Hej!
https://www.youtube.com/watch?v=72VdLXet_d4&t idag blickar vi uppåt med ett inspirerande samtal om framtidens elflyg på Evolution Show med inspirerande gästen, Anders Forslund VD och grundare av svenska Heart Aerospace!
Mycket har hänt sedan jag hade Anders i studion bland annat har bolaget flyttat in i en modern hangar vid Säve flygplats utanför Göteborg där Anders också sitter under samtalet med den nya egenutvecklade propellern i bakgrunden.
I samtalet pratar vi bland annat om Heart Aerospace nya motor och vad det innebär att världens första eldrivna flygplan byggt på ny plattform certifierats i Europa, det tvåsitsiga Velis Electro från sovenska Pipistrel och förstås vad eldrivna flygplan från Heart Aerospace kan förändra svenska inrikesflyget.
Anders Forslund berättar bland att cirka en tredjedel av alla inrikesresor i Sverige görs inom en räckvidd på 400 km vilket innebär att redan idag, med nuvarande teknik skulle ett elflygplan med den räckvidden kunna ersätta dessa sträckor, förstås med fler flygplan idag då passagarantalet för elflygplan till en början lär ligga på runt 20-talet.
I nästa avsnitt av Evolution Show forsätter jag serien om att investera i banbrytande framtidsbolag där jag kikar närmare på en av mina favoritbolag just nu, svenska Neonode som utvecklar touchless-teknik baserad på kommunikation med hologram så missa inte det!
Svenskt 19 sitisigt elflyg snart här! 2025!
Moderator: Redaktion