Batteridag 22 september

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:

Tesla Battery Day Thumbnail Hints at High-Performance Nanowire Supercapacitor


https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... rcapacitor
En av anledningarna till den spekulationen är att deras huvudkontor ligger precis bredvid Tesla men ska man tro Elon så hade han ingen aning om det. Hur långt ifrån är våra spekulationer ifrån verkligheten?

https://www.teslarati.com/tesla-battery ... ll-happen/
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Andersen »

Elon 27/8: "We were too obtuse for our own good, although I think it works esthetically. Those are folded-over current collectors at the top/bottom of the cell, which are important, but I don’t want to jump the gun on Sept 22..."

Här verkar Elon alltså bekräfta att det rör sig om" tabless" celler:
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmani ... ode-patent

7 maj twittrade han "Way more important than it sounds" som kommentar till en artikel om Teslas senaste patent om "tabless electrode".

"... removing the tab not only simplifies the manufacturing process, but also reduces the ohmic resistance in the negative electrode during electrochemical cycling by 5 to 20 times."

Så, billigare och bättre batterier om ovan stämmer. Men till vad? Varför bygger Panasonic ut GF1 med mer kapacitet och utlovar 5% kapacitetsförbättring på 2170-cellerna redan i år?

" Panasonic Corp (6752.T) plans to boost the energy density of "2170" battery cells it supplies to Tesla Inc (TSLA.O) by 20% in five years and commercialize a cobalt-free version "in two to three years", the head of its U.S. EV battery business said.
https://www.reuters.com/article/us-pana ... SKCN24V1GB

Panasonic has already developed technologies resulting in a more than 5% increase in the energy density of "2170" cells.

From September, the firm will start converting lines at its factory in Nevada that it operates with Tesla as it prepares to further boost the energy density of the cells, Takamoto said.

To control safety risks associated with higher density and less cobalt, Panasonic is adjusting the composition and design for better thermal stability, Takamoto said."

Det som beskrivs ovan låter ju inte som något revolutionerande, plus att det låter som Panasonics egen teknologi - men vad är det egentligen man förändrar? Att bara ändra kemi i cellen kräver knappast att man bygger om alla befintliga produktionslinor I GF1. Men det ska man göra. Kan det handla om samma tabless electrode som Elon är så inne på, men utan att krångla till det med helt nya cellformat?

Tesmanian, som har Elons öra, har fått tips om vad Teslas eget batteriprojekt rör sig om:

"Tesmanian previously reported that according to information received from a person familiar with the case, the new Tesla battery will have at least 30% more capacity and will be several times cheaper to manufacture. The production process will be extremely efficient and will significantly save on capital costs for equipment. In this scenario, a 130kWh pack seems possible. It also became known that the new cell will have a diameter of approximately 1.57 inches. The new battery will have a different form factor, so most likely it will be used for Semi and/or Cybertruck. Having the data obtained from the latest patents, it seems that this information is true."
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av [JM] »

Den nya cellen lär få en 40650 eller 40700 formfaktor.
Tabless gör att cellens inre resistan minskar vilket leder till lägre värmeutveckling.
Minskad värme gör att man kan gå upp i volym på cellen trots att mantelarean då blir mindre per volymsenhet.
Slutresultatet blir en högre energidensitet i hela packen/modulen.

Kombinera detta med Maxwells torrelektrolyt så kan nya linorna säket spotta ur sig avsevärt fler kwh per dygn.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »


Det här vet vi om Tesla Battery Day

https://www.nyteknik.se/fordon/det-har- ... ay-7000113
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »


Tesla Begins Sending Battery Day Invitations

https://www.thestreet.com/tesla/news/te ... IMZw45_wps
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Zalman3 skrev:
Mera snack om ny batteriteknik som Tesla kanske visar på batteridagen.




Dagens Tesla batterier ligger på ca 246 watt-hours/kg.
Så 400Wh/kg vore en rejäl förbättring.
20200825_061717.jpg
Fler tror att 400Wh/kg är möjligt!

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Vissa tror att man på batteridagen även visar kondensatorlösningar.

More speculatively – it might be sensible to put a 50 kg (around 1 kWh) supercapacitor bank into the Plaid for battery/motor cooling benefits during hard track sessions. Repeated extreme acceleration and regen adds a lot of battery pack heat (and motor heat). A small supercap cache that shaves off 50% of that acceleration/regen task from the battery would make a huge different to pack temperature, and allow more cooling to go to motors and inverters. The feasibility of this is dependent on a heat tolerant supercap, since these would also get very hot during a track session, which can be pushed over a short (7.5 to 15 minute) track session without needing much active cooling.


https://pushevs.com/2020/09/13/what-to- ... ttery-day/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19937
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Bjelke »

Vissa tror att det visar sig... :lol: ;)
Det är nära nu iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 988
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av LasseTM »

Onekligen spännande detta, vilken tid svensk tid drar kalaset igång?
23:30 om jag konverterar rätt?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
hakon18
Teslaägare
Inlägg: 93
Blev medlem: 07 maj 2019 13:07
Ort: Norrköping

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av hakon18 »

LasseTM skrev:
Onekligen spännande detta, vilken tid svensk tid drar kalaset igång?
23:30 om jag konverterar rätt?
1:30 PM Pacific Time blir 22:30 enligt Google.
Livestream går att se här: https://www.tesla.com/sv_se/2020shareholdermeeting
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

19.45 in i denna film menar dom på att Tesla dammsuger marknaden på batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.
Och använder dessa batterier bättre än någon annan. Och kan därmed betala bättre än sina konkurrenter. Och eftersom Tesla är Världens största elbilstillverkare så är det väldigt svårt för någon annan att kunna konkurrera. I bästa fall så får konkurrenterna den lilla kvot de kontrakterat sedan länge. I sämsta fall skiter batteritillverkare i detta och säljer till Tesla istället, till ett högre pris.
Och då spelar det ingen roll att man heter Volkswagen.

"Redan innan tillverkningen har startat av elbilen  ID.3 har Volkswagen fått problem med batterileveranser.  Samsung drar sig ur en jättedeal och tre av fyra batterier försvinner.  Nu hotas Volkswagens hela ambitiösa satsning för elbilar, enligt Bloomberg"
https://www.bytbil.com/nyheter/batterik ... rtat-18358

19.45 in i filmen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4474
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av nek0 »

Zalman3 skrev:
19.45 in i denna film menar dom på att Tesla dammsuger marknaden på batterier från Panasonic, CATL, LG Chem och Samsung.
Och använder dessa batterier bättre än någon annan. Och kan därmed betala bättre än sina konkurrenter. Och eftersom Tesla är Världens största elbilstillverkare så är det väldigt svårt för någon annan att kunna konkurrera. I bästa fall så får konkurrenterna den lilla kvot de kontrakterat sedan länge. I sämsta fall skiter batteritillverkare i detta och säljer till Tesla istället, till ett högre pris.
Och då spelar det ingen roll att man heter Volkswagen.

"Redan innan tillverkningen har startat av elbilen  ID.3 har Volkswagen fått problem med batterileveranser.  Samsung drar sig ur en jättedeal och tre av fyra batterier försvinner.  Nu hotas Volkswagens hela ambitiösa satsning för elbilar, enligt Bloomberg"
https://www.bytbil.com/nyheter/batterik ... rtat-18358

19.45 in i filmen
Nyheten från maj 2019? Måste vara mycket relevant idag :lol:
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1284
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av slugger75 »

Ok min spaning vad som kommer presenteras:
- batterier med högre energitäthet (längre räckvidd), ökad livslängd, snabbare laddning, lägre pris
- fler samarbeten vilket säkerställer tillgång till kritiska komponenter
- lite info om de nya fabrikerna och arbete med att öka kvaliteten i bilbyggandet

Men inget av detta gör någon skillnad för oss som kör Tesla idag. Inte heller är det något som märks i år, eller nästa år. Detta är framtidssäkring.

Marknaden blir besviken då den väntat sig något konkret här och nu. Aktien dyker.

Tja, ungefär så!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Verdi

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Verdi »

slugger75 skrev:
Ok min spaning vad som kommer presenteras:
- batterier med högre energitäthet (längre räckvidd), ökad livslängd, snabbare laddning, lägre pris
- fler samarbeten vilket säkerställer tillgång till kritiska komponenter
- lite info om de nya fabrikerna och arbete med att öka kvaliteten i bilbyggandet

Men inget av detta gör någon skillnad för oss som kör Tesla idag. Inte heller är det något som märks i år, eller nästa år. Detta är framtidssäkring.

Marknaden blir besviken då den väntat sig något konkret här och nu. Aktien dyker.

Tja, ungefär så!
Ja, alltså. Det måste nästan bli så. Hade det varit en revolution här och nu hade Tesla aldrig kunnat väntat med batteridagen så här länge.

Får nästan ta och köpa björnar dagen innan. Finns viss risk att de säger nåt oväntat positivt men nästan allt sånt är redan inprisat i kursen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
slugger75 skrev:
Ok min spaning vad som kommer presenteras:
- batterier med högre energitäthet (längre räckvidd), ökad livslängd, snabbare laddning, lägre pris
- fler samarbeten vilket säkerställer tillgång till kritiska komponenter
- lite info om de nya fabrikerna och arbete med att öka kvaliteten i bilbyggandet

Men inget av detta gör någon skillnad för oss som kör Tesla idag. Inte heller är det något som märks i år, eller nästa år. Detta är framtidssäkring.

Marknaden blir besviken då den väntat sig något konkret här och nu. Aktien dyker.

Tja, ungefär så!
Ja, alltså. Det måste nästan bli så. Hade det varit en revolution här och nu hade Tesla aldrig kunnat väntat med batteridagen så här länge.

Får nästan ta och köpa björnar dagen innan. Finns viss risk att de säger nåt oväntat positivt men nästan allt sånt är redan inprisat i kursen.
Jag tror tvärtom att den stora nyheten är egen produktion av batterier med väsentligt lägre kostnad och högre kapacitet, och att marknaden kommer att reagera positivt. Något högre kapacitet i befintliga batteripack (typ 10%) tror/hoppas jag också på, men det viktigaste tror jag kommer att vara att den egna cellproduktionen kommer att visa sig vara flera steg före konkurrenterna map $/kWh.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
slugger75 skrev:
Ok min spaning vad som kommer presenteras:
- batterier med högre energitäthet (längre räckvidd), ökad livslängd, snabbare laddning, lägre pris
- fler samarbeten vilket säkerställer tillgång till kritiska komponenter
- lite info om de nya fabrikerna och arbete med att öka kvaliteten i bilbyggandet

Men inget av detta gör någon skillnad för oss som kör Tesla idag. Inte heller är det något som märks i år, eller nästa år. Detta är framtidssäkring.

Marknaden blir besviken då den väntat sig något konkret här och nu. Aktien dyker.

Tja, ungefär så!
Ja, alltså. Det måste nästan bli så. Hade det varit en revolution här och nu hade Tesla aldrig kunnat väntat med batteridagen så här länge.

Får nästan ta och köpa björnar dagen innan. Finns viss risk att de säger nåt oväntat positivt men nästan allt sånt är redan inprisat i kursen.
Jag tror tvärtom att den stora nyheten är egen produktion av batterier med väsentligt lägre kostnad och högre kapacitet, och att marknaden kommer att reagera positivt. Något högre kapacitet i befintliga batteripack (typ 10%) tror/hoppas jag också på, men det viktigaste tror jag kommer att vara att den egna cellproduktionen kommer att visa sig vara flera steg före konkurrenterna map $/kWh.

/fth

Men har de gått och sugit på det i ett halvår? Kan man göra så?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8146
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Men har de gått och sugit på det i ett halvår? Kan man göra så?
Menar du att det skulle definieras som undanhållande av marknadspåverkande information?

Det beror väl på hur långt fram man är i utvecklingen, skulle man redan ha produktionen i full gång så ja, men om det fortfarande kan definieras som R&D så nej.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av 12man »

Dagen blev försenad pga corona, kanske behövde de trycka ur bilar och bildelar ur systemet,
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Verdi skrev:
Men har de gått och sugit på det i ett halvår? Kan man göra så?
Menar du att det skulle definieras som undanhållande av marknadspåverkande information?

Det beror väl på hur långt fram man är i utvecklingen, skulle man redan ha produktionen i full gång så ja, men om det fortfarande kan definieras som R&D så nej.

/fth

Tesla har väl en historia av att aldrig avslöja kommande ändringar eftersom de är rädda att undergräva efterfrågan på nuvarande produkter? Skulle då Tesla gå ut och säga "vi har bättre och billigare batterier på gång" så är det väl nästan underförstått att de även säger att alla bilar som beställs från och med nu får de bättre batterierna? Vad ska de annars säga? Att de kommer nästa år? Om 3 år? Vad gör det med efterfrågan?

Så antingen säger Tesla något som går emot hur de brukar kommunicera eller så har de fördröjt produktionen med de kraftigt förbättrade batterierna i ett halvår. Jag tycker båda alternativen känns långsökta.

Ett alternativ är såklart att de fördröjt batteridagen på grund av problem att bli klara i tid snarare än Corona-epidemin. Är det på det viset så stämmer inte min spaning. :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

Jag tror givetvis att Tesla har mycket att berätta den 22 september.

Om det kan leva upp till dagens mycket höga aktiekurs är dock inte alls självklart.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Dream99
Teslaägare
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 maj 2019 21:29

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Dream99 »

Jag tror att de kommer presentera egen utveckling av batterier. De kommer kunna tillverka mycket batterier då de har en ny tillverkningsprocess som innefattar bättre material och är mer skalbar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model X - 2019
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1284
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av slugger75 »

Zalman3 skrev:
Jag tror givetvis att Tesla har mycket att berätta den 22 september.
Klart du tror. Du är den obotlige optimisten! :)

(Hoppas du har rätt).
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av [JM] »

Men om dom säger att de nya batterierna enkom skall gå till Semi och/eller CT så borde det inte påverka det S3XY försäljningen.
Dvs det finns ingen anledning att vänta med ett köp för de nya batterierna kommer ändå inte till befintliga modeller.

Sen om nåt år när dom fått upp produktionstakten så kommer det hux flux nya varianter av S3XY med mer räckvidd...
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av taliz »

[JM] skrev:
Men om dom säger att de nya batterierna enkom skall gå till Semi och/eller CT så borde det inte påverka det S3XY försäljningen.
Dvs det finns ingen anledning att vänta med ett köp för de nya batterierna kommer ändå inte till befintliga modeller.

Sen om nåt år när dom fått upp produktionstakten så kommer det hux flux nya varianter av S3XY med mer räckvidd...
Ungefär så. Fast S/X Plaid får dom redan nu. ;)
3 och Y lär dock dröja till nästa generation(2025?) skulle jag gissa på, då volymerna är så pass stora.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Batteridag 22 september

Inlägg av Zalman3 »

[JM] skrev:
Men om dom säger att de nya batterierna enkom skall gå till Semi och/eller CT så borde det inte påverka det S3XY försäljningen.
Dvs det finns ingen anledning att vänta med ett köp för de nya batterierna kommer ändå inte till befintliga modeller.

Sen om nåt år när dom fått upp produktionstakten så kommer det hux flux nya varianter av S3XY med mer räckvidd...
Panasonic lovar ca 5% bättre batterier.
2170’ CELLS

Panasonic has already developed technologies resulting in a more than 5% increase in the energy density of “2170” cells.

From September, the firm will start converting lines at its factory in Nevada that it operates with Tesla as it prepares to further boost the energy density of the cells, Takamoto said.

To control safety risks associated with higher density and less cobalt, Panasonic is adjusting the composition and design for better thermal stability, Takamoto said.

He also noted there will be various battery requirements coming into play as EV usage diversifies.

Tesla’s Musk has promised to reveal significant battery advances during a “Battery Day” presentation scheduled for Sept 22. Tesla plans to introduce an EV battery that will last one million miles later this year or early next, which it jointly developed with CATL.

https://www.reuters.com/article/us-pana ... SKCN24V1GB
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar