Problem med AC laddning - kontakt
Moderator: Redaktion
Problem med AC laddning - kontakt
Hej, är det fler än jag som har problem med laddkontakter vid AC laddning?
Destinationsladdarna fungerar inte och andra laddare som inte har Mennekes kontakten fungerar inte heller.
Mennekes kontakten känns tight när man stoppar in den i laddporten och laddningen startar direkt, alla andra känns som om de glappar och bilen går inte att ladda med dem.
Den står bara och klickar ett tag för att sedan lägga av
M3LR 2020
Destinationsladdarna fungerar inte och andra laddare som inte har Mennekes kontakten fungerar inte heller.
Mennekes kontakten känns tight när man stoppar in den i laddporten och laddningen startar direkt, alla andra känns som om de glappar och bilen går inte att ladda med dem.
M3LR 2020
Model 3 LR AWD 2020
Model 3 Highland LR 2024
Model 3 Highland LR 2024
- Gustafsson
- Teslaägare
Re: Problem med AC laddning - kontakt
Vilka andra kontakter stoppar du i? Mennekes kontakt är det väl oavsett ? Vilken ände av sladden pratar vi om ? Förstår inte hur du menar riktigt
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Klickandet och att den känns trög låter som att den inte sätts in helt och att låsmekanismen inte klarar av att låsa handsken och därför startar inte kabeln. Mennekes Typ 2 är det alltid vid all typ av AC-laddning för Teslas europeiska Model S/X/3/Y.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag förstår inte riktigt...StefanB skrev:Hej, är det fler än jag som har problem med laddkontakter vid AC laddning?
M3LR 2020
Med Mennekes menar du Typ2 kontakten? Alltså den blåa sladden som följde med bilen?
”Alla andra” vad menar du då? All AC (normalladdning) använder Typ2 i EU (numera). Tänker du på snabbladdarna? Som har två stift under Typ2 delen?
Inget ont om alla n00bs, det är något vi får vänja oss vid och hålla god min vid denna typ av frågor.
Det jag menar är den att bara de blåa kablarna fungerar..Gustafsson skrev:Vilka andra kontakter stoppar du i? Mennekes kontakt är det väl oavsett ? Vilken ände av sladden pratar vi om ? Förstår inte hur du menar riktigt
Inte någon annan...
Jag var inte medveten att Mennskes var typen då det står Phoenix på en del (svarta) och Mennskes på de blåa
Model 3 LR AWD 2020
Model 3 Highland LR 2024
Model 3 Highland LR 2024
Det är bara den typen som "går trögt" som fungerar ingen annan....Svenssons skrev:Klickandet och att den känns trög låter som att den inte sätts in helt och att låsmekanismen inte klarar av att låsa handsken och därför startar inte kabeln. Mennekes Typ 2 är det alltid vid all typ av AC-laddning för Teslas europeiska Model S/X/3/Y.
Och det är den kontakten som ansluts i bilen jag menar...
Model 3 LR AWD 2020
Model 3 Highland LR 2024
Model 3 Highland LR 2024
Mennskes Är ett varumärke. Kontakttypen heter Typ2.
Den har en hon och han ände så klart, så det måste vara rätt.
Är de andra kablarna fastmonterade i laddboxar? Eller är det till samma laddbox du ansluter dem?
Är de andra kablarna fastmonterade i laddboxar? Eller är det till samma laddbox du ansluter dem?
De är fasta i Teslaladdarna och löstagbara i de andra laddarna.....LarsL skrev:Mennskes Är ett varumärke. Kontakttypen heter Typ2.
Teslaladdarna och andra kablar än den blåa typen som kom med bilen vill inte fungera och det är oavsett märke på laddare.
Dvs bara kablar som Mennskes (den blå) har tillverkat fungerar med AC laddning i min bil....
Typ2 kontakten (och hylsorna i den) som ska anslutas till bilen måste ju tillverkas efter en specifikation som är lika för alla som vill göra typ2 kontakter...
Ändå så känns alla kontakter inkl. Teslas Typ2 sladdriga när de är anslutna i laddporten..förutom Mennskes...
Senast redigerad av StefanB, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR AWD 2020
Model 3 Highland LR 2024
Model 3 Highland LR 2024
Är du säker på att de uttagen fungerar? Det är ju ganska vanligt att laddboxar på stan inte funkar.
Kan du ladda med din UMC, alltså stickproppen?
LarsL skrev:Är du säker på att de uttagen fungerar? Det är ju ganska vanligt att laddboxar på stan inte funkar.
Är på Gothia Tower och där fungerade inte med någon Tesla laddare, de har även Garo som bara fungerar med min blåa kabel, inte med den kabel som de normalt använder
Min UMC fungerar att ladda med...
Jag hade kabel från Tibber förut till mina hemmaladdare Easee (Phoenix tillverkad svart kabel) men den funkade inte så jag fick en ny..som inte heller fungerade.
Beställde en 7.5 meters Mennskes från Clas Ohlson till hemmaladdaren och den fungerar..
Hade förväntat mig att i alla fall Teslas egen AC laddare skulle fungera men den kontakten är lika sladdrig när den är ansluten i bilen (lika på alla jag har testat)
Model 3 LR AWD 2020
Model 3 Highland LR 2024
Model 3 Highland LR 2024
- Gustafsson
- Teslaägare
Jag har inte upplevt att vare sig Teslas AC, UMC eller någon annan typ2- kabel sitter sladdrigt, tvärtom kan de vara lite tröga att trycka in ordentligt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Känns orimligt på något sätt. Det verkar troligare att det är något fel på ditt intag till bilen. Om du tittar på din Typ2 handske och jämför den med den på UMCn ser de lika ut? Sitter den något extra på den som funkar.
Jag har liknande problem. Endast umc och medföljande blåa kabeln fungerar. Har dock inte testat alltför många andra, men har e-ways laddare med fasta kablar på ett par ställen i närheten. Har aldrig fungerat, men har jag med min blå kabel funkar det direkt. Annars står det bara laddaluckan öppen. Laddaren ser dock ut att fatta att kabeln är ansluten, men ej bilen så det börjar aldrig ladda.
3 månader gammal mx.
3 månader gammal mx.
- Johlei
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/john713130
Jag skulle begära garantiservice på detta fel. Även om det säkert är möjligt, så tror jag det är svårt att misslyckas med att sätta i typ2-kabeln och starta laddning gång på gång.
Om du har provat på många ställen och det inte funkat för dig (och gärna om du har exempel på när samma uttag funkat för andra) så är det solklart fel på bilen (eller nybörjarfel i hanteringen - men då beror det på otillräcklig överlämning vid försäljningen av bilen kan jag tycka).
Om du har provat på många ställen och det inte funkat för dig (och gärna om du har exempel på när samma uttag funkat för andra) så är det solklart fel på bilen (eller nybörjarfel i hanteringen - men då beror det på otillräcklig överlämning vid försäljningen av bilen kan jag tycka).
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Hej, lösning blev ett besök hos teslaservice. De bytte ut kontaktdelen (Typ2) i bilen och nu funkar allt som det ska.
Model 3 LR AWD 2020
Model 3 Highland LR 2024
Model 3 Highland LR 2024
Härligt!StefanB skrev:Hej, lösning blev ett besök hos teslaservice. De bytte ut kontaktdelen (Typ2) i bilen och nu funkar allt som det ska.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/