När det blir ett faktiskt problem, att stora tunga elbilar är den stora bördan för samhället och mänskligheten, då kan man ju fundera i de banorna. Nu är vi ju inte där ännu, utan vi är i ett politiskt läge där man vill få bort de fordon som släpper ut allra mest i förhållande till nyttan.Verdi skrev:12man skrev:Delvis "på kul", men också skatteregler med separat flak och moms, de flesta skulle klara sig med en caddy/ partner alla kör inte tunga stenartor-ake skrev:Vem är det som köper Amarok och Navara idag, alltså de som verkligen utnyttjar den typen av bil? Min spaning är att de köps "på kul" för att det är stor bil för pengarna.
Många med en Model X Performance skulle klara sig med en Model 3 SR+. Det skulle spara mycket elektricitet, minska partiklar från däcken, slita mindre på vägarna osv. Så det kanske är dags med straffskatter på stora och tunga elbilar också?
Är det verkligen att "späka" sig att ha valet att 1. betala lite mer pengar till den gemensamma kassan, eller 2. att åka i ett lite mer miljösmart fordon? Jag tycker inte det.Verdi skrev:Exakt. Hur mycket ska staten bestämma åt dig vad du behöver och vad du inte behöver?
Vet att det låter lite "Bensinupprorigt" men jag kan inte heller helt släppa tanken på vad det är för idé med att vi späker oss medan de i t ex USA kör runt med stora pickuper i en helt annan skala. De har en 30 ggr större befolkning och stora pickuper är kanske 100 ggr så vanliga som här. Vad är då vitsen? Skicka en liten pyttesignal till omvärlden? Jo, de bryr sig säkert.
Ge fan i att bygga raffinaderiet i Lysekil istället... Och se till att det inte byggs nån annanstans heller. Det skulle göra mer än 1000 ggr så mycket för miljön som den här straffskatten på pickuper.
Och vi är ju inte direkt ensamma i kampen mot utsläppen, åtminstone större delen av EU ligger bakom. USA måste ju snart vakna, de släpper ut så otroligt mycket per per capita än andra