Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Konsumenträtt: Begränsad supercharging aka. chargegate

Inlägg av TiborBlomhall »

Jwe skrev:
Nja, Tibor

Problemet med det som hänt med laddhastigheten är mycket större än att bara handla om en naturlig försämring av batterikapaciteten.

Laddhastigheten, tillsammans med räckvidden, har varit Teslas viktigaste argument för sina elbilar.
Laddhastigheten har man dessutom ökat gradvis och avser att öka ytterligare.
Elon Musk har talat om för oss att vi skall med Teslas bilar bli mer mobila och se världen och kunna göra det på ett sätt som påverkar miljön minimalt. På den tiden fanns inga alternativ till att se världen med en Tesla om man inte snabbladdade den på TeslaSuC.

Det har fram till år 2018 inte framkommit att snabbladdningen skulle ha negativa konsekvenser, jag vill påstå att det varit signaler om det motsatta, dvs att snabbladdningen var rentav skonsammaste sättet för batteriladdningen. Detta ändrades 2018 i instruktionsboken för de som köpte bilar då och framåt. Efter dryga 200 sidor i instruktionsboken framkommer detta.
Tesla har alltid konsekvent hävdat att snabbladdning påverkar batterierna negativt. Däremot har det med åren kommit ett antal rapporter från andra källor som gjort det gällande att snabbladdning kan ha mindre påverkan än man trott.
Tesla har alltid betonat att Superchargers ska man enbart använda till långresor.
Jwe skrev:
Ingen kommunikation av denna nya inställning för övrigt.
Besökte Tesla som spekulant på ny bil på försommaren i år och frågade specifikt om detta och det förnekades problem och någon begränsning av laddhastighet kände man inte till, inte förrän jag omtalade att min nuvarande bil var drabbad, då visste man plötsligt allt, och erkände att detta var mycket besvärande. Så inte ens nya kunder får denna information, och naturligtvis inte gamla.
I febr 2020 lämnade jag in bilen för bla detta problem (+ uppgradering av laddkontakt och ny airbag). Man hade ”ingen aning” om att sänkningen av laddhastigheten var programvarustrypt.

Från en dag till en annan sensommaren/hösten 2019 ändrades bilens laddhastighet drastiskt. Det visade sig vara via nedladdad programvara. Det kunde man själv förstå och på forum läsa. Tesla förnekade detta under ca ett halvt år. Man förnekade detta till och med i ett ärende hos Allmänna reklamationsnämden (ARN).
Ja det har hanterats klumpigt av Tesla. Som tyvärr så mycket annat. Jag håller med om att det skulle varit enklare om de i tex ett blogginlägg på deras sajt skulle gått ut med att de infört förändringar i bilens mjukvara som sänker laddhastigheten något på vissa äldre bilar för att deras batterier ska hålla längre.

Att Teslas personal skulle ljugit för dig vet jag inget om, själv har jag annan upplevelse av deras öppenhet.
Jwe skrev:
Argumenten för att ha gjort försämringen är exakt samma som du, Tibor, framför.
Batterierna tål inte snabbladdning.
Det är inget fel på batterierna.
Det är bara naturlig degradering.
Var tacksam för bilen går fortfarande att köra.
Vi skyddar på detta sätt din bil.
Var nöjd och glad

Varför duger inte detta?
Ja det är nog springande punkten: varför duger inte detta? Batterier åldras. Vissa batterier åldras snabbare än andra. Tesla har vid en tidpunkt insett att de kan sakta ner vissa batteriers åldrande genom att begränsa deras laddhastighet. De införde detta i mjukvaran.

Vad tycker du Tesla istället borde ha gjort? Struntat i att sänka laddhastigheten och låta batterierna åldras snabbare? Det är ändå en relativt "lätt" åtgärd som inte påverkar 95% av kundernas laddningar men som kan få rejäla konsekvenser med minskad framtida räckvidd eller rent av batteribyten. Och även med accelererad åldrande skulle nog batterierna klarat Teslas tämligen tandlösa 8 års garanti. Det handlade inte om att få batterierna överleva i åtta år utan om hur bilarna skulle varit efter garantiperiodens slut.
Jwe skrev:
Det är inte ok att under ett halvår efter det som hände blåneka till det som uppenbarligen hände.
Det finns naturligtvis en djupt oroande anledning till det bedrägliga förfarandet, annars hade det kommunicerats öppet och förklarande redan från start.
Att Tesla begränsade laddhastigheten i mjukvaran var allmän kännedom redan i fjol. Ja Tesla kunde ha varit mer pedagogiska och förklarat mer men att de skulle blånekat och varit bedrägliga får stå för dig.
Jwe skrev:
Oron är nog stor hos Tesla att problematiken inte bara begränsar sig till vissa bilister som använt bilarna på riktigt och inte bara till närmaste köpcentrum, utan kommer att drabba alla med nuvarande batteriteknologi, förr eller senare. Och när det blir allmänt känt blir det mycket svårt att sälja in kommande batteritekniker. Hypen kring 22/9 skulle vara som bortblåst.
Hela elektrifieringen av fordonsindustrin kan vara i fara. Politiker sätter sin tilltro till denna teknik. Subventionerar, uppmanar till utbyggnad osv. I Sverige kanske man ändå aktar sig från att lagstifta (jmfr etanolskandalen) men det verkar vara på gång det också.
Jag tycker 10-15 minuter extra vid laddning på långresor medför inte så stor negativ effekt som du låter påskina.
Jwe skrev:
Argumentet att det bara tar litet längre tid att ladda:
Är för det första inte sant. Nästan dubbla tiden är inte litet, speciellt som vi redan som elbilister uppoffrar tid för laddning som mycket skiljer sig från att tanka bil ( som dessutom vanligen har mycket längre räckvidd)
Därtill ger påslaget en dramatisk tröskeleffekt. Dvs tidigare gjordes andra nödvändiga saker samtidigt som bilen laddades. Nu måste man vänta ytterligare en längre stund. VG se tidigare inlägg i denna tråd som väl beskriver detta.
Det jag har sett från tråden hittills har varit enstaka påståenden om långsam laddning då och då. Vilket kan inträffa för alla. Och folk som satte sig och mätte försämringen på riktigt och insett att det inte är lika stor som man spontant hade trott.
Jwe skrev:
Var glad att bilen går att köra:
Var det det enda kriteriet på bil kan jag se flera alternativ långt billigare än Teslas bilar.
Det argumentet tror jag inte heller duger i bilhallen när någon skall välja en bil för flera hundra tusen.

Inget fel på batterierna
Var det sant skulle försämringen komma gradvis och inte över en natt och inte vara så dramatisk.
Det är inget fel på batterierna. Det är inte på grund av försämringen som laddhastigheten hade minskat. Utan för att Tesla proaktivt begränsat laddkurvan på bilar som de bedömer skulle få problem om de brassade på som vanligt.
Jwe skrev:
Ironiskt är att bilen faktiskt vid laddstart momentant laddar med högre kW än tidigare efter den olycksaliga uppdateringen. Varför. Tål den verkligen det?
Alla batterier tål högre laddeffekt i början, när de har låg laddnivå. Laddhastigheten minskar ju mer laddade batterierna blir. Även detta för att skydda batterierna. Vissa batterier behöver dock extra skydd, därför begränsas deras laddhastighet extra mycket.
Jwe skrev:
Ditt batteri kommer ha ett långt och lyckligt liv tack vare laddhastighetssänkningen:
Hjälper inte mig med det körmönster jag har haft och förväntar mig ha framgent.
Och så är det för många som investerat i en Tesla, bilen skall köras långt och mycket. Det är vi som har det så som också gör störst skillnad på miljön.
Mellan raderna kan jag läsa här att du har snabbladdat på Supercharger oftare än vanligt. Det är allmän kunskap att elbilar mår inte bra av att snabbladdas för ofta. Att det just bidrar till snabbare batteridegradering. Mjukvaruändringen Tesla infört försöker låta de som snabbladdar ofta fortsätta med det så gott det nu går, men samtidigt minimera påverkan på batterierna.
Jwe skrev:
Din bil kommer att brinna upp om vi inte begränsar laddningen.
Ingen som säger, men kanske är det det som är den verkliga orsaken till Teslas agerande?
Om det är den riktiga orsaken så förstår vi ju alla och accepterar och blir tacksamma, men kanske inte Teslaägare så länge till.
Skulle du då hellre välja en annan elbil som inte begränsar max laddström utan låter bilarna brinna?
Jwe skrev:
Så Tibor:
Det här är ingen myt längre, Tesla har erkänt att de begränsat laddningen.
Det har aldrig varit en myt.
Jwe skrev:
Det får stora konsekvenser för nuvarande och framtida Teslaägare.
Det får vissa mindre konsekvenser för Teslaägare vid långresor.
Jwe skrev:
Du måste ta upp detta till diskussion när du informerar om elbilar, i synnerhet Teslas.
De flesta vet inte ens om att man öht kan snabbladda elbilar. Då är det inte diskussioner om man kan ladda på 42 eller 53 minuter som ska till utan att man faktiskt kan ladda på mindre än tio timmar.
Jwe skrev:
Vi kanske får leva med att det inte blir bättre än så här, men dölj det inte.
Våra förhoppningar om en elbilsrevolution kanske grusas, men bättre det sker nu än när hela samhället ställt om och fordonsindustrin förleds in i en återvändsgränd.
Tänk om Teslas framgång bygger på ett bedrägeri.
Jag hoppas att så inte är fallet men ovanstående talar för att det är i farans riktning.
Jag förstår inte hur man å ena sidan är helt på det klara med att batterier försämras med åren, men å andra sidan tycker det är hemskt när biltillverkare försöker sakta ner processen så gott det går.

Visst, det är inte kul när gamla elbilar får minskad räckvidd. Det är inte kul när de får långsammare laddning. Men hur skulle rättsliga processer kunna ändra på det? Ponera att Tesla skulle återställa mjukvaran, ta bort koden de har lagt till som ska skydda äldre batterier. Så man kan ladda några minuter snabbare - men batterierna försämras snabbare med åren. Skulle det verkligen vara bättre? För det finns inget både-och. Man kan inte både äta kakan och ha den kvar.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Kul att se att denna tråd tagit fart igen, kul att läsa flera olika synpunkter och kul att se Tibor äntligen är med och kommenterar.

För mig är det smått surrealistiskt att en av de största nyheterna som funnits kring Tesla talas det inte alls om i media, knappt ens på TCS. Men när det kommer uppdaterade pruttar och andra nödvändigheter då skrivs det spaltmeter.

Rimligen kommer fler tillverkare att ställas inför att antingen införa samma typer av begränsningar eller se sina kostnader för garantiåtaganden skjuta i höjden.

En bil är antagligen efter boendet största investeringen en familj gör, så rimligen är det en fråga som berör många. Vi står mitt i ett väldigt spännande teknikskifte men ingen pratar om elefanten i rummet. Total tystnad. Jättekonstigt.

Hoppas på ett positivt besked på batteryday typ;

- Vi kommer att erbjuda alla S & X-ägare uppgradering till nya super-batteriet som inte begränsas vid SuC för ett extremt förmånligt pris, tack för att ni är kunder och stöttar vår utveckling!
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
chall
Teslaägare

Inlägg av chall »

Tibor, Har man haft bilen i 3,5 år och laddat under många långa resor så har man lite erfarenhet av att ladda och planera resorna. En resa som involverar 1 eller 2 laddningar kanske har någon större påverkan.
När en resa involverar 8-12 laddstop då har detta en viss betydelse. Istället för att köra 20-25mil får man nu köra 15-20 mil om man inte vill spendera en timme eller mer per laddning. Man köper en bil för olika syften och mitt är långa resor, köptes med fria mil. S75D fungerade då men inte nu.

Slutsatsen jag kan dra gällande min bil är att ju varmare väder ju slöare laddar den. Den toppar runt 75-77 och minska snabbt. Fläktarna drar inre igång så som dom gjorde tidigare år för att kyla. Kan var att kylningen och dess kemi inte fungerar så bra längre. Vid lite kyligare väder når den upp till 80 och verkar stanna där längre och minskar inte lika snabbt. När det är riktig kallt så verkar den mer fungera som vid varmt väder. Svåra är ju att man inget vet och inga svar får. Sen hur detta ändrats och pillats med senaste året mellan uppdateringarna gör ju att ens egna försök att dra någon vettig slutsats är omöjlig.

Det som gör mig förbannad och trött är att hastigheten ökades med en toppning på runt 120.
Då kan man undra hur dom tänkte kring spara på batteri och livslängd. När höjdes det?, när 3an lanserades om jag minns rätt. Sen sänks det drastiskt och då handlar det om batteri hälsa. Nej, jag tror det finns sanning som inte kommer fram.

Gällande andra bil märken har jag fått svar från Audi att laddhastighet/laddkurva inte ändras utan ingår i bilens specifikation. Ha ställt frågan till Polestar utan svar ännu.
Kunde vara bra om vi alla ställer frågan till andra bilmärken och delar här på forumet.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

chall skrev:
Gällande andra bil märken har jag fått svar från Audi att laddhastighet/laddkurva inte ändras utan ingår i bilens specifikation. Ha ställt frågan till Polestar utan svar ännu.
Kunde vara bra om vi alla ställer frågan till andra bilmärken och delar här på forumet.
Tror du har svårt att få skriftligt på det från rätt person hos respektive bolag. Har Audi ens dagens laddkurva i specifikationen?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

TiborBlomhall skrev:
Tesla har vid en tidpunkt insett att de kan sakta ner vissa batteriers åldrande genom att begränsa deras laddhastighet. De införde detta i mjukvaran.
TiborBlomhall skrev:
Det handlade inte om att få batterierna överleva i åtta år utan om hur bilarna skulle varit efter garantiperiodens slut.
TiborBlomhall skrev:
Det är inget fel på batterierna. Det är inte på grund av försämringen som laddhastigheten hade minskat. Utan för att Tesla proaktivt begränsat laddkurvan på bilar som de bedömer skulle få problem om de brassade på som vanligt.
TiborBlomhall skrev:
Även detta för att skydda batterierna. Vissa batterier behöver dock extra skydd, därför begränsas deras laddhastighet extra mycket.
TiborBlomhall skrev:
Mjukvaruändringen Tesla infört försöker låta de som snabbladdar ofta fortsätta med det så gott det nu går, men samtidigt minimera påverkan på batterierna.
Tibor, många påståenden här. Har du någon insider information eller killgissar du kring detta? Det stora problemet är ju att Tesla mörkar och inte berättar ordentligt vad de gör för förändringar. Jag tycker att det hade varit bättre om Tesla Club Sweden tryckte på Tesla för att få ordentliga svar och fakta istället för att bara köpa deras förändringar.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Teslas svar är väl ingen hemlighet? Det är inte heller någon nyhet från förra året eller så:

https://electrek.co/2017/05/07/tesla-li ... r-charges/
“The peak charging rate possible in a li-ion cell will slightly decline after a very large number of high-rate charging sessions. This is due to physical and chemical changes inside of the cells. Our fast-charge control technology is designed to keep the battery safe and to preserve the maximum amount of cell capacity (range capability) in all conditions. To maintain safety and retain maximum range, we need to slow down the charge rate when the cells are too cold, when the state of charge is nearly full, and also when the conditions of the cell change gradually with age and usage. This change due to age and usage may increase total Supercharge time by about 5 minutes and less than 1% of our customers experience this.

Tesla is not slowing down charge rates to discourage frequent Supercharging – quite the opposite. We encourage our customers to use the Supercharger network at their discretion and we committed to doubling the number of worldwide chargers just this year. We also want to ensure that our customers have the best experience at those Superchargers and preserve as much vehicle range as possible – even after frequent usage.”
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Svenssons skrev:
This change due to age and usage may increase total Supercharge time by about 5 minutes and less than 1% of our customers experience this.
Detta är definitivt struntprat!
Senast redigerad av Jojo, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

chall skrev:
Tibor, Har man haft bilen i 3,5 år och laddat under många långa resor så har man lite erfarenhet av att ladda och planera resorna. En resa som involverar 1 eller 2 laddningar kanske har någon större påverkan.
När en resa involverar 8-12 laddstop då har detta en viss betydelse. Istället för att köra 20-25mil får man nu köra 15-20 mil om man inte vill spendera en timme eller mer per laddning. Man köper en bil för olika syften och mitt är långa resor, köptes med fria mil. S75D fungerade då men inte nu.
En tre-fyra år gammal elbil är inte lika bra som en splitter ny, nej. Batterierna försämras med åren. Speciellt när de snabbladdas ofta. En S75 fungerade någorlunda till långresor när batteriet var nytt men redan då visste man ju att de skulle försämras med åren. Detta kan inte ha varit en överraskning. Det som i ditt fall var överraskning var att Tesla proaktivt begränsade laddhastigheten något redan nu, så du slipper lida av rejält värre batterier i morgon. Något långsammare laddning mot något bättre räckvidd om några år.
chall skrev:
Slutsatsen jag kan dra gällande min bil är att ju varmare väder ju slöare laddar den. Den toppar runt 75-77 och minska snabbt. Fläktarna drar inre igång så som dom gjorde tidigare år för att kyla. Kan var att kylningen och dess kemi inte fungerar så bra längre. Vid lite kyligare väder når den upp till 80 och verkar stanna där längre och minskar inte lika snabbt. När det är riktig kallt så verkar den mer fungera som vid varmt väder. Svåra är ju att man inget vet och inga svar får. Sen hur detta ändrats och pillats med senaste året mellan uppdateringarna gör ju att ens egna försök att dra någon vettig slutsats är omöjlig.
Laddhastigheten varierar med temperatur ja. Så är det för alla elbilar. Tesla har haft olika sätt att försöka få till optimal laddning i olika situationer. Bland annat har de infört förvärmning av batterierna.
chall skrev:
Det som gör mig förbannad och trött är att hastigheten ökades med en toppning på runt 120.
Då kan man undra hur dom tänkte kring spara på batteri och livslängd. När höjdes det?, när 3an lanserades om jag minns rätt. Sen sänks det drastiskt och då handlar det om batteri hälsa. Nej, jag tror det finns sanning som inte kommer fram.
Det var nog där Tesla insåg att vissa batterier inte tålde det, tvärtom behövde de mjukare laddkurva för att hålla längre.
chall skrev:
Fördelen med elbilar från fler tillverkare är ju ökad konkurrens och valfrihet för kunderna.
Frågan uppstår dock vad andra tillverkare kommer göra om de någon gång ställs inför samma val: behålla laddkurva eller förlänga batteriernas livslängd? Och vilket val som är bättre?

Min bedömning är att Tesla inte gjorde detta för att jäklas. Eller ens för att batterierna skulle fallerat inom 8 år. (Teslas batterigaranti är ju tämligen tandlös.) De gjorde det för att några minuters extra laddtid kan innebära några fler år med fungerande (men naturligtvis ändå med åren försämrade) batterier. I 95% av fallen är kunderna inte ens påverkade, endast om man laddar på Supercharger.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jojo skrev:
Svenssons skrev:
This change due to age and usage may increase total Supercharge time by about 5 minutes and less than 1% of our customers experience this.
Nej! Det var definitivt inte struntprat 2017! Min bil är en av de som drabbades av just den sänkningen som gjordes då.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Svenssons skrev:
Jojo skrev:
Svenssons skrev:
Nej! Det var definitivt inte struntprat 2017! Min bil är en av de som drabbades av just den sänkningen som gjordes då.
Struntpratet är ju att det är mycket mer än 5 minuter och drabbar fler än 1% av bilarna. Dessutom pratar de ju bara om toppeffekten, problemet här är ju lika mycket att hela landdkurvan har ändrats.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Anderzzon skrev:
Svenssons skrev:
Jojo skrev:
Svenssons skrev:
Struntpratet är ju att det är mycket mer än 5 minuter och drabbar fler än 1% av bilarna. Dessutom pratar de ju bara om toppeffekten, problemet här är ju lika mycket att hela landdkurvan har ändrats.
Nej, det var som sagt var inte struntprat 2017! Det var 5 minuter i skillnad vid laddning från 10% till 80% och denna ändring gällde endast vissa bilar med 90 kWh batteripack som hade laddat väldigt mycket på snabbladdare. På den tiden gick det inte ladda så snabbt som 125 kW ens innan justeringen av laddkurvan.

Idag ser det lite annorlunda men orsakerna är exakt de samma och Tibor har förklarat dem och dessa förklaringar stämmer väl överens med Teslas officiella svar som kom i maj 2017.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jag känner att många här har romantiska minnen av hur bilarna laddade förut. Även med en splitterny Tesla är det långt ifrån alla gånger man laddar med full hastighet. Oftast begränsas farten av olika anledningar. Vilket är helt normalt.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Visst är det tråkigt. Men jag tror inte det gör så mycket i längden. Värdet på bilar med "äldre" teknik kommer sjunka drastiskt. För snart kommer bättre och billigare saker där begränsningarna som tesla infört inte behövs. Där laddtiderna och hastigheterna kommer vara betydligt bättre. Där man kommer behöva urladda dem extremt många gånger för att det skall ha någon påverkan.
Vi vet att 70 kWh är påverkade, även 85 kWh. Björn nyland har rapporter om 100 kWh som har blivit sämre.
De kanske har blivit sämre än vad som utlovades fån början. Men de är långt från dåliga. Jag menar kolla på konkurrenterna. har man en bil som laddar över 100 kW som mest är man en av väldigt få modeller om man ser de gångna åren.(och de är löjligt dyra)
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Svenssons skrev:
Jojo skrev:
Nu vill jag inte vara bråkig, men den rejäla sänkningen av laddhastigheten kom i fjol och den kom som en (otrevlig) överraskning och utan förvarning. Jag kan intyga utan att rodna att det rör sig om 35-40% längre laddningstider, vilket definitivt överskrider Din 5min marginal.

Sedan undrar jag förstås hur Du får ihop Ditt agerande och resonemang med Benjamin Franklins citat i Din signatur :) ?!?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

35% längre laddningstid ger att en laddning som tog 30 minuter förut tar 40 minuter nu.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

TiborBlomhall skrev:
35% längre laddningstid ger att en laddning som tog 30 minuter förut tar 40 minuter nu.
Japp, och närmare 45 min (43,5 för att vara exakt) om det är 40% :evil: . Kanske ej mycket om man är på semesterresa, men en evighet när man är på språng :twisted:
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

TiborBlomhall skrev:
Ursäkta en som inte läst hela tråden, men är det laddhastighet eller batterikapacitet som är problemet? Sannolikt båda...
Har Tesla garanterat laddhastighet inom garanti?
Kapacitetsgaranti skulle jag tro finns, men det "löser de" genom ändring av max laddspänning. OTA är fördel för många och kan användas på olika vis som kanske inte alltid uppskattas av alla, men trevligt med nya funktioner och kontroll efter leverans för alla påstår jag.
Jag anser att det är en risk att låta kunder ladda kemiskt "fullt" utan konsekvenser tex. 100% några veckor är inte nyttigt. Själv laddar jag till 60% dagligdags.

Jag hoppas Tesla erbjuder bra pris på nytt batteri med extra prutt i jämfört med original. "appreciating value", eller hur var det nu?
Verdi

Inlägg av Verdi »

RagWal skrev:
TiborBlomhall skrev:
Ursäkta en som inte läst hela tråden, men är det laddhastighet eller batterikapacitet som är problemet? Sannolikt båda...
Har Tesla garanterat laddhastighet inom garanti?
Kapacitetsgaranti skulle jag tro finns, men det "löser de" genom ändring av max laddspänning. OTA är fördel för många och kan användas på olika vis som kanske inte alltid uppskattas av alla, men trevligt med nya funktioner och kontroll efter leverans för alla påstår jag.
Jag anser att det är en risk att låta kunder ladda kemiskt "fullt" utan konsekvenser tex. 100% några veckor är inte nyttigt. Själv laddar jag till 60% dagligdags.

Jag hoppas Tesla erbjuder bra pris på nytt batteri med extra prutt i jämfört med original. "appreciating value", eller hur var det nu?

Har Tesla nånsin erbjudit något sånt? Låter inte som deras grej att vara sentimentala och göra nåt för de som redan köpt...
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jojo skrev:
TiborBlomhall skrev:
Japp, och närmare 45 min (43,5 för att vara exakt) om det är 40% :evil: . Kanske ej mycket om man är på semesterresa, men en evighet när man är på språng :twisted:
Det är nog det som är springande punkten här: är 5-15 minuter längre laddtid på vissa äldre bilar värt mindre slitage på batterierna?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

TiborBlomhall skrev:
Det är nog det som är springande punkten här: är 5-15 minuter längre laddtid på vissa äldre bilar värt mindre slitage på batterierna?
Den springande punkten är snarare om man tycker Tesla ska få ta bort 15-20% av någons batteri bara för att slippa ta ansvar för dåliga batteripack. Varför tror du att din bil är säker då det inte varit kopplat till de som snabbladdat mycket?
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

RagWal skrev:
TiborBlomhall skrev:
På vår bil en 70d är det bara en viss nedsatt laddhastighet och inte en sämre räckvidd. Mer än det normala av degradering som redan skett innan nedsatt laddhastighet.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

OfarligTesla skrev:
TiborBlomhall skrev:
Den springande punkten är snarare om man tycker Tesla ska få ta bort 15-20% av någons batteri bara för att slippa ta ansvar för dåliga batteripack. Varför tror du att din bil är säker då det inte varit kopplat till de som snabbladdat mycket?

Vänta nu, från att ha sänkt laddkurvan från ursprungsnivå så har man "tagit bort" 15-20% av batterierna? Hur gick det till?

Såvitt jag vet så är det ännu högst moderata - och förväntade - minskningar av batterikapaciteten trots ganska många mil. 15-20% har nog mycket få drabbats av.

Att laddkurvan ändrats är givetvis trist, men hellre det än att batteriet blir väsentligt sämre på kort tid.

Och det drabbar troligen taxibranschen hårdast...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

BrooklynS skrev:
Vänta nu, från att ha sänkt laddkurvan från ursprungsnivå så har man "tagit bort" 15-20% av batterierna? Hur gick det till?

Såvitt jag vet så är det ännu högst moderata - och förväntade - minskningar av batterikapaciteten trots ganska många mil. 15-20% har nog mycket få drabbats av.

Att laddkurvan ändrats är givetvis trist, men hellre det än att batteriet blir väsentligt sämre på kort tid.

Och det drabbar troligen taxibranschen hårdast...
Hur det gick till? Man sänkte Vmax som cellerna tilläts laddad med i en uppdatering, hände strax efter det var batterier som brann även om kopplingen däremellan bara är spekulationer. Vissa fick tillbaka en del men andra inte, tror ingen fick tillbaka det fullständigt. Har helt klart varit rapporter i spannet 15-20% i USA.

Det är som sagt stämningar igång här och där som behandlar just detta.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Om det är så att bilarna riskerar att börja brinna annars så kanske 5-10 minuter inte är så farligt?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

LarsL skrev:
Om det är så att bilarna riskerar att börja brinna annars så kanske 5-10 minuter inte är så farligt?
Om det är vad som hänt så borde Tesla byta de brandfarliga batterierna på garanti genom en återkallelse som man bör förvänta sig.

Hade folk accepterat samma lösning från t.ex. VW? Bilen kan börja brinna om du tankar fullt så de sätter in plast i bensintanken så det inte går att tanka fullt.
Skriv svar