Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

köra 30mil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Re: köra 30mil

Inläggav Teslaägare Svenssons » 18 sep 2020 20:13

LasseTM skrev:Varför kallas detta för Bjelke-metoden?
Innan jag började hänga här så har både jag och mina kompisar gjort detta med CEE så det är ju inget nytt fenomen.
Smidigt att kunna dra ut laddbox en och köra en kompressor eller dylikt på kontakten utan att behöva dra en kabel till.

För att Bjelke var första att nämna det här på forumet runt 2015. Normalt ska ju WallConnector-laddboxen och andra liknande kopplas fast och inte till ett CEE-uttag. Då är ju CEE-uttaget alltid fritt för kompressor eller liknande. Bjelke-metoden används när man inte vill att laddboxen ska vara fast monterad. Det kan tex vara tillfälligt för att man inte vet var man vill placera den, att man vill kunna ta den till sommarstugan eller för att ta med till Polen-resan och sänka polska mackar...
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 11314
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: köra 30mil

Inläggav Teslaägare Lidas5 » 22 sep 2020 13:49

Hej!

Jag tycker att det är spännande att se att ni kommer så långt med era bilar. Jag hade inte gett mig ut på en tripp på 30 mil med min bil. Jag har kommit 31 mil som längst med farthållare på 90 km/h. Och det var under ett test för att se hur långt jag kunde komma. Annars vill jag inte ha längre än 25 mil. Testet var med 100% laddning.

Är det så att P85+ är väldigt törstig eller har den tappat väldigt i kapacitet?
Eller har era bilar samma "korta" räckvidd idag med några fler år på nacken?

Jag vet att det är en gammal tråd men spännande att läsa om räckvidden.

Mvh
Fredrik
Modell S P85+ 2014
Användarvisningsbild
Lidas5
Teslaägare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 jun 2019 18:40

Re: köra 30mil

Inläggav Teslaägare LasseTM » 22 sep 2020 13:58

Lidas5 skrev:Hej!

Jag tycker att det är spännande att se att ni kommer så långt med era bilar. Jag hade inte gett mig ut på en tripp på 30 mil med min bil. Jag har kommit 31 mil som längst med farthållare på 90 km/h. Och det var under ett test för att se hur långt jag kunde komma. Annars vill jag inte ha längre än 25 mil. Testet var med 100% laddning.

Är det så att P85+ är väldigt törstig eller har den tappat väldigt i kapacitet?
Eller har era bilar samma "korta" räckvidd idag med några fler år på nacken?

Jag vet att det är en gammal tråd men spännande att läsa om räckvidden.

Mvh
Fredrik


Problemet tycker jag snarare är att får du motvind och spöregn och du planerat 30 mil får du dra ner hastigheten rejält.
30 mil skulle jag nog våga köra med en SR+ i 90 km/h i värsta fall får man lägga sig och slip streama men en MS är nog rätt mycket törstigare än en M3.
Men 27mil i 120-125 km/h har jag lyckats köra med min gamla SR+ med lite ca 10% batteri kvar när jag väl var framme.
Förmodligen lite medvind den resan men 30 är ju görbart, har inte en P85 runt 77kWh tillgängligt batteri och inte 85?
Man lurar sig lite på siffrorna där.

Enligt denna artikel kommer de flesta bilar sin WLTP om man kör i Norge som mestadels består av 80 och 90 vägar.

https://www.elbilen.org/testade-elbilar ... -rackvidd/
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
13.6kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
 
Inlägg: 714
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge
Referralkod: lars86444

Re: köra 30mil

Inläggav Teslaägare Henrik » 22 sep 2020 14:01

Lidas5 skrev:Hej!

Jag tycker att det är spännande att se att ni kommer så långt med era bilar. Jag hade inte gett mig ut på en tripp på 30 mil med min bil. Jag har kommit 31 mil som längst med farthållare på 90 km/h. Och det var under ett test för att se hur långt jag kunde komma. Annars vill jag inte ha längre än 25 mil. Testet var med 100% laddning.

Är det så att P85+ är väldigt törstig eller har den tappat väldigt i kapacitet?
Eller har era bilar samma "korta" räckvidd idag med några fler år på nacken?

Jag vet att det är en gammal tråd men spännande att läsa om räckvidden.

Mvh
Fredrik



Kommer ca 37 mil i motorvägsfart (90% laddning) med min P85+ (snittade häromveckan 145 wh/km från Borlänge till Stockholm med enbart farthållaren på, ingen ”egen” körning)

Ska tilläggas att jag har nya sommardäck och 19-tummare. Så visst det går. Men när jag hade mina 21 tum så drog bilen 220 wh/km till stockholm. Kanske snittar nu på 170-180, vet inte varför det blev så lågt senast.

Edit: kom på nu också att jag fått någon ny typ av drivlina för ca 3 veckor sedan och har märkt att bilen är mindre törstig i allmänhet efter det. Inte haft mina 21 på länge nu - kanske sätter på dem nästa sommar och provar lite.
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 17 aug 2014 21:10
Ort: Leksand

Re: köra 30mil

Inläggav Teslaägare Lidas5 » 22 sep 2020 14:34

LasseTM skrev:
Lidas5 skrev:Hej!

Jag tycker att det är spännande att se att ni kommer så långt med era bilar. Jag hade inte gett mig ut på en tripp på 30 mil med min bil. Jag har kommit 31 mil som längst med farthållare på 90 km/h. Och det var under ett test för att se hur långt jag kunde komma. Annars vill jag inte ha längre än 25 mil. Testet var med 100% laddning.

Är det så att P85+ är väldigt törstig eller har den tappat väldigt i kapacitet?
Eller har era bilar samma "korta" räckvidd idag med några fler år på nacken?

Jag vet att det är en gammal tråd men spännande att läsa om räckvidden.

Mvh
Fredrik


Problemet tycker jag snarare är att får du motvind och spöregn och du planerat 30 mil får du dra ner hastigheten rejält.
30 mil skulle jag nog våga köra med en SR+ i 90 km/h i värsta fall får man lägga sig och slip streama men en MS är nog rätt mycket törstigare än en M3.
Men 27mil i 120-125 km/h har jag lyckats köra med min gamla SR+ med lite ca 10% batteri kvar när jag väl var framme.
Förmodligen lite medvind den resan men 30 är ju görbart, har inte en P85 runt 77kWh tillgängligt batteri och inte 85?
Man lurar sig lite på siffrorna där.

Enligt denna artikel kommer de flesta bilar sin WLTP om man kör i Norge som mestadels består av 80 och 90 vägar.

https://www.elbilen.org/testade-elbilar ... -rackvidd/




Det där tycker jag är lite märkligt. För de gånger jag har räknat på hur mycket KWh det har gått så har jag sällan fått över 60 KWh som förbrukning. I mitt test fick jag ut 62 KWh, dock med 4% kvar. Det borde ge totalt 65 KWh om man räknar på 77 tillgängligt. Eller skall man räkna på 85 i alla fall?

Komma 37 mil hade suttit fint, men det kan man bara drömma om. :(
Modell S P85+ 2014
Användarvisningsbild
Lidas5
Teslaägare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 jun 2019 18:40

Föregående

Återgå till Model S

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Henkens och 52 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.