Det man inte ser i grafen är hur mycket Tesla har tappat i försäljning pga Covid-19. Ett förhållandevis litet bolag som fortfarande tar nya marknadsandelar varje år vs giganter som legat relativt stabilt i försäljning och marknadsandelar de senaste åren.
Under normala förhållanden så hade jag inte tyckt att det varit konstigt om Tesla ökat 50% i år med tanke på dess relativt låga försäljning sett till antal och två populära bilar på marknaden.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Det man inte ser i grafen är hur mycket Tesla har tappat i försäljning pga Covid-19. Ett förhållandevis litet bolag som fortfarande tar nya marknadsandelar varje år vs giganter som legat relativt stabilt i försäljning och marknadsandelar de senaste åren.
Under normala förhållanden så hade jag inte tyckt att det varit konstigt om Tesla ökat 50% i år med tanke på dess relativt låga försäljning sett till antal och två populära bilar på marknaden.
Tesla tappade 4% under Q2 jämfört med 2019 när Fremont stod still under 7 veckor av 13. Kanske skulle antalet levererade bilar kunnat ha varit det dubbla om Covid-19 inte inträffat. För att jämföra så tappade VW och Toyota bägge 32% under Q2 jämfört med 2019. Tror inte att dessa bolag hade kunnat dubbla sina leveranser om Covid-19 inte kommit.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det man inte ser i grafen är hur mycket Tesla har tappat i försäljning pga Covid-19. Ett förhållandevis litet bolag som fortfarande tar nya marknadsandelar varje år vs giganter som legat relativt stabilt i försäljning och marknadsandelar de senaste åren.
Under normala förhållanden så hade jag inte tyckt att det varit konstigt om Tesla ökat 50% i år med tanke på dess relativt låga försäljning sett till antal och två populära bilar på marknaden.
Tesla tappade 4% under Q2 jämfört med 2019 när Fremont stod still under 7 veckor av 13. Kanske skulle antalet levererade bilar kunnat ha varit det dubbla om Covid-19 inte inträffat. För att jämföra så tappade VW och Toyota bägge 32% under Q2 jämfört med 2019. Tror inte att dessa bolag hade kunnat dubbla sina leveranser om Covid-19 inte kommit.
Nej det är klart att dom inte hade, etablerade tillverkade ligger och skvalpar runt samma sålda antal och marknadsandelar år efter år. VW hade väl behövt öka med iaf 2-3 miljoner bilar för att öka med 50% under två kvartal, är ju inte rimligt.
Det jag vill få fram är att grafen lätt kan tolkas som att Tesla ökade medan de andra minskade pga Covid, utan att förstå att utan Covid så hade övriga tillverkare legat +/- några få procent och Tesla hade troligtvis sett en ökning på närmare 50%. Med andra ord så minskade alla pga Covid, men eftersom Tesla fortfarande är ett bolag som inte växt in i sina skor så kan en ökning fortfarande vara ett tapp.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Verka inte gå någon större nöd på Volvo i alla fall. Bra efterfrågan på Volvos SUV bilar
"The Swedish company reporting an increase of 7.2 percent in its sales globally for August compared to the same period last year. Europe, China, and the US all reported more sales, culminating in 51,239 cars being sold during the month."
Verka inte gå någon större nöd på Volvo i alla fall. Bra efterfrågan på Volvos SUV bilar
"The Swedish company reporting an increase of 7.2 percent in its sales globally for August compared to the same period last year. Europe, China, and the US all reported more sales, culminating in 51,239 cars being sold during the month."
Och just Volvos fokus på SUV bilar gör mig orolig.
1. Hur ska Volvo klara 95g CO2 per km gränsen som införs 2021?
2. Volvo börjar ju sälja XC40 P8 Recharge vid årsskiftet. Till högt pris och i små volymer.
3. Andra fossiltillverkare stryper försäljningen av stora smutsiga SUV bilar för att istället sälja flera riktigt små bilar. Volvo har inga riktigt små bilar i sitt sortiment.
4. Det pratas om att gränsen för pluginstödet försämras från 1 januari 2021. Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta pratar om att gränsen kanske sänks till 20g CO per km. Ingen Volvo plugin klarar den gränsen. Dessutom höjs förmånsvärde för plugin bilar.
Och det är inte bara i Sverige som denna tendens finns.
Stora marknader som Tyskland och Frankrike ger mycket stora stöd till elbilar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verka inte gå någon större nöd på Volvo i alla fall. Bra efterfrågan på Volvos SUV bilar
"The Swedish company reporting an increase of 7.2 percent in its sales globally for August compared to the same period last year. Europe, China, and the US all reported more sales, culminating in 51,239 cars being sold during the month."
Och just Volvos fokus på SUV bilar gör mig orolig.
1. Hur ska Volvo klara 95g CO2 per km gränsen som införs 2021?
2. Volvo börjar ju sälja XC40 P8 Recharge vid årsskiftet. Till högt pris och i små volymer.
3. Andra fossiltillverkare stryper försäljningen av stora smutsiga SUV bilar för att istället sälja flera riktigt små bilar. Volvo har inga riktigt små bilar i sitt sortiment.
4. Det pratas om att gränsen för pluginstödet försämras från 1 januari 2021. Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta pratar om att gränsen kanske sänks till 20g CO per km. Ingen Volvo plugin klarar den gränsen. Dessutom höjs förmånsvärde för plugin bilar.
Och det är inte bara i Sverige som denna tendens finns.
Stora marknader som Tyskland och Frankrike ger mycket stora stöd till elbilar.
Artikelförfattaren var lite mer positiv till Volvos framtid faktiskt, artikeln avslutades med:
"With great build quality, an uncompromising focus on safety, and impressive hybrid and fully electric tech, Volvo's positive upward trend is likely to continue well into 2021 and further. Perhaps the future will see the battle for EV supremacy fought between Volvo, Polestar, and Tesla. Whatever happens, the competition had better up its game or get left behind."
Om man läser artikeln så ligger XC40 två i försäljning och den kommer ju helelektrifierad inom kort.
Hoppas för våra svenska jobb att artikelförfattaren får rätt i alla fall. Men visst kan Volvo i framtiden gå mot samma tråkiga öde som SAAB men just nu verkar Volvo ha momentum i alla fall.
Verka inte gå någon större nöd på Volvo i alla fall. Bra efterfrågan på Volvos SUV bilar
"The Swedish company reporting an increase of 7.2 percent in its sales globally for August compared to the same period last year. Europe, China, and the US all reported more sales, culminating in 51,239 cars being sold during the month."
Och just Volvos fokus på SUV bilar gör mig orolig.
1. Hur ska Volvo klara 95g CO2 per km gränsen som införs 2021?
2. Volvo börjar ju sälja XC40 P8 Recharge vid årsskiftet. Till högt pris och i små volymer.
3. Andra fossiltillverkare stryper försäljningen av stora smutsiga SUV bilar för att istället sälja flera riktigt små bilar. Volvo har inga riktigt små bilar i sitt sortiment.
4. Det pratas om att gränsen för pluginstödet försämras från 1 januari 2021. Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta pratar om att gränsen kanske sänks till 20g CO per km. Ingen Volvo plugin klarar den gränsen. Dessutom höjs förmånsvärde för plugin bilar.
Och det är inte bara i Sverige som denna tendens finns.
Stora marknader som Tyskland och Frankrike ger mycket stora stöd till elbilar.
Artikelförfattaren var lite mer positiv till Volvos framtid faktiskt, artikeln avslutades med:
"With great build quality, an uncompromising focus on safety, and impressive hybrid and fully electric tech, Volvo's positive upward trend is likely to continue well into 2021 and further. Perhaps the future will see the battle for EV supremacy fought between Volvo, Polestar, and Tesla. Whatever happens, the competition had better up its game or get left behind."
Om man läser artikeln så ligger XC40 två i försäljning och den kommer ju helelektrifierad inom kort.
Hoppas för våra svenska jobb att artikelförfattaren får rätt i alla fall. Men visst kan Volvo i framtiden gå mot samma tråkiga öde som SAAB men just nu verkar Volvo ha momentum i alla fall.
En annan sak man kan oroa sig för är tillgången på batterier.
Man får hoppas att Geely är förutseende nog att säkra bra batterier till bra pris.
I bästa fall får Volvo bra tillgång till batterier från den fabrik som är ett Geely JV med LG Chem. Volvo har avtal med CATL och LG Chem om batterileveranser sedan tidigare.
LG Chem and Geely form China JV for EV batteries; new 10 GWh plant by end of 2021.
LG Chem Ltd. will establish an electric vehicle (EV) battery joint venture (JV) in China with Geely Automobile. Under the terms of a new joint venture agreement, LG Chem and Geely Automobile will establish a 50:50 venture. LG Chem and Geely will each invest US$87 million.
The factory site and the name of the JV will be confirmed later; the company plans to produce 10 GWh of electric car battery by the end of 2021.
LG Chem said that batteries from the joint venture will start being placed in Geely autos to be produced in 2022.
3. Andra fossiltillverkare stryper försäljningen av stora smutsiga SUV bilar för att istället sälja flera riktigt små bilar. Volvo har inga riktigt små bilar i sitt sortiment.
4. Det pratas om att gränsen för pluginstödet försämras från 1 januari 2021. Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta pratar om att gränsen kanske sänks till 20g CO per km. Ingen Volvo plugin klarar den gränsen. Dessutom höjs förmånsvärde för plugin bilar.
Ge gärna exempel på 3an.
4an tror jag inte heller riktigt på förens fakta presenteras på bordet. Och blir det så som du beskriver så kommer Diesel/Bensin försäljningen öka igen.
1. Hur ska Volvo klara 95g CO2 per km gränsen som införs 2021?
Genom att sälja laddhybridvarianten av sina SUV.
Vänd på det. Vilken elbil ska kunden som idag vill köpa xc90, xc60 välja?
Model Y, Enyaq, ID4, etron, EQC....
Till att börja med är ju xc90 7-sitsig.
Sen får man väl anta att den kund som gillar inredningen på en xc60 inte direkt går igång på en model y.
Behöver man 7 säten finns Model X. Men det är nog få som köper XC90 för att den har det.
Ptjah, jag körde ju själv Volvo innan jag köpte min Model 3. Jag är knappast ensam om det.
3. Andra fossiltillverkare stryper försäljningen av stora smutsiga SUV bilar för att istället sälja flera riktigt små bilar. Volvo har inga riktigt små bilar i sitt sortiment.
4. Det pratas om att gränsen för pluginstödet försämras från 1 januari 2021. Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta pratar om att gränsen kanske sänks till 20g CO per km. Ingen Volvo plugin klarar den gränsen. Dessutom höjs förmånsvärde för plugin bilar.
Ge gärna exempel på 3an.
4an tror jag inte heller riktigt på förens fakta presenteras på bordet. Och blir det så som du beskriver så kommer Diesel/Bensin försäljningen öka igen.
Biltillverkarna kommer tvingas stoppa många suv-modeller”
Svårt val för biljättarna när utsläppsböter ställs mot höga vinster från suvarna."
Ygeman säger att det är "extremt komplicerat" att få till en bra lösning för bilutsläppen.
Efter kritiken: Ygeman lovar bensinbesked – ”extremt komplicerat”
De sedan länge utlovade beskeden om villkoren för klimatomställningen på drivmedelsmarknaden kommer ”i närtid”.
Det uppger energiminister Anders Ygeman som i en intervju varnar för att det finns risk för väldigt stora kostnader för Sveriges konsumenter och producenter av drivmedel om inte det kommande beslutet blir rätt.
HVO100 kanske tappar skattebefrielsen och kostar 27kr per liter från årsskiftet.
Skärper man CO2 kraven kanske folk börjar köpa bensinbilar igen.
Om man då skärper CO2 kraven kanske man även höjer bensinskatten och bilskatten.
Och genomdriver Centerns förslag om 100.000kr i elbilsstöd.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
3. Andra fossiltillverkare stryper försäljningen av stora smutsiga SUV bilar för att istället sälja flera riktigt små bilar. Volvo har inga riktigt små bilar i sitt sortiment.
4. Det pratas om att gränsen för pluginstödet försämras från 1 januari 2021. Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta pratar om att gränsen kanske sänks till 20g CO per km. Ingen Volvo plugin klarar den gränsen. Dessutom höjs förmånsvärde för plugin bilar.
Ge gärna exempel på 3an.
4an tror jag inte heller riktigt på förens fakta presenteras på bordet. Och blir det så som du beskriver så kommer Diesel/Bensin försäljningen öka igen.
Biltillverkarna kommer tvingas stoppa många suv-modeller”
Svårt val för biljättarna när utsläppsböter ställs mot höga vinster från suvarna."
Ygeman säger att det är "extremt komplicerat" att få till en bra lösning för bilutsläppen.
Efter kritiken: Ygeman lovar bensinbesked – ”extremt komplicerat”
De sedan länge utlovade beskeden om villkoren för klimatomställningen på drivmedelsmarknaden kommer ”i närtid”.
Det uppger energiminister Anders Ygeman som i en intervju varnar för att det finns risk för väldigt stora kostnader för Sveriges konsumenter och producenter av drivmedel om inte det kommande beslutet blir rätt.
HVO100 kanske tappar skattebefrielsen och kostar 27kr per liter från årsskiftet.
Skärper man CO2 kraven kanske folk börjar köpa bensinbilar igen.
Om man då skärper CO2 kraven kanske man även höjer bensinskatten och bilskatten.
Och genomdriver Centerns förslag om 100.000kr i elbilsstöd.
Du skriver att många tillverkare stryper försäljningen av stora SUVar, Stevvee frågar om källa och så hänvisar du till någon som säger att tillverkarna bör göra detta. Har du någon källa på att de andra tillverkarna faktiskt gör detta eller hittade du bara på något. Jag vet att Centern vill höja bonusen för elbilar till 100 000 kr, det betyder dock inte att jag nu kan skriva att du får 100 000 kr i stöd.
3. Andra fossiltillverkare stryper försäljningen av stora smutsiga SUV bilar för att istället sälja flera riktigt små bilar. Volvo har inga riktigt små bilar i sitt sortiment.
4. Det pratas om att gränsen för pluginstödet försämras från 1 januari 2021. Ronny Svensson på Tjänstebilsfakta pratar om att gränsen kanske sänks till 20g CO per km. Ingen Volvo plugin klarar den gränsen. Dessutom höjs förmånsvärde för plugin bilar.
Ge gärna exempel på 3an.
4an tror jag inte heller riktigt på förens fakta presenteras på bordet. Och blir det så som du beskriver så kommer Diesel/Bensin försäljningen öka igen.
Biltillverkarna kommer tvingas stoppa många suv-modeller”
Svårt val för biljättarna när utsläppsböter ställs mot höga vinster från suvarna."
Ygeman säger att det är "extremt komplicerat" att få till en bra lösning för bilutsläppen.
Efter kritiken: Ygeman lovar bensinbesked – ”extremt komplicerat”
De sedan länge utlovade beskeden om villkoren för klimatomställningen på drivmedelsmarknaden kommer ”i närtid”.
Det uppger energiminister Anders Ygeman som i en intervju varnar för att det finns risk för väldigt stora kostnader för Sveriges konsumenter och producenter av drivmedel om inte det kommande beslutet blir rätt.
HVO100 kanske tappar skattebefrielsen och kostar 27kr per liter från årsskiftet.
Skärper man CO2 kraven kanske folk börjar köpa bensinbilar igen.
Om man då skärper CO2 kraven kanske man även höjer bensinskatten och bilskatten.
Och genomdriver Centerns förslag om 100.000kr i elbilsstöd.
Du skriver att många tillverkare stryper försäljningen av stora SUVar, Stevvee frågar om källa och så hänvisar du till någon som säger att tillverkarna bör göra detta. Har du någon källa på att de andra tillverkarna faktiskt gör detta eller hittade du bara på något. Jag vet att Centern vill höja bonusen för elbilar till 100 000 kr, det betyder dock inte att jag nu kan skriva att du får 100 000 kr i stöd.
I tråden Tjänstebilsregler 2021 har jag skrivit om att exempelvis Mazda höjt priset på vissa modeller för att sänka CO2-snittet.
Tycker allmänt att det är ganska kass sökfunktion här i forumet.
Hittar ibland inte igen saker som jag vet att jag skrivit.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag var in på Bavaria (BMW) här i Uppsala igår. Funderar på att byta vår i3 mot en ny i3S. Passade på att fråga om de märkt nåt av Corona. Det hade varit jättelugnt i april men i sommar hade de typ slagit rekord.
Mazda har även tagit till det annorlunda greppet att sedan årsskiftet höja priserna på de modeller som bidrar till att höja bilmärkets snittutsläpp av CO2 över EU:s gräns på 95 g/km.
Japanska Mazda är bland de som minskat mest i Sverige under första halvåret 2020, sett utifrån antalet registrerade bilar. Endast 478 bilar registrerades, jämfört med 2 487 under samma period 2019 vilket är en minskning med 81 procent.
Mazda har även tagit till det annorlunda greppet att sedan årsskiftet höja priserna på de modeller som bidrar till att höja bilmärkets snittutsläpp av CO2 över EU:s gräns på 95 g/km.
Japanska Mazda är bland de som minskat mest i Sverige under första halvåret 2020, sett utifrån antalet registrerade bilar. Endast 478 bilar registrerades, jämfört med 2 487 under samma period 2019 vilket är en minskning med 81 procent.
1. Hur ska Volvo klara 95g CO2 per km gränsen som införs 2021?
Genom att sälja laddhybridvarianten av sina SUV.
Vänd på det. Vilken elbil ska kunden som idag vill köpa xc90, xc60 välja?
Model Y, Enyaq, ID4, etron, EQC....
Till att börja med är ju xc90 7-sitsig.
Sen får man väl anta att den kund som gillar inredningen på en xc60 inte direkt går igång på en model y.
Behöver man 7 säten finns Model X. Men det är nog få som köper XC90 för att den har det.
Ptjah, jag körde ju själv Volvo innan jag köpte min Model 3. Jag är knappast ensam om det.
Ganska många som också väljer en Volvo trots att det finns model 3 att köpa.
Xc90 och model X är ju två mycket annorlunda bilar. Skulle tro att få verkligen väljer mellan dom.
Vänd på det. Vilken elbil ska kunden som idag vill köpa xc90, xc60 välja?
Model Y, Enyaq, ID4, etron, EQC....
Till att börja med är ju xc90 7-sitsig.
Sen får man väl anta att den kund som gillar inredningen på en xc60 inte direkt går igång på en model y.
Behöver man 7 säten finns Model X. Men det är nog få som köper XC90 för att den har det.
Ptjah, jag körde ju själv Volvo innan jag köpte min Model 3. Jag är knappast ensam om det.
Ganska många som också väljer en Volvo trots att det finns model 3 att köpa.
Xc90 och model X är ju två mycket annorlunda bilar. Skulle tro att få verkligen väljer mellan dom.
Nu var frågan vad de kunde välja istället 2021. Det blir fler och fler som väljer elbil, omställningen accelererar allt snabbare.
Visst faktiskt inte att Renault Zoe såldes i 15 olika varianter, plus 2 varianter av Cargo. Om man nu ska räkna modeller på det sättet så skulle det inte förvåna mig om Renault själva har fler varianter bland fossilbilar då de vet att bilköparna vill ha en stor variation att välja mellan.