VW lovar snabbare laddning

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

VW lovar snabbare laddning

Inlägg av Zalman3 »

I samband med lanseringen av Volkswagen Golf GTE fick vi en pratstund med den frispråkige försäljningsdirektören Jürgen Stackman som lägger ut orden om Volkswagens framtid.

VAG satsar stort på elektrifiering nu. Hur länge kommer ni erbjuda bilar med förbränningsmotorer?
– Växlingen går väldigt olika snabbt på olika ställen i världen. I Norge är laddhybrider redan ett passerat kapitel och de är på väg att bli helelektriska. 

I Sverige gillar vi stora kombibilar, kommer ID Space Vizzion att bli verklighet?
– Ja, det blir den. Jag kan tyvärr inte avslöja när, även om jag såklart vet det. Alla ID-konceptbilar som vi visat upp ska realseras. Alla dagens modellserier kommer att få sin helt elektriska motsvarighet.

Hur kommer elbilarna att utvecklas framöver?
– Batterierna kommer att förbättras med 2-3 års intervaller. Vi har nått maximal fysisk storlek på batterierna nu. Nästa steg är att göra dem effektivare så att räckvidden blir längre. Därefter kan vi göra batterierna mindre med bibehållen räckvidd. Då blir bilarna lättare och billigare.

Idag är laddningen ett bekymmer för många. Hur kommer vi ladda i framtiden?
– Det kommer inte att vara någon större skillnad mellan att snabbladdas och att tanka. Det kommer bara att ta 5-10 minuter att snabbladda.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... ulsdriven/

Försäljningsdirektören Jürgen Stackman på VW
pratar om att det ska ta 5-10 minuter att ladda.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: VW lovar snabbare laddning

Inlägg av mati »

Zalman3 skrev:
Vill man ha det ens? Det kan ju knappast handla om 350kW längre. Super-premium-laddning för endast 50kr/kWh?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Zalman3 skrev:
Vill man ha det ens? Det kan ju knappast handla om 350kW längre. Super-premium-laddning för endast 50kr/kWh?
Och framför allt så är det framtiden han pratar om, med betoning på just framtiden, självklart
kommer vi någon gång ner i superduper-korta laddtider, men vägen dit är krokig, vi vill ha bättre priser på både bilarna och laddning, vi vill
kunna bygga små bilar med bra räckvidd, vi vill ha lätta bilar, vi vill ha återvinningsbara bilar, vi vill att dom ska hålla länge, osv osv osv...
Många prioriteringar och supersnabb laddning kommer vi ganska snart att
upptäcka att det kostar mer än det smakar för dom flesta, BÅDE bilen och laddningen blir dyra.
Utvecklingen kan möjligen ge det fösta påståendet en match, batterierna i någon framtida
teknik kan ju såklart bli både billig och kunna ladda extremt snabbt, men det kommer vi inte att få se i den närmaste framtiden (och här kan ni kopiera in Zalmans kommentar redan nu om battery day :lol: )
Min gissning blir att prio kommer att ligga på pris, hållbarhet och densitet under en överskådlig framtid, och öht tillgång såklart... (vilket i sig gör
prisdelen svår).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Håller med. Jag tar hellre 2 kr/kWh och 100 kW än 5 kr/kWh och 250-350 kW. Och vi är redan en bit över 5 kr/kWh.

Men kanske när/om stationerna blir mer miniatyr energilager (Hornsdale) i första hand och snabbladdare i andra hand.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Laban skrev:
mati skrev:
Håller med. Jag tar hellre 2 kr/kWh och 100 kW än 5 kr/kWh och 250-350 kW. Och vi är redan en bit över 5 kr/kWh.

Men kanske när/om stationerna blir mer miniatyr energilager (Hornsdale) i första hand och snabbladdare i andra hand.
Håller med till 100%. Folk hetsar efter snabbare laddning eftersom man jämför direkt med fossiltankande. Men i verkliga livet snabbladdar man så pass sällan att det spelar ingen större roll.

Dessutom, är man på snabb resa så vill man kanske ha en kaffepaus mellan varven. När jag körde till Kroatien så visst kunde det ha laddat ännu snabbare ibland. Men det är en resa jag knappast gör så ofta. Jag sparar hellre på batterierna och plånboken än tokladdar på mitt enda stopp på den årliga resan till Hemsedal, exempelvis.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Jag hade inte sagt nej till mycket snabbare än idag, men allt handlar ändå om pris. Prisökningen för snabbare laddning får inte vara speciellt stor.

Både jag och familjen kan åka betydligt längre än bilen utan att stanna och när vi väl stannar och fikar utan att äta på en tråkig laddplats hade det gärna fått gå fortare än idag. Men som sagt, är priset många procent högre så går det bort.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Teslaspolen skrev:
Laban skrev:
mati skrev:

Håller med till 100%. Folk hetsar efter snabbare laddning eftersom man jämför direkt med fossiltankande. Men i verkliga livet snabbladdar man så pass sällan att det spelar ingen större roll.

Dessutom, är man på snabb resa så vill man kanske ha en kaffepaus mellan varven. När jag körde till Kroatien så visst kunde det ha laddat ännu snabbare ibland. Men det är en resa jag knappast gör så ofta. Jag sparar hellre på batterierna och plånboken än tokladdar på mitt enda stopp på den årliga resan till Hemsedal, exempelvis.
Fast samtidigt så är de värt att betala lite extra då man endast gör det vid få tillfällen.
Varför inte välja i stationen direkt vilket pris man är beredd att betala alltså tex du vill max betala 3kr och för det för du max 100kW eller 10kr men då får du 350kW.
Jag hade kanske valt att ladda något snabbare när jag bilar till Spanien, 20-30 min är lagom för 100% istället för dagens 60-75min för 100%.
Nu har jag gratis SuC men vi pratar om framtiden
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Laddade den 5 september på Umeås snabbaste icke Tesla laddare.
Fick i ca 10 kWh på 34 minuter. Makalöst dåligt!

Visst, nu var det inte bara laddarens fel.
Men jag trodde inte att det gick SÅ långsamt att ladda om man inte kör Tesla.
20200905_162229.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Laddade den 5 september på Umeås snabbaste icke Tesla laddare.
Fick i ca 10 kWh på 34 minuter. Makalöst dåligt!

Visst, nu var det inte bara laddarens fel.
Men jag trodde inte att det gick SÅ långsamt att ladda om man inte kör Tesla.
20200905_162229.jpg
En stor del av den laddningen hade inte gått snabbare på en SUC heller, vid den laddnivån så är det
batteriet som är begränsningen...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar