Rost i hjulen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MikaelE
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 feb 2018 22:44
Ort: Vällingby

Rost i hjulen

Inlägg av MikaelE »

Jag har (vad jag själv tycker vara) ganska mycket rost i hjulen på min model 3 (uttagen i mars 2019, har dock bara gått drygt 1000 mil).
Se bilder nedan. Alla fyra hjulen har rost, men olika mycket. Inte i fälgen utan där man sätter fast hjulet på bilen. Jag har väldigt begränsad kunskap om bilar men för mig känns det inte bra med rost på en såpass ny bil.
Ska det vara så? Borde jag be Tesla åtgärda? Är det enkelt att fixa? Går sånt på garantin?

Tacksam för råd
20200831_163753.jpg
20200831_163759.jpg
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5559
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Rost i hjulen

Inlägg av OfarligTesla »

Fullt normalt på en bil, lite ytrost kommer på vissa delar.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rost i hjulen

Inlägg av Fredrik j »

Sitter det inget täcklock över?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rost i hjulen

Inlägg av LarsL »

Helt normalt att de där delarna rostar. De är gjorda an stål och har ingen ytbehandling. Det blir så på alla bilar.
Anonymous FTW
Inlägg: 402
Blev medlem: 12 apr 2020 16:52

Re: Rost i hjulen

Inlägg av Anonymous FTW »

Jag hade torkat rent (viss rost kommer att lossna där bara av att torka), smörjt in med lite kopparpasta och satt på täcklock.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rost i hjulen

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Sitter det inget täcklock över?
Täcklocket kostar extra om man inte använder aerosidorna.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rost i hjulen

Inlägg av LarsL »

Anonymous FTW skrev:
Jag hade torkat rent (viss rost kommer att lossna där bara av att torka), smörjt in med lite kopparpasta och satt på täcklock.
Skulle verkligen rekommendera att strunta i det helt och hållet. Någon med liten eller ingen kunskap om bilar ska inte ner och kladda med smörja på bromsarna.

Det är fullständigt normalt och kommer inte skada bilen på något sätt.
Användarvisningsbild
MikaelE
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 28 feb 2018 22:44
Ort: Vällingby

Re: Rost i hjulen

Inlägg av MikaelE »

Tack alla för svar. Då känner jag mig bättre till mods. :)
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Rost i hjulen

Inlägg av nek0 »

Montera dit täcklock annars blir det ett helvete vid hjulskiftningen
Skit i kopparpasta vissa alufälgar skadas av den.
Använd istället https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000017188 eller liknande :)
B99
Inlägg: 370
Blev medlem: 09 mar 2019 23:05

Re: Rost i hjulen

Inlägg av B99 »

LarsL skrev:
Anonymous FTW skrev:
Jag hade torkat rent (viss rost kommer att lossna där bara av att torka), smörjt in med lite kopparpasta och satt på täcklock.
Skulle verkligen rekommendera att strunta i det helt och hållet. Någon med liten eller ingen kunskap om bilar ska inte ner och kladda med smörja på bromsarna.

Det är fullständigt normalt och kommer inte skada bilen på något sätt.
Nu gäller det väl inte bromsarna utan navet.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rost i hjulen

Inlägg av LarsL »

B99 skrev:
LarsL skrev:
Anonymous FTW skrev:
Jag hade torkat rent (viss rost kommer att lossna där bara av att torka), smörjt in med lite kopparpasta och satt på täcklock.
Skulle verkligen rekommendera att strunta i det helt och hållet. Någon med liten eller ingen kunskap om bilar ska inte ner och kladda med smörja på bromsarna.

Det är fullständigt normalt och kommer inte skada bilen på något sätt.
Nu gäller det väl inte bromsarna utan navet.
Nära nog.

Håller med nek0, köp centerkåpan så slipper du titta på det. Det finns billigare men här ären länk till Teslas https://shop.tesla.com/en_se/product/mo ... el-cap-kit
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Rost i hjulen

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
Anonymous FTW skrev:
Jag hade torkat rent (viss rost kommer att lossna där bara av att torka), smörjt in med lite kopparpasta och satt på täcklock.
Skulle verkligen rekommendera att strunta i det helt och hållet. Någon med liten eller ingen kunskap om bilar ska inte ner och kladda med smörja på bromsarna.

Det är fullständigt normalt och kommer inte skada bilen på något sätt.
Bromsarna?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Rost i hjulen

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Anonymous FTW skrev:
Jag hade torkat rent (viss rost kommer att lossna där bara av att torka), smörjt in med lite kopparpasta och satt på täcklock.
Skulle verkligen rekommendera att strunta i det helt och hållet. Någon med liten eller ingen kunskap om bilar ska inte ner och kladda med smörja på bromsarna.

Det är fullständigt normalt och kommer inte skada bilen på något sätt.
Bromsarna?
Ja, det därför ju en del av eller väldigt nära bromsskivorna. Dumt av någon som inte kan skruva med bilar att börja smörja upp rostiga delar runt bromsarna. Och framför allt fullständigt onödigt.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Rost i hjulen

Inlägg av [JM] »

Inte använda kopparpasta på aluminiumfälgar.
Det finns aluminiumpasta för det ändamålet.

Anläggningsytan mellan fälg och bromsskiva brukar korrodera fälgen. Lägger man ett tunt lager aluminumpasta där fälgen nuddar bromsskivan så minskar frätskadorna på fälgen.
Nödvändigt? Njaa kanske
Fälgen lossnar dock lättare när man ska byta däck efter ett halvår.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Rost i hjulen

Inlägg av HelectriC »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:
LarsL skrev:
Anonymous FTW skrev:
Jag hade torkat rent (viss rost kommer att lossna där bara av att torka), smörjt in med lite kopparpasta och satt på täcklock.
Skulle verkligen rekommendera att strunta i det helt och hållet. Någon med liten eller ingen kunskap om bilar ska inte ner och kladda med smörja på bromsarna.

Det är fullständigt normalt och kommer inte skada bilen på något sätt.
Bromsarna?
Ja, det därför ju en del av eller väldigt nära bromsskivorna. Dumt av någon som inte kan skruva med bilar att börja smörja upp rostiga delar runt bromsarna. Och framför allt fullständigt onödigt.
Center av fälgen är inte nära bromsarna :D det är fullständigt ofarligt att ha lite kopparpasta där. Om man är kapabel att träffa munnen med en gaffel, så ska det där också gå bra, det kan jag lova. Jag föreslår att du undersöker din bil lite för att förstå var bromsarna sitter ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Rost i hjulen

Inlägg av Fredrik j »

[JM] skrev:
Inte använda kopparpasta på aluminiumfälgar.
Det finns aluminiumpasta för det ändamålet.

Anläggningsytan mellan fälg och bromsskiva brukar korrodera fälgen. Lägger man ett tunt lager aluminumpasta där fälgen nuddar bromsskivan så minskar frätskadorna på fälgen.
Nödvändigt? Njaa kanske
Fälgen lossnar dock lättare när man ska byta däck efter ett halvår.
Det är friktionen mellan fälg och bromsskiva som överför vridmomentet. Ytorna ska vara rena och torra.
Fälgarna fastnar inte på den släta ytan utan på navet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Rost i hjulen

Inlägg av taliz »

Hjulen kommer snart trilla av, det är bara att åka direkt till skroten. Tyvärr. :ugeek:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Rost i hjulen

Inlägg av Gustafsson »

Jag brukar smörja in sådana ytor på mina MC med en minimal mängd kedjespray. Den bildar en lite vaxartad yta som hindrar fukten. Ser trevligare ut. Gör rent först. Sen en kort spray å gnid ut med en trasa.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar