Vagnskadegaranti och höjt pris
Moderator: Redaktion
Vagnskadegaranti och höjt pris
Egen tråd för detta kan nog vara på sin plats.
Kanonbra! Borde ha varit där från början.
MEN! Jag hoppas det läggs som ett icke-valbart tillval på priset (som destinations och dokumentavgiften) och inte på grundpriset. För om det läggs på grundpriset så kommer det om jag fattat det rätt, det förmånsgrundande priset för oss som har bilen som leasingbil också att höjas utan att vi får något för det...
Kanonbra! Borde ha varit där från början.
MEN! Jag hoppas det läggs som ett icke-valbart tillval på priset (som destinations och dokumentavgiften) och inte på grundpriset. För om det läggs på grundpriset så kommer det om jag fattat det rätt, det förmånsgrundande priset för oss som har bilen som leasingbil också att höjas utan att vi får något för det...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Vagnskadegaranti och höjt pris
Det sades att den skulle vara retroaktiv. Någon som har med info om detta?
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Var såg du det?Bod skrev:Det sades att den skulle vara retroaktiv. Någon som har med info om detta?
Du blandar inte ihop det med den utökade garantin på drive unit va? Jag pratar om vagnskadegaranti som hitills inte funnits alls på Tesla. Vagnskadegaranti är egentligen en vagnskadeförsäkring och med en sån så behöver man bara halvförsäkra bilen.
Så här skrev Niclas i tråden om öppningen av SC. Första inlägget i tråden.
Nyheter från nordenchefen:
Supercharger kommer att byggas under hösten hela E4 upp via sundsvall, åre. Upplands väsby kommer att få en.
Sydöstra sverige får sc under våren, runt eller på Gotland.
En vagnskadegaranti kommer att införas på model S, sannolikt också retroaktivt på redan sålda bilar.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
När jag pratade med Tesla Motors nordenchef Peter Bardenfleth i lördags sa han att vagnskadegarantin ska kunna tecknas retroaktivt av befintliga ägare. Nån pris eller vidare detaljer sa han dock inte.Bod skrev:Det sades att den skulle vara retroaktiv. Någon som har med info om detta?
Tecknas mot avgift är väl ok. Att ge alla som köpt hitills den retroaktivt gratis men höja nypriset för de som köper senare känns lite taskigt mot de som inte köpt än.TiborBlomhall skrev:När jag pratade med Tesla Motors nordenchef Peter Bardenfleth i lördags sa han att vagnskadegarantin ska kunna tecknas retroaktivt av befintliga ägare. Nån pris eller vidare detaljer sa han dock inte.Bod skrev:Det sades att den skulle vara retroaktiv. Någon som har med info om detta?
Hursomhelst kvarstår originalpåståendet att jag hoppas att de inte lägger det i grundpriset utan gör som med "destinations och dokument-avgiften" och redovisar den separat så det inte påverkar förmånsvärdet för alla oss som redan leasar en bil och därmed också redan har en försäkring.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Men påverkas verkligen förmånsvärdet för dem som redan köpt? Säg om Volvo höjer priset på V60 i år - det påverkar väl inte dem som redan har leasat en i fjol? Förmånsvärdet beräknas väl ändå på hur mycket bilen kostade när du leasade den? Eller?
Skatteverket ger varje år ut nya nybilsprislistor. Det är dem man har att följa oavsett bilens ålder. Man lägger sedan på tillvalen, i mitt fall även hatthyllan eftersom den kostade 2200 på min bil. Antagligen kan jag skippa detta tillägget nästa år eftersom den numera är gratis. (Man kan anta att biltillverkarna har varit med och påverkat reglerna i syfte att få fart på tjänstebilsförsäljningen).TiborBlomhall skrev:Men påverkas verkligen förmånsvärdet för dem som redan köpt? Säg om Volvo höjer priset på V60 i år - det påverkar väl inte dem som redan har leasat en i fjol? Förmånsvärdet beräknas väl ändå på hur mycket bilen kostade när du leasade den? Eller?
- Datordoktorn
- Teslaägare
Just när jag hade börjat vänja mig vid tanken att vagnskadegaranti tecknas av varje enskild ägare så kommer den här förändringen.
19500 kr för 3 års vagnskadegaranti?? Det är ungefär vad jag betalar för 3 års helförsäkring....
Det här är ju egentligen ett sätt för oss på landet att subventionera storstadsbornas vagnskador.
(Oj, nu blir det nog liv!)

19500 kr för 3 års vagnskadegaranti?? Det är ungefär vad jag betalar för 3 års helförsäkring....
Det här är ju egentligen ett sätt för oss på landet att subventionera storstadsbornas vagnskador.
(Oj, nu blir det nog liv!)

Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Leaf Tekna 2015
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber
Elskåp (e-NV200 2017)
Deläger Leaf 2021, Zoe 2017 & Ora 2022....
http://---
Tycker också 19500kr för 3 års vagnskada låter dyrt. I nuläget ligger min totala försäkringspremie på 12000kr för 3 år ( helförsäkring).
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Nej inte om det var i fjol.TiborBlomhall skrev:Men påverkas verkligen förmånsvärdet för dem som redan köpt? Säg om Volvo höjer priset på V60 i år - det påverkar väl inte dem som redan har leasat en i fjol? Förmånsvärdet beräknas väl ändå på hur mycket bilen kostade när du leasade den? Eller?
Men säg att du köper nämnda V60 i januari i år och sen gör volvo en prisjustering under september. När då skatteverkets för året sista nybilslista kommer ut i november så kommer din bil köpt i januari att få ett nytt förmånsgrundande pris.
Men sker prisets justering i januari 2015 så kommer den inte att få ett nytt förmånsgrundande pris då den är av tidigare tillverkningsår uatn behålla det pris den hade då.
Men i det här sepcifika faller är det lite mer oklart då det förmånsgrundande priset har en nersättning på ganska mycket för att på något sätt vara jämförbart med "jämförbar modell". Så frågan är då om nersättingen hålls samma eller det resulterande priset hålls samma. Skatteverket har påstått att det resulterande priset ska vara detsamma, men det tror jag när jag ser det...
Men då har du försäkrat den privat antar jag? För oss som har leasing så blir det inte riktigt samma sak...Niclas skrev:Tycker också 19500kr för 3 års vagnskada låter dyrt. I nuläget ligger min totala försäkringspremie på 12000kr för 3 år ( helförsäkring).
Och är du säker på att få behålla det låga pris du har nu i 3 år?
Leasing.matbl skrev:Men då har du försäkrat den privat antar jag? För oss som har leasing så blir det inte riktigt samma sak...Niclas skrev:Tycker också 19500kr för 3 års vagnskada låter dyrt. I nuläget ligger min totala försäkringspremie på 12000kr för 3 år ( helförsäkring).
Och är du säker på att få behålla det låga pris du har nu i 3 år?
Jag antar (hoppas) att den låga premien gäller hela leasingperioden.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Niclas: försäkringsbolag?
Axa?
Det var mitt leasingbolag som ordnade allt.
Det var mitt leasingbolag som ordnade allt.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Normal prisökning. Med en normal inflation ska priserna upp varje år. Att Tesla nu höjer priserna kan vara planerat sedan innan. Sen får man en vagnskadegaranti "på köpet".
RGNT Classic, Vässla
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Bara om man har inflation. Just nu är inflationstakten enligt SCB på årsbasis 0,0%.Basunen skrev:Normal prisökning. Med en normal inflation ska priserna upp varje år. Att Tesla nu höjer priserna kan vara planerat sedan innan. Sen får man en vagnskadegaranti "på köpet".
Det som nog styr mer är valutaförändringarna.
- AGCF
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Niclas,
betalar du bara 4000 kr per år för helförsäkring av Model S? Det låter bisarrt billigt. Eller är det bara vagnskadedelen av premien du menar?
betalar du bara 4000 kr per år för helförsäkring av Model S? Det låter bisarrt billigt. Eller är det bara vagnskadedelen av premien du menar?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Leasar bilen och det står på kostnadsspecifikationen 4000 kr i försäkringspremie via AXA (har aldrig hört talas om dem tidigare). Det är dessutom bruttolönekostnad, så nettokostnaden för mig blir väl 43% av det.
Det är onekligen billigt och jag tror inte AXA riktigt förstod vad det var för bil de försäkrade. Elbil med 69kw effekt?
Det är onekligen billigt och jag tror inte AXA riktigt förstod vad det var för bil de försäkrade. Elbil med 69kw effekt?

Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+