Artikel i media
Moderator: Redaktion
Re: Artikel i media
Det är billigare med elbil än fossilbil. Men jag har gått från att köpa 3-5 år gamla bilar till att köpa nytt så mitt TCO blir så klart högre.
En skattehöjning på el skulle ju falla på fler än bara elbilister och därför inte alls behöva vara lika hög som en höjning på bensin. El används ju överallt och av alla utom just för bilar.
En skattehöjning på el skulle ju falla på fler än bara elbilister och därför inte alls behöva vara lika hög som en höjning på bensin. El används ju överallt och av alla utom just för bilar.
Första X kostade mig runt 10kr/mil totalt
Andra X blev runt 4kr/mil inkl allt
Tredje X blev runt 100kr/mil eller 21k/mån
Trean jag har nu vet jag när jag byter nästa gång
Andra X blev runt 4kr/mil inkl allt
Tredje X blev runt 100kr/mil eller 21k/mån
Trean jag har nu vet jag när jag byter nästa gång

Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Teslaspolen
- Teslaägare
Att moms är inkomstkälla för staten är jag med på. Men vi skattar även fossila drivmedel med en miljöskatt för att den ska användas mindre och på sikt bytas ut mot hållbar, och helst inhemska medel. En tid trodde man att det var etanol, sedan biodiesel. Nu har poletten börjat trilla med och det är el som gäller. Min poäng är dock; miljöskatten kom inte till för att vara inkomst och därför ska man inte tänka sig att den ska ersättas om den blir inaktuell.
Väldigt mycket rimligare än kilometerskatt i min mening.bylund skrev:Jag tror snarare att vi får mer av avgifter för vissa vägar, broar och fler områden med trängselskatt. Kan sitta kameror med skyltavläsning längs motor- och europavägarna t ex som gör att du betalar efter nyttjandet där, samt i städer likt det är i Stockholm och Göteborg idag, och på broar i t ex Sundsvall och Motala.
Då kan man enkelt undanta vägar i glesbyggd där alternativen till bil är få, samtidigt som man kan få ner trafiken något där belastningen är hög. Antalet installationer blir färre (räknas i tusental snarare än miljontal), man får med äldre och utländska fordon också.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Bra att se politiker som kan ändra sig när de får fakta på bordet.12man skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
Nu har SVT tagit efter Youtube i alla fall. Lockar med dam, men videon innehåller skäggiga gubbar.12man skrev:
Bra att de inser riskerna med att ha vätgasproduktion inne i ett bostadsområde, borde aldrig vara tillåtet.12man skrev:
- Teslaspolen
- Teslaägare
Man är ute och cyklar igen och tänker med avgasbilslogik
https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken ... matbonus-2
https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken ... matbonus-2
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Professor Ö. Andersson numera "bara" fysikprofessor
har strukit förbränning från sin professors titel, har det brunnit nånstans?från "ny"teknik
Öivind Andersson, professor och avdelningschef för förbränningsmotorer på LTH
ms 76132 "Eleamore"
- carl-pedal
- Teslaägare
Jag hörde en liknelse igår morse i P1 morgon som skulle belysa hur mycket före "romansbedragarna" ligger polisen.
"- Det är som att åka häst och vagn och försöka hinna ikapp den snabbaste elbilen!"
Sagt av författaren till en bok i ämnet som uppenbarligen har huvudet på skaft!
"- Det är som att åka häst och vagn och försöka hinna ikapp den snabbaste elbilen!"
Sagt av författaren till en bok i ämnet som uppenbarligen har huvudet på skaft!

Model YLR svart beställd 13/1
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Model 3 SR+ vit - 21
Model S90 2015 RWD såld
Misha körde en M3P för några veckor sedan på Ringen men bromsarna höll knappt en tredjedels varv och fjädringen var han inte imponerad av. Nu har han lånat en annan M3P med uppgraderade bromsar, däck och fjädring. Tydligen riktigt imponerad och ganska häftigt när han flyger förbi andra bilar helt ljudlöst.
Börjar varvet med 90% soc avslutar med 50% så 2 varv borde den klara om batteriet inte överhettar.

Börjar varvet med 90% soc avslutar med 50% så 2 varv borde den klara om batteriet inte överhettar.
Misha kör ju dock på "traditionellt" vis, dvs använder inte regen.Nilp skrev:Misha körde en M3P för några veckor sedan på Ringen men bromsarna höll knappt en tredjedels varv och fjädringen var han inte imponerad av. Nu har han lånat en annan M3P med uppgraderade bromsar, däck och fjädring. Tydligen riktigt imponerad och ganska häftigt när han flyger förbi andra bilar helt ljudlöst.![]()
Sebastian Vittel lyckas köra riktigt snabbt även med en standard M3P, han använder full regen vilket gör att bromsarna inte överhettar på samma vis.
(rekommendation om inställningar på trackmode, däcktryck, hjulbultar etc)
Tror Tesla kommer behöva utöka antalet Superchargers där snart..

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Imponerande och underhållande! Undra om Tesla granskar turer runt Ringen lite extra? De får ju extra data för framtida tuning av tex Plaid.Nilp skrev:Misha körde en M3P för några veckor sedan på Ringen men bromsarna höll knappt en tredjedels varv och fjädringen var han inte imponerad av. Nu har han lånat en annan M3P med uppgraderade bromsar, däck och fjädring. Tydligen riktigt imponerad och ganska häftigt när han flyger förbi andra bilar helt ljudlöst.![]()
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Kul video.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Det är en falsk vinkling. Det är nog många som precis som jag vet att elbilar är dyrare. Dock inte så mycket dyrare som det verkar om man endast ser till inköpspriset. Det är poängen.Stevvee skrev:Är väll bara du Mati och Verdi som kan erkänna detta. Annars är det ju bara söka i valfri tråd så är det gång på gång hur billigt det är med elbil och ingen förstår varför inte alla företag bara köper in elbilar eftersom det är så ”billiga”mati skrev:Men det är ju till stor del bara självbedrägeri. Visst kan en elbil under vissa förutsättningar ha lägre TCO än en fossilbil, men det är ju absolut inte så för alla och bygger dessutom oftast på spekulation, dvs att bilen håller ett högt andrahandsvärde. Det finns många olika anledningar varför jag kör elbil, men att det skulle vara billigare är tyvärr ingen av dem.Fredrik j skrev:Ok. Tycker man hela tiden får höra hur mycket elbilisten sparar på att inte köra fossilbil längre. Särskilt som förmånsbil.Svenssons skrev:Argumentet att det ska finnas utrymme att ta ut mer skatt från elbilister men inte andra känns lika löjligt och det är inte heller helt lätt att kontrollera.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- OfarligTesla
- Teslaägare
Haha, hur kan man ha så mycket fel i ett och samma inlägg kan man fråga sig, han hävdar t.ex. att inställningar som finns inte gör det och det är dåligt.P951 skrev:
Sen kan man undra hur han kör för att få så kort räckvidd, jag kör fort och med mycket acceleration och jag har svårt att komma under 45 mil till den mesta körningen. Lyckats komma ner i 40 mil när jag och en polare var ute och buskörde i början för att testa den. Nu har väl han 20” fälgar men det lär ju inte göra 15 mil.
Vissa saker lär vara jobbiga och tyder väl på en defekt bil men det verkar inte framgå ifall han försökt få det åtgärdat.
Man kan undra varför han valde att köpa den till att börja med. Han klagar ju på saker som det hade räckt med att titta på en bild på interiören för att inse.
Hade inte det fått honom att tveka så borde en provkörning definitivt gjort det.
Men vissa är väl sådär, de köper vadsomhelst för det är coolt utan att inse att det är helt tvärt emot vad de gillar själva.
Hade inte det fått honom att tveka så borde en provkörning definitivt gjort det.
Men vissa är väl sådär, de köper vadsomhelst för det är coolt utan att inse att det är helt tvärt emot vad de gillar själva.
Jo, men det är ju det som gör det ganska löjligt. ”Hjälp, den har ju touchskärm! Det var det ingen som sa.” ”Ånej, den försöker köra själv, jobbigt att jag la 66000kr på FSD paketet”.taliz skrev:Man kan undra varför han valde att köpa den till att börja med. Han klagar ju på saker som det hade räckt med att titta på en bild på interiören för att inse.
LarsL skrev:Jo, men det är ju det som gör det ganska löjligt. ”Hjälp, den har ju touchskärm! Det var det ingen som sa.” ”Ånej, den försöker köra själv, jobbigt att jag la 66000kr på FSD paketet”.taliz skrev:Man kan undra varför han valde att köpa den till att börja med. Han klagar ju på saker som det hade räckt med att titta på en bild på interiören för att inse.
Fast om vi droppar tramset så är touch screen trafikfarligt jämfört med fysiska reglage som man kan använda utan att behöva titta på. Det går inte att komma ifrån. Det är såklart en kompromiss som allt annat. Vissa aspekter är positiva, andra negativa.
Fast hur kan det överraska honom? Harpan inte koll på vad han köper.Verdi skrev:LarsL skrev:Jo, men det är ju det som gör det ganska löjligt. ”Hjälp, den har ju touchskärm! Det var det ingen som sa.” ”Ånej, den försöker köra själv, jobbigt att jag la 66000kr på FSD paketet”.taliz skrev:Man kan undra varför han valde att köpa den till att börja med. Han klagar ju på saker som det hade räckt med att titta på en bild på interiören för att inse.
Fast om vi droppar tramset så är touch screen trafikfarligt jämfört med fysiska reglage som man kan använda utan att behöva titta på. Det går inte att komma ifrån. Det är såklart en kompromiss som allt annat. Vissa aspekter är positiva, andra negativa.
I teorin. I praktiken tittar man tex oftast vilken temperatur man faktiskt sätter, man vrider inte bara till varmare/kallare.Verdi skrev:LarsL skrev:Jo, men det är ju det som gör det ganska löjligt. ”Hjälp, den har ju touchskärm! Det var det ingen som sa.” ”Ånej, den försöker köra själv, jobbigt att jag la 66000kr på FSD paketet”.taliz skrev:Man kan undra varför han valde att köpa den till att börja med. Han klagar ju på saker som det hade räckt med att titta på en bild på interiören för att inse.
Toushskärmen sitter ju där för att det inte är tänkt att man själv ska köra bilen. Det är bara lite försenat.