Tomas L skrev:Jag tycker att Q3 låter optimistiskt när det gäller leverans av bilar från Berlin. Det är inte bara en helt ny fabrik som ska byggas klart, det är även nya produktionsmetoder av chassiet, produktionslinjer för det nya batteriet och ”världens modernaste lackanläggning” som ska tas i drift och trimmas för volymproduktion. Så det är inte helt omöjligt att det finns planer på att ta en del MY från Shanghai under 2021 p g a att produktionen i Berlin kommer att vara låg under de första 6-12 månaderna.
De luddiga leveransbeskeden från Tesla gör att det sannolikt inte blir någon MY för oss, mest p g a regeringens beslut att höja förmånsvärdet med 25% fr o m Q3, vi kommer sannolikt att beställa våra nya tjänstebilar så att vi får dem mellan 1/4 (höjd miljöbonus) och 1/7 (höjt förmånsvärde). Det lutar f n åt att det blir en M3, särkskilt om de ryktade uppgraderingarna hinner införas, men det kommer faktiskt en del intressanta alternativ under det närmaste halvåret.
Giga Shanghai började leverera bilar 12 månader efter byggstart, Giga Berlin verkar ha mål att producera snabbare.
Bilarna som produceras i Giga Shanghai kan säljas där direkt, inga Model Y har producerats där ännu så det finns en backlog och efterfrågan på sannolikt samtliga bilar som kan produceras där.
Beskeden från Tesla och Elon Musk har väl aldrig varit luddiga. Elon har twittrat att Model Y ska produceras i Giga Berlin och med 4680-batterier. Beställningssidan har från start alltid sagt "Produktionen förväntas att inledas i början av 2021". Just "början av" har för Tesla betytt det samma som "första halvan av". Leverans ligger normalt några veckor efter produktion, lite mer i början. Själv gissar jag därför på leveranser i juli-augusti för Model Y från Giga Berlin.
Informationen att Giga Shanghai ska leverera bilar till Europa kommer från en bloggare, ska detta trumfa konkreta officiella uppgifter som har bekräftats flera gånger?
Jag ser inte någon anledning varför Tesla skulle välja att transportera bilar från Kina till Europa istället för att sälja dem i Kina direkt och samtidigt få problem med service när man får två ganska olika versioner av Model Y, en med 2170 och en med 4680-celler ifall de exporterar från Kina.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.