Delphi To Supply 800-Volt Inverters To 3 Of Top 4 Global Premium OEMs
The company was not revealed, but it's a European OEM, and the third out of the top four global premium OEMs in the world, which means that Delphi is conquering the segment.
It's also a sign that multiple automotive groups will in the coming years offer 800 V battery systems in its high-end models.
Moreover, it sounds like the deal is pretty important - the second-largest ever in the power electronics business. It's a clearly growing part of the company, as the EV market is booming and the inverters (power electronics devices that supply the electric motors) are one of the highest-value electrification components.
According to the company, the premium platform inverter business will become the foundation to attack larger (more mainstream) vehicle platforms in 2021 and increase the volume.
Delphi To Supply 800-Volt Inverters To 3 Of Top 4 Global Premium OEMs
The company was not revealed, but it's a European OEM, and the third out of the top four global premium OEMs in the world, which means that Delphi is conquering the segment.
It's also a sign that multiple automotive groups will in the coming years offer 800 V battery systems in its high-end models.
Moreover, it sounds like the deal is pretty important - the second-largest ever in the power electronics business. It's a clearly growing part of the company, as the EV market is booming and the inverters (power electronics devices that supply the electric motors) are one of the highest-value electrification components.
According to the company, the premium platform inverter business will become the foundation to attack larger (more mainstream) vehicle platforms in 2021 and increase the volume.
800V blir snart standard på åtminstone de lite bättre elbilarna.
Var läser du in att det blir standard? De bilar med 800V blir kanske tvingade att ladda vid enbart Ionity för dyra pengar eller vid långsam AC-laddplatser.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Delphi To Supply 800-Volt Inverters To 3 Of Top 4 Global Premium OEMs
The company was not revealed, but it's a European OEM, and the third out of the top four global premium OEMs in the world, which means that Delphi is conquering the segment.
It's also a sign that multiple automotive groups will in the coming years offer 800 V battery systems in its high-end models.
Moreover, it sounds like the deal is pretty important - the second-largest ever in the power electronics business. It's a clearly growing part of the company, as the EV market is booming and the inverters (power electronics devices that supply the electric motors) are one of the highest-value electrification components.
According to the company, the premium platform inverter business will become the foundation to attack larger (more mainstream) vehicle platforms in 2021 and increase the volume.
800V blir snart standard på åtminstone de lite bättre elbilarna.
Var läser du in att det blir standard? De bilar med 800V blir kanske tvingade att ladda vid enbart Ionity för dyra pengar eller vid långsam AC-laddplatser.
Ur marknadsföringssynpunkt blir det svårt att sälja en premium elbil med bara 400V laddning.
Får ju hoppas att man även i Sverige kan ladda för 1,85kr per kW hos Ionity.
Men många bygger 800V 350kW laddare juni Sverige, inte bara Ionity.
Nu kliver nästa spelare in – energijätten Eon. 10 000 laddstolpar ska energibolaget bygga över hela Europa, och det ska vara klart till 2020. Enligt ett pressmeddelande kommer man att erbjuda elbilar att snabbladda på 20-30 minuter, vilket ska ge en räckvidd om 40 mil. Inledningsvis kommer de snabba laddstationerna att erbjuda 150 kw i laddningseffekt med ett uppgraderingsalternativ om 350 kw.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Ur marknadsföringssynpunkt blir det svårt att sälja en premium elbil med bara 400V laddning.
Får ju hoppas att man även i Sverige kan ladda för 1,85kr per kW hos Ionity.
Men många bygger 800V 350kW laddare juni Sverige, inte bara Ionity.
Nu kliver nästa spelare in – energijätten Eon. 10 000 laddstolpar ska energibolaget bygga över hela Europa, och det ska vara klart till 2020. Enligt ett pressmeddelande kommer man att erbjuda elbilar att snabbladda på 20-30 minuter, vilket ska ge en räckvidd om 40 mil. Inledningsvis kommer de snabba laddstationerna att erbjuda 150 kw i laddningseffekt med ett uppgraderingsalternativ om 350 kw.
Så alla premiumbilar förutom Porsche Taycan är svårsålda ur marknadsföringssynpunkt idag?
Att laddarna har uppgraderingsmöjlighet till 350kW betyder att de inte funkar med 800V när de byggs.
Man kan ju alltid hoppas att priset går under 2:- per kWh men det lär aldrig hända utan högre fast månadskostnad. Effekt kostar pengar och det är alltid slutkunden som måste betala i slutänden.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det är väl inte helt orimligt att 800 volt blir standard i framtiden. Med dagens kommersiellt tillgängliga batteriteknik så kan ju laddtiden kortas rejält med 800 volt.
En ID3 skulle ju kunna ladda väldigt snabbt med 800 volt, och VAG har ju redan tekniken i Porsche och kommande Audi e-tron GT. Vad jag förstår är det samma LG batteri i Porsche 800 volt som i standard Audi e-tron 400 v, de har endast kopplat in batterierna på ett annat sätt i batterilådan. Och då kunnat ökat från 150 till 270 kW laddeffekt, kanske lite bättre kylsystem också?
Transportbilar verkar även få 800 volt inom kort.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
[
Nu kliver nästa spelare in – energijätten Eon. 10 000 laddstolpar ska energibolaget bygga över hela Europa, och det ska vara klart till 2020. Enligt ett pressmeddelande kommer man att erbjuda elbilar att snabbladda på 20-30 minuter, vilket ska ge en räckvidd om 40 mil. Inledningsvis kommer de snabba laddstationerna att erbjuda 150 kw i laddningseffekt med ett uppgraderingsalternativ om 350 kw.
[
Nu kliver nästa spelare in – energijätten Eon. 10 000 laddstolpar ska energibolaget bygga över hela Europa, och det ska vara klart till 2020. Enligt ett pressmeddelande kommer man att erbjuda elbilar att snabbladda på 20-30 minuter, vilket ska ge en räckvidd om 40 mil. Inledningsvis kommer de snabba laddstationerna att erbjuda 150 kw i laddningseffekt med ett uppgraderingsalternativ om 350 kw.
Artikel från 2017. Vart finns detta fantastiska laddnätverk?
Haha, det är som Clever när de gick ut 2016 och sa att nästa år ska vi bygga en massa 150 kW laddare som skulle vara förberedda för 350 kW. Förstår inte varför så många klagar på Ionity, Clever har ju nu mängder av 150 kW laddare som går att använda istället för betydligt lägre pris...
När det jobbats lite mer på 800V tekniken med fler tillverkare och större volymer så blir det billigare för biltillverkarna med 800V än 400V enkom av den anlednigen att samma effekt på 400V kräver grövre kablar och kraftigare kontaker mm.
800V möjliggör lägre kostnader per bil.
Det är den största anledningen till bytet till 800V från tillverkarna tror jag. Även på mindre bilar med mindre batterier som inte är premium.
När det jobbats lite mer på 800V tekniken med fler tillverkare och större volymer så blir det billigare för biltillverkarna med 800V än 400V enkom av den anlednigen att samma effekt på 400V kräver grövre kablar och kraftigare kontaker mm.
800V möjliggör lägre kostnader per bil.
Det är den största anledningen till bytet till 800V från tillverkarna tror jag. Även på mindre bilar med mindre batterier som inte är premium.
Precis, 3,7V batterier laddas ju inte snabbare bara för bilen får 800V istället för 400V men man slipper grövre kablar eller kylning när effekten ökas. Det lär dock inte vara standard de närmaste 2-3 åren, möjligtvis om 5-10 år.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
So the company doubled the voltage by connecting pairs of cells in series. With this 800-V system, Kramer estimates Porsche saved roughly 30 kilograms in the Taycan—a worthwhile amount even in a vehicle likely north of 2,000 kg. That mass savings is divided among the battery pack, power electronics, windings in the permanent-magnet motors that power the wheels, and the thick cables that connect it all together.
När det jobbats lite mer på 800V tekniken med fler tillverkare och större volymer så blir det billigare för biltillverkarna med 800V än 400V enkom av den anlednigen att samma effekt på 400V kräver grövre kablar och kraftigare kontaker mm.
800V möjliggör lägre kostnader per bil.
Det är den största anledningen till bytet till 800V från tillverkarna tror jag. Även på mindre bilar med mindre batterier som inte är premium.
Jo, att kunna gå ner i tjocklek på kablar och kontakter är en klar fördel med att gå upp i spänning.
Tror absolut att detta kommer på sikt (och på väldigt lång sikt kanske över 1000V), men kommer att vara en väldigt lång process under många års tid innan infrastrukturen för 800V kommit i närheten av den för 400V.
När det jobbats lite mer på 800V tekniken med fler tillverkare och större volymer så blir det billigare för biltillverkarna med 800V än 400V enkom av den anlednigen att samma effekt på 400V kräver grövre kablar och kraftigare kontaker mm.
800V möjliggör lägre kostnader per bil.
Det är den största anledningen till bytet till 800V från tillverkarna tror jag. Även på mindre bilar med mindre batterier som inte är premium.
Jo, att kunna gå ner i tjocklek på kablar och kontakter är en klar fördel med att gå upp i spänning.
Tror absolut att detta kommer på sikt (och på väldigt lång sikt kanske över 1000V), men kommer att vara en väldigt lång process under många års tid innan infrastrukturen för 800V kommit i närheten av den för 400V.
Söder om Stockholm i Sverige är det redan hyfsad täckning med 800V, 350kW laddare.
Sträckan Stockholm-Malmö som är ca 61 mil, där finns redan 5st 800V laddare.
Om jag skulle åka den sträckan med en Porsche Taycan, skulle jag inte välja en 400V laddare, även om det finns gott om dom.
Även på Europa semestern så kan man oftast ladda med 800V redan idag.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
När det jobbats lite mer på 800V tekniken med fler tillverkare och större volymer så blir det billigare för biltillverkarna med 800V än 400V enkom av den anlednigen att samma effekt på 400V kräver grövre kablar och kraftigare kontaker mm.
800V möjliggör lägre kostnader per bil.
Det är den största anledningen till bytet till 800V från tillverkarna tror jag. Även på mindre bilar med mindre batterier som inte är premium.
Jo, att kunna gå ner i tjocklek på kablar och kontakter är en klar fördel med att gå upp i spänning.
Tror absolut att detta kommer på sikt (och på väldigt lång sikt kanske över 1000V), men kommer att vara en väldigt lång process under många års tid innan infrastrukturen för 800V kommit i närheten av den för 400V.
Söder om Stockholm i Sverige är det redan hyfsad täckning med 800V, 350kW laddare.
Sträckan Stockholm-Malmö som är ca 61 mil, där finns redan 5st 800V laddare.
Om jag skulle åka den sträckan med en Porsche Taycan, skulle jag inte välja en 400V laddare, även om det finns gott om dom.
Även på Europa semestern så kan man oftast ladda med 800V redan idag.
Gott!
Vet du hur många procent/andel av laddare i Sverige och Europa som är 400V vs hur många som är 800V?
Hade gärna sett lite hårda fakta och siffror (om det finns att tillgå, kanske är svårt att få fram).