behöver så tycker jag alltså att man bör undvika detta.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Du vet förstås att Du har en supercharger i Karlskrona? Privatägd, så den finns inte i alla guider.
Nils D
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
elmotor_mattias
Teslaägare

Inlägg av elmotor_mattias »

far1far2 skrev:
Du vet förstås att Du har en supercharger i Karlskrona? Privatägd, så den finns inte i alla guider.
Nils D
Det är ingen supercharger, utan en Fastcharger...

//Ordpolisen
Model S LR 2023
Model S P85D 2015
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

elmotor_mattias skrev:
far1far2 skrev:
Nils D
Det är ingen supercharger, utan en Fastcharger...

//Ordpolisen
:lol:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Martinen skrev:
Det är såklart bra att man kan ladda på båten. Jag Tycker ändå man ska tänka på att detta är nog bland den smutsigaste elen vi kan hitta.
Äsch nu svamlar du, el som el!
Dessutom har Teslan redan genererat mer utsläpp när den producerades än en fossilbil gör under hela sin livstid. Och till på köpet så har Teslan massor av metaller i batterierna som nästan är slut på jorden och skapar krig i Afrika. Är det värt det? Nej, såklart inte. Visst, fossilbilar är inte bra för miljön, men elbilar är dessvärre ännu smutsigare. Ledsen att behöva säga det, men så är det!
Det har till och med stått i tidningen, så det är inget jag hittar på: http://www.aftonbladet.se/bil/article19822293.ab
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jag larvade mig bara i ovanstående inlägg.. det kanske inte framgick så tydligt.. hehe ;)
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Herr X skrev:
Jag larvade mig bara i ovanstående inlägg.. det kanske inte framgick så tydligt.. hehe ;)
Hahaha. Jo denna gången fattade jag. :D.
Användarvisningsbild
Nemesis

Inlägg av Nemesis »

Herr X skrev:
Martinen skrev:
Det är såklart bra att man kan ladda på båten. Jag Tycker ändå man ska tänka på att detta är nog bland den smutsigaste elen vi kan hitta.
Äsch nu svamlar du, el som el!
Dessutom har Teslan redan genererat mer utsläpp när den producerades än en fossilbil gör under hela sin livstid. Och till på köpet så har Teslan massor av metaller i batterierna som nästan är slut på jorden och skapar krig i Afrika. Är det värt det? Nej, såklart inte. Visst, fossilbilar är inte bra för miljön, men elbilar är dessvärre ännu smutsigare. Ledsen att behöva säga det, men så är det!
Det har till och med stått i tidningen, så det är inget jag hittar på: http://www.aftonbladet.se/bil/article19822293.ab
:shock: :shock: :o
Skriv svar