Rennwagen skrev:Julleruff skrev:Rennwagen skrev:Model 3 std kostar 499.900 efter avdrag för miljöbilspremie i Sverige. I Tyskland kostar den 43.390 eller 392.595 (växelkurs 10.5) = skillnad 107.305
Model 3 long kostar 599.900 efter avdrag för miljöbilspremie i Sverige. I Tyskland kostar den 51.390 eller 476.595 = skillnad 123.305
Tyska premien är 3.000 Euro från tillverkaren och 6.000 euro från myndigheterna efter några veckor samt momsen är 16% istf 19% fram till årsskiftet.
Märklig skillnad

Man kanske skall köpa sig en bil genom Tyskland? Rabatt 20% på en stekhet Model 3 borgar för billigt ägande de första 1-2 åren.
Begränsande är dock att den måste ägas och köras (med tysk registrering) i min 6 månader och 600 mil.
Undrar hur det ser ut för ex Polestar och andra bilar?
Lägg på 25% svensk moms på det så spricker kalkylen....
I husbilsvärlden löser man det ibland genom att hyra birenni 6 månader och sedan dras hyran på priset....
Men den är redan momsad i Tyskland som är ett EU land och skall därför inte momsas igen vid införsel till Sverige förutsatt att den är äldre än 6 månader och har mer än 600 mil på mätaren. Så det borde väl fortfarande hålla.
Intressant med husbilsupplägget. Det är ett tips till bilhandlare i Tyskland m.a.o.
Privatimport och hyrköpsupplägg från andra EU länder är vad som skulle hända om miljöpremien tas bort eller blir för låg från 2021.
Jo men då måste du som du säger operera med en bulvan eller så kan man hoppas på att Tyskland har ett överskott på 6 månader gamla bilar.
Be en tysk köpa en bil och han kör den i 6 månader.
Be en tysk köpa en bil, ta med den hem och du åker sen ner och exporterar den efter 6 månader.
Skaffa tysk adress att skriva dig på.
Gör en deal med en tysk handlare eller uthyrare att du hyr en bil i 6 månader och vill du sen köpa den så dras hyran på priset (husbilslösningen jag nämnde innan)
Säker fler sätt än det...
Men visst går det lösa med med kreativitet, skatte- och solidaritetsmoral satt åt sidan.
(Läs inte in här att jag älskar skatt....)