BMW är värt ca 50 miljarder dollar.
Om Tesla säljer lika mycket bilar med dubbelt så hög marginal så tror han alltså på ett värde på ca 2800 miljarder dollar

Dubbelt så hög vinst, 56 ggr så hög värdering. Rimligt...
Moderator: Redaktion
Jag tror de chansar på att värderingen ska normaliseras i närtid.Alfred skrev:TSLA kommer tydligen inte med i S&P500 i närtid. https://electrek.co/2020/09/04/tesla-ts ... reshuffle/
Svårt att riktigt se logiken, men torde leda till nedgång eftersom många nog prisat in att de skulle komma med nu.
Pierre Ferragu refererade till deras gamla rating som de publicerade innan spliten. De siffror du nämner måste delas med 5. Att Teslas börsvärde skulle öka med 50% under 5 års tid är inte helt galet. Pierres nuvarande rating är neutral med $300 som mål. Han är en bull men långt ifrån så galen som du ger sken av.Legato skrev:Härlig optimism.
Om Tesla säljer lika mycket bilar med dubbelt så hög marginal så tror han alltså på ett värde på ca 2800 miljarder dollar
OK gammal artikel tydligen... Kommenterade bara det som stod och utgick ifrån att det var aktuellt.Jordad skrev:Pierre Ferragu refererade till deras gamla rating som de publicerade innan spliten. De siffror du nämner måste delas med 5. Att Teslas börsvärde skulle öka med 50% under 5 års tid är inte helt galet. Pierres nuvarande rating är neutral med $300 som mål. Han är en bull men långt ifrån så galen som du ger sken av.Legato skrev:Härlig optimism.
Edit: Jag tittade på videon på CNBC med och han säger tydligt att han anser att det är en dålig investering att köpa nu eftersom aktien antagligen kommer vara flat de närmaste 5 åren.
5-600 om 5 år är vad han tror och därför anser han att de finns bättre investeringar idag. Nej han är inte överdrivet bullish men brukar ändå alltid vara positiv.Legato skrev:OK gammal artikel tydligen... Kommenterade bara det som stod och utgick ifrån att det var aktuellt.Jordad skrev:Pierre Ferragu refererade till deras gamla rating som de publicerade innan spliten. De siffror du nämner måste delas med 5. Att Teslas börsvärde skulle öka med 50% under 5 års tid är inte helt galet. Pierres nuvarande rating är neutral med $300 som mål. Han är en bull men långt ifrån så galen som du ger sken av.Legato skrev:Härlig optimism.
Edit: Jag tittade på videon på CNBC med och han säger tydligt att han anser att det är en dålig investering att köpa nu eftersom aktien antagligen kommer vara flat de närmaste 5 åren.
Inte särskilt "Bull" att förvänta sig att aktien ska tappa 30% av sitt värde... $300 om fem år tycker jag låter ganska rimligt, motsvarande ca $200 idag.
Du skrev att han hade $300 som target (30% under idag) samt att han trodde den skulle handlas flat mot idag om fem år. Svarar på det du skriver, inget annat.Jordad skrev:5-600 om 5 år är vad han tror och därför anser han att de finns bättre investeringar idag. Nej han är inte överdrivet bullish men brukar ändå alltid vara positiv.Legato skrev:OK gammal artikel tydligen... Kommenterade bara det som stod och utgick ifrån att det var aktuellt.Jordad skrev:Pierre Ferragu refererade till deras gamla rating som de publicerade innan spliten. De siffror du nämner måste delas med 5. Att Teslas börsvärde skulle öka med 50% under 5 års tid är inte helt galet. Pierres nuvarande rating är neutral med $300 som mål. Han är en bull men långt ifrån så galen som du ger sken av.Legato skrev:Härlig optimism.
Inte särskilt "Bull" att förvänta sig att aktien ska tappa 30% av sitt värde... $300 om fem år tycker jag låter ganska rimligt, motsvarande ca $200 idag.
När analytiker sätter en målkurs så är den inom 12-18 månader. Sedan refererade du till Pierre Ferragus långsiktiga målkurs som är 5 år bort. När aktien stod i 500 som när han blev tillfrågad så innebär det att investeringen är flat i förhållande till hans långsiktiga lägre målkurs.Legato skrev:Du skrev att han hade $300 som target (30% under idag) samt att han trodde den skulle handlas flat mot idag om fem år. Svarar på det du skriver, inget annat.Jordad skrev:5-600 om 5 år är vad han tror och därför anser han att de finns bättre investeringar idag. Nej han är inte överdrivet bullish men brukar ändå alltid vara positiv.Legato skrev:OK gammal artikel tydligen... Kommenterade bara det som stod och utgick ifrån att det var aktuellt.Jordad skrev:Pierre Ferragu refererade till deras gamla rating som de publicerade innan spliten. De siffror du nämner måste delas med 5. Att Teslas börsvärde skulle öka med 50% under 5 års tid är inte helt galet. Pierres nuvarande rating är neutral med $300 som mål. Han är en bull men långt ifrån så galen som du ger sken av.Legato skrev:Härlig optimism.
Tidshorisont är olika från analytiker till analytiker.Jordad skrev:När analytiker sätter en målkurs så är den inom 12-18 månader. Sedan refererade du till Pierre Ferragus långsiktiga målkurs som är 5 år bort. När aktien stod i 500 som när han blev tillfrågad så innebär det att investeringen är flat i förhållande till hans långsiktiga lägre målkurs.Legato skrev:Du skrev att han hade $300 som target (30% under idag) samt att han trodde den skulle handlas flat mot idag om fem år. Svarar på det du skriver, inget annat.Jordad skrev:5-600 om 5 år är vad han tror och därför anser han att de finns bättre investeringar idag. Nej han är inte överdrivet bullish men brukar ändå alltid vara positiv.Legato skrev:OK gammal artikel tydligen... Kommenterade bara det som stod och utgick ifrån att det var aktuellt.Jordad skrev:Pierre Ferragu refererade till deras gamla rating som de publicerade innan spliten. De siffror du nämner måste delas med 5. Att Teslas börsvärde skulle öka med 50% under 5 års tid är inte helt galet. Pierres nuvarande rating är neutral med $300 som mål. Han är en bull men långt ifrån så galen som du ger sken av.
Nu står aktien i under 400 och skulle Pierre Ferragus bästa scenario slå in så skulle aktien gå upp 50% vilket jag refererade till.
Rätt snurrigt allting och kontentan är att man inte ska läsa sådana där fansidor som teslarati och liknande för de innehåller för många feltolkningar. Bättre att alltid gå till källan istället.
Stampar lär den nog inte göra eftersom volatiliteten är extremt hög.Sabbe skrev:Vore väldigt konstigt om aktien står och stampar runt 400$ i 5år. Speciellt när Tesla kommer att göra enorma vinster samtidigt som fordonsproduktionen kommer ligga på flera miljoner fordon per år.
Hej!Alfred skrev:Om Tesla lyckas få ordning på Tesla Energy eller fsd och Tesla Network finns det rejäl uppsida kvar. Som en biltillverkare bland andra håller jag helt med om att det nog mest blir sidledes, men det känns som det mest osannolika scenariet.
Nej jag är long för att jag tror att Tesla kan få styr på ovan. Gör man inte det tror jag inte att man ska äga TSLA nu, för då ska aktien ner.
Säg gärna till om du hittar någon sådan analytiker. Jag har aldrig sett någon sådan när det gäller Tesla. Inte för någon annan aktie heller egentligenLegato skrev:Med så extrem skevhet blir alltihop ganska ointressant imo. Enda vettiga isf är att följa enskilda analytiker med riktigt bra track record
2014-2019 ökade Tesla produktion och omsättning med 10x samtidigt som aktien gick från en toppnotering på 270 dollar 2014 till en bottennotering på 180 dollar 2019.Alfred skrev:Om Tesla lyckas få ordning på Tesla Energy eller fsd och Tesla Network finns det rejäl uppsida kvar. Som en biltillverkare bland andra håller jag helt med om att det nog mest blir sidledes, men det känns som det mest osannolika scenariet.
Nej jag är long för att jag tror att Tesla kan få styr på ovan. Gör man inte det tror jag inte att man ska äga TSLA nu, för då ska aktien ner.
Inte en enda duktig analytiker? Hade gissat att du gillade flera Tesla Bulls som ARK tex?Jordad skrev:Säg gärna till om du hittar någon sådan analytiker. Jag har aldrig sett någon sådan när det gäller Tesla. Inte för någon annan aktie heller egentligenLegato skrev:Med så extrem skevhet blir alltihop ganska ointressant imo. Enda vettiga isf är att följa enskilda analytiker med riktigt bra track record
Ja de finns analytiker som är duktiga och som är värda att lyssna till men alla som jag har hört har stora kunkapsluckor jämfört med bara väl insatta privata investerare. Tex är ARKs bear case baserat på att Tesla överträffar sina egna produktionsmål. Jag kan förstå om deras mest extrema bull case förutsätter något sådant men ett bear case ska inte göra det.Legato skrev:Inte en enda duktig analytiker? Hade gissat att du gillade flera Tesla Bulls som ARK tex?Jordad skrev:Säg gärna till om du hittar någon sådan analytiker. Jag har aldrig sett någon sådan när det gäller Tesla. Inte för någon annan aktie heller egentligenLegato skrev:Med så extrem skevhet blir alltihop ganska ointressant imo. Enda vettiga isf är att följa enskilda analytiker med riktigt bra track record
Men jo, det finns många med riktigt bra historik:
https://www.tipranks.com/analysts/top
Dock tycker jag generellt det är mer givande att "jobba" själv. Läsa igenom historiska ÅR och prognositicera vinst/KF.
Nej det gör de inte. De trackar hur de har presterat sedan 2009... Däremot tittar de som default på hur aktierna presterat under 1 år efter att rekommendationen getts, men man kan även ändra till 2 år om man vill det. Att titta på längre sikt än så skulle vara orimligt imo eftersom väldigt mycket kan hända med ett bolag fundamentalt under två år och analytikern kan ju mycket väl ha hunnit ändra sin rekommendation under den tiden. Om analytikern tex rekommenderar köp idag och aktien stiger under kommande år och analytikern sedan rekommenderar sälj och aktien sjunker så har hen ju varit extremt pricksäker i det enskilda fallet. Att då använda tex 5 års tidsram och "straffa" köprådet för att aktien fallit efter säljrådet skulle inte bli bra. Det finns såklart inget perfekt system att mäta, men jag tycker deras är klart rimligt.Jordad skrev:Ja de finns analytiker som är duktiga och som är värda att lyssna till men alla som jag har hört har stora kunkapsluckor jämfört med bara väl insatta privata investerare. Tex är ARKs bear case baserat på att Tesla överträffar sina egna produktionsmål. Jag kan förstå om deras mest extrema bull case förutsätter något sådant men ett bear case ska inte göra det.Legato skrev:Inte en enda duktig analytiker? Hade gissat att du gillade flera Tesla Bulls som ARK tex?Jordad skrev:Säg gärna till om du hittar någon sådan analytiker. Jag har aldrig sett någon sådan när det gäller Tesla. Inte för någon annan aktie heller egentligenLegato skrev:Med så extrem skevhet blir alltihop ganska ointressant imo. Enda vettiga isf är att följa enskilda analytiker med riktigt bra track record
Dock tycker jag generellt det är mer givande att "jobba" själv. Läsa igenom historiska ÅR och prognositicera vinst/KF.
Tipranks listar 6900 analytiker och rankar dem efter hur rätt de har haft under 1 års tid. Det är alldeles för kort tidsperiod. Om man tar 6900 analytiker så kommer man ofelbart hitta några som har presterat under 1 år, det är statistiskt säkert men det betyder inte att de är bra analytiker. Om jag får gissa så är endast ett fåtal av analytikerna som finns högt på den där listan värda att lyssna till. De flesta av dem har bara haft tur och de kunde lika gärna legat nära botten. Hade tipranks bedömt analytiker efter deras prestation över åtminstone 5 år så hade det varit mer intressant.
Okej deras rating är långsiktig men de visar bara kortsiktig avkastning. Vad braLegato skrev:Nej det gör de inte. De trackar hur de har presterat sedan 2009... Däremot tittar de som default på hur aktierna presterat under 1 år efter att rekommendationen getts, men man kan även ändra till 2 år om man vill det. Att titta på längre sikt än så skulle vara orimligt imo eftersom väldigt mycket kan hända med ett bolag fundamentalt under två år och analytikern kan ju mycket väl ha hunnit ändra sin rekommendation under den tiden. Om analytikern tex rekommenderar köp idag och aktien stiger under kommande år och analytikern sedan rekommenderar sälj och aktien sjunker så har hen ju varit extremt pricksäker i det enskilda fallet. Att då använda tex 5 års tidsram och "straffa" köprådet för att aktien fallit efter säljrådet skulle inte bli bra. Det finns såklart inget perfekt system att mäta, men jag tycker deras är klart rimligt.Jordad skrev:Ja de finns analytiker som är duktiga och som är värda att lyssna till men alla som jag har hört har stora kunkapsluckor jämfört med bara väl insatta privata investerare. Tex är ARKs bear case baserat på att Tesla överträffar sina egna produktionsmål. Jag kan förstå om deras mest extrema bull case förutsätter något sådant men ett bear case ska inte göra det.Legato skrev:Inte en enda duktig analytiker? Hade gissat att du gillade flera Tesla Bulls som ARK tex?Jordad skrev:Säg gärna till om du hittar någon sådan analytiker. Jag har aldrig sett någon sådan när det gäller Tesla. Inte för någon annan aktie heller egentligenLegato skrev:Med så extrem skevhet blir alltihop ganska ointressant imo. Enda vettiga isf är att följa enskilda analytiker med riktigt bra track record
Tipranks listar 6900 analytiker och rankar dem efter hur rätt de har haft under 1 års tid. Det är alldeles för kort tidsperiod. Om man tar 6900 analytiker så kommer man ofelbart hitta några som har presterat under 1 år, det är statistiskt säkert men det betyder inte att de är bra analytiker. Om jag får gissa så är endast ett fåtal av analytikerna som finns högt på den där listan värda att lyssna till. De flesta av dem har bara haft tur och de kunde lika gärna legat nära botten. Hade tipranks bedömt analytiker efter deras prestation över åtminstone 5 år så hade det varit mer intressant.
10% till på 340. 50% kvar nu.Legato skrev:15% ner till 357 nu.
Minskat ytterligare nästan 20% på min korta position på $360.