Tjänstebilsregler 2021

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

Verdi skrev:

Ok, så det är först från halvårsskiftet som det ändras? Och inte för äldre bilar?

Borde bli rejält mycket dyrare med elbil sen. Dels tas sänkningen på max 10 tusen per år bort och dels så kommer motsvarande fossilbil få ett betydligt högre förmånsvärde i och med ändringarna. Indirekt borde det alltså slå även på elbilarna?
Ja, tjänstebil kommer att bli dyrare i framtiden, förmånsvärdet kommer att höjas på ALLA bilar, men mest för fossilbilar, sedan hybrider och minst på Elbilar. Kortsiktigt så kommer det att omsättas många tjänstebilar före reglerna införs 1 juli 2021. Men det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet är att fortsätta köra sin gamla dieselbil då det är det enda alternativet som inte berörs ö h av någon höjning av förmånsvärde. Är det verkligen MP:s mål? Dieselbilar uttagna före 1 juli 2018 kommer att vara väldigt eftertraktade i framtiden, men bara de som "måste" kommer att ta ut en ny dieselbil efter 1 juli 2021.

Såvida inte något parti som idag stödjer förslaget gör ett lappkast, kanske p g a lobbyn, och stoppar förslaget. Men hur som helst så verkar det som att nedsättningen av förmånsvärde för elbilar (och hybridbilar/gasbilar) försvinner vid årsskiftet, så förmånsvärdet kommer att höjas för de som kör Tesla som tjänstebil, oavsett årsmodell.
M3 LR AWD EAP 2021
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

Tomas L skrev:
Verdi skrev:

Ok, så det är först från halvårsskiftet som det ändras? Och inte för äldre bilar?

Borde bli rejält mycket dyrare med elbil sen. Dels tas sänkningen på max 10 tusen per år bort och dels så kommer motsvarande fossilbil få ett betydligt högre förmånsvärde i och med ändringarna. Indirekt borde det alltså slå även på elbilarna?
Ja, tjänstebil kommer att bli dyrare i framtiden, förmånsvärdet kommer att höjas på ALLA bilar, men mest för fossilbilar, sedan hybrider och minst på Elbilar. Kortsiktigt så kommer det att omsättas många tjänstebilar före reglerna införs 1 juli 2021. Men det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet är att fortsätta köra sin gamla dieselbil då det är det enda alternativet som inte berör ö h av någon höjning av förmånsvärde. Är det verkligen MP:s mål? Dieselbilar uttagna före 1 juli 2018 kommer att vara väldigt eftertraktade i framtiden, men bara de som "måste" kommer att ta ut en ny dieselbil efter 1 juli 2021.

Såvida inte något parti som idag stödjer förslaget gör ett lappkast, kanske p g a lobbyn, och stoppar förslaget. Men hur som helst så verkar det som att nedsättningen av förmånsvärde för elbilar (och hybridbilar/gasbilar) försvinner vid årsskiftet, så förmånsvärdet kommer att höjas för att som kör Tesla som tjänstebil, oavsett årsmodell.

Ja nu blev det snurrigt för mig. Jag överanalyserar dock en hel del känner jag. Letar efter anledningar till att byta bil tror jag. :oops: :lol:

Min Tesla-leasing går ut 2021-09-30. Då är det ju för sent att plocka ut en ny förmåns-elbil. Ska jag byta nu? Eller vänta tills i vår? Eller strunta i allt vad förmånsbil heter och köpa nåt jag har råd med privat?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Min Tesla-leasing går ut 2021-09-30. Då är det ju för sent att plocka ut en ny förmåns-elbil. Ska jag byta nu? Eller vänta tills i vår? Eller strunta i allt vad förmånsbil heter och köpa nåt jag har råd med privat?
Jag fattar inte heller. :shock: Det där blir ju bara toksnurrigt. Alltså, från 1 januari tas nedsättningen bort för ALLA elbilar, alltså redan existerande. Stämmer det? Då ökar alltså förmånsvärdet med nästan en tusenlapp/månad oavsett om man byter bil eller inte. Det betyder att man inte behöver byta bil före årsskiftet, men det betyder samtidigt att förmånsvärdet för min kärra ökar till helt groteska nivåer. Fan också.

Sen ska förmånsvärdet höjas för samtliga bilar, inte bara elbilar. Men det gäller inte förrän.. ja vadå .. 1 april eller 1 juli? Men det gäller bara NYA bilar som jag fattar. Eller?
I så fall måste man alltså se till att byta bil innan detta sker.

Är lätt förvirrad....

Det där med att köpa en billig bensinbil privat har jag också fungerat på. Är det ett bra alternativ? Känns inte så. Jag har inte sparade pengar, det blir ändå dyrt antar jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

mati skrev:
Verdi skrev:
Min Tesla-leasing går ut 2021-09-30. Då är det ju för sent att plocka ut en ny förmåns-elbil. Ska jag byta nu? Eller vänta tills i vår? Eller strunta i allt vad förmånsbil heter och köpa nåt jag har råd med privat?
Jag fattar inte heller. :shock: Det där blir ju bara toksnurrigt. Alltså, från 1 januari tas nedsättningen bort för ALLA elbilar, alltså redan existerande. Stämmer det? Då ökar alltså förmånsvärdet med nästan en tusenlapp/månad oavsett om man byter bil eller inte. Det betyder att man inte behöver byta bil före årsskiftet, men det betyder samtidigt att förmånsvärdet för min kärra ökar till helt groteska nivåer. Fan också.

Sen ska förmånsvärdet höjas för samtliga bilar, inte bara elbilar. Men det gäller inte förrän.. ja vadå .. 1 april eller 1 juli? Men det gäller bara NYA bilar som jag fattar. Eller?
I så fall måste man alltså se till att byta bil innan detta sker.

Är lätt förvirrad....

Det där med att köpa en billig bensinbil privat har jag också fungerat på. Är det ett bra alternativ? Känns inte så. Jag har inte sparade pengar, det blir ändå dyrt antar jag.
Ja, det är lite oklart just nu. Detta verkar ske 2021, men kom ihåg att ingenting är 100% bekräftat/säkert:

1. 1:a januari så försvinner nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar, max 10.000 kr/år. Gällar alla bilar, oavsett ålder.
2. 1:a april så höjs miljöbilspremien från 60.000 till 70.000 kr.
3. Förmånsvärdet för alla (?) bilar som blir uttagna efter 30:e juni höjs med ca: 25%, mest för fossilbilar, minst för elbilar, men alla bilr dyrare.

Rätta gärna om datum eller belopp är fel.

Det ser ut att finnas ett fönster mellan 1:a april och 30:e juni då villkoren gör att många kanske väljer att köpa en elbil som tjänstebil.

Kom också ihåg att för de flesta så innebär ökningen i förmånsvärde att kostnaden i praktiken ökar med skattedelen på ökningen, d v s mellan 30-34% av 833 kr/månad.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 4 gång.
M3 LR AWD EAP 2021
BEV[e-Rage]
Inlägg: 522
Blev medlem: 13 apr 2019 09:29

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av BEV[e-Rage] »

Tomas L skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Min Tesla-leasing går ut 2021-09-30. Då är det ju för sent att plocka ut en ny förmåns-elbil. Ska jag byta nu? Eller vänta tills i vår? Eller strunta i allt vad förmånsbil heter och köpa nåt jag har råd med privat?
Jag fattar inte heller. :shock: Det där blir ju bara toksnurrigt. Alltså, från 1 januari tas nedsättningen bort för ALLA elbilar, alltså redan existerande. Stämmer det? Då ökar alltså förmånsvärdet med nästan en tusenlapp/månad oavsett om man byter bil eller inte. Det betyder att man inte behöver byta bil före årsskiftet, men det betyder samtidigt att förmånsvärdet för min kärra ökar till helt groteska nivåer. Fan också.

Sen ska förmånsvärdet höjas för samtliga bilar, inte bara elbilar. Men det gäller inte förrän.. ja vadå .. 1 april eller 1 juli? Men det gäller bara NYA bilar som jag fattar. Eller?
I så fall måste man alltså se till att byta bil innan detta sker.

Är lätt förvirrad....

Det där med att köpa en billig bensinbil privat har jag också fungerat på. Är det ett bra alternativ? Känns inte så. Jag har inte sparade pengar, det blir ändå dyrt antar jag.
Ja, det är lite oklart just nu. Detta verkar ske 2021, men kom ihåg att ingenting är 100% bekräftat/säkert:

1. 1:a januari så försvinner nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar, max 10.000 kr/år. Gällar alla bilar, oavsett ålder.
2. 1:a januari så höjs miljöbilspremien från 60.000 till 70.000 kr.
3. Förmånsvärdet för alla (?) bilar som blir uttagna efter 1:juli hjs med ca: 25%, mest för fossilbilar, minst för elbilar, men alla bilr dyrare.

Rätta gärna om datum eller belopp är fel.

Det ser ut att finnas ett fönster mellan 1:a januari och 1:a juli då villkoren gör att många kanske väljer att köpa en elbil som tjänstebil.

Kom också ihåg att för de flesta så innebär ökningen i förmånsvärde att kostnaden i praktiken ökar med skattedelen på ökningen, d v s mellan 30-34% av 833 kr/månad.
2. 1:a APRIL så höjs miljöbilspremien från 60.000 till 70.000 kr.

Så, leverans mellan 1/4 och 30/6 är att föredra. :roll:
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

BEV[e-Rage] skrev:
2. 1:a APRIL så höjs miljöbilspremien från 60.000 till 70.000 kr.

Så, leverans mellan 1/4 och 30/6 är att föredra. :roll:
Ok, jag ändrade datumet.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -nasta-ar/
M3 LR AWD EAP 2021
onni
elbilist
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 mar 2019 14:05

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av onni »

Tomas L skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Min Tesla-leasing går ut 2021-09-30. Då är det ju för sent att plocka ut en ny förmåns-elbil. Ska jag byta nu? Eller vänta tills i vår? Eller strunta i allt vad förmånsbil heter och köpa nåt jag har råd med privat?
Jag fattar inte heller. :shock: Det där blir ju bara toksnurrigt. Alltså, från 1 januari tas nedsättningen bort för ALLA elbilar, alltså redan existerande. Stämmer det? Då ökar alltså förmånsvärdet med nästan en tusenlapp/månad oavsett om man byter bil eller inte. Det betyder att man inte behöver byta bil före årsskiftet, men det betyder samtidigt att förmånsvärdet för min kärra ökar till helt groteska nivåer. Fan också.

Sen ska förmånsvärdet höjas för samtliga bilar, inte bara elbilar. Men det gäller inte förrän.. ja vadå .. 1 april eller 1 juli? Men det gäller bara NYA bilar som jag fattar. Eller?
I så fall måste man alltså se till att byta bil innan detta sker.

Är lätt förvirrad....

Det där med att köpa en billig bensinbil privat har jag också fungerat på. Är det ett bra alternativ? Känns inte så. Jag har inte sparade pengar, det blir ändå dyrt antar jag.
Ja, det är lite oklart just nu. Detta verkar ske 2021, men kom ihåg att ingenting är 100% bekräftat/säkert:

1. 1:a januari så försvinner nedsättningen av förmånsvärdet för miljöbilar, max 10.000 kr/år. Gällar alla bilar, oavsett ålder.
2. 1:a april så höjs miljöbilspremien från 60.000 till 70.000 kr.
3. Förmånsvärdet för alla (?) bilar som blir uttagna efter 30:e juni höjs med ca: 25%, mest för fossilbilar, minst för elbilar, men alla bilr dyrare.

Rätta gärna om datum eller belopp är fel.

Det ser ut att finnas ett fönster mellan 1:a april och 30:e juni då villkoren gör att många kanske väljer att köpa en elbil som tjänstebil.

Kom också ihåg att för de flesta så innebär ökningen i förmånsvärde att kostnaden i praktiken ökar med skattedelen på ökningen, d v s mellan 30-34% av 833 kr/månad.
Var kommer siffran 30-34 % från? De flesta som betalar förmånsskatt på bil har väl en marginalskatt på över 50 %? Tänk även på att bruttolöneavdraget (för de med "kostnadsneutral för företaget"-personalbil) också ökar med ökat förmånsvärde.

/Anton
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av vigge50 »

Förmånsvärde Model 3 SR+ 2020
3 159 kr/månaden

Bil för 559 000 kr med 360 kr i skatt 2020
7 412 kr/månad

Nu ökar förvisso prisbasbelopp nästa året något men ja, blir ju en helt galen ökning om det inte är någon reduktion.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

onni skrev:
Var kommer siffran 30-34 % från? De flesta som betalar förmånsskatt på bil har väl en marginalskatt på över 50 %?
Nja, jag kan bara tala för mig själv (vi har bruttolöneavdrag) och vi har sett till att ligga under brytpunkten för statlig skatt. För 2020 så är brytpunkten för statlig skatt 43.600 kr/månad (509.300 + grundavdraget). För dem som inte har bruttolöneavdrag bör lön+förmånsvärde ej överstiga den summan.
onni skrev:
Tänk även på att bruttolöneavdraget (för de med "kostnadsneutral för företaget"-personalbil) också ökar med ökat förmånsvärde.

/Anton
Ja. Men det ökar inte inkomsten så man hamnar över brytpunkten, bara bruttoavdraget, d v s nettolönen sänks.
M3 LR AWD EAP 2021
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

vigge50 skrev:
Förmånsvärde Model 3 SR+ 2020
3 159 kr/månaden

Bil för 559 000 kr med 360 kr i skatt 2020
7 412 kr/månad

Nu ökar förvisso prisbasbelopp nästa året något men ja, blir ju en helt galen ökning om det inte är någon reduktion.
Som jag förstått så kommer de inte att ta bort nedsättningen av det beräkningsgrundande inköpspriset för elbil eller hybridbil till "jämförbar" fossilbil, utan bara nedsättningen av förmånsvärdet, så skillnaden blir 10.000 kr/år eller 833 kr månad.

Så en M3 SR+ 2020 skulle alltså ha ett förmånsvärde på ca: 3.992 kr efter nyår. Om den tas ut före 1:a juli 2021, efter det så blir det dyrare.

Se nedan, en kalkyl på en M3 LR AWD 2020:
Skärmavbild 2020-09-18 kl. 13.52.54.png
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Julleruff »

Tomas L skrev:
onni skrev:
Var kommer siffran 30-34 % från? De flesta som betalar förmånsskatt på bil har väl en marginalskatt på över 50 %?
Nja, jag kan bara tala för mig själv (vi har bruttolöneavdrag) och vi har sett till att ligga under brytpunkten för statlig skatt. För 2020 så är brytpunkten för statlig skatt 43.600 kr/månad (509.300 + grundavdraget). För dem som inte har bruttolöneavdrag bör lön+förmånsvärde ej överstiga den summan.
Då missar du ju statlig pension med massor av tusenlappar!!
Blir ni kompenserade med pengar till Privat Pensionsfond då?

https://www.pensionsmyndigheten.se/fors ... arderegler
*Avgiftstak, den högsta inkomst som utgör underlag för allmän pension 44 892 per månad 538 700 per år

Eller menar du att du har 43.600:- + förmånsvärdet i lön så att du ändå hamnar på 43.600:-?


Jag är egen företagare och kör Nettolöneavdrag för att inte missa Statlig Pension.
Man betala ju in det "till sig själv" och senare aktieutdelning......
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

Julleruff skrev:
Tomas L skrev:
onni skrev:
Var kommer siffran 30-34 % från? De flesta som betalar förmånsskatt på bil har väl en marginalskatt på över 50 %?
Nja, jag kan bara tala för mig själv (vi har bruttolöneavdrag) och vi har sett till att ligga under brytpunkten för statlig skatt. För 2020 så är brytpunkten för statlig skatt 43.600 kr/månad (509.300 + grundavdraget). För dem som inte har bruttolöneavdrag bör lön+förmånsvärde ej överstiga den summan.
Då missar du ju statlig pension med massor av tusenlappar!!
Blir ni kompenserade med pengar till Privat Pensionsfond då?

https://www.pensionsmyndigheten.se/fors ... arderegler
*Avgiftstak, den högsta inkomst som utgör underlag för allmän pension 44 892 per månad 538 700 per år

Eller menar du att du har 43.600:- + förmånsvärdet i lön så att du ändå hamnar på 43.600:-?


Jag är egen företagare och kör Nettolöneavdrag för att inte missa Statlig Pension.
Man betala ju in det "till sig själv" och senare aktieutdelning......
Vi ligger strax under brytpunkten för statlig skatt, så vi tar ut max lön utan att betala 50% i skatt. Sedan gör vi ett nettolöneavdrag motsvarande förmånsvärdet. (Se exempel som jag postade tidigare i tråden).

Vi tar inte ut en lön som uppfyller underlag för högsta pension, men vi sätter istället in pengar på en pensionsförsäkring.
Senast redigerad av Tomas L, redigerad totalt 3 gång.
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mans71 »

Om det blir som man vill, lika dyrt med privat ny bil (skulle ALDRIG köpa ny bil privat) som på firman tror jag man missar just det. Om inte det är rejält förmånligare med firmabil så köper jag hellre en beg. bensin/diesel privat eftersom en ny bil dalar snabbt i värde. Om fler tänker som jag så blir det ingen föryngring av bilparken.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

onni skrev:
Var kommer siffran 30-34 % från? De flesta som betalar förmånsskatt på bil har väl en marginalskatt på över 50 %? Tänk även på att bruttolöneavdraget (för de med "kostnadsneutral för företaget"-personalbil) också ökar med ökat förmånsvärde.
Inte jag. Det stämmer faktiskt med 34% för min del. Jag har god marginal upp till brytgränsen. Det är alltså inte så vansinnigt blodigt ändå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Julleruff
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 19 apr 2016 08:26
Ort: Happiness
Kontakt:

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Julleruff »

Tomas L skrev:
Tomas L skrev:

Nja, jag kan bara tala för mig själv (vi har bruttolöneavdrag) och vi har sett till att ligga under brytpunkten för statlig skatt. För 2020 så är brytpunkten för statlig skatt 43.600 kr/månad (509.300 + grundavdraget). För dem som inte har bruttolöneavdrag bör lön+förmånsvärde ej överstiga den summan.
Vi ligger strax under brytpunkten för statlig skatt, så vi tar ut max lön utan att betala 50% i skatt. Sedan gör vi ett nettolöneavdrag motsvarande förmånsvärdet. (Se exempel som jag postade tidigare i tråden).

Vi tar inte ut en lön som uppfyller underlag för högsta pension, men vi sätter istället in pengar på en pensionsförsäkring.
Ah! Då gör vi samma.

Då var det "Nja, jag kan bara tala för mig själv (vi har bruttolöneavdrag)...." som fick mig att ta fel.
Vit M3LR, 19" med dragkrok och hoppas på lev 1. juni lev. 20 Maj - VIN 944xxx
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

Julleruff skrev:
Ah! Då gör vi samma.

Då var det "Nja, jag kan bara tala för mig själv (vi har bruttolöneavdrag)...." som fick mig att ta fel.
Ok, my bad! Jag menade förstås "nettolöneavdrag"... :oops:
M3 LR AWD EAP 2021
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
onni skrev:
Var kommer siffran 30-34 % från? De flesta som betalar förmånsskatt på bil har väl en marginalskatt på över 50 %? Tänk även på att bruttolöneavdraget (för de med "kostnadsneutral för företaget"-personalbil) också ökar med ökat förmånsvärde.
Inte jag. Det stämmer faktiskt med 34% för min del. Jag har god marginal upp till brytgränsen. Det är alltså inte så vansinnigt blodigt ändå.
För exemplet: Förmånsvärde 8000:-/mån resp 9000:-/mån och leasingavgift på 10 000:-/mån. Schablon på 1500:-/mån för företaget för service, däck och försäkring. Schablon på 200:-/mån för el.

Jag beräknar min TCO genom formeln (privata kostnader + företagets kostnader * 0.6352). Tänker att företagets pengar så småningom kommit mig tillgodo genom utdelning och då blir det först bolagsskatt på 20,6% och sen utdelningsskatt på 20%. Då får jag behålla 63,52 öre av varje krona företaget tjänar.

I detta fall alltså 8000:- (förmånsvärdet) + 200 (elen) + 2000*0.6352 (överskjutande kostnad för leasingavgiften) + 1500*0.6352 (försäkring, service) = 10 423:-/mån.

Ökar förmånsvärdet till 9000:-/mån så blir det: 9000 + 200 + 1000*0.6352 + 1500*0.6352 = 10 788:-

Skillnaden är 365:-/mån. Kan det stämma? Egentligen (1-0.6352)*förmånsvärdesökningen. För 833:- så blir det en ökning på 304:-/mån netto privat.

Är lite bättre än jag trodde. Om jag nu räknar rätt. Är en djungel detta. :)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Är lite bättre än jag trodde. Om jag nu räknar rätt. Är en djungel detta. :)
Jag gjorde bara en extremt grov överslagsräkning och kom fram till 300kr/mån i runda slängar. Bra. Du räknade noga och jag räknade inte alls, och ändå så kom vi fram till ungefär samma summa. Det borde alltså vara ganska rätt. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
Är lite bättre än jag trodde. Om jag nu räknar rätt. Är en djungel detta. :)
Jag gjorde bara en extremt grov överslagsräkning och kom fram till 300kr/mån i runda slängar. Bra. Du räknade noga och jag räknade inte alls, och ändå så kom vi fram till ungefär samma summa. Det borde alltså vara ganska rätt. :)

För mig som ligger exakt på gränsen till statlig skatt så innebär det dock 833:-/mån mindre i plånboken varje månad. Men mitt företag tjänar några hundralappar på det istället så på låååång sikt blir det 304:-/mån. :)

Nåja. Blir kanske värre efter halvårsskiftet? Har lite svårt att greppa exakt hur det kommer slå mer än att det blir dyrare. Men då ska det väl bara gälla bilar som tas ut efter 1 juli?
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Nåja. Blir kanske värre efter halvårsskiftet? Har lite svårt att greppa exakt hur det kommer slå mer än att det blir dyrare. Men då ska det väl bara gälla bilar som tas ut efter 1 juli?
Oavsett så har jag fått vatten på min kvarn att jag vill ha en bil med lägre förmånsvärde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
m4x
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 sep 2020 15:08

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av m4x »

Hej!

Jag har ett par frågor om tjänstebil. Jag håller på att omvandlar till AB och tänkte byta ut min 8 år gamla dieselbil mot en laddhybrid. Skulle helst vilja ha en som går på 100% el men det finns tyvärr inga möjligheter att ladda där jag bor.

Jag har fastnat för en Mercedes C300e men vet inte om jag ska ta ut årets modell som skall fasas ut eller vänta in på den nya modellen som kommer någon gång under första halvan av 2021.

Detta med att förmånsvärde, max 40% / 10.000kr år, är det något som försvinner helt och hållet efter årsskiftet? Gäller det alla bilar? Dvs. om jag tar ut årets bil så löper "bonusen" ut vid årsskiftet? (=höjning av förmånsvärde med + 833kr efter 31:a dec 2020)

Vad jag har förstått av de senaste nyheterna så kommer även premien sänkas. Är det korrekt? Vad pratas det om? Jag tror man får en bonus på 30 - 35.000:- på årets modell.

Tack!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av taliz »

m4x skrev:
Hej!

Jag har ett par frågor om tjänstebil. Jag håller på att omvandlar till AB och tänkte byta ut min 8 år gamla dieselbil mot en laddhybrid. Skulle helst vilja ha en som går på 100% el men det finns tyvärr inga möjligheter att ladda där jag bor.

Jag har fastnat för en Mercedes C300e men vet inte om jag ska ta ut årets modell som skall fasas ut eller vänta in på den nya modellen som kommer någon gång under första halvan av 2021.

Detta med att förmånsvärde, max 40% / 10.000kr år, är det något som försvinner helt och hållet efter årsskiftet? Gäller det alla bilar? Dvs. om jag tar ut årets bil så löper "bonusen" ut vid årsskiftet? (=höjning av förmånsvärde med + 833kr efter 31:a dec 2020)

Vad jag har förstått av de senaste nyheterna så kommer även premien sänkas. Är det korrekt? Vad pratas det om? Jag tror man får en bonus på 30 - 35.000:- på årets modell.

Tack!
Om du inte kan ladda där du bor är väl laddhybrid totalt meningslöst? Dom behöver man ju plugga in konstant.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
m4x
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 sep 2020 15:08

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av m4x »

taliz skrev:
m4x skrev:
Hej!

Jag har ett par frågor om tjänstebil. Jag håller på att omvandlar till AB och tänkte byta ut min 8 år gamla dieselbil mot en laddhybrid. Skulle helst vilja ha en som går på 100% el men det finns tyvärr inga möjligheter att ladda där jag bor.

Jag har fastnat för en Mercedes C300e men vet inte om jag ska ta ut årets modell som skall fasas ut eller vänta in på den nya modellen som kommer någon gång under första halvan av 2021.

Detta med att förmånsvärde, max 40% / 10.000kr år, är det något som försvinner helt och hållet efter årsskiftet? Gäller det alla bilar? Dvs. om jag tar ut årets bil så löper "bonusen" ut vid årsskiftet? (=höjning av förmånsvärde med + 833kr efter 31:a dec 2020)

Vad jag har förstått av de senaste nyheterna så kommer även premien sänkas. Är det korrekt? Vad pratas det om? Jag tror man får en bonus på 30 - 35.000:- på årets modell.

Tack!
Om du inte kan ladda där du bor är väl laddhybrid totalt meningslöst?
Har en laddstolpe på jobbet. Men jag vill inte vara beroende av att bara ladda där.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av taliz »

m4x skrev:
taliz skrev:
m4x skrev:
Hej!

Jag har ett par frågor om tjänstebil. Jag håller på att omvandlar till AB och tänkte byta ut min 8 år gamla dieselbil mot en laddhybrid. Skulle helst vilja ha en som går på 100% el men det finns tyvärr inga möjligheter att ladda där jag bor.

Jag har fastnat för en Mercedes C300e men vet inte om jag ska ta ut årets modell som skall fasas ut eller vänta in på den nya modellen som kommer någon gång under första halvan av 2021.

Detta med att förmånsvärde, max 40% / 10.000kr år, är det något som försvinner helt och hållet efter årsskiftet? Gäller det alla bilar? Dvs. om jag tar ut årets bil så löper "bonusen" ut vid årsskiftet? (=höjning av förmånsvärde med + 833kr efter 31:a dec 2020)

Vad jag har förstått av de senaste nyheterna så kommer även premien sänkas. Är det korrekt? Vad pratas det om? Jag tror man får en bonus på 30 - 35.000:- på årets modell.

Tack!
Om du inte kan ladda där du bor är väl laddhybrid totalt meningslöst?
Har en laddstolpe på jobbet. Men jag vill inte vara beroende av att bara ladda där.
Inga snabbladdare längs vägarna du brukar köra?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tomas L
Inlägg: 317
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Tjänstebilsregler 2021

Inlägg av Tomas L »

m4x skrev:
Detta med att förmånsvärde, max 40% / 10.000kr år, är det något som försvinner helt och hållet efter årsskiftet? Gäller det alla bilar? Dvs. om jag tar ut årets bil så löper "bonusen" ut vid årsskiftet? (=höjning av förmånsvärde med + 833kr efter 31:a dec 2020)
Ja tyvärr, den verkar finnas en politisk majoritet som anser att den 40 procentiga nedsättningen av förmånsvärdet ska försvinna för alla miljöbilar efter årsskiftet. Däremot så verkar det som om att miljöbilars förmånsvärde även i fortsättningen kommer att beräknas på en ”jämförbar” fossilbils inköpspris.

viewtopic.php?f=29&t=21653&start=150#p457890
M3 LR AWD EAP 2021
Skriv svar