Tesla har alltid konsekvent hävdat att snabbladdning påverkar batterierna negativt. Däremot har det med åren kommit ett antal rapporter från andra källor som gjort det gällande att snabbladdning kan ha mindre påverkan än man trott.Jwe skrev:Nja, Tibor
Problemet med det som hänt med laddhastigheten är mycket större än att bara handla om en naturlig försämring av batterikapaciteten.
Laddhastigheten, tillsammans med räckvidden, har varit Teslas viktigaste argument för sina elbilar.
Laddhastigheten har man dessutom ökat gradvis och avser att öka ytterligare.
Elon Musk har talat om för oss att vi skall med Teslas bilar bli mer mobila och se världen och kunna göra det på ett sätt som påverkar miljön minimalt. På den tiden fanns inga alternativ till att se världen med en Tesla om man inte snabbladdade den på TeslaSuC.
Det har fram till år 2018 inte framkommit att snabbladdningen skulle ha negativa konsekvenser, jag vill påstå att det varit signaler om det motsatta, dvs att snabbladdningen var rentav skonsammaste sättet för batteriladdningen. Detta ändrades 2018 i instruktionsboken för de som köpte bilar då och framåt. Efter dryga 200 sidor i instruktionsboken framkommer detta.
Tesla har alltid betonat att Superchargers ska man enbart använda till långresor.
Ja det har hanterats klumpigt av Tesla. Som tyvärr så mycket annat. Jag håller med om att det skulle varit enklare om de i tex ett blogginlägg på deras sajt skulle gått ut med att de infört förändringar i bilens mjukvara som sänker laddhastigheten något på vissa äldre bilar för att deras batterier ska hålla längre.Jwe skrev:Ingen kommunikation av denna nya inställning för övrigt.
Besökte Tesla som spekulant på ny bil på försommaren i år och frågade specifikt om detta och det förnekades problem och någon begränsning av laddhastighet kände man inte till, inte förrän jag omtalade att min nuvarande bil var drabbad, då visste man plötsligt allt, och erkände att detta var mycket besvärande. Så inte ens nya kunder får denna information, och naturligtvis inte gamla.
I febr 2020 lämnade jag in bilen för bla detta problem (+ uppgradering av laddkontakt och ny airbag). Man hade ”ingen aning” om att sänkningen av laddhastigheten var programvarustrypt.
Från en dag till en annan sensommaren/hösten 2019 ändrades bilens laddhastighet drastiskt. Det visade sig vara via nedladdad programvara. Det kunde man själv förstå och på forum läsa. Tesla förnekade detta under ca ett halvt år. Man förnekade detta till och med i ett ärende hos Allmänna reklamationsnämden (ARN).
Att Teslas personal skulle ljugit för dig vet jag inget om, själv har jag annan upplevelse av deras öppenhet.
Ja det är nog springande punkten: varför duger inte detta? Batterier åldras. Vissa batterier åldras snabbare än andra. Tesla har vid en tidpunkt insett att de kan sakta ner vissa batteriers åldrande genom att begränsa deras laddhastighet. De införde detta i mjukvaran.Jwe skrev:Argumenten för att ha gjort försämringen är exakt samma som du, Tibor, framför.
Batterierna tål inte snabbladdning.
Det är inget fel på batterierna.
Det är bara naturlig degradering.
Var tacksam för bilen går fortfarande att köra.
Vi skyddar på detta sätt din bil.
Var nöjd och glad
Varför duger inte detta?
Vad tycker du Tesla istället borde ha gjort? Struntat i att sänka laddhastigheten och låta batterierna åldras snabbare? Det är ändå en relativt "lätt" åtgärd som inte påverkar 95% av kundernas laddningar men som kan få rejäla konsekvenser med minskad framtida räckvidd eller rent av batteribyten. Och även med accelererad åldrande skulle nog batterierna klarat Teslas tämligen tandlösa 8 års garanti. Det handlade inte om att få batterierna överleva i åtta år utan om hur bilarna skulle varit efter garantiperiodens slut.
Att Tesla begränsade laddhastigheten i mjukvaran var allmän kännedom redan i fjol. Ja Tesla kunde ha varit mer pedagogiska och förklarat mer men att de skulle blånekat och varit bedrägliga får stå för dig.Jwe skrev:Det är inte ok att under ett halvår efter det som hände blåneka till det som uppenbarligen hände.
Det finns naturligtvis en djupt oroande anledning till det bedrägliga förfarandet, annars hade det kommunicerats öppet och förklarande redan från start.
Jag tycker 10-15 minuter extra vid laddning på långresor medför inte så stor negativ effekt som du låter påskina.Jwe skrev:Oron är nog stor hos Tesla att problematiken inte bara begränsar sig till vissa bilister som använt bilarna på riktigt och inte bara till närmaste köpcentrum, utan kommer att drabba alla med nuvarande batteriteknologi, förr eller senare. Och när det blir allmänt känt blir det mycket svårt att sälja in kommande batteritekniker. Hypen kring 22/9 skulle vara som bortblåst.
Hela elektrifieringen av fordonsindustrin kan vara i fara. Politiker sätter sin tilltro till denna teknik. Subventionerar, uppmanar till utbyggnad osv. I Sverige kanske man ändå aktar sig från att lagstifta (jmfr etanolskandalen) men det verkar vara på gång det också.
Det jag har sett från tråden hittills har varit enstaka påståenden om långsam laddning då och då. Vilket kan inträffa för alla. Och folk som satte sig och mätte försämringen på riktigt och insett att det inte är lika stor som man spontant hade trott.Jwe skrev:Argumentet att det bara tar litet längre tid att ladda:
Är för det första inte sant. Nästan dubbla tiden är inte litet, speciellt som vi redan som elbilister uppoffrar tid för laddning som mycket skiljer sig från att tanka bil ( som dessutom vanligen har mycket längre räckvidd)
Därtill ger påslaget en dramatisk tröskeleffekt. Dvs tidigare gjordes andra nödvändiga saker samtidigt som bilen laddades. Nu måste man vänta ytterligare en längre stund. VG se tidigare inlägg i denna tråd som väl beskriver detta.
Det är inget fel på batterierna. Det är inte på grund av försämringen som laddhastigheten hade minskat. Utan för att Tesla proaktivt begränsat laddkurvan på bilar som de bedömer skulle få problem om de brassade på som vanligt.Jwe skrev:Var glad att bilen går att köra:
Var det det enda kriteriet på bil kan jag se flera alternativ långt billigare än Teslas bilar.
Det argumentet tror jag inte heller duger i bilhallen när någon skall välja en bil för flera hundra tusen.
Inget fel på batterierna
Var det sant skulle försämringen komma gradvis och inte över en natt och inte vara så dramatisk.
Alla batterier tål högre laddeffekt i början, när de har låg laddnivå. Laddhastigheten minskar ju mer laddade batterierna blir. Även detta för att skydda batterierna. Vissa batterier behöver dock extra skydd, därför begränsas deras laddhastighet extra mycket.Jwe skrev:Ironiskt är att bilen faktiskt vid laddstart momentant laddar med högre kW än tidigare efter den olycksaliga uppdateringen. Varför. Tål den verkligen det?
Mellan raderna kan jag läsa här att du har snabbladdat på Supercharger oftare än vanligt. Det är allmän kunskap att elbilar mår inte bra av att snabbladdas för ofta. Att det just bidrar till snabbare batteridegradering. Mjukvaruändringen Tesla infört försöker låta de som snabbladdar ofta fortsätta med det så gott det nu går, men samtidigt minimera påverkan på batterierna.Jwe skrev:Ditt batteri kommer ha ett långt och lyckligt liv tack vare laddhastighetssänkningen:
Hjälper inte mig med det körmönster jag har haft och förväntar mig ha framgent.
Och så är det för många som investerat i en Tesla, bilen skall köras långt och mycket. Det är vi som har det så som också gör störst skillnad på miljön.
Skulle du då hellre välja en annan elbil som inte begränsar max laddström utan låter bilarna brinna?Jwe skrev:Din bil kommer att brinna upp om vi inte begränsar laddningen.
Ingen som säger, men kanske är det det som är den verkliga orsaken till Teslas agerande?
Om det är den riktiga orsaken så förstår vi ju alla och accepterar och blir tacksamma, men kanske inte Teslaägare så länge till.
Det har aldrig varit en myt.Jwe skrev:Så Tibor:
Det här är ingen myt längre, Tesla har erkänt att de begränsat laddningen.
Det får vissa mindre konsekvenser för Teslaägare vid långresor.Jwe skrev:Det får stora konsekvenser för nuvarande och framtida Teslaägare.
De flesta vet inte ens om att man öht kan snabbladda elbilar. Då är det inte diskussioner om man kan ladda på 42 eller 53 minuter som ska till utan att man faktiskt kan ladda på mindre än tio timmar.Jwe skrev:Du måste ta upp detta till diskussion när du informerar om elbilar, i synnerhet Teslas.
Jag förstår inte hur man å ena sidan är helt på det klara med att batterier försämras med åren, men å andra sidan tycker det är hemskt när biltillverkare försöker sakta ner processen så gott det går.Jwe skrev:Vi kanske får leva med att det inte blir bättre än så här, men dölj det inte.
Våra förhoppningar om en elbilsrevolution kanske grusas, men bättre det sker nu än när hela samhället ställt om och fordonsindustrin förleds in i en återvändsgränd.
Tänk om Teslas framgång bygger på ett bedrägeri.
Jag hoppas att så inte är fallet men ovanstående talar för att det är i farans riktning.
Visst, det är inte kul när gamla elbilar får minskad räckvidd. Det är inte kul när de får långsammare laddning. Men hur skulle rättsliga processer kunna ändra på det? Ponera att Tesla skulle återställa mjukvaran, ta bort koden de har lagt till som ska skydda äldre batterier. Så man kan ladda några minuter snabbare - men batterierna försämras snabbare med åren. Skulle det verkligen vara bättre? För det finns inget både-och. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.