Hahahahakanylbullen skrev:Två gånger har bilen varit i färd med att köra av vägen utan synbar anledning. Det roliga är att den båda gångerna låtit kollisionslarmet ljuda. Den vet således att den försöker ta livet av mig men gör det ändå?![]()

Moderator: Redaktion
Hahahahakanylbullen skrev:Två gånger har bilen varit i färd med att köra av vägen utan synbar anledning. Det roliga är att den båda gångerna låtit kollisionslarmet ljuda. Den vet således att den försöker ta livet av mig men gör det ändå?![]()
Tror inte att det är många som faktiskt trott att den ska klara mer än den gör. Så här långt har jag bara läst om användaren "grubblaren" som trodde att den skulle köra honom genom en t-korsning. I övrigt är det många som testat gränserna för vad den klarar, genom att köra i rondeller och annat, men då vet man ju vad man gör och är beredd.kanylbullen skrev:I situationer där TACC inte är lämpligt, såsom korsningar, avfarter/påfarter samt rondeller, fattar jag inte hur man kan tro att autosteer ska fungera överhuvudtaget, det ligger nog några år in i framtiden, och kräver dessutom mer omfattande sensorer.
+++1kanylbullen skrev:Nä men allvarligt talat tycker jag faktiskt det är bra att Tesla tillåter funktionen på vägar det inte är lämpligt för! Om Tesla är duktiga på att omvandla de enorma mängder data de får in till användbara algoritmer så kommer det snabba på autonoma bilar något makalöst.
Däremot skulle jag aldrig rekommendera en orutinerad förare att testa autosteer i annan situation är på motorväg eller i bilkö - och alltid med båda händer på ratten.
I situationer där TACC inte är lämpligt, såsom korsningar, avfarter/påfarter samt rondeller, fattar jag inte hur man kan tro att autosteer ska fungera överhuvudtaget, det ligger nog några år in i framtiden, och kräver dessutom mer omfattande sensorer.
Måste bara inflika här att jag aldrig har trott att den skulle köra mig genom en t-korsning.Det jag förväntade mig var att den skulle be mig ta över kontrollen då vägen tog slut. Det tycker jag fortfarande hade varit högst rimligt.Herr X skrev:Tror inte att det är många som faktiskt trott att den ska klara mer än den gör. Så här långt har jag bara läst om användaren "grubblaren" som trodde att den skulle köra honom genom en t-korsning. I övrigt är det många som testat gränserna för vad den klarar, genom att köra i rondeller och annat, men då vet man ju vad man gör och är beredd.kanylbullen skrev:I situationer där TACC inte är lämpligt, såsom korsningar, avfarter/påfarter samt rondeller, fattar jag inte hur man kan tro att autosteer ska fungera överhuvudtaget, det ligger nog några år in i framtiden, och kräver dessutom mer omfattande sensorer.
Det skulle vara roligt om någon hade källa/data på detta, om inte annat för att ha till hands när den första olyckan slår tillHerr X skrev:Tesla har statistik på hur mycket folk kör med autopilot, och redan nu borde autopiloten ha rullat en sådan otrolig mängd mil att den redan slagit mänskliga förare i antal olyckor/körd mil.
Redan idag kan du slå på den endast om all nödvändig information finns. Saknar filhållaren tillräckligt indata kan du inte slå på den.grubblare skrev:En bra implementation skulle VÄGRA att aktivera funktionen över huvud taget om den inte är säker på att all nödvändig information finns (vägmarkeringar, god sikt, etc), samt varna i god tid när den blir osäker.
Fast det är svårt att ta så mycket betalt för en filhållareTiborBlomhall skrev:Redan idag kan du slå på den endast om all nödvändig information finns. Saknar filhållaren tillräckligt indata kan du inte slå på den.grubblare skrev:En bra implementation skulle VÄGRA att aktivera funktionen över huvud taget om den inte är säker på att all nödvändig information finns (vägmarkeringar, god sikt, etc), samt varna i god tid när den blir osäker.
Varna i god tid är mer problem med. Hur långt fram tittar den? 50 meter? I 90 km/h kör du den sträckan på 2 sekunder. Den kan alltså inte varna mer än 2 sekunder innan om den blir osäker.
Sen håller jag faktiskt med dig om att om autopiloten skulle kopplas ihop med GPS-kartan så skulle den kunna varna långt innan den kommer fram till tex en korsning.
Jag är övertygad om att en framtida version av autopiloten kommer just koppla ihop den med GPS-data - och lära sig av andra Teslors misstag. Om en Tesla råkade tex ut för vägarbete och tillfälliga linjemålningar på ett ställe och blev förvirrad så rapporterar den positionen - så nästa Tesla som kör ditåt kan be användaren ha händerna på ratten redan innan den kommer fram till vägarbetsplatsen.
Börjar man kalla "autopiloten" för den det är: en "filhållare" som håller bilen i en fil, på samma sätt som farthållaren håller bilens fart, så blir det lättare att förstå vad den klarar och inte klarar.
Tänk på Danskarnas blodtryck.TiborBlomhall skrev:Börjar man kalla "autopiloten" för den det är: en "filhållare" som håller bilen i en fil, på samma sätt som farthållaren håller bilens fart, så blir det lättare att förstå vad den klarar och inte klarar.
Vadå, en "fart-keeper" är väl perfekt om man har en biogasbil som andrabil?provoman skrev:Oj oj oj, och eftersom det verkar finnas så många komiker här på forumet väntar jag nu bara på en rolig kommentar på Gustavssons senaste comment.
fart-keepern är standard på alla Model S. Finns knapp för det.provoman skrev:Oj oj oj, och eftersom det verkar finnas så många komiker här på forumet väntar jag nu bara på en rolig kommentar på Gustavssons senaste comment.
Sant. Fick min när bilen stod och "frös" på en allminelig parkering i lördags kväll, så det är väl bara att fotsätta vänta.Franz skrev:Det är flera som fått den även via 3G. Du har fortfarande 3G-täckning i garaget?
Återigen en kanonbra artikel Tibor, tack! http://teslaclubsweden.se/autopiloten-testad/ Filhållare är en klockren benämning, beskriver funktionen mycket bra, och vilka förväntningar man kan ha på den.TiborBlomhall skrev:Börjar man kalla "autopiloten" för den det är: en "filhållare" som håller bilen i en fil, på samma sätt som farthållaren håller bilens fart, så blir det lättare att förstå vad den klarar och inte klarar.
Tidig variant av filhållareironjack skrev:Återigen en kanonbra artikel Tibor, tack! http://teslaclubsweden.se/autopiloten-testad/ Filhållare är en klockren benämning, beskriver funktionen mycket bra, och vilka förväntningar man kan ha på den.TiborBlomhall skrev:Börjar man kalla "autopiloten" för den det är: en "filhållare" som håller bilen i en fil, på samma sätt som farthållaren håller bilens fart, så blir det lättare att förstå vad den klarar och inte klarar.
Attans, du hann före migFranz skrev:Tidig variant av filhållareironjack skrev:Återigen en kanonbra artikel Tibor, tack! http://teslaclubsweden.se/autopiloten-testad/ Filhållare är en klockren benämning, beskriver funktionen mycket bra, och vilka förväntningar man kan ha på den.TiborBlomhall skrev:Börjar man kalla "autopiloten" för den det är: en "filhållare" som håller bilen i en fil, på samma sätt som farthållaren håller bilens fart, så blir det lättare att förstå vad den klarar och inte klarar.
Jorma skrev:Jag testade autopiloten för första gången idag på motorväg och jag kommer inte att använda den innan den är uppdaterad och säker.
På en sträcka av 3 kilometer gick bilen 1 gång över mittlinjen och sakta in på vänsterfilen, och en andra gång gled den över den heldragna vita linjen till höger, det hördes tydligt från hjulen att den gick helt över den linjen och jag styrde tillbaks den då det kändes som att den skulle gå vidare av vägen.
Jag har en likadan autopilot i min 1 år gamla Merca och den funkar ungefär lika dåligt som Teslan.