Vilka är (de finstilta) villkoren för låneavtal?
För att bli kvalificerad för restvärdesgarantin måste du finansiera (med godkänd kredit) minst 80 % av priset på din Model S-konfiguration inom 36 och 72 månader efter inköpet med en kontantinsats på 20 %. För att kunna utnyttja restvärdesgarantin måste avbetalningen pågå under minst 36 månader efter inköpsdatum och betalningen ska ha skett utan anmärkning.
...inom 36 och 72 månader...?
Så alltså om jag köper en Model S för 1 100 000:- så går jag in med kontantinsats på 220 000:- (20%).
Efter 36 månader garanterar Tesla att dom köper tillbaka min bil för 550 000:- .
Så avbetalningen blir 1 100 000 - 550 000 - 220 000 = 330 000 / 36 månader? Eller?
Kan jag gå in med större kontantinsats?
"betalningen ska ha skett utan anmärkning" är ju lite luddigt också.
Var går gränsen för "anmärkning" i det här fallet?
Att de fått skicka ut en påminnelse? Att fakturan sålts vidare till inkasso? Att fakturan gått till Kronofogden?
Om det förstnämnda ligger jag lite pyrt till... :O
För att bli kvalificerad för restvärdesgarantin måste du finansiera (med godkänd kredit) minst 80 % av priset på din Model S-konfiguration inom 36 och 72 månader efter inköpet med en kontantinsats på 20 %. För att kunna utnyttja restvärdesgarantin måste avbetalningen pågå under minst 36 månader efter inköpsdatum och betalningen ska ha skett utan anmärkning.
Så alltså om jag köper en Model S för 1 100 000:- så går jag in med kontantinsats på 220 000:- (20%).
Efter 36 månader garanterar Tesla att dom köper tillbaka min bil för 550 000:- .
Så avbetalningen blir 1 100 000 - 550 000 - 220 000 = 330 000 / 36 månader? Eller?
Mvh
/Pelle
Japp, du har uppfattat det helt rätt. I en leasing har du ju ett restvärde som du sätter till återköpsvärdet helt enkelt och lägger upp leasingen på 36 månader. För privata billån kan det, såvitt jag vet, skilja sig lite på om man har en restskuld i lånet eller lägger upp hela värdet på en längre avbetalning.
Du kan gå in med en större kontantinsats om du vill. Om det är företagsleasing ska du bara se upp så det inte blir vad Skatteverket kallar "förtäckt köp". Det finns ingen fast gräns för det, men du kan nog gå in med en rätt rejäl kontantinsats utan att det är något problem.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag har precis ansökt och ville gå in med 800KSek kontant men det blev bara 40% som blev godkänt !
Titanium 85D, svarta NG, svart alcantara,pano tak, matt abachi, autopilot,air suspension
Leverans Feb 2016
Jag har precis ansökt och ville gå in med 800KSek kontant men det blev bara 40% som blev godkänt !
Om det är företagsleasing så handlar det garanterat isåfall om att det inte ska bli ett förtäckt köp. Ska du köpa så ska du köpa, och då får du inte dra av någon moms. Ska du leasa och dra av halva momsen så ska det ju röra sig om en faktisk leasing, inte bara ett låtsasupplägg för att komma runt skattereglerna.
Sen varför skattereglerna tvunget ska göra skillnad på momsen vid köp och leasing, det är en annan men väldigt bra fråga...
Mvh
/Pelle
Japp, det blir en låg månadskostnad. Jag fick lägga upp till 30% som mest enligt min revisor. Det lär dock inte vara någon fördel att göra så totalt sett vad jag vet. För min del var det viktigt med låga fasta kostnader efter köpet så därför pytsade jag in lite större insats än nödvändigt, vem vet hur företaget går om ett par år ? Moms/leasingkostnads avdraget fördelas sedan över leasingtiden.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jepp, det är viktigt att tänka på den biten oxo.
Har fått godkänt med 10% men kommer att stoppa in så mycket som möjligt när det blir dags.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Okej, då har jag fattat saken rätt. Det handlar alltså kort och gott om att betala av halva bilen på tre år, uppdelat på
kontantinsats och månadsbetalningar av variabla storlekar.
För min del handlar det om privat köp med det Tesla kallar låneavtal. Det är andra villkor för det dom kallar finansiella leasing-avtal.
Verkar inte kräva lån hos specifik bank?
Stödjer banken restvärdesgarantin?
Restvärdesgarantin är en överenskommelse mellan Tesla och fordonets ursprungliga registrerade innehavare eller ägare.
Okej, då har jag fattat saken rätt. Det handlar alltså kort och gott om att betala av halva bilen på tre år, uppdelat på
kontantinsats och månadsbetalningar av variabla storlekar.
För min del handlar det om privat köp med det Tesla kallar låneavtal. Det är andra villkor för det dom kallar finansiella leasing-avtal.
Verkar inte kräva lån hos specifik bank?
Stödjer banken restvärdesgarantin?
Restvärdesgarantin är en överenskommelse mellan Tesla och fordonets ursprungliga registrerade innehavare eller ägare.
Jo, det måste vara finansiering som är godkänd av Tesla:
Vilka kunder har tillgång till restvärdesgarantin?
Alla privat- eller företagskunder som finansierar sin Model S genom lån eller finansiell leasing som godkänts av Tesla har tillgång till restvärdesgarantin om de uppfyller kraven på löptid och kontantinsats.
Ah, sant. Och det var i praktiken DNB som gällde då har jag förstått från andra trådar.
Men efter att DNB blivit inblandade så kommer ändå matematiken kring mitt räkneexempel stämma? Under förutsättning förstås att kreditupplysning
och lån får grönt ljus etc.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Ja naturligtvis Såg de där 550 000 som en inbetalning.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Jag har gått in med maxbeloppet i 1:a hyran, d.v.s 40% av köpbeloppet. Men jag var övertygad om att jag var garanterad restvärdesgarantin på 50%, det visar sig nu då att jag alls inte är eftersom jag finansierat för liten del
Ah, sant. Och det var i praktiken DNB som gällde då har jag förstått från andra trådar.
Men efter att DNB blivit inblandade så kommer ändå matematiken kring mitt räkneexempel stämma? Under förutsättning förstås att kreditupplysning
Uträkning: 1 100 000 - 550 000 - 300 000 = 250 000 / 36 månader ~ 7600:- per månad inkl ränta och övriga avgifter.
Och efter 3 år när jag vill förnya mitt bilinnehav och skaffa en ny Tesla så kan jag sälja tillbaka bilen till Tesla så står man där +/- noll gällande denna första bilen?
Och efter 3 år när jag vill förnya mitt bilinnehav och skaffa en ny Tesla så kan jag sälja tillbaka bilen till Tesla så står man där +/- noll gällande denna första bilen?
BigDaddyT skrev:
Beror ju på vad du menar med +/- noll du har ju betalt 300kkr i insats som du inte ser igen.
Men, ja du har inga skulder till Tesla eller DNB längre
Avbetalningen på 36*7600 lär du inte heller se igen, men som sagt skuld har du inte någon.
Räntan är glömd, som sagt, och jag tror aviavgiften är 49 kr per månad. Inkl dessa blir det ca 10870 kr per månad inkl moms med 220 000 kr insats och ca 8935 kr per månad med 300 000 kr insats. Beräknat på 2,75% ränta.
Jag har gått in med maxbeloppet i 1:a hyran, d.v.s 40% av köpbeloppet. Men jag var övertygad om att jag var garanterad restvärdesgarantin på 50%, det visar sig nu då att jag alls inte är eftersom jag finansierat för liten del
OK så du får alltså ingen restvärdesgaranti, för att du betalat för mycket första förhöjd?
Tror egentligen inte att det spelar nån roll. även om man inte har denna så kommer andrahandsvärdet hållas uppe tack vare att tesla har det på många andra bilar.
tycker dessutom det är lite overkill att dom har serviceintervall på 2000 mil för att få behålla restvärdesgarantin. Dom borde ju kunna köras längre än icebilar, och många bilar har idag minst 3000 mil.
OK så du får alltså ingen restvärdesgaranti, för att du betalat för mycket första förhöjd?
Tror egentligen inte att det spelar nån roll. även om man inte har denna så kommer andrahandsvärdet hållas uppe tack vare att tesla har det på många andra bilar.
tycker dessutom det är lite overkill att dom har serviceintervall på 2000 mil för att få behålla restvärdesgarantin. Dom borde ju kunna köras längre än icebilar, och många bilar har idag minst 3000 mil.
Jag är faktiskt ganska så säker på att jag frågade om just restvärdesgarantin gällde när jag köpte och svaret var då "ja".
Tror/hoppas precis som du att 2:a handsvärdet står sig bra de närmsta åren så problemet lär inte finnas. Annars slår vi väl ihop våra påsar och renoverar våra "gamla" Teslor....du är ju bra på batterierna och jag tar hand om drivlinan(elmotorn). Problem solved, as new!
Menar du att du inte skulle få restvärdesgarantin för att du gick in med mer än de 20% som det står i kontantinsats? Jag la 25% kontant men lovades restvärdesgarantin, och jag har ett garantidokument för nerladdning i MyTesla.
Jag är faktiskt ganska så säker på att jag frågade om just restvärdesgarantin gällde när jag köpte och svaret var då "ja".
Tror/hoppas precis som du att 2:a handsvärdet står sig bra de närmsta åren så problemet lär inte finnas. Annars slår vi väl ihop våra påsar och renoverar våra "gamla" Teslor....du är ju bra på batterierna och jag tar hand om drivlinan(elmotorn). Problem solved, as new!
Ah, du skrev det här medan jag skrev mitt svar. Logga in på MyTesla, scrolla ner till dokumenten. Under "Mina dokument", kolla efter ett som heter "Finansieringsdokument". Om det finns, öppna det - det borde vara ditt restvärdesgarantibevis.