Såg början av det där klippet tidigare idag och reagerade mest på att Porschen verkar svårkörd, kolla 0:55 och några sekunder framåt. Åker över refugen, får fel linje, låser bromsarna och får lätt kast över krönet, hamnar helt fel i chikanen.
Det händer inte någon med "few thousands laps of experience" om inte bilen ställer till det.
Vikt går inte att skoja bort.
Har svår att tro att det är vikten som får honom att ta refugen fel, vilket sen får följder. Kan vara att han går ut för hårt, men en så pass erfaren förare gör inte de misstagen.
Kollade klippet igen och finns flera exempel där föraren ligger helt fel, så troligtvis inte bilen som gör det.
Satt och tänkte samma sak. Kolla vid 1:30. Taycan är över hela banan och jämför med Teslans linje genom kurvorna.
Skulle säga att det är skillnad mellan förare och förare här.
Såg början av det där klippet tidigare idag och reagerade mest på att Porschen verkar svårkörd, kolla 0:55 och några sekunder framåt. Åker över refugen, får fel linje, låser bromsarna och får lätt kast över krönet, hamnar helt fel i chikanen.
Det händer inte någon med "few thousands laps of experience" om inte bilen ställer till det.
Vikt går inte att skoja bort.
Har svår att tro att det är vikten som får honom att ta refugen fel, vilket sen får följder. Kan vara att han går ut för hårt, men en så pass erfaren förare gör inte de misstagen.
Kollade klippet igen och finns flera exempel där föraren ligger helt fel, så troligtvis inte bilen som gör det.
Satt och tänkte samma sak. Kolla vid 1:30. Taycan är över hela banan och jämför med Teslans linje genom kurvorna.
Skulle säga att det är skillnad mellan förare och förare här.
Håller med. Så länge det inte är Walter Röhrl som kör Porschen så gillts det inte
Dock roligt att se att folk tar sina bilar på ”ringen”.
Model Y Performance (Dec/2023) 2016 Model S P90D Ludicrous
Porsche producerar tydligen 150 000 Taycan om dagen i nuläget, och produktionen ska utökas ännu mer med hjälp av Audi. Det var inte illa, måste vara något slags rekord!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Taycan får alltså en marknadsandel på 70-90% av alla bilar 2020
/fth
Kanske är det egentligen Teslas planerade produktionsvolym 2025 på 150 000bilar om dagen man pratar om? Lika många bilar som Toyota, VW och GM tillsammans skulle ju matcha Teslas aktiekurs.
För bra, kan man tro. Eftersom Porsche knappt kan hålla jämna steg med produktionen på grund av den stora efterfrågan på Taycan får gruppens systerföretag Audi förstärkningar. 400 anställda från Neckarsulm kommer att vara på monteringslinjen på Porsche i två år för att hjälpa till med produktionen av Taycan. Det var uttalandet från en Audi-talesman till Automobilwoche . De första anställda har arbetat i Zuffenhausen sedan juni och fler kommer att följa de närmaste månaderna - i alla produktionsområden.
Mindre än 48 månader hade gått från presentationen av Mission E-konceptstudien vid IAA 2015 till produktionsstart av de första Taycan-kundfordonen . Under tiden gick allt väldigt snabbt där. ”Av överraskning” med 30 000 förbeställningar , var Porsche tvunget att öka sin produktionskapacitet från ursprungligen 20 000 till 40 000 enheter per år . Vilket åtminstone under tiden ledde till förseningar i produktionsprocessen. Under tiden är det igång. Detta visas av det faktum att mer än 150 taycaner för närvarande tillverkas per dag, kom ihåg i uppstartsfasen, som en Porsche-talesman föreslår.
Lord only knows what happens when the Taycan GT comes out.” He chuckles briefly before the video cuts to another scene, but there’s no other mention.
We’ve reached out to Porsche about the Taycan GT and will update this story if we hear back. However, it does seem strange Porsche would leave in the
mention. Automakers are notoriously protective of information about future models, so announcing a Taycan GT like this is a peculiar move.
Om Porsche kommer 46 mil på en laddning, Tesla 61 och Lucid över 80 mil.
Men nästan samma volym och vikt på batteriet.
Då måste man ju säga någonting, när man ligger så långt efter i laddhastighet, inverter, elmotor och batteriutvecklingen.
Porschechefen gör klart: Räckvidd på 40 mil är tillräckligt.
Porsche har fokuserat mer på prestanda än maximal räckvidd med elbilen Taycan.
Den kommer som längst 46 mil enligt WLTP-körcykeln, om köparen betalar extra för ett större batteripaket.
Det är betydligt kortare än Tesla Model S som klarar 61 mil på en laddning i samma körcykel och
nya Lucid Air har en räckvidd på över 80 mil i den amerikanska EPA-körcykeln.
Om Porsche kommer 46 mil på en laddning, Tesla 61 och Lucid över 80 mil.
Men nästan samma volym och vikt på batteriet.
Då måste man ju säga någonting, när man ligger så långt efter i laddhastighet, inverter, elmotor och batteriutvecklingen.
Porschechefen gör klart: Räckvidd på 40 mil är tillräckligt.
Porsche har fokuserat mer på prestanda än maximal räckvidd med elbilen Taycan.
Den kommer som längst 46 mil enligt WLTP-körcykeln, om köparen betalar extra för ett större batteripaket.
Det är betydligt kortare än Tesla Model S som klarar 61 mil på en laddning i samma körcykel och
nya Lucid Air har en räckvidd på över 80 mil i den amerikanska EPA-körcykeln.
fast vi vet ju vid det här laget att WLTP siffrorna lika gärna kan tas fram av en apa. Taycan har ju bevisat i flertalet verklighetstester att den kommer riktigt långt och att det faktiskt inte skiljer så mycket mellan MSP och Taycan. Sen tror jag den generelle Taycanägaren skiter högaktningsfullt i om bilen kommer 40, 50 eller 60 mil. Jag tror inte de flesta har sin Taycan till långkörning på samma sätt som jag inte tror så många 911 rullar på långresor mesta tiden.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Om Porsche kommer 46 mil på en laddning, Tesla 61 och Lucid över 80 mil.
Men nästan samma volym och vikt på batteriet.
Då måste man ju säga någonting, när man ligger så långt efter i laddhastighet, inverter, elmotor och batteriutvecklingen.
Porschechefen gör klart: Räckvidd på 40 mil är tillräckligt.
Porsche har fokuserat mer på prestanda än maximal räckvidd med elbilen Taycan.
Den kommer som längst 46 mil enligt WLTP-körcykeln, om köparen betalar extra för ett större batteripaket.
Det är betydligt kortare än Tesla Model S som klarar 61 mil på en laddning i samma körcykel och
nya Lucid Air har en räckvidd på över 80 mil i den amerikanska EPA-körcykeln.
Ger upp? Dom har ju precis presenterat sin första elbil. Förutsätter att både macan och cayenne kommer i eldrivna versioner. Plus fler varianter av taycan.
Om Porsche kommer 46 mil på en laddning, Tesla 61 och Lucid över 80 mil.
Men nästan samma volym och vikt på batteriet.
Då måste man ju säga någonting, när man ligger så långt efter i laddhastighet, inverter, elmotor och batteriutvecklingen.
Porschechefen gör klart: Räckvidd på 40 mil är tillräckligt.
Porsche har fokuserat mer på prestanda än maximal räckvidd med elbilen Taycan.
Den kommer som längst 46 mil enligt WLTP-körcykeln, om köparen betalar extra för ett större batteripaket.
Det är betydligt kortare än Tesla Model S som klarar 61 mil på en laddning i samma körcykel och
nya Lucid Air har en räckvidd på över 80 mil i den amerikanska EPA-körcykeln.
Om Porsche kommer 46 mil på en laddning, Tesla 61 och Lucid över 80 mil.
Men nästan samma volym och vikt på batteriet.
Då måste man ju säga någonting, när man ligger så långt efter i laddhastighet, inverter, elmotor och batteriutvecklingen.
Porschechefen gör klart: Räckvidd på 40 mil är tillräckligt.
Porsche har fokuserat mer på prestanda än maximal räckvidd med elbilen Taycan.
Den kommer som längst 46 mil enligt WLTP-körcykeln, om köparen betalar extra för ett större batteripaket.
Det är betydligt kortare än Tesla Model S som klarar 61 mil på en laddning i samma körcykel och
nya Lucid Air har en räckvidd på över 80 mil i den amerikanska EPA-körcykeln.
Om Porsche kommer 46 mil på en laddning, Tesla 61 och Lucid över 80 mil.
Men nästan samma volym och vikt på batteriet.
Då måste man ju säga någonting, när man ligger så långt efter i laddhastighet, inverter, elmotor och batteriutvecklingen.
Porschechefen gör klart: Räckvidd på 40 mil är tillräckligt.
Porsche har fokuserat mer på prestanda än maximal räckvidd med elbilen Taycan.
Den kommer som längst 46 mil enligt WLTP-körcykeln, om köparen betalar extra för ett större batteripaket.
Det är betydligt kortare än Tesla Model S som klarar 61 mil på en laddning i samma körcykel och
nya Lucid Air har en räckvidd på över 80 mil i den amerikanska EPA-körcykeln.
Om Porsche kommer 46 mil på en laddning, Tesla 61 och Lucid över 80 mil.
Men nästan samma volym och vikt på batteriet.
Då måste man ju säga någonting, när man ligger så långt efter i laddhastighet, inverter, elmotor och batteriutvecklingen.
Porschechefen gör klart: Räckvidd på 40 mil är tillräckligt.
Porsche har fokuserat mer på prestanda än maximal räckvidd med elbilen Taycan.
Den kommer som längst 46 mil enligt WLTP-körcykeln, om köparen betalar extra för ett större batteripaket.
Det är betydligt kortare än Tesla Model S som klarar 61 mil på en laddning i samma körcykel och
nya Lucid Air har en räckvidd på över 80 mil i den amerikanska EPA-körcykeln.
Lucid finns ju inte att köpa. Ingen idé att börja jämföra med något som inte finns på öppna marknaden. Vad som eventuellt kanske kommer nån gång i framtiden, får bedömas den dagen. För övrigt så ser ju Lucid air tuff ut, men på ett sätt som ett Word Of the Seas kryssningsfartyg gör, inte en Azimut 65 som är Taycan i jämförelsen om inte det gick fram
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Om Porsche kommer 46 mil på en laddning, Tesla 61 och Lucid över 80 mil.
Men nästan samma volym och vikt på batteriet.
Då måste man ju säga någonting, när man ligger så långt efter i laddhastighet, inverter, elmotor och batteriutvecklingen.
Porschechefen gör klart: Räckvidd på 40 mil är tillräckligt.
Porsche har fokuserat mer på prestanda än maximal räckvidd med elbilen Taycan.
Den kommer som längst 46 mil enligt WLTP-körcykeln, om köparen betalar extra för ett större batteripaket.
Det är betydligt kortare än Tesla Model S som klarar 61 mil på en laddning i samma körcykel och
nya Lucid Air har en räckvidd på över 80 mil i den amerikanska EPA-körcykeln.
fast vi vet ju vid det här laget att WLTP siffrorna lika gärna kan tas fram av en apa. Taycan har ju bevisat i flertalet verklighetstester att den kommer riktigt långt och att det faktiskt inte skiljer så mycket mellan MSP och Taycan. Sen tror jag den generelle Taycanägaren skiter högaktningsfullt i om bilen kommer 40, 50 eller 60 mil. Jag tror inte de flesta har sin Taycan till långkörning på samma sätt som jag inte tror så många 911 rullar på långresor mesta tiden.
Håller med helt.
Precis som Ferrariägare inte byter till Fiat för dess räckvidd, så lär inte de Porscheägare som vill byta till elektrisk drift, överväga Hyundai som potentiell ersättare bara för att en av deras elbilar skulle ha något bättre räckvidd än Taycan. Är ju helt absurt att tänka så.
Man köper inte Porsche för att endast transportera sig från A-Ö. Då köper man nog troligen Skoda eller något liknande märke.
Tycker Taycan ser ut att bli en mycket lyckad och spännande bil på marknaden!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Om Porsche kommer 46 mil på en laddning, Tesla 61 och Lucid över 80 mil.
Men nästan samma volym och vikt på batteriet.
Då måste man ju säga någonting, när man ligger så långt efter i laddhastighet, inverter, elmotor och batteriutvecklingen.
Porschechefen gör klart: Räckvidd på 40 mil är tillräckligt.
Porsche har fokuserat mer på prestanda än maximal räckvidd med elbilen Taycan.
Den kommer som längst 46 mil enligt WLTP-körcykeln, om köparen betalar extra för ett större batteripaket.
Det är betydligt kortare än Tesla Model S som klarar 61 mil på en laddning i samma körcykel och
nya Lucid Air har en räckvidd på över 80 mil i den amerikanska EPA-körcykeln.
fast vi vet ju vid det här laget att WLTP siffrorna lika gärna kan tas fram av en apa. Taycan har ju bevisat i flertalet verklighetstester att den kommer riktigt långt och att det faktiskt inte skiljer så mycket mellan MSP och Taycan. Sen tror jag den generelle Taycanägaren skiter högaktningsfullt i om bilen kommer 40, 50 eller 60 mil. Jag tror inte de flesta har sin Taycan till långkörning på samma sätt som jag inte tror så många 911 rullar på långresor mesta tiden.
Håller med helt.
Precis som Ferrariägare inte byter till Fiat för dess räckvidd, så lär inte de Porscheägare som vill byta till elektrisk drift, överväga Hyundai som potentiell ersättare bara för att en av deras elbilar skulle ha något bättre räckvidd än Taycan. Är ju helt absurt att tänka så.
Man köper inte Porsche för att endast transportera sig från A-Ö. Då köper man nog troligen Skoda eller något liknande märke.
Tycker Taycan ser ut att bli en mycket lyckad och spännande bil på marknaden!
Fast ingen har väl pratat om Hyundai? Porsche har ju tappat mycket kunder till Tesla bevisligen så uppenbarligen finns det ett överlapp där. Har själv kört Porsche och skulle kunnat tänka mig Taycan om den var 25-30% billigare (och/eller hade AP samt laddnätverk).
Personligen tycker jag inte heller man behöver mer än drygt 30 mil i räckvidd i hög motorvägsfart (vilket iofs inte så många når idag), snabb och tillgänglig laddning är mycket viktigare. Men räckvidd tror jag de allra flesta sätter som prio 1 på en elbil. Skulle jag lägga över 2 mille på en snabb Taycan så skulle det ändå svida lite att den är så långt ifrån bäst på det området.
Hur många här har bytt ut sin Tesla mot en Taycan?
Har precis bokat en Taycan att ersätta min P100D, ursprungsplanerna var att det skulle bli den nya Roadstern men den känns väldigt avlägsen.
Efter att ha provkört en Taycan 4S blev jag såpass positivt överraskad av både körupplevelsen och kvalitetskänslan att det blev svårt att låta bli ett byte...
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Hur många här har bytt ut sin Tesla mot en Taycan?
Har precis bokat en Taycan att ersätta min P100D, ursprungsplanerna var att det skulle bli den nya Roadstern men den känns väldigt avlägsen.
Efter att ha provkört en Taycan 4S blev jag såpass positivt överraskad av både körupplevelsen och kvalitetskänslan att det blev svårt att låta bli ett byte...
7% av Taycan-köparna enligt undersökningen på förra sidan i tråden
Om Porsche kommer 46 mil på en laddning, Tesla 61 och Lucid över 80 mil.
Men nästan samma volym och vikt på batteriet.
Då måste man ju säga någonting, när man ligger så långt efter i laddhastighet, inverter, elmotor och batteriutvecklingen.
Porschechefen gör klart: Räckvidd på 40 mil är tillräckligt.
Porsche har fokuserat mer på prestanda än maximal räckvidd med elbilen Taycan.
Den kommer som längst 46 mil enligt WLTP-körcykeln, om köparen betalar extra för ett större batteripaket.
Det är betydligt kortare än Tesla Model S som klarar 61 mil på en laddning i samma körcykel och
nya Lucid Air har en räckvidd på över 80 mil i den amerikanska EPA-körcykeln.
fast vi vet ju vid det här laget att WLTP siffrorna lika gärna kan tas fram av en apa. Taycan har ju bevisat i flertalet verklighetstester att den kommer riktigt långt och att det faktiskt inte skiljer så mycket mellan MSP och Taycan. Sen tror jag den generelle Taycanägaren skiter högaktningsfullt i om bilen kommer 40, 50 eller 60 mil. Jag tror inte de flesta har sin Taycan till långkörning på samma sätt som jag inte tror så många 911 rullar på långresor mesta tiden.
Håller med helt.
Precis som Ferrariägare inte byter till Fiat för dess räckvidd, så lär inte de Porscheägare som vill byta till elektrisk drift, överväga Hyundai som potentiell ersättare bara för att en av deras elbilar skulle ha något bättre räckvidd än Taycan. Är ju helt absurt att tänka så.
Man köper inte Porsche för att endast transportera sig från A-Ö. Då köper man nog troligen Skoda eller något liknande märke.
Tycker Taycan ser ut att bli en mycket lyckad och spännande bil på marknaden!
Fast ingen har väl pratat om Hyundai? Porsche har ju tappat mycket kunder till Tesla bevisligen så uppenbarligen finns det ett överlapp där. Har själv kört Porsche och skulle kunnat tänka mig Taycan om den var 25-30% billigare (och/eller hade AP samt laddnätverk).
Personligen tycker jag inte heller man behöver mer än drygt 30 mil i räckvidd i hög motorvägsfart (vilket iofs inte så många når idag), snabb och tillgänglig laddning är mycket viktigare. Men räckvidd tror jag de allra flesta sätter som prio 1 på en elbil. Skulle jag lägga över 2 mille på en snabb Taycan så skulle det ändå svida lite att den är så långt ifrån bäst på det området.
Nej, var bara ett exempel för att tydliggöra min poäng och det absurda i att endast värdera en enda parameter. Det sagt så har jag däremot läst andra trådar i forumet där Teslaägare jämför och överväger Hyundai (men det får stå för dem, för mig är aldrig ett varumärke som Hyundai aktuellt - med eller utan el).
Men visst finns det alltid ett potentiellt överlapp för många bilar och bilmärken. Funderar också lite på Taycan när mitt nuvarande leasingkontrakt går ut om ca 1,5 år. Skall försöka kika lite närmare på den.
Som alla Teslaägare fick även jag en personlig inbjudan till förhandsvisning och lanseringen av Taycan av Porsche Sverige i våras, men pga. av rådande Cv19 och tidsbrist så skippade jag den. Skall dock försöka hinna med en provtur nu i höst eller till nästa vår.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik