Larvig Volvo annons i Omni
Moderator: Redaktion
Larvig Volvo annons i Omni
Usch vad lamt, in med Tesla!
http://omni.se/34db5798-e237-4281-a08f-8b94c4baa785
Sent from my LG-D855 using Tapatalk
Re: Larvig Volvo annons i Omni
XC90 T8 Twin Engine världens kraftfullaste och renaste SUVNemesis skrev:Usch vad lamt, in med Tesla!
Va? Hur tänker dom nu? Model X släpper ut mer eller går långsammare än Volvotraktorn? Nu hänger jag inte med!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag blir helt matt. Den bilen är så feltänkt. 80 hk på el och jag tror man ska ha extrem skicklighet om man ens kommer två mil på el. Den är inte ens ett seriöst försök. Hur de lyckats komma 43 km i cykeln och lyckats få den supermiljöbilsklassad är ett mysterium i klass med hur VW lyckades nå de amerikanska NOX-kraven utan urea.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Att denna bil räknas som supermiljöbil är helt sjukt och bevisar att laddhybrider inte skall jämställas med rena elbilar. Detta är precis det jag debatterat i tidigare poster. Denna bil får samma rabatt som Model S men kommer till 95% gå på fossila bränslen. Vem vill köra en stor Volvo SUV med bara 80hk? Gör om miljöbilspremien så att den tar hänsyn till hur mycket bilen släpper ut på 20 mils kontinuerlig drift eller dylikt så de rätta utsläppssiffrorna kommer fram.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Det är i och för sig inte så jättelångt ifrån hur man gör. Man kör bilen så långt det går på el och sen kör man ytterligare 25 km med motorn igång, och så tar man förbrukningen och slår ut över hela sträckan. Det innebär att lång räckvidd på el och låg förbrukning när elen väl är slut kommer att påverka resultatet. Sen är NEDC-cykeln i sig väldigt konstig och ger märkliga siffror, men det är ett separat problem. Sättet att mäta för laddhybrider i sig ser jag faktiskt inget direkt fel med.chpaulin skrev:Att denna bil räknas som supermiljöbil är helt sjukt och bevisar att laddhybrider inte skall jämställas med rena elbilar. Detta är precis det jag debatterat i tidigare poster. Denna bil får samma rabatt som Model S men kommer till 95% gå på fossila bränslen. Vem vill köra en stor Volvo SUV med bara 80hk? Gör om miljöbilspremien så att den tar hänsyn till hur mycket bilen släpper ut på 20 mils kontinuerlig drift eller dylikt så de rätta utsläppssiffrorna kommer fram.
Sen hur sjutton Volvo lyckats få till 49 gram under de omständigheterna med 9 kWh batteri och en bensinmotor, det är fullkomligt bortom mig. Det lär ha krävts någon form av svart magi om de kunde göra det utan att fuska.
Kom på under tiden jag skrev posten att det bör vara någon likande metod man använde, tack för att du klargjorde att så var falletdanni skrev:Det är i och för sig inte så jättelångt ifrån hur man gör. Man kör bilen så långt det går på el och sen kör man ytterligare 25 km med motorn igång, och så tar man förbrukningen och slår ut över hela sträckan. Det innebär att lång räckvidd på el och låg förbrukning när elen väl är slut kommer att påverka resultatet. Sen är NEDC-cykeln i sig väldigt konstig och ger märkliga siffror, men det är ett separat problem. Sättet att mäta för laddhybrider i sig ser jag faktiskt inget direkt fel med.chpaulin skrev:Att denna bil räknas som supermiljöbil är helt sjukt och bevisar att laddhybrider inte skall jämställas med rena elbilar. Detta är precis det jag debatterat i tidigare poster. Denna bil får samma rabatt som Model S men kommer till 95% gå på fossila bränslen. Vem vill köra en stor Volvo SUV med bara 80hk? Gör om miljöbilspremien så att den tar hänsyn till hur mycket bilen släpper ut på 20 mils kontinuerlig drift eller dylikt så de rätta utsläppssiffrorna kommer fram.
Sen hur sjutton Volvo lyckats få till 49 gram under de omständigheterna med 9 kWh batteri och en bensinmotor, det är fullkomligt bortom mig. Det lär ha krävts någon form av svart magi om de kunde göra det utan att fuska.

Men för att förtydliga så tror jag att utvecklingen kommer fortsätta med prestandabilar med en mikroskopisk elmotor och ett ännu mindre batteri bara för att kunna "maskera" bensinmotorns utsläpp. Om det är som du säger att man t.ex. mäter utsläppet på 100km så räcker det att en bil med en motor som släpper ut säg 300g/km på fossildrift kan köra 85km på el och resten på bensin för att gå under 50g/km som gränsen för supermiljöbil är. Problemet är att elmotorn är på 80hk och man köpte bilen för att få utväxlingen från symbiosen mellan bensinmotor och elmotor vilket automatiskt "skiter" på de 50g/km bilen utgett sig för att ligga på. Det är endast de första 100km på en långresa på E4:an som dessa siffror kan stämma. Om det är solsken, nedförsbacke och medvind!
Vill ha tillägg till ekvationen att bilen skall ligga på under 50g/km under 100km och under 100g/km på 400km, då snackar vi! Eller helst 0g/km för alltid!
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Mjae. De kör ingen fast sträcka - de kör så långt de kommer på el och sen 25 km till. Har du en bil som gör 85 km på el så kommer den alltså gå 110 km under testet. Om den då drar 300 g efter att elen är slut så kommer den ha släppt ut 7500 g CO2 under testet, och utslaget på 110 km blir det alltså ca 68 g / km - inte nog för supermiljöbilsklassning.chpaulin skrev:Kom på under tiden jag skrev posten att det bör vara någon likande metod man använde, tack för att du klargjorde att så var fallet
Men för att förtydliga så tror jag att utvecklingen kommer fortsätta med prestandabilar med en mikroskopisk elmotor och ett ännu mindre batteri bara för att kunna "maskera" bensinmotorns utsläpp. Om det är som du säger att man t.ex. mäter utsläppet på 100km så räcker det att en bil med en motor som släpper ut säg 300g/km på fossildrift kan köra 85km på el och resten på bensin för att gå under 50g/km som gränsen för supermiljöbil är. Problemet är att elmotorn är på 80hk och man köpte bilen för att få utväxlingen från symbiosen mellan bensinmotor och elmotor vilket automatiskt "skiter" på de 50g/km bilen utgett sig för att ligga på. Det är endast de första 100km på en långresa på E4:an som dessa siffror kan stämma. Om det är solsken, nedförsbacke och medvind!
Vill ha tillägg till ekvationen att bilen skall ligga på under 50g/km under 100km och under 100g/km på 400km, då snackar vi! Eller helst 0g/km för alltid!
När det gäller vilka siffror som det kommer bli i verkligheten så hänger det ju helt och hållet på körmönster. Kör du många långresor kommer siffrorna såklart inte vara ens i närheten av de uppgivna. Men om du aldrig kör några långresor finns det laddhybrider som du på riktigt kan köra på 0 gram jämt och ständigt.
Du har också absolut en poäng när det gäller alla de här alldeles för klena laddhybriderna, som XC90 T8. 80 hk på el är ett skämt, och innebär att bilen inte kommer att gå bara på el under några som helst omständigheter, eftersom elmotorn knappt kommer kunna få upp bilen i marschfart.
Gör dom så på rena elbilar också.
Kör tills batteriet är slut, och sen 25 km till.
Då gäller det att ha bra fart så man kan rulla sina biten utan batteriet.
Kör tills batteriet är slut, och sen 25 km till.
Då gäller det att ha bra fart så man kan rulla sina biten utan batteriet.
För att bilen skall fixa 50g/km med 43km på el + 25km på fossildrift kräver att motorn har ett utsläpp på max 133g/km. Känns rätt overkligt att en så pass stor motor kan ha så lågt utsläpp per km men visst.danni skrev:Mjae. De kör ingen fast sträcka - de kör så långt de kommer på el och sen 25 km till. Har du en bil som gör 85 km på el så kommer den alltså gå 110 km under testet. Om den då drar 300 g efter att elen är slut så kommer den ha släppt ut 7500 g CO2 under testet, och utslaget på 110 km blir det alltså ca 68 g / km - inte nog för supermiljöbilsklassning.
När det gäller vilka siffror som det kommer bli i verkligheten så hänger det ju helt och hållet på körmönster. Kör du många långresor kommer siffrorna såklart inte vara ens i närheten av de uppgivna. Men om du aldrig kör några långresor finns det laddhybrider som du på riktigt kan köra på 0 gram jämt och ständigt.
Du har också absolut en poäng när det gäller alla de här alldeles för klena laddhybriderna, som XC90 T8. 80 hk på el är ett skämt, och innebär att bilen inte kommer att gå bara på el under några som helst omständigheter, eftersom elmotorn knappt kommer kunna få upp bilen i marschfart.
Min poäng är att bilbolag X kan ge ut en bil med ett batteri i model s-nivå (typ 85kwh) och en törstig bensinmotor och då kunna gå 400km på ren el sen 25km för att få fram sifforna för att kunna klassas som miljöbil. Med dessa siffror så kan de skala upp bensinmotorn tills den når 850g/km och fortfarande vara en supermiljöbil, sjukt skumt. Denna bil kommer dessutom vara byggd att mestadels gå på båda drivlinorna och pumpa ut över 1000hk utan större probs. Varför skulle nån vilja bygga en sån bil kan man undra, jo för att EU hela tiden stramar åt kraven för hur mycket en bil får släppa ut och förmodligen så kommer alla bilar som släpper ut över 200g/km förbjudas någon gång i snar framtid och då är detta enda vägen att kringå detta.
Sätt gränsen för supermiljöpremie till 0g/km och halva premien för hybrider som fixar el + 100km på 50g/km.
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Till nästa år så halveras i alla fall premien för laddhybrider, fast de kvalar in på samma sätt som idag.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- danni
- Teslaägare
- Kontakt:
Ja, och det är ju exakt min poäng också. För det första är det helt sjukt osannolikt att de ens skulle få en så stor bil 43 km på ett batteri på 9 kWh totalt (inte 9 kWh användbart, utan 9 kWh punkt), och att motorn sen ska dra 136 g / km (inte 133, som du skrev) efter att batteriet är slut är helt sjukt osannolikt det också. 49 gram viktad siffra för XC90 T8 är med andra ord ren fantasi.chpaulin skrev:För att bilen skall fixa 50g/km med 43km på el + 25km på fossildrift kräver att motorn har ett utsläpp på max 133g/km. Känns rätt overkligt att en så pass stor motor kan ha så lågt utsläpp per km men visst.
Jo, sure, en hyperhybrid i stil med Koenigsegg regera kan slinka in i regelverket med de här reglerna. Samtidigt, om någon gjorde en Tesla fast med en liten räckviddsförlängare i stil med i3 REX, så hade det fortfarande varit en extremt snål bil, och varför skulle ett sånt tillägg diskvalificera den från att vara supermiljöbil? Hur man än gör så blir det svårt att täcka in precis alla randfall. Men de är verkligen randfall, så spelar det någon roll i längden?chpaulin skrev:Min poäng är att bilbolag X kan ge ut en bil med ett batteri i model s-nivå (typ 85kwh) och en törstig bensinmotor och då kunna gå 400km på ren el sen 25km för att få fram sifforna för att kunna klassas som miljöbil. Med dessa siffror så kan de skala upp bensinmotorn tills den når 850g/km och fortfarande vara en supermiljöbil, sjukt skumt. Denna bil kommer dessutom vara byggd att mestadels gå på båda drivlinorna och pumpa ut över 1000hk utan större probs. Varför skulle nån vilja bygga en sån bil kan man undra, jo för att EU hela tiden stramar åt kraven för hur mycket en bil får släppa ut och förmodligen så kommer alla bilar som släpper ut över 200g/km förbjudas någon gång i snar framtid och då är detta enda vägen att kringå detta.
Sätt gränsen för supermiljöpremie till 0g/km och halva premien för hybrider som fixar el + 100km på 50g/km.
Det är bra att du finns för att avväpna/lugna mina rants danni 
Jag hoppas att det är få biltillverkare som kommer försöka fuska med detta så vi på sikt får en helt fossilfri flotta. Volvo har dock inte börjat så bra med ett så litet batteri i den prisklassen. De borde kunnat få in minst det dubbla och då hade den varit mer trovärdig.

Jag hoppas att det är få biltillverkare som kommer försöka fuska med detta så vi på sikt får en helt fossilfri flotta. Volvo har dock inte börjat så bra med ett så litet batteri i den prisklassen. De borde kunnat få in minst det dubbla och då hade den varit mer trovärdig.
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Jag gillar egentligen konceptet med laddhybrider. Men inte en enda tillverkare gör dem på ett vettigt sätt. Den som jag gillar bäst är BMW o3 REX men den är ändå dumt konstruerad. Varför sätta in en motorcykelmotor med skitlågt kompressionsförhållande och låg verkningsgrad som dessutom jojar upp och ned i varvtal och ger ännu sämre verkningsgrad, allt för att hålla batterinivån på konstant nivå, när de kunde satt in en atkinsonmotor på optimalt varvtal som laddar batterierna och fått ned förbrukningen till hälften? Och så finns det bara 10l i tanken... Allt verkar styras av byråkrater och inget styrs av ingenjörer. Utöver det borde det finnas fler batterialternativ, som det gör med tesla. Kanske 15 och 30KWh?
Volvos xc90 är helt kocko. De tar en vanlig bil med stor bensinmotor och så sätter de in en liten elmotor och litet batteri för att få lite mer hk, bättre vrid och fyrhjulsdrift i en stadsjeep, o så får de miljöbidrag. Sjukaste jag hört.
Jag skulle vilja dra en analogi med värmepumpar. En värmepump består av en kompressor som flyttar värme från kallt till varmt och en elpatron som går in de allra kallaste dagarna. De står för cirka 50 procent var av maximala effektbehovet men kompressorn står för 90 procent av energibehovet. Så borde det vara med elbilar också. Den borde komma 20mil på el och 20mil på bensin och det som ska va huvuddrift, det man ska lägga krutet på ska vara batterier och elmotor så BMW i3 gör ganska rätt men istället för en elpatron i värmepumpen har de satt in ett litet jättedåligt kolkraftverk...
Volvos xc90 är helt kocko. De tar en vanlig bil med stor bensinmotor och så sätter de in en liten elmotor och litet batteri för att få lite mer hk, bättre vrid och fyrhjulsdrift i en stadsjeep, o så får de miljöbidrag. Sjukaste jag hört.
Jag skulle vilja dra en analogi med värmepumpar. En värmepump består av en kompressor som flyttar värme från kallt till varmt och en elpatron som går in de allra kallaste dagarna. De står för cirka 50 procent var av maximala effektbehovet men kompressorn står för 90 procent av energibehovet. Så borde det vara med elbilar också. Den borde komma 20mil på el och 20mil på bensin och det som ska va huvuddrift, det man ska lägga krutet på ska vara batterier och elmotor så BMW i3 gör ganska rätt men istället för en elpatron i värmepumpen har de satt in ett litet jättedåligt kolkraftverk...
En atkinsonmotor är den billig i inköp och finns på marknaden ? Om den är billig tycker jag absolut det skulle vara en bra ide. Men som sagt används den lite så blir en dyr motor väldigt dyr per mil.
Jag menar att en extramotor ska vara dyr i drift men billig i inköp, för att motverka att man kör på bensin. Men batteriet skulle kunna vara det dubbla mot idag om man haft Tesla teknologi i batterierna till samma vikt.
En hybrid borde kunna köra dubbla längden på el mot bensin, tycker jag, därmed inte sagt att bensintanken skall minskas snarare att batteriet skall ökas.
Men det viktiga i denna övergångsfas är att det är enklare och billigare med EL för att övergången skall ske snabbare.
Inför trefas laddning som std, vilket i3:an saknar!
Jag menar att en extramotor ska vara dyr i drift men billig i inköp, för att motverka att man kör på bensin. Men batteriet skulle kunna vara det dubbla mot idag om man haft Tesla teknologi i batterierna till samma vikt.
En hybrid borde kunna köra dubbla längden på el mot bensin, tycker jag, därmed inte sagt att bensintanken skall minskas snarare att batteriet skall ökas.
Men det viktiga i denna övergångsfas är att det är enklare och billigare med EL för att övergången skall ske snabbare.
Inför trefas laddning som std, vilket i3:an saknar!
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Jag vet inte hur dyr den är. Sitter i alla priusar iaf. En i3a ska inte behöva dra 1l/mil och komma 10mil på en tank iaf... Åtminstone en vanlig snål ottomotor borde de kunnat fixa iaf. Men förstår din poäng.