Lägsta värde på säkring.
Moderator: Redaktion
Lägsta värde på säkring.
Hej,
Vilken är den högsta lägsta laddström (AC) som man behöver avsäkra en laddplats med?
Tex Tesla klarar ju 5A som lägst och då funkar en 6A säkring.
Dvs behöver man 6,8, eller 10A för att klara 99% av alla elbilar?
Har för mig jag sett en lista på forumet som jag nu inte hittar....
Vilken är den högsta lägsta laddström (AC) som man behöver avsäkra en laddplats med?
Tex Tesla klarar ju 5A som lägst och då funkar en 6A säkring.
Dvs behöver man 6,8, eller 10A för att klara 99% av alla elbilar?
Har för mig jag sett en lista på forumet som jag nu inte hittar....
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Lägsta värde på säkring.
Beror ju på om du kan ladda med trefas eller bara enfas, samt hur mycket du kör en normal dag. Eller tänker du på vilken ström som är den lägsta som kan ställas in i bilen?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Strömstyrkan går ju att ställa in i de flesta laddboxar så det går ju välja ganska fritt på det sättet. Tror däremot inte man ska göra en installation med mindre än 10A så att det blir någon laddning och inteallt går till förluster i laddaren (typ).
Är det ett Schuko uttag som ska funka för många olika bilar så är det nog bra med minst 10A då många bilar har sladdar utan inställning.
Är det ett Schuko uttag som ska funka för många olika bilar så är det nog bra med minst 10A då många bilar har sladdar utan inställning.
Det är olika från bil till bil.
Vissa bilar vägrar börja ladda på 5A, andra behöver minst 7A för att börja ladda osv.
Vissa bilar vägrar börja ladda på 5A, andra behöver minst 7A för att börja ladda osv.
Precis.Epicure skrev:Det är olika från bil till bil.
Därav frågan. Vad är den lägsta säkringen som 99% av bilarna klarar.
7A tex vilken bilmodell gäller det?
Jag är alltså inte intresserad av argument av typen XYZ A är bättre pga....
Låt oss anta att det finns begränsningar i elsystemet...PhR34k skrev:Varför inte bara sätta 10A
Jag brottas med en okunnig arbetsgivare och en byråkratisk fastighetsskötarorganisation..
iAkita säger att 8A enfas är minimum för Zoe, och man måste ha "mer än" 10A om man vill ladda trefas med den. Gäller inte alla Zoe, men många.
Har man mindre än så startar inte laddningen, alls.
Har man mindre än så startar inte laddningen, alls.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Varför sätter du inte 10A? Det är inte meningen att säkringar ska agera överlastövervakare. Ska du ha flera laddare så kör man med lastbalansering. Men detta har den elektrikern du ringer förhoppningsvis koll på
Okej, men då ska du ju ha laddboxar som är ihop kopplade och delar på strömmen automatiskt. Det skulle till och med gå att titta på hur belastning ser ut för hela fastigheten och sedan anpassa effekten på laddningen efter det. Det är ett smartare sätt än att sätta ut för låga säkringar.[JM] skrev:Låt oss anta att det finns begränsningar i elsystemet...PhR34k skrev:Varför inte bara sätta 10A
Jag brottas med en okunnig arbetsgivare och en byråkratisk fastighetsskötarorganisation..
Fastigheten ska rivas om 3-5år och man vill inte kosta på utbyggnad av elsystem eller liknade infrastruktur.LarsL skrev:Okej, men då ska du ju ha laddboxar som är ihop kopplade och delar på strömmen automatiskt. Det skulle till och med gå att titta på hur belastning ser ut för hela fastigheten och sedan anpassa effekten på laddningen efter det. Det är ett smartare sätt än att sätta ut för låga säkringar.[JM] skrev:Låt oss anta att det finns begränsningar i elsystemet...PhR34k skrev:Varför inte bara sätta 10A
Idag finns ca hundra parkeringar med 6A motorvärmaruttag och tillhörande timer i stolpen.
P-platerna är inte dedikerade utan man betalar en billig månadsavgift för att få nyttja nån av platserna.
Min fundering är hur många bilar som skulle kunna nyttja laddning från 6A om man tog bort timern.
Detta för att kunna dedikera ett antal av platserna som "fasta hyresplatser" för de som inte kan ladda hemma.
6A (1-fas) i 9timmar per dag under 250 arbetsdagar per år ger ca 3100kWh per år. Med en medleförbrukning på 2kWh/mil så kommer man alltså ca 1500mil på 6A.
Det skulle alltså kunna duga för att vinna över folk som vill köpa elbil men inte kan ladda hemma på natten.
Frågan kvarstår då? Hur många bilmodeller kan inte hantera 6A?
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/filip98503
Får börja med att be om ursäkt för att inte heller jag svarar på din fråga.
Den teoretiska maxenergin du får per uttag och arbetsdag är 9x230x6=12,42kwh. Det räcker då till drygt 6 mil.
I praktiken har du förluster sommartid på ca 20% för laddning och konditionering. På vintern kan betydligt mer försvinna i förluster, det kan lätt bli att du inte får någon laddning alls utan bara får en varm bil att åka hem i.
Min poäng är att du erbjuder en dålig produkt som elbilister inte kommer vara nöjda med och som kan spä på arbetsgivarens/fastighetsförvaltaren skepsis mot elbilar.
Bättre då att se till att sätta upp ett begränsat antal laddboxar (bidragsgiltiga och flyttbara vid rivning). Alternativ åtminstone få till ett antal uttag dimensionerade och säkrade för 10A kontinuerlig ström.
Lycka till!
Den teoretiska maxenergin du får per uttag och arbetsdag är 9x230x6=12,42kwh. Det räcker då till drygt 6 mil.
I praktiken har du förluster sommartid på ca 20% för laddning och konditionering. På vintern kan betydligt mer försvinna i förluster, det kan lätt bli att du inte får någon laddning alls utan bara får en varm bil att åka hem i.
Min poäng är att du erbjuder en dålig produkt som elbilister inte kommer vara nöjda med och som kan spä på arbetsgivarens/fastighetsförvaltaren skepsis mot elbilar.
Bättre då att se till att sätta upp ett begränsat antal laddboxar (bidragsgiltiga och flyttbara vid rivning). Alternativ åtminstone få till ett antal uttag dimensionerade och säkrade för 10A kontinuerlig ström.
Lycka till!
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
-
- elbilist
Du lär inte få 3100kWh in i batteriet på 6A/230V.
Vet inte vad förlusten på 1,4kW laddning är, men TeslaBjörn har testat lite olika och vid 10A är förlusten ungefär 15%, killgissar på att du kan räkna med minst det samma på 6A.
Jag tycker inte det höres ut som en bra idè.
Vet inte vad förlusten på 1,4kW laddning är, men TeslaBjörn har testat lite olika och vid 10A är förlusten ungefär 15%, killgissar på att du kan räkna med minst det samma på 6A.
Jag tycker inte det höres ut som en bra idè.
Sen måste du också tänka på att många saknar en möjlighet att ställa in laddström vid laddning via Shuko. De har en laddkabel som drar 10A. Säkringar kommer gå.
Via typ 2 borde det fungera med 6-8A tillgängligt inställt i laddbox.
Via typ 2 borde det fungera med 6-8A tillgängligt inställt i laddbox.
Elbilist sedan 2014
Tack för all input. Verkar svårt att få till på ett enkelt sätt med nuvarande infrastruktur.
99% kan nog ladda på 10A om de t ex har en laddkabel med 230V schuckokontakt.
De allra flesta elbilar och laddhybrider klarar av att ladda på 6A MEN det finns ett antal elbilar och laddhybrider där man inte kan ställa in det i menyerna så då behövs en ställbar laddkabel/laddbox som i sig kan ställas ner till 6A.
Renault Zoe t ex har däremot dålig verkningsgrad och klarar inte av att ladda med 6A som jag förstått det. Den är ju också en hyfsat vanlig elbil.
Så ska det funka ”smidigt” är det nog 10A som krävs.
För övrigt avsäkrar man oftast med 10A på eluttag utomhus. Motorvärmaruttag i mellan/södra Sverige har däremot ganska ofta 6A för att hålla ner elkostnaden för fastighetsägaren.
Det är ena sidan av myntet.
Andra sidan av myntet är att på en stor anläggning där många ska ladda samtidigt kan 6A effekt (1,38kW) vara en genomsnittlig ”nivå” som ger de flesta tillräckligt med energi på t ex en natt 10-12 timmar. Dock lastbalanserar man ju och KAN ge högre effekt till just de elbilar som laddar t ex med 3-fas 11kW laddboxar. Men i det här fallet är 1,38kW alltså den ”genomsnittliga effekten/bil på matningen” till hela anläggningen som avses. För att t ex komma fram till hur mycket matning en större parkeringslänga behöver TOTALT SETT.
Så se till att ni pratar om samma sak så att ni inte menar olika saker.
De allra flesta elbilar och laddhybrider klarar av att ladda på 6A MEN det finns ett antal elbilar och laddhybrider där man inte kan ställa in det i menyerna så då behövs en ställbar laddkabel/laddbox som i sig kan ställas ner till 6A.
Renault Zoe t ex har däremot dålig verkningsgrad och klarar inte av att ladda med 6A som jag förstått det. Den är ju också en hyfsat vanlig elbil.
Så ska det funka ”smidigt” är det nog 10A som krävs.
För övrigt avsäkrar man oftast med 10A på eluttag utomhus. Motorvärmaruttag i mellan/södra Sverige har däremot ganska ofta 6A för att hålla ner elkostnaden för fastighetsägaren.
Det är ena sidan av myntet.
Andra sidan av myntet är att på en stor anläggning där många ska ladda samtidigt kan 6A effekt (1,38kW) vara en genomsnittlig ”nivå” som ger de flesta tillräckligt med energi på t ex en natt 10-12 timmar. Dock lastbalanserar man ju och KAN ge högre effekt till just de elbilar som laddar t ex med 3-fas 11kW laddboxar. Men i det här fallet är 1,38kW alltså den ”genomsnittliga effekten/bil på matningen” till hela anläggningen som avses. För att t ex komma fram till hur mycket matning en större parkeringslänga behöver TOTALT SETT.
Så se till att ni pratar om samma sak så att ni inte menar olika saker.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- Off Grid Byggaren
Om ni endast använder vart annat uttag borde det funka att öka till 10 A. Vanligtvis skiftas faserna mellan motorvärmaruttag, så det kan innebära att vart tredje uttag då får stängas av.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Jag hade ställt laddaren på 8A men säkrat upp med 10A
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Tesla Model 3 LR med drag -20