Ja, tjänstebil kommer att bli dyrare i framtiden, förmånsvärdet kommer att höjas på ALLA bilar, men mest för fossilbilar, sedan hybrider och minst på Elbilar. Kortsiktigt så kommer det att omsättas många tjänstebilar före reglerna införs 1 juli 2021. Men det ekonomiskt mest fördelaktiga alternativet är att fortsätta köra sin gamla dieselbil då det är det enda alternativet som inte berörs ö h av någon höjning av förmånsvärde. Är det verkligen MP:s mål? Dieselbilar uttagna före 1 juli 2018 kommer att vara väldigt eftertraktade i framtiden, men bara de som "måste" kommer att ta ut en ny dieselbil efter 1 juli 2021.Verdi skrev:
Ok, så det är först från halvårsskiftet som det ändras? Och inte för äldre bilar?
Borde bli rejält mycket dyrare med elbil sen. Dels tas sänkningen på max 10 tusen per år bort och dels så kommer motsvarande fossilbil få ett betydligt högre förmånsvärde i och med ändringarna. Indirekt borde det alltså slå även på elbilarna?
Såvida inte något parti som idag stödjer förslaget gör ett lappkast, kanske p g a lobbyn, och stoppar förslaget. Men hur som helst så verkar det som att nedsättningen av förmånsvärde för elbilar (och hybridbilar/gasbilar) försvinner vid årsskiftet, så förmånsvärdet kommer att höjas för de som kör Tesla som tjänstebil, oavsett årsmodell.