VW I.D

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: VW I.D

Inlägg av RagWal »

markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad av hemmaladdning utan laddbox till ID.3:

Jag testade igår att ladda en av ID.3 1st bilarna hos ÅF med Teslas UMC 1-fas (ombordladdare/EVSE). Funkade utmärkt. Går även att ställa ned laddningen i bilen men endast genom att välja "begränsa laddström". Vid laddning via Typ 2 verkade detta halvera effekten ungefär och likadant vid laddning via Teslas UMC 13A. Tittade inte så nog och gjorde inga kalkyler men man såg att effekten gick ner genom att "antal km/h" som bilen visade att den laddade med gick ned när man slog på "begränsa laddström". Hoppas uppdatering kommer där man kan välja exakt antal Ampere man vill ladda med (som i Tesla) samt ser vilken effekt man laddar med och inte bara antal km/h. (Går kanske redan idag, hann bara inte kolla detta så noga.)

Fick även bekräftat att ombordladdare ej medföljer, endast Typ 2 Mode 3 (för laddning från laddbox, snabbladdare, etc.). Går att köpa till en del olika varianter av ombordladdare via VW men oklart om de finns i lager eller om det är leveranstid. Själv kommer jag köpa till antingen en UMC från Tesla eller laddpaketet från evconnect "ladda alltid" med 3 olika adaptrar som verkar prisvärt och bra. Den senare stödjer även 3-fas (3x16A = 11kW) laddning vilket är bra. Kostar 7990,00 ink moms.
Nog för att Tesla snålar med adapters till sin UMC men att inte skicka med en Schuko-kluns är att be om negativ feedback. Nu går man ju sannolikt vidare till något mer åt typen early majority-köpare som kanske inte är lika nördiga med vad som behövs och inte i olika situationer.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

StefL skrev:
markuswesterberg skrev:
Fick även bekräftat att ombordladdare ej medföljer, endast Typ 2 Mode 3 (för laddning från laddbox, snabbladdare, etc.). Går att köpa till en del olika varianter av ombordladdare via VW men oklart om de finns i lager eller om det är leveranstid. Själv kommer jag köpa till antingen en UMC från Tesla eller laddpaketet från evconnect "ladda alltid" med 3 olika adaptrar som verkar prisvärt och bra. Den senare stödjer även 3-fas (3x16A = 11kW) laddning vilket är bra. Kostar 7990,00 ink moms.
Antar att du menar att UMC inte medföljer? Ombordladdaren är väl det som är inbyggt i bilen och som omvandlar AC till DC som matas till batteriet?
Ja, det här med begreppen är lite rörigt. Ursäkta om jag benämner saker fel :) Men du har uppfattat korrekt.
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

RagWal skrev:
markuswesterberg skrev:
För den som är intresserad av hemmaladdning utan laddbox till ID.3:

Jag testade igår att ladda en av ID.3 1st bilarna hos ÅF med Teslas UMC 1-fas (ombordladdare/EVSE). Funkade utmärkt. Går även att ställa ned laddningen i bilen men endast genom att välja "begränsa laddström". Vid laddning via Typ 2 verkade detta halvera effekten ungefär och likadant vid laddning via Teslas UMC 13A. Tittade inte så nog och gjorde inga kalkyler men man såg att effekten gick ner genom att "antal km/h" som bilen visade att den laddade med gick ned när man slog på "begränsa laddström". Hoppas uppdatering kommer där man kan välja exakt antal Ampere man vill ladda med (som i Tesla) samt ser vilken effekt man laddar med och inte bara antal km/h. (Går kanske redan idag, hann bara inte kolla detta så noga.)

Fick även bekräftat att ombordladdare ej medföljer, endast Typ 2 Mode 3 (för laddning från laddbox, snabbladdare, etc.). Går att köpa till en del olika varianter av ombordladdare via VW men oklart om de finns i lager eller om det är leveranstid. Själv kommer jag köpa till antingen en UMC från Tesla eller laddpaketet från evconnect "ladda alltid" med 3 olika adaptrar som verkar prisvärt och bra. Den senare stödjer även 3-fas (3x16A = 11kW) laddning vilket är bra. Kostar 7990,00 ink moms.
Nog för att Tesla snålar med adapters till sin UMC men att inte skicka med en Schuko-kluns är att be om negativ feedback. Nu går man ju sannolikt vidare till något mer åt typen early majority-köpare som kanske inte är lika nördiga med vad som behövs och inte i olika situationer.
Håller helt klart med. VW's argument är att man ju ändå inte ska ladda via Schuko eller annat uttag än Typ 2 (laddbox) helst. Jag håller dock absolut inte med där och tycker som du.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Hittade inte ev connect laddare. Var? Starta gärna en egen tråd, kanske fler än jag som är intresserade?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
markuswesterberg
Teslaägare
Inlägg: 478
Blev medlem: 08 mar 2019 09:06

Re: VW I.D

Inlägg av markuswesterberg »

PapaD skrev:
Hittade inte ev connect laddare. Var? Starta gärna en egen tråd, kanske fler än jag som är intresserade?
Här finns laddaren jag pratade om: https://evconnect.se/products/tesla-lad ... abel-paket

Nu valde vi dock att köpa en UMC från Tesla service center istället. De är billiga och bra men endast 1-fas men det räcker för vår del.

Kan starta separat tråd med fokus på hemmaladdning för ID.3. Fixar senare.
PatrikS
Inlägg: 112
Blev medlem: 06 dec 2018 18:30

Re: VW I.D

Inlägg av PatrikS »

har VW "kopierat" även Teslas "dåliga kvalité" ?

https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... lektronik/
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

Nu har jag varit och kört ID.3 och det är ju egentligen en fin bil, går bra, ok utrymmen, men VARFÖR denna plastiga och tråkiga interiör? Den känns som en VW up och det är massor med hårdplast i olika grå toner. Hjälp! Till och med ratten har nån slags plast som ska likna( :? ) hårdplast på airbagen, men som inte ens är det. Verkar som man har ansträngt sig för att få bilen att kännas billig, jag fattar ingenting. Men ok, det kommer man inte ifrån om man ska ha en Id.3. Jag körde Max 1st, dvs nästan all utrustning som går att få och inte ens den får andra material
68BC6BFB-393F-4C7A-A297-0863DB084D3B.jpeg
Några reflektioner:
Fick en sorts vankänsla när jag körde, man sitter lite högre och rutan är långt fram. Vissa gillar nog det, kändes som bilen nog kommer appellera till det äldre gardet mer än yngre. En golf plus helt enkelt. Pensionärsbil (inget negativt i det bara inte helt min grej)
Bra och tydlig HUD som inte var i vägen (som jag tyckte den var i iPace), den lilla skärmen framför föraren hade nog inte behövts egentligen. Känns som att det är såhär M3/Y egentligen ska ha det med stor skärm i mitten och HUD framför föraren.
Infotainmentsystemet var rörigt, oöversiktligt och inte intuitivt, här undrar man ju om VW själva alls har testat systemet :shock:
Bra acceleration, bakhjulsdrift är fantastisk jämfört med egolf där framhjulen gärna släpper speciellt i regn och ut från stillastående.
Stolarna var komfortabla, men aningen svettiga (kanske pga plastmaterialet?), men även de ser väldigt billiga ut med sin gråa tråkfärg.
Bilen rullade på 20” men kändes inte stötig, mycket fin över ojämn väg, tyst i kupén och absolut välbyggd! Kände dock ibland att fjädringen hade kunnat vara lite mer stabil, bilen krängde en del i svängarna.
Fin liten svängradie, som gör det enkelt att manövrera.
Filhållaren som det har skrutits över funkade väldigt dåligt, studsade mellan linjerna. Jag hittade ingen inställning som inte var aktiverad, så det var lite konstigt.
Förbrukningen var ungefär som på eGolfen men med det större batteriet självklart längre räckvidd. Ingen större idé att skriva talet eftersom det beror så mkt på var man kör, väder etc.
Regen var för svag för enpedalskörning även i ”B” läge. Jag hittade ingenstans att välja annat än D med svag regen och B med lite starkare. Tryckte runt som sjutton i systemet, men hittade inget.
En grej som var märklig är att det inte finns några separata knappar för bakrutorna hos föraren :shock: man måste först trycka på en knapp ”rear” så använder man samma knappar som för fönstren fram. Bara för att spara in en (1) knapp (det behövs ju fortfarande en för ”rear”.
B4F66135-5D45-40C1-91B4-F6B38C1C16D4.jpeg
När jag ändå var ute så passade jag på att även provköra Mazda MX-30. Den ser ju ganska kul ut och interiören har en del kul material, som ull och kork. Mazdan levde dock inte helt upp till sin design. Den kändes trög att köra och hade en gammal liten skärm med relativt dålig grafik. Motorljud, why? Det som är positivt är priset, 259.000NOK inkl i stort sett allt. Det är ju konkurrenskraftigt. Men bilen i sig hade nog varit mer populär om den kom ut för 5-7 år sen. Räckvidd ca 22mil i verkligheten sa säljaren. Kändes som man har sneglat en del på BMW i3 både med tanke på materialval interiört samt dörrlösningen. Bra med paddlar för regen!
BA2B8CFB-15FC-4352-8FEA-35313B7B71B6.jpeg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
iAkita
elbilist
Inlägg: 2539
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW I.D

Inlägg av iAkita »

Zalman3 skrev:
Bra räckvidd på Sydkoreanerna.
Koreanerna imponerar även i motorvägsfart (118 km/h i snitt). Bara ca 10% kortare räckvidd än WLTP siffran. Räckvidden enligt US EPA är "bara" 38 mil, och här kommer de lika långt som det i motorvägsfart. Inte illa.
Räckvidd motorväg.jpg
Model 3 SR+ vinner som väntat överlägset när det gäller antal laddade kilometer per timme i intevallet 10-80%, men det är intressant att notera att ID3 inte laddar snabbare än koreanerna. Hmm, betydligt kortare räckvidd och lika långsam laddning som Kona och e-Niro alltså. Enyaq och ID4 med det mindre batteriet (58 kWh) lär få ännu svårare att konkurrera med Koreanerna i ett elbilsrace. Lite överaskande faktiskt, jag trodde VW's bilar skulle spöa Koreanerna rejält vad det gäller laddning.
Laddhastighet.jpg
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: VW I.D

Inlägg av PapaD »

Ja, det går ju emot de laddkurvor som finns presenterade. Att id3 är törstig i motorvägsfart är ju ingen nyhet, men det var verkligen överraskande kurva med laddhastighe.
Låt Nyland avgöra, längtar efter hans 'neinneinneinneiiin! :D
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
Nu har jag varit och kört ID.3..
Tack för din a intryck. ID3:an som står hos vår återförsäljare har inte fått sina regskyltar än, den går alltså inte att provköra. Det ska jag göra nästa vecka. Blir kul att prova denna bil. Jag förstår inte varför de har valt denna budget-look på interiören. Jag hoppas verkligen att ID.4 håller en högre nivå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: VW I.D

Inlägg av Tellus »

Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

PatrikS skrev:
har VW "kopierat" även Teslas "dåliga kvalité" ?

https://www.auto-motor-und-sport.de/ele ... lektronik/
Översatt:
Kör bra, rör med bearbetning och elektronik

Från och med Golf IV (1997) sätter VW kvalitetsstandarder. ID.3 kunde inte bygga vidare på denna tradition i testet av auto motor und sport. Det finns ett stort behov av förbättringar inom bearbetning och elektronik.
VW ID.3, för närvarande den viktigaste elektriska modellen för VW-gruppens framtid, har fortfarande problem. I det första testet med automatisk motor och sport kunde serie ID.3 övertyga med sina köregenskaper. Det finns emellertid fortfarande ett stort behov av förbättringar inom bearbetning och elektronik. Även om den testade I D.3 finns på listan med ett pris på nästan 49 000 euro (före avdrag för en eventuell miljöbonus på 9 480 euro), uppfyller inte bilen VW: s vanliga höga VW-krav för noggrannhet av kroppsdelarnas passform, minimala spaltdimensioner, hög kvalitet Material och detaljer.

Senast när du fyller på tvättvätskan för första gången kommer du att märka den ganska sprayfri målade insidan av den främre huven.
Elektronik fortfarande mycket "oavslutad"
Hårda plaster som är känsliga för smuts är inbyggda i sittbrunnen. Insidan av motorhuven ser ut som om den var målad med sprayburken, kritiserar testarna. Elektroniken visar tydliga svagheter i testseriens bilserie. Infotainmentsystemet startar bara långsamt, navigationssystemet förblir ofta desorienterat i flera hundra meter. Systemet tar inte upp onlinetjänster alls. Tio-tumsskärmen är relativt långt ifrån föraren och är därför något svår att använda. Att byta till röststyrning är inte så roligt eftersom systemet inte fungerar ordentligt och snabbt.
I en 200 000 kilometer begagnad bil kunde man skratta åt sittplatsens utslitna utseende. Inte i den nya bilen på 49 000 euro.
Solida intervall
58 kWh-batteriet skapar inga räckviddsposter. På det försvarsdrivna eko-varvet med automatisk motor och sport klarar ID.3 359 kilometer, vilket motsvarar en förbrukning på 16,9 kWh / 100 km. Vid 16,1 kWh / 100 km är WLTP-förbrukningsvärdet mycket nära verkligheten med en defensiv körstil. I auto-motor-und-sport-testet inklusive motorvägs- och stadskörning var dock testgenomsnittet 23,2 kWh / 100 km. Det betyder: Batteriet är tomt efter cirka 260 kilometer.

VW efterfrågar nästan 49 000 euro för ID.3-testbilen innan man drar av miljöbonusen. Mätt mot de kvalitetsbyggnadsplatser som testarna från auto motor und sport hittade, borde det vara hälften i bästa fall. VW måste göra förbättringar här så snart som möjligt. Till skillnad från sin konkurrent Tesla har det Wolfsburg-baserade företaget verkligen ingen "nybörjare" bonus.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW I.D

Inlägg av mans71 »

Tack för summeringen.

Är det inte märkligt att det är olagligt med solfilm samtidigt när biltillverkare får bygga in stolpar som skymmer en hel bil?
varfor.png
Model S P85DL+
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: VW I.D

Inlägg av Svenssons »

mans71 skrev:
Tack för summeringen.

Är det inte märkligt att det är olagligt med solfilm samtidigt när biltillverkare får bygga in stolpar som skymmer en hel bil?
varfor.png
Det är inget argument för solfilm.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: VW I.D

Inlägg av Stevvee »

mans71 skrev:
Tack för summeringen.

Är det inte märkligt att det är olagligt med solfilm samtidigt när biltillverkare får bygga in stolpar som skymmer en hel bil?
varfor.png
Man får ej ha det på sidorutorna fram pga att man skall kunna kommunicera med bl.a. fotgängare.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: VW I.D

Inlägg av mans71 »

Svenssons skrev:
mans71 skrev:
Tack för summeringen.

Är det inte märkligt att det är olagligt med solfilm samtidigt när biltillverkare får bygga in stolpar som skymmer en hel bil?
varfor.png
Det är inget argument för solfilm.
Inte menat så heller, var nog otydlig där... :)
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: VW I.D

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Nu har jag varit och kört ID.3..
Tack för din a intryck. ID3:an som står hos vår återförsäljare har inte fått sina regskyltar än, den går alltså inte att provköra. Det ska jag göra nästa vecka. Blir kul att prova denna bil. Jag förstår inte varför de har valt denna budget-look på interiören. Jag hoppas verkligen att ID.4 håller en högre nivå.
Jag har funderat lite kring detta och har en teori (kanske lite konspiratorisk dock ;) ). Egentligen är ID.3 byggd för att kunna ha ett betydligt lägre pris, men pga de kraftiga subventioner som tyska staten ger och även svenska + andra, som gör att slutpriset blir ok i flera länder, så håller de den nivån tills subventionerna sjunker. Då kan de även sänka priset för att slutpriset ska bli det samma. Kombinerat med detta, så kan de självklart skruva på priset om efterfrågan blir sämre än förväntat, då blir det subventioner och lägre pris på samma gång. Jag kan inte tänka mig att ID.3 är så dyr att producera som skulle motsvara ordinarie pris utan subventioner. Vanlig golf8 har en helt annan interiör och VW är mer säkra på hur priser, efterfrågan, frånvarande subventioner hålls stabilt och behöver inte ha en sådan plan i strategin.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: VW I.D

Inlägg av Ken1 »

I Auto Motor & Sports test så säger dom att den är typ 40% billigare att bygga:

Så ja det känns som att det finns marginaler att ta av.. (så småning om antar jag när dom fått upp takten och faktiskt kan leverera bilar...)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: VW I.D

Inlägg av mati »

Det kan nog vara så. ID3 har utvecklats med extremt klen budget. Den fick inte kosta nåt, skulle gå att tillverkas så billigt som möjligt. VW visste ju inte hur den skulle mottas av kunderna. Det är ju ett risktagande och troligen var de fega. Det fanns säkert en massa interna stridigheter och bakåtsträvare som inte ville att detta skulle bli av överhuvudtaget. Det kan vi nog utgå ifrån att det var så.
Nu har de sett alla förbokningar och hur stort intresset för bilen är och då kan de ta betalt, trots att det är en budgetbil. Det kan mycket väl bli så att de piffar upp den så småningom.
Som sagt, vi får avvakta hur ID4 ter sig på insidan. Troligen har den inte tagits fram med samma klena budget som ID3.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7472
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: VW I.D

Inlägg av vigge50 »

Ken1 skrev:
I Auto Motor & Sports test så säger dom att den är typ 40% billigare att bygga:

Så ja det känns som att det finns marginaler att ta av.. (så småning om antar jag när dom fått upp takten och faktiskt kan leverera bilar...)
Men jämfört med vad? Vet vi att Volkswagen gjorde/gör vinst på e-Golf eller betyder det bara att de kan göra vinst med dessa priser de har nu?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

Volkswagen ID.3 and ID.4 will be extremely profitable electric cars (on average way more than 15.000 euros per unit). That’s why Volkswagen will only try to sell the cheaper electric triplets (UpMiiGo) made on the old NSF (New Small Family) platform when it’s required to reach EU emissions targets.
https://pushevs.com/2020/08/20/series-p ... n-zwickau/

VW tjänar bra med pengar på sina ID modeller.

Kan tänka mig att de vill ha modeller som har möjlighet att sänkas rejält i pris när konkurrensen hårdnar.

Tesla 2 kanske kostar ca 300.000kr innan stöd om ett år.
Har den då ca 500km i räckvidd, så blir det tufft för konkurrenterna.

Och billiga kineser kommer ju i massor.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 424
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: VW I.D

Inlägg av thnis »

Zalman3 skrev:
Volkswagen ID.3 and ID.4 will be extremely profitable electric cars (on average way more than 15.000 euros per unit). That’s why Volkswagen will only try to sell the cheaper electric triplets (UpMiiGo) made on the old NSF (New Small Family) platform when it’s required to reach EU emissions targets.
https://pushevs.com/2020/08/20/series-p ... n-zwickau/

VW tjänar bra med pengar på sina ID modeller.

Kan tänka mig att de vill ha modeller som har möjlighet att sänkas rejält i pris när konkurrensen hårdnar.

Tesla 2 kanske kostar ca 300.000kr innan stöd om ett år.
Har den då ca 500km i räckvidd, så blir det tufft för konkurrenterna.

Och billiga kineser kommer ju i massor.
Jag uppskattar verkligen din optimism men det du skriver ang Tesla 2 gällande priset och tidsaspekten gällande bilen som ingen ens vet att den kommer är borderline till naivt. Men önska kan man ju alltid :)
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Fredrik j
Inlägg: 11055
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: VW I.D

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Tesla 2 kanske kostar ca 300.000kr innan stöd om ett år.
Har den då ca 500km i räckvidd, så blir det tufft för konkurrenterna.
Först tänkte jag att du skrev fel och skulle skriva Tesla 3. Men nu misstänker jag att du tror att Tesla ska lansera en mindre bil som finns på marknaden redan nästa sommar. Det är ju innan Berlinfabriken är färdig. Så Tesla skulle alltså ta kapacitet från Model3 produktion för att bygga en billigare bil?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4980
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW I.D

Inlägg av chaffis75 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Tesla 2 kanske kostar ca 300.000kr innan stöd om ett år.
Har den då ca 500km i räckvidd, så blir det tufft för konkurrenterna.
Först tänkte jag att du skrev fel och skulle skriva Tesla 3. Men nu misstänker jag att du tror att Tesla ska lansera en mindre bil som finns på marknaden redan nästa sommar. Det är ju innan Berlinfabriken är färdig. Så Tesla skulle alltså ta kapacitet från Model3 produktion för att bygga en billigare bil?
Någon billigare bil än modell 3 lär ju inte hända före Berlin fabriken är igång och att modell y inte har kö i Europa.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: VW I.D

Inlägg av Zalman3 »

While not revealing specifics, in order to keep future Tesla product launches as surprising as possible, Musk confirmed that “it would be reasonable to assume that we would make a compact vehicle of some kind and probably a higher-capacity vehicle of some kind”.

Although likely to be some way off – given that Tesla still has to start production of its Semi lorry, Roadster supercar and Cybertruck pick-up – a more affordable model than the Model 3 will be crucial to ensure that the brand can compete on real terms with the new Volkswagen ID 3 and Peugeot e-208 hatchbacks.

The former will eventually start from around £27,500 for the entry-level 45kWh model, while the cheapest Model 3 available in the UK today costs £43,490 (both prices are before the UK government’s £3000 grant for electric cars).
https://www.autocar.co.uk/car-news/new- ... wagen-id-3

27.500pund=313.000kr före stöd.
Blir 253.000kr efter stöd.
Vore coolt om man kan köpa en Tesla för dom pengarna nästa år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar