Dock utgår jag ifrån att ID3 slår e-Golf på alla punkter.
På alla punkter definitivt inte. ID3 har bättre räckvidd och laddar snabbare, ja. Men senast vi har snabbladdat e-Golfen var nästan ett år sedan. Det är alltså totalt irrelevant för oss hur bra den laddar eller hur långt den går på en laddning. Kvarstår alla andra punkter som inte har med batteriet att göra och då känns det som att ID3 är en budgetbil jämfört med Golf. Fast en dyr budgetbil.
Jag funderade förresten också på en Leaf innan vi skaffade Golfen, men enfas-laddningen var en av punkterna som fick mig att avstå. Dessutom gillar jag att e-Golfen ser ut som en vanlig Golf. Den sticker inte ut, ingen ser att det är en elbil, vilket jag tycker är bra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dock utgår jag ifrån att ID3 slår e-Golf på alla punkter.
På alla punkter definitivt inte. ID3 har bättre räckvidd och laddar snabbare, ja. Men senast vi har snabbladdat e-Golfen var nästan ett år sedan. Det är alltså totalt irrelevant för oss hur bra den laddar eller hur långt den går på en laddning. Kvarstår alla andra punkter som inte har med batteriet att göra och då känns det som att ID3 är en budgetbil jämfört med Golf. Fast en dyr budgetbil.
Jag funderade förresten också på en Leaf innan vi skaffade Golfen, men enfas-laddningen var en av punkterna som fick mig att avstå. Dessutom gillar jag att e-Golfen ser ut som en vanlig Golf. Den sticker inte ut, ingen ser att det är en elbil, vilket jag tycker är bra.
Verkar ju finnas två läger, några som tror laddning,räckvidd och bagageluckan liter är det viktigaste.
Andra vill kanske ha lite sköna funktioner för föraren. Gillar man det sistnämnda så finns det inte många elbilar att välja på.
Verkar ju finnas två läger, några som tror laddning,räckvidd och bagageluckan liter är det viktigaste.
Andra vill kanske ha lite sköna funktioner för föraren. Gillar man det sistnämnda så finns det inte många elbilar att välja på.
Det beror ju på vad man använder bilen till. Vi har Golfen som pendlarbil och för alla dagliga ärenden samt för lite kortare resor. Och det fungerar den fantastiskt bra för. Har man bara en bil så är det såklart viktigt att den fungerar bra som långfärdsbil som kan ta lite packning, och då är e-Golfen kanske inte bästa valet. E-tron däremot har jag skaffat främst för längre resor med bägge hundar i, och för att dra släp och husvagn. Jag tycker däremot inte att den är lika lämplig som pendlarbil eller för att åka till Ica med.
Nu behöver vi tack och lov två bilar i alla fall, då spelar det ingen roll. Men om vi hade klarat oss på en bil så hade vi inte skaffat iD3 ändå. För liten och ingen dragkrok. Enyaq däremot fungerar självklart som endabil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dock utgår jag ifrån att ID3 slår e-Golf på alla punkter.
På alla punkter definitivt inte. ID3 har bättre räckvidd och laddar snabbare, ja. Men senast vi har snabbladdat e-Golfen var nästan ett år sedan. Det är alltså totalt irrelevant för oss hur bra den laddar eller hur långt den går på en laddning. Kvarstår alla andra punkter som inte har med batteriet att göra och då känns det som att ID3 är en budgetbil jämfört med Golf. Fast en dyr budgetbil.
Jag funderade förresten också på en Leaf innan vi skaffade Golfen, men enfas-laddningen var en av punkterna som fick mig att avstå. Dessutom gillar jag att e-Golfen ser ut som en vanlig Golf. Den sticker inte ut, ingen ser att det är en elbil, vilket jag tycker är bra.
Verkar ju finnas två läger, några som tror laddning,räckvidd och bagageluckan liter är det viktigaste.
Andra vill kanske ha lite sköna funktioner för föraren. Gillar man det sistnämnda så finns det inte många elbilar att välja på.
Har länge tyckt att det ska bli väldigt härligt när det finns ett så brett utbud av elbilar och de kommer upp i så hög standard så du inte väljer elbil effekt räckvidd och laddning, utan du går lite tillbaka till hur det är att välja fossilbil. Alltså, hur är interiören och andra funktioner? Vi börjar faktiskt komma dit nu för som Mati säger, det finns många aspekter som inte är elbilsrelaterade där eGolf är bättre än ID3.
Är det något vi behöver så är det bredare utbud av elbilar så att du inte är väldigt begränsad av typ av bil bara för att du vill ha elbil.
Nej, interiören är spartansk känslomässigt i I D3. Jag hävdar att det är en smaksak, eftetsojag gillar det. Men det kanske är som med surströmming, få som gör... Zalman, det är samma ytor i alla versioner av I D 3. Det kanske ändras om för många gnäller, men om bilen säljer tror jag inte det förändras.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
Det verkar ju som att ID4/Enyaq har bättre materialval i interiören än ID3. Han från Nextmove var ju ganska tydlig i sin uppfattning att man inte får ont i ögonen när man sitter i ID4 jämfört med ID3. Fortfarande lite plastigt, inte på samma nivå som Audi eller Mercedes, men inte alls lika hemskt som ID3, så som han uttryckte sig. Däremot så är själva layouten runt förarplatsen tydligen ungefär samma i ID3 och ID4. Bara att ID4 känns dyrare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dock utgår jag ifrån att ID3 slår e-Golf på alla punkter.
På alla punkter definitivt inte. ID3 har bättre räckvidd och laddar snabbare, ja. Men senast vi har snabbladdat e-Golfen var nästan ett år sedan. Det är alltså totalt irrelevant för oss hur bra den laddar eller hur långt den går på en laddning. Kvarstår alla andra punkter som inte har med batteriet att göra och då känns det som att ID3 är en budgetbil jämfört med Golf. Fast en dyr budgetbil.
Jag funderade förresten också på en Leaf innan vi skaffade Golfen, men enfas-laddningen var en av punkterna som fick mig att avstå. Dessutom gillar jag att e-Golfen ser ut som en vanlig Golf. Den sticker inte ut, ingen ser att det är en elbil, vilket jag tycker är bra.
Verkar ju finnas två läger, några som tror laddning,räckvidd och bagageluckan liter är det viktigaste.
Andra vill kanske ha lite sköna funktioner för föraren. Gillar man det sistnämnda så finns det inte många elbilar att välja på.
Det beror väldigt mycket på hur man använder bilen. Vi ställer helt olika krav på våra två bilar.
Dock utgår jag ifrån att ID3 slår e-Golf på alla punkter.
På alla punkter definitivt inte. ID3 har bättre räckvidd och laddar snabbare, ja. Men senast vi har snabbladdat e-Golfen var nästan ett år sedan. Det är alltså totalt irrelevant för oss hur bra den laddar eller hur långt den går på en laddning. Kvarstår alla andra punkter som inte har med batteriet att göra och då känns det som att ID3 är en budgetbil jämfört med Golf. Fast en dyr budgetbil.
Jag funderade förresten också på en Leaf innan vi skaffade Golfen, men enfas-laddningen var en av punkterna som fick mig att avstå. Dessutom gillar jag att e-Golfen ser ut som en vanlig Golf. Den sticker inte ut, ingen ser att det är en elbil, vilket jag tycker är bra.
Verkar ju finnas två läger, några som tror laddning,räckvidd och bagageluckan liter är det viktigaste.
Andra vill kanske ha lite sköna funktioner för föraren. Gillar man det sistnämnda så finns det inte många elbilar att välja på.
Det beror väldigt mycket på hur man använder bilen. Vi ställer helt olika krav på våra två bilar.
Jo har man lyxen att ha två bilar så absolut.
Fast iofs hade jag haft en bil för korta sträckor hade inte laddhastighet varit ett krav ändå och troligtvis inte bagaget.
Men på en ”arbetshäst” för shopping,långresor,pendlande då vill iallafall jag ha bekvämligheter såsom bra lysen,HuD, fotöppning på bakluckan osv.
Det var två saker som jag inte tyckte om med Kia64kWh bilarna. De var jäkligt dyra att köra pga extremt hög servicekostnad, och de är ganska bullriga. Jag är ganska snål o har dålig hörsel så de funkar inte för mig. Annars är de riktigt bra, det tycker jag med.
Vänta lite här! Hög servicekostnad på Kian? Av de senaste bilarna jag ägt (Volvo V70 MY12, Audi A6 MY14, VW Passat GTE MY 16) är Kian (e-Niro) klart billigast. Enda nackdelen är att intervallet är 1500 mil, men trots detta blir kostnaden/år lägre än övriga tre bilar. Kian ska nu in på sin tredje service (4500 mil) vilken ska kosta 1359 kr.
Som jämförelse kostade Audin runt 6000 kr/gång med ett intervall på 3000 mil. För Passaten var istället intervallet 1500 mil och för de första två servicarna hade jag ett avtal så de kostade 4500 kr tillsammans. Service 3 kostade runt 5000 och service 4 (6000 mil) kostade 12000.
EDIT: korrigerade pris på Kia service. 6000-mil ska gå på 2530 kr.
Senast redigerad av onni, redigerad totalt 3 gång.
Det var två saker som jag inte tyckte om med Kia64kWh bilarna. De var jäkligt dyra att köra pga extremt hög servicekostnad, och de är ganska bullriga. Jag är ganska snål o har dålig hörsel så de funkar inte för mig. Annars är de riktigt bra, det tycker jag med.
Vänta lite här! Hög servicekostnad på Kian? Av de senaste bilarna jag ägt (Volvo V70 MY12, Audi A6 MY14, VW Passat GTE MY 16) är Kian (e-Niro) klart billigast. Enda nackdelen är att intervallet är 1500 mil, men trots detta blir kostnaden/år lägre än övriga tre bilar. Kian ska nu in på sin tredje service (4500 mil) vilken ska kosta 2200 kr.
På Zoen var serviceintervallet 3000 mil/1 år och kostade 1200. På Teslan är det ingen tvingande service alls.
På Kian tillkommer en dyr service för att byta kylvätska i batteriet.
Det var två saker som jag inte tyckte om med Kia64kWh bilarna. De var jäkligt dyra att köra pga extremt hög servicekostnad, och de är ganska bullriga. Jag är ganska snål o har dålig hörsel så de funkar inte för mig. Annars är de riktigt bra, det tycker jag med.
Vänta lite här! Hög servicekostnad på Kian? Av de senaste bilarna jag ägt (Volvo V70 MY12, Audi A6 MY14, VW Passat GTE MY 16) är Kian (e-Niro) klart billigast. Enda nackdelen är att intervallet är 1500 mil, men trots detta blir kostnaden/år lägre än övriga tre bilar. Kian ska nu in på sin tredje service (4500 mil) vilken ska kosta 2200 kr.
På Zoen var serviceintervallet 3000 mil/1 år och kostade 1200. På Teslan är det ingen tvingande service alls.
På Kian tillkommer en dyr service för att byta kylvätska i batteriet.
Ah, ok. Så dyr service för att vara en elbil, men billig jämfört med ICE-bilar. Jag skulle vara nöjd med samma kostnad/service, fast med 3000 mils intervall.
När är den dyra servicen för att byta kylvätska i batteriet?
Jag tycker att man ser att Kia här har tagit steget full ut och utnyttjar sina generösa garantier till att stödja ÅF-nätverket genom att belägga bilarna med en massa helt onödiga servicetillfällen. Kontrasten mot Teslas policy att inte kräva nån service alls är slående.
Ah, ja det verkar ju drygt. Nu var det inte riktigt 10 kr milen åtminstone, men 7600/4500 = 1.7 kr/mil är ändå högt för bara kylarvätskan.
Min bil är som tur (?) av den äldre varianten där livslängden på kylarvätskan är 15 000 mil. Till kostnad att man inte kan snabbladda lika frekvent då antar jag.
Jag tycker att man ser att Kia här har tagit steget full ut och utnyttjar sina generösa garantier till att stödja ÅF-nätverket genom att belägga bilarna med en massa helt onödiga servicetillfällen. Kontrasten mot Teslas policy att inte kräva nån service alls är slående.
Tycker generellt att det är rätt dåligt att biltillverkarna inte ger bättre garantier. Tesla sticker ut lite som ändå ger 4 år. Men om jag fick välja skulle jag nog hellre ta 7 års garanti med motkravet på att serva bilen varje år, kontra 3/4 år utan att behöva serva bilen.
Ah, ja det verkar ju drygt. Nu var det inte riktigt 10 kr milen åtminstone, men 7600/4500 = 1.7 kr/mil är ändå högt för bara kylarvätskan.
Min bil är som tur (?) av den äldre varianten där livslängden på kylarvätskan är 15 000 mil. Till kostnad att man inte kan snabbladda lika frekvent då antar jag.
Jodå, du kan snabbkaffe lika frekvent. Kylningen funkar bra på "äldre" e-Niro, det har nog snarare att göra med att de ändrat konstruktionen på något sätt. Min bil tillät till exempel alltid full laddeffekt till och med när jag körde Ystad-Haparanda t&r, förutom vid något enstaka tillfälle då strömmen begränsades till 185A istället för 200A en kort stund.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Ah, ja det verkar ju drygt. Nu var det inte riktigt 10 kr milen åtminstone, men 7600/4500 = 1.7 kr/mil är ändå högt för bara kylarvätskan.
Min bil är som tur (?) av den äldre varianten där livslängden på kylarvätskan är 15 000 mil. Till kostnad att man inte kan snabbladda lika frekvent då antar jag.
Jodå, du kan snabbkaffe lika frekvent. Kylningen funkar bra på "äldre" e-Niro, det har nog snarare att göra med att de ändrat konstruktionen på något sätt. Min bil tillät till exempel alltid full laddeffekt till och med när jag körde Ystad-Haparanda t&r, förutom vid något enstaka tillfälle då strömmen begränsades till 185A istället för 200A en kort stund.
Ok, skönt att höra. Jag har bara snabbladdat tre gånger på 4400 mil.
Vem vet, det kanske ser annorlunda ut vid extrem hetta?
Ha ha, ja där blev det lite fel på två sätt! Man vet att elbilar slagit igenom brett den dagen telefonens autocorrect utgår från att man vill skriva snabbladda, och inte snabbkaffe. Där är vi tydligen inte ännu.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Ha ha, ja där blev det lite fel på två sätt! Man vet att elbilar slagit igenom brett den dagen telefonens autocorrect utgår från att man vill skriva snabbladda, och inte snabbkaffe. Där är vi tydligen inte ännu.
Fast min telefon föreslår alltid en massa elbilsrelaterade ord, även om jag inte skriver om elbilar (det händer ibland). Den lär sig ju vilka ord man brukar skriva. När jag knappar in e- så föreslår den e-tron, e-Golfen och e-Golf. Konstigt, jag kan inte minnas att jag någonsin har skrivit dessa ord.
Det finns förmodligen inga andra ord som börjar på e.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14